Harry S;n136599 said:
Jag har en känsla av att du överksattar lärarutbildningen. Jag tror inte att jag någon gång under hela min skoltid fick lära mig om studieteknik. Jo en lärare lärde en gång på mellanstadiet ut hur man använder en mind map. Men det är klart bara för att lärarna inte undervisar i studieteknik så behöver de ju inte sakna kunskap om studieteknik. Studieteknik kanske är en väl bevarade hemlighet som lärarna håller för sig själva.
Alternativt så kanske inte alla dina lärare var nyutexaminerade? Lärarutbildningen har förändrats en hel del; jag fick min examen 2012 (efter att ha pluggat i maklig takt sedan 2002) och när jag jämför med den utbildning mina kollegor som jobbat 10, 20 eller 30 år fått så skiljer sig det rätt mycket. Dessutom skiljer det sig mellan lärosäten.
"Lärarutbildningen" är det alltså svårt att prata om som något slags uniform och homogen helhet, dels för att den förändrats med tiden och dels för att den skiljer sig geografiskt.
Alternativt så kanske dina lärare var av den tyvärr alltför vanliga typ som tycker att deras jobb enbart är att lära ut ämneskunskaper och inget annat? Det finns gott om sådana, i alla åldrar. Den attityden beror inte i första hand på utbildningen utan på vilka attityder de fått i sig från sina egna favoritlärare och från de kollegium de haft.
Det jag kan säga är att min lärarutbildning innehållit en hel del studieteknik och att jag gör mitt bästa för att jobba med studieteknik åtminstone med de elever jag är mentor/klassföreståndare för, men också de jag har i undervisning. Det betyder inte att de eleverna om tio år kommer att minnas ett enda ord jag sagt - många av dem tenderar att glömma bort saker redan efter ett par veckor, att döma av en del utvärderingar jag sett ("nej, jag tycker inte att vi fått möjligheten att påverka undervisningen" - "men ni fick ju rösta om både vilket sätt ni skulle examineras på och när examinationen skulle ske, och jag gjorde nytt material till er eftersom ni sade att det första inte funkade" - "ah,. visstja!"). Men, jag kan studieteknik ganska bra, och jag gör mitt bästa för att få mina elever att lägga upp strategier och att testa olika sätt att plugga.
För att återgå till ämnet: Anledningen till att
jag inte kör fisktank är ju mest för att jag inte finner att det nöje jag får som SL motsvarar den mängd plugg jag måste lägga ner, studieteknik eller ej. Mina SL-kickar får jag framför allt av tillfällen då spelarna antingen försöker förbereda en heist eller liknande, eller dividerar över något mysterium. Jag upplever inte att fisktank är effektivt sätt att leverera intressanta heistupplägg eller kluriga mysterier till mig, alltså blir det bara extra jobb utan någon payoff för min del. Det sparar inte tid eller energi, tvärtom. Framför allt eftersom jag varken gillar eller är bra på improvisation.
Det betyder givetvis inte att fisktank inte är en bra teknik, men den är inget universalverktyg - den kräver att SL har vissa egenskaper och passar bättre i vissa spelstilar än i andra.