Nekromanti Varför säljs (tydligen) inga äventyr?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Harry S;n136706 said:
Snabbt? Mäter du försäljning i hur snabbt de säljer? Är det hur många exemplar som säljs per månad du räknar eller hur snabbt köparen lämnar butiken efter att ha betalt för äventyret i kassan?
Jag skulle gissa att det handlar om hur fort upplagan säljer slut. Det är väl rätt talande om det tar fem dagar eller fem år att sälja slut på de böcker man låtit trycka.

Arfert

Facit
Ja, vi mäter hur snabbt de säljer. Dvs hur många ex som säljs varje kvartal. Men vill ju nå break even så fort som möjligt, och även sälja färdigt lagret på relativt kort tid.

Du får köpa Ormgudens dal. Det är bra, säger Anders Blixt i alla fall. ;)

Harry S

Swordsman
Arfert;n136718 said:
Ja, vi mäter hur snabbt de säljer. Dvs hur många ex som säljs varje kvartal. Men vill ju nå break even så fort som möjligt, och även sälja färdigt lagret på relativt kort tid.

Du får köpa Ormgudens dal. Det är bra, säger Anders Blixt i alla fall. ;)
Jaha ni arbetar så. Ormgudens dal kan säkert vara ett bra äventyr men omslaget är inte min stil. Då gillar jag nya omslaget på Fantasy tusen gånger bättre.

Arfert

Facit
Det (omslaget) är mer eller mindre en ripoff rakt av på The Keep of the Borderlands (1979), en av de mest klassiska modulerna till D&D. Men som sagt, det funkade inte på en svensk marknad där ytterst få är nostalgiska på saker innan Äventyrsspel. Hade nog funkat bättre på engelska.

Harry S

Swordsman
Arfert;n136731 said:
Det (omslaget) är mer eller mindre en ripoff rakt av på The Keep of the Borderlands (1979), en av de mest klassiska modulerna till D&D. Men som sagt, det funkade inte på en svensk marknad där ytterst få är nostalgiska på saker innan Äventyrsspel. Hade nog funkat bättre på engelska.
Ser det nu och det är en bra ripoff. Men jag var inte ens född 79 och har aldrig sett äventyret förut. Troligtvis för att rollspelsnostalgi för mig är Äventyrsspel. Precis som du skrev.

talgboll

Rollspelskollektivet
krank;n136404 said:
Men visst, de flesta äventyr är helt klart dessutom skrivna för en mer actionorienterad spelstil än jag föredrar. Det blir liksom mest strid-mellanspel-strid-mellanspel-slutstrid, och det finns det väl säkert folk som gillar.

Det jag kan konstatera är väl att jag mycket, mycket sällan köpt ett äventyr och känt att det är något jag kan använda kring spelbordet utan mycket drastiska förändringar. Så drastiska att jag lika gärna kunnat få äventyret i form av ett äventyrsfrö och byggt resten själv.
Kan bara hålla med. Våld som konfliktlösningsproblem är en helt galen standard och strid ett helt oreflekterat slentrianhinder. Finns inget så tråkigt och speldödande som att det helt plötsligt blir lite strid gång efter gång i ett äventyr.

En långsam uppbyggnad mot en eventuellt episk slutstrid kan funka men inte pangpang på varannan sida.

talgboll

Rollspelskollektivet
Krille;n136495 said:
Kräver man inte tryckproduktionsnivå på grejor så går det rätt fort att göra äventyr. Jag behöver inte mer än stolpar för att spelleda min plott. En "normal" handout – text på papper – kan göras i Word på en kvart, eller till och med ritas för hand på en halvtimme. Kartor behöver inte vara så ämlans avancerade ens för det normala hemmatunnelkrälet. Bilder snor man från pinterest och/eller google.

Men det går inte så hejjans fort att läsa äventyr såpass noga att man fattar hur delarna hänger ihop, och då har vi ännu inte tagit in tiden som krävs för att anpassa det till den egna kampanjen. Den tid som går åt till att läsa äventyrets 32 sidor är ungefär liktydigt med att skapa handouts och kartor, skriva ner stolparna i ett word-dokument, printa passande bilder, och markera i MM vilka monster man skulle ha för kvällen.

Men det är sant, mitt hemmagjorda äventyr är förmodligen inte speltestat. Och det är omöjligt för utomstående att begripa, och fult som stryk och gör intrång på någons upphovsrätt. Men det bryr jag mig faktiskt inte om när jag ska spelleda.
Håller med. Det tar oftast lika lång tid att förbereda andras verk som att preppa egna. Det kräver en hel del möda och tid att sätta sig in i hur det är tänkt och sen ändå modda det efter spelgrupp/rollpersoner.

talgboll

Rollspelskollektivet
krank;n136614 said:
Alternativt så kanske inte alla dina lärare var nyutexaminerade? Lärarutbildningen har förändrats en hel del; jag fick min examen 2012 (efter att ha pluggat i maklig takt sedan 2002) och när jag jämför med den utbildning mina kollegor som jobbat 10, 20 eller 30 år fått så skiljer sig det rätt mycket. Dessutom skiljer det sig mellan lärosäten.

"Lärarutbildningen" är det alltså svårt att prata om som något slags uniform och homogen helhet, dels för att den förändrats med tiden och dels för att den skiljer sig geografiskt.

Alternativt så kanske dina lärare var av den tyvärr alltför vanliga typ som tycker att deras jobb enbart är att lära ut ämneskunskaper och inget annat? Det finns gott om sådana, i alla åldrar. Den attityden beror inte i första hand på utbildningen utan på vilka attityder de fått i sig från sina egna favoritlärare och från de kollegium de haft.

Det jag kan säga är att min lärarutbildning innehållit en hel del studieteknik och att jag gör mitt bästa för att jobba med studieteknik åtminstone med de elever jag är mentor/klassföreståndare för, men också de jag har i undervisning. Det betyder inte att de eleverna om tio år kommer att minnas ett enda ord jag sagt - många av dem tenderar att glömma bort saker redan efter ett par veckor, att döma av en del utvärderingar jag sett ("nej, jag tycker inte att vi fått möjligheten att påverka undervisningen" - "men ni fick ju rösta om både vilket sätt ni skulle examineras på och när examinationen skulle ske, och jag gjorde nytt material till er eftersom ni sade att det första inte funkade" - "ah,. visstja!"). Men, jag kan studieteknik ganska bra, och jag gör mitt bästa för att få mina elever att lägga upp strategier och att testa olika sätt att plugga.

För att återgå till ämnet: Anledningen till att jag inte kör fisktank är ju mest för att jag inte finner att det nöje jag får som SL motsvarar den mängd plugg jag måste lägga ner, studieteknik eller ej. Mina SL-kickar får jag framför allt av tillfällen då spelarna antingen försöker förbereda en heist eller liknande, eller dividerar över något mysterium. Jag upplever inte att fisktank är effektivt sätt att leverera intressanta heistupplägg eller kluriga mysterier till mig, alltså blir det bara extra jobb utan någon payoff för min del. Det sparar inte tid eller energi, tvärtom. Framför allt eftersom jag varken gillar eller är bra på improvisation.

Det betyder givetvis inte att fisktank inte är en bra teknik, men den är inget universalverktyg - den kräver att SL har vissa egenskaper och passar bättre i vissa spelstilar än i andra.
Jag hade kunnat gå ape shit OT här. Tog examen 2001 och varit lärare sen dess. Förstelärare. Snart 40 och fortfarande mest progressiv av alla kollegor jag träffat. Lärarkåren är vansinnigt konservativ och undervisningen blir därefter.

Förstår problemet och håller med. Fisktank/sandbox passar absolut inte alla. Det handlar om smak men också skills. I spelet jag skriver (eller pausat om man ska vara ärlig, bara ett kapitel kvar, kämpa!) försöker jag kort och pedagogisk introducera samberättande i spelet för att hjälpa ovana spelare med spelstilen. Hoppas det ska bli en pytteliten gateway drug till sandbox haha :)

talgboll

Rollspelskollektivet
Arfert;n136694 said:
Också intresserad av hur nya Kult ska fungera... På papperet verkar AW vara ett väldigt konstigt val av regelkärna till Kult, typ det sista systemet jag skulle välja. Men de kanske har löst det på nåt sätt. Vi får se.
Det ska bli mycket intressant. Dock är jag mest intresserad av hur de presenterar världen och framförallt (för att återanknyta till tråden) hur deras äventyr ser ut (hur rälsade de är - förlagan var ju superräls).

Max Raven

T12-kultist
Jag har traditionellt sett köpt ganska få äventyr, men har absolut ingen problem med rälsning i dem. Vad som retar mig är dålig disposition, ogenomtänkta inslag - dåligt hantverk helt enkelt. Handouts känns också som något som underanvänds som jag gärna skulle se mer av.

Generiska äventyr hade nog lockat en del, men för mig är en irriterande del att sätta ut stats på saker - jag tycker bara det är tråkigt att föra över värden eller skriva ner nya värden så att de är lätt tillgängliga.

Vad gäller hastighet - till D&D (5E) tar det mig rätt mycket tid att fixa äventyr, en konsekvens av levelsystemet (och att jag avskyr att statta saker, samtidigt som monstren i regel är ganska halvdana) och ovana i att bygga utmaningar i spelet (och den galna obalansen mellan hur kraftfulla spelare ska vara och hur de är), medan det går ganska fort att bygga till exempelvis Trinity eller mitt eget SF-hemmabygge - en del av det är säkert att jag är mer hemma i SF, men en del är att D&D har en del inslag man antas följa och jag vill ju göra äventyren bättre och intressantare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven;n136797 said:
Generiska äventyr hade nog lockat en del, men för mig är en irriterande del att sätta ut stats på saker - jag tycker bara det är tråkigt att föra över värden eller skriva ner nya värden så att de är lätt tillgängliga.
Det är därför man kör med något eget system - som Krank - där de "värden" man behöver hitta uppgår till 1-3 stycken som lätt kan hittas på ur intet =)