Nekromanti Varför säljs (tydligen) inga äventyr?

PAX

Jordisk Äventyrare
Det mest intressanta är väl att tillgodose de som vill köpa färdiga äventyr. De som inte köper är ju ickekunder ändå. Jag ser gärna en fortsatt produktion av köpäventyr till de olika spelen, och med pdf-formatet och en billig peng för produkten så tror jag det är rätt väg att gå.

talgboll

Rollspelskollektivet
Harry S;n136339 said:
Jag tror du är något stort på spåren här. Jag uppfattar många spelutvecklare som bättre ingenjörer än konstnärer. Men de är tyvärr ganska dåliga ingenjörer också för om de hade varit skickliga ingenjörer så hade de utvecklat rollspel som kompenserar för att de är dåliga konstnärer genom att skapa spel som inte kräver traditionella äventyr för att spelas. Detta är också en anledning till att jag tycker att en person som till exempel Rickard som laborerar med olika metoder för att spela rollspel skriver så många intressanta inlägg här på forumet.

Jag vill ha fler spelmetoder som fisktanken och färre vanliga äventyr. När metoderna är på plats så vill jag se äventyrsplatser/karaktärsbeskrivningar/äventyrsstrukturer som tar avstamp i de nya metoderna.

Det är metoderna jag vill ha!

Är inte ett skrivet äventyr vädligt 80-tal på något sätt?

Jag håller med dig. Man glömmer dock ofta bort att rollspel är kommersiella och även om målgruppen är trogen, så är den också kräsen och liten. Man måste tillverka snygga saker för att sälja och det kostar. Få vågar ta ut svängarna för om något inte säljer är det inte säkert att man har råd med fler prylar. Felsatsningar är livsfarliga. Därav alla reproduktioner av nostalgititlar för tillfället. En ängslig (och fattig) proffskonstruktörsvärld.

Därför älskar jag att så många idag skriver och publicerar/delar gratis sina rollspel bara för att man vill att andra ska läsa, spela och prata sina spel. Jag hoppas jag ska färdigställa rollspelet jag själv skrivit, för där försöker jag just lösa såna bitar. Behöver bara samla tid och motivation till att få ihop ett bra scenario och tillhörande kapitel om hur man gör egna. Sen kommer självklart spelet att vara gratis.

Vet ni flera såna independenttillverkare så säg till! Vill läsa.

Och slutligen, Rickard vem? :)

Harry S

Swordsman
Tre solar;n136244 said:
Alltså: om man släpper prisbelönta äventyr kan de sälja lika bra eller bättre än spelet som de ges ut till.
Tre solar;n136244 said:
Min poäng är att äventyr visst säljer, åtminstone om de är bra. Jag skulle gissa att om man räknar försäljning per arbetstimmar säljer äventyr snarare oförtjänt bra.
Det faller ju på att det är enklare att skapa en regelbok som säljer än ett äventyr som säljer. Det kommer att gå många dåliga äventyr på varje äventyr som säljer lika bra som en regelbok.

Tre solar;n136244 said:
Min poäng är att äventyr visst säljer, åtminstone om de är bra. Jag skulle gissa att om man räknar försäljning per arbetstimmar säljer äventyr snarare oförtjänt bra.
Jag trodde att det tvärtom var så att arbetsinsatsen att skriva ett riktigt bra äventyr var större än arbetsinsatsen att skriva en regelbok.

Men vad spelar försäljningen för roll om man bortser från de rollspel som säljer så bra att de tjänar som levebröd åt skaparna? Majoriteten av alla rollspel ges väl inte ut för att utvecklarna ska tjäna pengar på dem? Jag tror mer på att ingenjör/konstnär-hypotesen är förklaringen till att det skrivs så få riktigt bra äventyr.

Landrim

Warrior
Harry S;n136332 said:
Det beror ju på att äventyren innehåller för lite information som går att återanvända i rollspelet. Om varje äventyr hade innehållit fler nya monster, nya regler mm så hade äventyren blivit en blandning av regler och äventyr.

Men jag tror det är så enkelt att regelboken behövs för att spela medan äventyren inte är nödvändiga och om de används så används de oftast bara vid ett par spelsessioner per spelgrupp. Detta gör att de inte säljer i lika stora upplagor som grundböckerna. Dessutom är nog andrahandsvärdet lägre för äventyren. Äventyr är enklare att (pirat)kopiera (minns att vi spelade kopierade äventyr till DoD men inte att vi hade kopierade regelböcker), köpa begagnat eller till och med få av någon som har äventyret och som inte har användning för äventyret längre.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut i dag, men jag vet att detta var en hyfsat vanlig företeelse bland äldre rollspel (själv tänker jag på Dragon Warriors). Men det finns en baksida med detta också eftersom det finns de rollspelare som ogillar att ha extraregler, nya föremål och monster spridda över en uppsjö av olika böcker (jag är en av dem).

talgboll

Rollspelskollektivet
krank;n136341 said:
Mina verktyg funkar; det är ju i och med dem jag sakta börjat kunna skriva hyfsade äventyr..

Jag kan inte själv skriva bra äventyr, men jag har en klar idé om hur jag tycker att bra äventyr ska se ut. Det jag gör när jag skapar verktyg är ju att formalisera och generalisera idéerna om vad ett bra rollspel är, skapar strukturer och mekaniker och tumregler som låter även en fantasilös stackare som undertecknad skriva ganska okej äventyr.

Haha sluta! Skämtade ju bara. Det är ju EXAKT såna verktyg som behöver finnas, så att människor kan träna sig i att skapa och bygga fantastik!

Harry S

Swordsman
krank;n136226 said:
Jag har försökt skriva mina spel så att de innehåller alla verktyg SL behöver för att konstruera äventyr. Äventyrskonstruktion är nämligen det svåraste jag vet; allt jag gör blir skit. Och typ alla köpeäventyr jag läst har varit skit, utom Tatters of the King som delvis övertygade mig om att det går att skriva äventyr.

Så jag har tänkt att det är vettigare och viktigare att ge bra SL-verktyg. Om inte annat för att jag själv behöver sådana.
Det låter jävligt vettigt tänkt tycker jag. Men om vertygen fungerar som du har tänkt dig så borde du väl kunna använda verktygen själv för att skapa de äventyr som du normalt har så svårt för att skapa?

Harry S

Swordsman
Ymir;n136265 said:
En fundamental anledning är ju att många av oss inte -gillar- färdiga äventyr. Vi spelar story now-influerade fisktankar och dylikt, vilket är typ rena antitesen till konceptet färdigskrivna äventyr. Apocalypse World och Svart av kval är exempel på rollspel som bygger totalt på story now-fisktankar, men även många andra rollspel typ Noir och Eon inbjuder rätt hårt till det.
Ursäkta att jag frågar men hur stor andel av rollspelarna är ni egentligen? Jag är uppriktigt nyfiken på hur stort story ow är inom hobbyn. Blad de rollspelare som jag känner IRL så är story now obefintligt men det kanske säger mer om hur få rollspelare jag känner IRL än om hur begränsad spelstilen är.

Harry S

Swordsman
Kuma;n136291 said:
Låt sen gå för att mycket, i äventyrsväg, man hittar online, är skräp. Men det är gratis. Och gratis är gott. Har jag hört.
Jag är inte gjord av pengar men betalar ändå hellre 500 kr för ett riktigt bra äventyr än får 100 äventyr gratis. Den enda fördelen med gratisäventyr det är att man inte känner sig lika blåst när man har skummat igenom äventyret och slänger det i papperskorgen som man gör om man har betalat för äventyret.

anth

Vetefan
Evokee;n136252 said:
Hybris. Folk tror de kan göra egna äventyr som kan mäta sig med köpäventyren.
Du menar väl tvärt om?
Folk tror att deras egna äventyr inte är lika dåliga som köpäventyren.
:msile:

Harry S

Swordsman
Landrim;n136349 said:
Men det finns en baksida med detta också eftersom det finns de rollspelare som ogillar att ha extraregler, nya föremål och monster spridda över en uppsjö av olika böcker (jag är en av dem).
Det är förlagen ska samla allt i olika supplement när äventyren har slutat sälja och ta betalt en gång till för samma sak.

Harry S

Swordsman
PAX;n136343 said:
Det mest intressanta är väl att tillgodose de som vill köpa färdiga äventyr. De som inte köper är ju ickekunder ändå. Jag ser gärna en fortsatt produktion av köpäventyr till de olika spelen, och med pdf-formatet och en billig peng för produkten så tror jag det är rätt väg att gå.
Jag tror de som köper äventyr köper dem även om de kostar mycket. Jag tror att många rollspelare är ganska köpstarka personer som inte har några större problem att köpa rollspelsböcker till höga priser. Vi snackar trots allt om produkter som kostar ett par hundralappar. En krogrunda med taxi eller ett biobesök med hambugare efteråt går ju på lika mycket som ett rollspel. Det hade varit intressant om det fanns statistik på hur mycket en spelledare är beredd att betala för en regelbok och för ett äventyr. Jag tror inte priset är problemet.

Den stora fördelen med att sälja pdfer tror jag är att kontaktytan mot kunderna ökar. Det är mycket smidigare att köpa en pdf med PayPal på Drivethrurpg än att köpa en fysisk bok i en webbutik (som ändå är bra mycket smidigare än att köpa ett rollspel i en fysisk butik).

Jag tvivlar på att man kommer att sälja så många fler rollspel och äventyr för att man dumpar priset. Jag misstänker att man tar för lite betalt för spelen/äventyren som det är nu. Är det någon av er som ger ut rollspel som har testat att sätta en hundralapp lägre pris på ett nytt rollspel och sett om ni fått sålt så mycket mer än annars?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Harry S;n136351 said:
Det låter jävligt vettigt tänkt tycker jag. Men om vertygen fungerar som du har tänkt dig så borde du väl kunna använda verktygen själv för att skapa de äventyr som du normalt har så svårt för att skapa?

Det är ju det jag gör, nuförtiden. Det är mest tiden som saknas, och spelgrupperna. Jag har dessutom fått rätt lite respons på de äventyr jag faktiskt skrivit och släppt, och det gör att motivationen sjunker.

krank

Harry S;n136359 said:
Jag tror de som köper äventyr köper dem även om de kostar mycket.
Om det är äventyr jag antingen tycker verkar bra utifrån antingen författarens beskrivning eller någon recension på nätet, visst. Men betala mycket för grisen i säcken, när man vet att man brukar tycka att grisen är ful och dålig i 90%+ av fallen? Not so much.

Iofs köper jag en del grejer osedda av rena samlarskäl också, men ändå.

Nässe

Myrmidon
Kan inte låta bli att undra om folk blandar ihop smak och kvalitet? Jag tycker det finns en massa bra eller ok äventyr. Alla är inte i den spelstil som jag föredrar. Vore kul med ett par exempel på dåliga äventyr i den spelstil som du själv föredrar. (Helst inte exempel på äventyr som ges ut precis nu-trist om folk känner sig hängda...)

Harry S

Swordsman
krank;n136370 said:
Om det är äventyr jag antingen tycker verkar bra utifrån antingen författarens beskrivning eller någon recension på nätet, visst. Men betala mycket för grisen i säcken, när man vet att man brukar tycka att grisen är ful och dålig i 90%+ av fallen? Not so much.
Sant. Det är därför hobbyn behöver fler previews som någon redan har nämnt här i tråden. Och bättre konsumentupplysning genom fler äventyrsrecensioner.

Harry S

Swordsman
krank;n136367 said:
Det är ju det jag gör, nuförtiden. Det är mest tiden som saknas, och spelgrupperna. Jag har dessutom fått rätt lite respons på de äventyr jag faktiskt skrivit och släppt, och det gör att motivationen sjunker.
Har du någon aning om hur många som spelar Rotsystem? Du vet väl hur många du har sålt men har du någon koll på hur många som lirar det? Säg att du har sålt 200 ex och att 20 spelgrupper lirar Rotsystem regelbundet. Då får du nog nästan dra ur dem responsen för spontant kanske bara en person tar kontakt med dig.

krank

Nässe;n136373 said:
Kan inte låta bli att undra om folk blandar ihop smak och kvalitet? Jag tycker det finns en massa bra eller ok äventyr. Alla är inte i den spelstil som jag föredrar. Vore kul med ett par exempel på dåliga äventyr i den spelstil som du själv föredrar. (Helst inte exempel på äventyr som ges ut precis nu-trist om folk känner sig hängda...)
Jag har läst ett antal äventyr som försöker vara lite detektiv-mysterielösande men som mest är kasst konstruerade. Till exempel att de erbjuder spelarna ett "val" där äventyret bara går vidare om de gör det ena valet. Eller så är de extremt dumt upplagda rent strukturellt (som Ubel Stahl eller vad det heter till Götterdämmerung).

Men visst, de flesta äventyr är helt klart dessutom skrivna för en mer actionorienterad spelstil än jag föredrar. Det blir liksom mest strid-mellanspel-strid-mellanspel-slutstrid, och det finns det väl säkert folk som gillar.

Det jag kan konstatera är väl att jag mycket, mycket sällan köpt ett äventyr och känt att det är något jag kan använda kring spelbordet utan mycket drastiska förändringar. Så drastiska att jag lika gärna kunnat få äventyret i form av ett äventyrsfrö och byggt resten själv.

krank

Harry S;n136386 said:
Har du någon aning om hur många som spelar Rotsystem? Du vet väl hur många du har sålt men har du någon koll på hur många som lirar det? Säg att du har sålt 200 ex och att 20 spelgrupper lirar Rotsystem regelbundet. Då får du nog nästan dra ur dem responsen för spontant kanske bara en person tar kontakt med dig.

Jag har ingen aning alls om hur många som spelar Rotsystem. Just nu vet jag inte ens hur många jag sålt... Jag ska få siffror från Fria Ligan / Spindelkungen under januari är det sagt. Publit saknar ju numera möjlighet att kolla totalt antal tryckta, så det är inte lika lätt att kolla upp längre. Jag misstänker att jag ligger på 100-200 exemplar eftersom det är där mina andra spel legat. Plus något tusental nerladdningar från hemsidan då.

Men oavsett anledning så leder bristen på respons att min lust inte blir så stor. Jag kämpar vidare, men i lägre hastighet. Jag är ju en maskin som drivs av uppskattning =)

När det gäller t.ex artiklar i Fenix så blir de ju inte ens recenserade. Böcker kan jag ju skicka till dem för recensioner, men vad tyckte folk om Guernicans? Eller om Det hjärtat vill ha? Ingen aning. Ingen har recenserat, ingen har kommenterat. Jag förstår VARFÖR det är så, men det gör ju inte saken bättre.

talgboll

Rollspelskollektivet
krank;n136405 said:
Men oavsett anledning så leder bristen på respons att min lust inte blir så stor. Jag kämpar vidare, men i lägre hastighet. Jag är ju en maskin som drivs av uppskattning =)

När det gäller t.ex artiklar i Fenix så blir de ju inte ens recenserade. Böcker kan jag ju skicka till dem för recensioner, men vad tyckte folk om Guernicans? Eller om Det hjärtat vill ha? Ingen aning. Ingen har recenserat, ingen har kommenterat. Jag förstår VARFÖR det är så, men det gör ju inte saken bättre.
Fy fan vad jobbigt. Finns inget värre. Kan inte relatera rollspelsmässigt men vet att det kommer att bli så när jag får tummen ur och skriver sista avsnittet på mitt eget. Jag kan dock relatera utifrån mitt yrke som lärare. Finns inget värre än situationer utan respons. Hoppas jag ska få tid att kika på Rotsystem och lovar då ge respons. Ge inte upp! Kämpa, kamrat! <3

luddwig

Lawful evil
krank;n136405 said:
OT: Jag tillhör dom som laddat hem Rotsystem. Blev lite överväldigad av mängden text och har inte hunnit med mer än en översiktlig genomgång. Tycker dock att spelet ser mycket snyggt ut och att spelvärlden verkar grym. Om det sedan kommer att spelas är en annan fråga. Jag har klart fler rollspel än var tiden räcker till för att spela eller ens läsa.