Harry S;n136339 said:
Jag tror du är något stort på spåren här. Jag uppfattar många spelutvecklare som bättre ingenjörer än konstnärer. Men de är tyvärr ganska dåliga ingenjörer också för om de hade varit skickliga ingenjörer så hade de utvecklat rollspel som kompenserar för att de är dåliga konstnärer genom att skapa spel som inte kräver traditionella äventyr för att spelas. Detta är också en anledning till att jag tycker att en person som till exempel Rickard som laborerar med olika metoder för att spela rollspel skriver så många intressanta inlägg här på forumet.
Jag vill ha fler spelmetoder som fisktanken och färre vanliga äventyr. När metoderna är på plats så vill jag se äventyrsplatser/karaktärsbeskrivningar/äventyrsstrukturer som tar avstamp i de nya metoderna.
Det är metoderna jag vill ha!
Är inte ett skrivet äventyr vädligt 80-tal på något sätt?
Jag håller med dig. Man glömmer dock ofta bort att rollspel är kommersiella och även om målgruppen är trogen, så är den också kräsen och liten. Man måste tillverka snygga saker för att sälja och det kostar. Få vågar ta ut svängarna för om något inte säljer är det inte säkert att man har råd med fler prylar. Felsatsningar är livsfarliga. Därav alla reproduktioner av nostalgititlar för tillfället. En ängslig (och fattig) proffskonstruktörsvärld.
Därför älskar jag att så många idag skriver och publicerar/delar gratis sina rollspel bara för att man vill att andra ska läsa, spela och prata sina spel. Jag hoppas jag ska färdigställa rollspelet jag själv skrivit, för där försöker jag just lösa såna bitar. Behöver bara samla tid och motivation till att få ihop ett bra scenario och tillhörande kapitel om hur man gör egna. Sen kommer självklart spelet att vara gratis.
Vet ni flera såna independenttillverkare så säg till! Vill läsa.
Och slutligen, Rickard vem?