Nekromanti Varför säljs (tydligen) inga äventyr?

talgboll

Rollspelskollektivet
God fortsättning!

Jag har läst mycket i de två nostalgiska böcker om rollspelens historia i Sverige, som kommit ut nu i veckorna. En bild som blir tydlig är att det inte lönat sig att ge ut äventyr eftersom de inte säljs i närheten lika bra som regelböcker eller världsmaterial. Jag har så svårt att förstå det men jag är kanske onormal? Själv har jag nog genom åren köpt lite mer regler än äventyr men för mig ÄR rollspel äventyren. Det som avskräckt mig från att köpa fler äventyr är att de oftast varit så dåliga (inte så konstigt gällande Äventyrsspel kanske när hälften av dem skrevs av ungdomar under 20 år...) oavsett tillverkare eller tid. Jag köper mycket hellre äventyr, då det är enkelt att modda till system/värld och berättelser triggar min fantasi och kreativitet mycket mer än regler. moddmöjligheterna gäller såklart även för regler men de använder jag ju inte.

VARFÖR säljer inte äventyr? Äventyren är ju det man spelar, det man minns, upplevelserna, spelandet. Reglerna är ju typ bara för spelledaren och kanske däri ligger svaret? SL är den som köper och de är trogna fans och samlare som köper för att läsa (och vill ha nya produktlinjer?) lika mycket som för att spela. Även om det inte spelas lika mycket som det läses så borde ju äventyr ändå vara minst lika intressanta att läsa som tabeller och färdighetsbeskrivningar.

Vad är det jag inte fattar? :)

Fridigern

Swordsman
Kanske köper man alla nya spel, men köper bara äventyr till de spel man gillar? Sen är det precis som du säger, en hel del av äventyren håller inte hög nog kvalitet

anth

Vetefan
talgboll;n136199 said:
VARFÖR säljer inte äventyr?
För att äventyren gör man själv.

Ett rollspel på 200 sidor tar 1+ år att göra.
Ett äventyr slänger man ihop på ett par timmar.
Varför skulle någon köpa äventyr???

CapnZapp

Myrmidon
Tala för dig själv, Anth.

Det finns ingent lika tillfredställande som en magifikt ihopknåpad kampanj, både att läsa, spelleda och spela.

Att spela "ihopslängda" äventyr har för mig alltid varit en grund och blodfattig upplevelse. Mer improvisationsteater. Inget fel på det men det är inte min grej.

Att göra egna äventyr värda namnet är dock för arbetskrävande, vilket gör mig tacksam mot de (få) rollspelsförlag som fortfarande låter mig köpa andras arbetsinsats för pengar.

Chaosium, Games Workshop och Järnringen är tre namn.

Genesis

Ni dés ni maître
Du behöver regelboken för att spela. Du behöver inte äventyr för att spela. De flesta som gillar ett rollspel köper säkert splattböcker och liknande, men om hälften är som Anth och hälften är som CapnZapp så säljs genast hälften så mycket äventyr som regler.

slanfan

Hero
Det brukar ju hävdas att flera i en spelgrupp köper regler, men bara en köper ett specifikt äventyr.

LordTengel

Swordsman
slanfan;n136208 said:
Det brukar ju hävdas att flera i en spelgrupp köper regler, men bara en köper ett specifikt äventyr.
Jag har alltid trott att det här är förklaringen.

Fridigern

Swordsman
Är såklart enig med de som vill se mer äventyr, bra äventyr är det bästa med rollspelssamlarhobbyn nu för tiden. Och det finns ju många bra som varit minst lika roliga som romaner eller filmer att uppöeva när man läser dem

Krille

Super Moderator
Jag tror att det finns tre svar.
  • Ett äventyr köps alltid bara av spelledaren. Regler köps ofta av flera spelare, inte så sällan allihop. Spelarnas nöje förstörs om de har läst äventyret i förväg. Det gör att förhållandet mellan försäljningspotentialen mellan grundregler och äventyr till samma grundregler är 5:1 eller däromkring. Dessutom, alla spelledare fattar inte smak för alla äventyr heller, av kvalitetsskäl (se nedan) eller smakskäl, vilket ytterligare begränsar potentialen.
  • Ett äventyr används en gång. Regler använder man hela tiden. Det är en bättre rolighetsinvestering mätt i rolig tid per krona att köpa regler jämfört med äventyr. Det kanske är så att hälften hellre spenderar sin tid med att komma på och förbereda ett specialgjort äventyr för spelgruppen framför att läsa en dyr bok som man bara kan använda en gång.
  • Ett äventyr är ofta det första som skrivs när en ny författare vill börja skriva saker åt ett rollspel. "Hörrudu, kan inte du skriva ett äventyr på ungefär 12000 ord? Du får femtio öre ordet.". Sen slutar de med det och börjar skriva rollspel istället, eftersom det är mer ära att skriva Rollspelet X än Äventyret Y till Rollspelet X, eller sluta skriva alls eftersom det var skittrist att skriva på uppdrag åt andra. Därmed utvecklas inte äventyrsförfattarfärdigheten, och kvaliteten på äventyr förblir på nybörjarförfattarnivå.

Quasimodo

Fiskmånglare
Jag skulle vilja se mer äventyr skapta för genrer, snarare än specifika rollspel. Speciellt som de flesta nya rollspel som poppar upp i Sverige är mer eller mindre hobbyprojekt som läggs ner efter några äventyr/extraböcker kommit ut.

Alla som sneglat i senaste Fenix eller i Äventyrsspelsboken vet dessutom att Kandra till DoD var en riktig storsäljare -- varför inte fler små enkla stadsmoduler eller annat matnyttigt (Tisla Fäste!)? Är så trött på att läsa dessa orerande världsbeskrivningar som tar makronivå på allt och mikro på inget. Hellre tre utvecklade städer än en-styckes-texter om 50 olika städer a Trudvang.

talgboll

Rollspelskollektivet
slanfan;n136208 said:
Såklart. Äventyr köps bara en gång. Turas man om att spelleda så köps reglerna kanske av fler.

talgboll

Rollspelskollektivet
Quasimodo;n136220 said:
Jag skulle vilja se mer äventyr skapta för genrer, snarare än specifika rollspel.
Inte alls en så dum idé för oss spelare men förstår att konstruktörer vill låsa äventyr till sitt system.

LordMarlowe

Veteran
Jag hörde Robin D. Laws nämna något om detta i en panel som återsändes i hans och Ken Hites podcast. Han menade att ja, generellt sätt säljer inte äventyr så väl men att deckaräventyr (som ju är just det som Pelegrane Press är fokuserade på) är något av ett undantag - möjligen därför att det upplevs som krångligare av många av sätta samman ett bra mysterium att lösa.

talgboll

Rollspelskollektivet
  • Ett äventyr används en gång. Regler använder man hela tiden. Det är en bättre rolighetsinvestering mätt i rolig tid per krona att köpa regler jämfört med äventyr. Det kanske är så att hälften hellre spenderar sin tid med att komma på och förbereda ett specialgjort äventyr för spelgruppen framför att läsa en dyr bok som man bara kan använda en gång.
Klart man har mer användning av regler (för jag utgår att de flesta rollspelare använder reglerna mer eller mindre, till skillnad från mina erfarenheter) men som nämnts ovan så är ju ett äventyr/kampanj mycket roligare att läsa då det är en berättelse. Det är ju roligare att läsa Undergångens arvtagare än att läsa reglerna till Eon, eller?
  • Ett äventyr är ofta det första som skrivs när en ny författare vill börja skriva saker åt ett rollspel."Hörrudu, kan inte du skriva ett äventyr på ungefär 12000 ord? Du får femtio öre ordet.". Sen slutar de med det och börjar skriva rollspel istället, eftersom det är mer ära att skriva Rollspelet X än Äventyret Y till Rollspelet X, eller sluta skriva alls eftersom det var skittrist att skriva på uppdrag åt andra. Därmed utvecklas inte äventyrsförfattarfärdigheten, och kvaliteten på äventyr förblir på nybörjarförfattarnivå.
Så himla synd om det är så. För mig är det det mer status i att kunna konstruera och presentera äventyr än regler, system och världar. En berättare är någon jag beundrar, det är liksom en konstnär för mig. En som skriver grundregler är mer än en ingenjör. Viktig för många ja och måste vara skicklig och korrekt men beundrad och inspirerande, nej. Sorry.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har försökt skriva mina spel så att de innehåller alla verktyg SL behöver för att konstruera äventyr. Äventyrskonstruktion är nämligen det svåraste jag vet; allt jag gör blir skit. Och typ alla köpeäventyr jag läst har varit skit, utom Tatters of the King som delvis övertygade mig om att det går att skriva äventyr.

Så jag har tänkt att det är vettigare och viktigare att ge bra SL-verktyg. Om inte annat för att jag själv behöver sådana.

I övrigt har andra kommit med alla förklaringar jag har - prestige, försäljning, etc.

Det kan dock komma att ändras för min del. Jag har ju tänkt att båda Rotsystem och More than Human ska expanderas med kampanjböcker med 5-10 äventyr vardera. Plus äventyrsartiklar i Fenix. Under 2016 tänker jag också göra allvar av mina planer att börja hyra in författare.

talgboll

Rollspelskollektivet
krank;n136226 said:
Jag har försökt skriva mina spel så att de innehåller alla verktyg SL behöver för att konstruera äventyr. Äventyrskonstruktion är nämligen det svåraste jag vet; allt jag gör blir skit. Och typ alla köpeäventyr jag läst har varit skit, utom Tatters of the King som delvis övertygade mig om att det går att skriva äventyr.

Så jag har tänkt att det är vettigare och viktigare att ge bra SL-verktyg. Om inte annat för att jag själv behöver sådana.
Låter jättebra men utan att fiska efter gratistips här va men varför funkar inte dina egna verktyg ens till dig själv och ska man ens ta råd från någon som själv säger inte kunna skriva äventyr? :p

God45

#PrayersForBahakan
Eftersom de flesta äventyr är fruktansvärt dåliga eller åtminstone bara tråkiga och därför helt onödiga att lägga pengar på. Om någon här kan nämna 21 bra äventyr på rak arm äter jag min hatt. Och svenska äventyr är ännu mycket värre för de flesta av dem är ännu värre.

Tre solar

Hero
talgboll;n136222 said:
Listorna säger mig inte. Förklara för en oinsatt gubbe, tack.
Listan visar hur bra olika produkter som ges ut av Lamentations of the flame princess säljer. Om man räknar bok för bok ligger reglerna högt upp, men inte högst.

Alltså: om man släpper prisbelönta äventyr kan de sälja lika bra eller bättre än spelet som de ges ut till.

Som redan har nämnts rör det sig också om olika kundkretsar: äventyr säljer man bara till de som verkligen är intresserade av att spela spelet.

https://www.kickstarter.com/project...ent-express-a-chaosium-publicatio/description

https://www.kickstarter.com/projects/448333182/call-of-cthulhu-7th-edition

Det länkarna visar är ett välkänt äventyr till ett välkänt spel. Tre gånger så många förbeställer spelet, vilket såklart är många fler. Men det är knappast som att äventyret inte säljer.

Min poäng är att äventyr visst säljer, åtminstone om de är bra. Jag skulle gissa att om man räknar försäljning per arbetstimmar säljer äventyr snarare oförtjänt bra.