talgboll
Rollspelskollektivet
- Joined
- 24 Apr 2014
- Messages
- 242
God fortsättning!
Jag har läst mycket i de två nostalgiska böcker om rollspelens historia i Sverige, som kommit ut nu i veckorna. En bild som blir tydlig är att det inte lönat sig att ge ut äventyr eftersom de inte säljs i närheten lika bra som regelböcker eller världsmaterial. Jag har så svårt att förstå det men jag är kanske onormal? Själv har jag nog genom åren köpt lite mer regler än äventyr men för mig ÄR rollspel äventyren. Det som avskräckt mig från att köpa fler äventyr är att de oftast varit så dåliga (inte så konstigt gällande Äventyrsspel kanske när hälften av dem skrevs av ungdomar under 20 år...) oavsett tillverkare eller tid. Jag köper mycket hellre äventyr, då det är enkelt att modda till system/värld och berättelser triggar min fantasi och kreativitet mycket mer än regler. moddmöjligheterna gäller såklart även för regler men de använder jag ju inte.
VARFÖR säljer inte äventyr? Äventyren är ju det man spelar, det man minns, upplevelserna, spelandet. Reglerna är ju typ bara för spelledaren och kanske däri ligger svaret? SL är den som köper och de är trogna fans och samlare som köper för att läsa (och vill ha nya produktlinjer?) lika mycket som för att spela. Även om det inte spelas lika mycket som det läses så borde ju äventyr ändå vara minst lika intressanta att läsa som tabeller och färdighetsbeskrivningar.
Vad är det jag inte fattar?
Jag har läst mycket i de två nostalgiska böcker om rollspelens historia i Sverige, som kommit ut nu i veckorna. En bild som blir tydlig är att det inte lönat sig att ge ut äventyr eftersom de inte säljs i närheten lika bra som regelböcker eller världsmaterial. Jag har så svårt att förstå det men jag är kanske onormal? Själv har jag nog genom åren köpt lite mer regler än äventyr men för mig ÄR rollspel äventyren. Det som avskräckt mig från att köpa fler äventyr är att de oftast varit så dåliga (inte så konstigt gällande Äventyrsspel kanske när hälften av dem skrevs av ungdomar under 20 år...) oavsett tillverkare eller tid. Jag köper mycket hellre äventyr, då det är enkelt att modda till system/värld och berättelser triggar min fantasi och kreativitet mycket mer än regler. moddmöjligheterna gäller såklart även för regler men de använder jag ju inte.
VARFÖR säljer inte äventyr? Äventyren är ju det man spelar, det man minns, upplevelserna, spelandet. Reglerna är ju typ bara för spelledaren och kanske däri ligger svaret? SL är den som köper och de är trogna fans och samlare som köper för att läsa (och vill ha nya produktlinjer?) lika mycket som för att spela. Även om det inte spelas lika mycket som det läses så borde ju äventyr ändå vara minst lika intressanta att läsa som tabeller och färdighetsbeskrivningar.
Vad är det jag inte fattar?