Mja. Jag tror inte att moderna spel som använder sig av BRP har den intentionen. Tidig RQ hade det möjligen, vilket var anledningen att alla var tvungna att ha magi (framför allt läkande sådan). Men idag tycker jag att man mycket mer tar konsekvensen av att systemet är dödligt och säger att det man gör inte är heroisk fantasy, utan mörk och smutsig fantasy.God45;n36803 said:Inget av det är konstigt, när man sätter ihop ett spel med intentionerna att göra "D&D fast realistiskt" kan det bara sluta illa. Karaktärerna som inte känns som fantasy äventyrare fungerar i Call of Cthulhu men att envisas med att spela det för faktiska fantasy äventyr är perverst.
Arfert said:Det behöver inte vara så mörkt och smutsigt heller. Det räcker att det är "fantasy som i en roman"... dvs man spelar relativt vanliga människor i en fantasy-värld. BRP funkar helvetes mycket bättre i Westeros än D&D, exempelvis.
Bolongo said:Ja, precis. Det räcker att man vill ha ett spel där folk har en realistisk inställning till våld. Som jag var inne på i min recension av Maelstrom. Vilket för övrigt är ett BRP-hack som kunde tillfredsställa de som ogillar de många typerna av värden.
Men det är dålig mörk och smutsig fantasy. Vet du vad som gör bra mörk och smutsig fantasy? Låg nivå D&D.Bolongo;n36811 said:Mja. Jag tror inte att moderna spel som använder sig av BRP har den intentionen. Tidig RQ hade det möjligen, vilket var anledningen att alla var tvungna att ha magi (framför allt läkande sådan). Men idag tycker jag att man mycket mer tar konsekvensen av att systemet är dödligt och säger att det man gör inte är heroisk fantasy, utan mörk och smutsig fantasy.
Rymdhamster said:Lågnivå-dnd är tråkigt, dåligt och ointressant. Saknar helt det karaktärsdjup i systemet man kan få till i BRP.
Arfert said:Låglevel D&D är kul och jag gillar det skarpt, men inte fanken är det "mörkt". Snarare sjukhumor-fantasy. "SPRIIING!!!!"-fantasy. Inte mycket djup.
God45 said:"Karaktärsdjupet i systemet" i BRP är en massa överkomplicerade grejer som gör att när man dör tar det alldeles för lång tid att göra en ny karaktär. Och ärligt talat, hur jäkla mycket stöd behöver man i systemet för tex dans? Ingen egentligen vilket är BRPs problem.
Ond bråd död said:Jag tror det kan vara bra att reda ut vad man menar med BRP i diskussionen. För mig finns inga "överkomplicerade grejer" som är "karaktärsdjupet i systemet". Jag förstår inte ens vad man syftar på. Eller Dans? Vad har det med BRP att göra?
Rymdhamster said:Det jag syftar på med karaktärsdjup är att man kan ha någon som kan hantera en pistol hjälpligt med är riktigt bra på sjukvård, eller ska kan man vara en mästerskytt med begränsad kunskap om första hjälpen. Det är inte lika binärt som DnD.
Bolongo said:Håller med Rymdhamster i denna sidodiskussion.
För övrigt: D&D på lågnivå har den uppenbara bristen att den inte kan stanna på låg nivå. Förr eller senare måste du låta spelarna levla upp, annars gör de uppror. I BRP kan karaktärerna förbättras utan de enorma hoppen i kraftnivå som D&D har.
Ond bråd död said:Precis. De som ogillar för mycket regler ogillar BRP som det var i M2 t ex. Andra stör sig på något annat från BRPs forntid, motståndsslag eller fyndtabellen kanske? Det finns så många olika varianter.
krank said:Jag utgick från det grundsystem som heter Basic Roleplaying och som gavs ut av Chaosium. Som används hyfsat rakt av i Call of Cthulhu om jag fattat rätt. Sedan finns det folk som försökt göra något vettigt av det genom att t.ex.ö ta bort grundegenskaper, ändra skalan, införa pendragonslag istället för motståndstabellen etc. men de är just modifikationer av BRP, inte BRP.
CapnZapp said:Äsch, det finns ingen som med "jag gillar BRP" menar Chaosiums mossiga nattståndna ärkekonservativa skitspel...
Det är exakt som om jag skulle säga "jag hatar Dungeons & Dragons för att alver är en klass och dessutom kan jag inte bli maxlevel".
Drakar och Mutant är inte "modifikationer" av BRP, de är BRP för säkert 99% av debattörerna i denna tråd.
Skål!
Rymdhamster said:CanZapp: jag skulle vilja veta vad du grundar den siffran på eftersom den är fullkomligt orimlig.
Ond bråd död said:Cap: Jag vet inte riktigt vad du menar. Eller ens vilken version av DoD och Mutant du menar.
Big Marco said:Vilka problem har MUA "löst" och vilka "viktiga fördelar" har det jämte "allmän-BRP"? För egen del kan jag säga att jag gillade Traumatröskeln, men det var typ det som var någon verklig innovation (och det hämtades väl från Stormbringer?). Stridssystemet i MUA (speciellt 2:a utgåvan) var bland det segaste jag har spelat - extremt många tärningsrull för lite action.
cogitare said:MUA tyckte jag var precis som alla andra BRP jag testat utan mycket nytt under solen. Faktiskt tyckte jag det var ganska dåligt. Ex. var modifikationerna som utdelades galet höga (de minsta började på -25) och hur psi-mutanter funkade var inge bra. Så precis som Marco så undrar jag vad det nydanande var i MUA och vad det fixat från gammel-BRP?
Big Marco said:BRP är också en i grunden generisk system, utan spetsar. Vilket tex AW inte är - det är designat efter en princip att på ett lavinartat sätt skapa drama genom resolutionenssystemet.
(Nu gillar jag AW skarpt, men när jag läste regelboken första gången fattade jag typ ingenting.
Arfert said:Det borde ju vara neman problemas att skriva ett modernt BRP med färdighetsslag med olika kvalitet hur bra man lyckas, lite mer taktik i strider och allmän upptajtning. Men samtidigt behålla BRPs tydlighet. En del moderna system är lite väl abstrakta, som sagt. (Även undertecknad har gjort sig skyldig till sånt.)
Snow said:Första stycker illustrerar exakt varför jag älskar BRP till CoC och aldrig vill ha något annat. Ett system som visar vad man kan, sen har man det ur världen och kan fortsätta spela.
CapnZapp said:Ja, det ser lite kul ut med "Svagheten är X och Y och Z" när X och Y och Z är saker jag uppskattar skarpt, och inte kan med i spel som saknar dem
Att tydligt visa vad jag kan, att kunna jämföra alternativ, att snabbt förstå samband, genomskinlighet och tydlighet är ju snarast något jag betraktar som objektivt positiva designkriterier.
Ond bråd död said:Håller med Snow här.Sen behöver inte BRP innebära tennismatcher i strid. Även om Original DoD var så.
Ja, Eclipse Phase är nytänkande och fantastiskt i sin världsberskrivning, och sedan är det som BRP fast ännu värre på allt jag tycker är bökigt i systemet. Det finns inget nytänkande att hitta i det systemet; på många sätt är det som att det designades på 80-talet...Arfert;n36826 said:Eclipse Phase är betydligt trögare ett komma igång med vad BRP med sina % någonsin var. Folk är olika.
Arfert said:Spontant ja, eller "typ BRP". Om vi talar om ditt exempel. Fast jag tycker det inte är något problem med både egenskaper och färdigheter som nu. De fyller sin funktion.
Bolongo said:Konstruktörerna av CoC7 skulle nog säga det.
cogitare said:Jag tycker att Warhammer är i mångt och mycket BRP (fast kanske lite bättre, särskilt 2nd edition). Jag vet att många inte håller med mig dock...
Efter en massa speltest av Järn – som just gör om grundegenskaper till färdigheter – så känner jag att borttagandet av grundegenskaper inte direkt förändrade någon kärnfunktionalitet i BRP. Rent praktiskt, det man gör som spelare är fortfarande BRPigt.Big Marco;n36914 said:Frågan är väl då, vad är BRP? Och vad kan moddas bort utan att det fortfarande kan kallas för BRP? För egen del ser jag inget direkt problem med att ta bort grundegenskaperna (de med typ 3T6) och istället göra även dessa till motsvarande färdigheter. Men är det BRP då?
Svår fråga, känner jag. De svenska versionerna ändrade ju en del, Pendragon ändrade annat, Kult lade in ett nytt (men inte bättre) skadesystem...Big Marco;n36914 said:Frågan är väl då, vad är BRP? Och vad kan moddas bort utan att det fortfarande kan kallas för BRP?
CapnZapp said:Precis. Vare sig man använder T20 eller T100 är det viktigt att man har linjära värden och modifikationer som omedelbart kan översättas till sannolikheter.
Andra saker jag tycker ligger i BRPs grund är färdigheter, dvs diskreta oberoende värden; inte något som delas ut i "paket" typ klasser och levlar.
CapnZapp said:En synnerligen fundamental BRP-grej är att du förblir sårbar oavsett hur mäktig du blir. Jag är medveten om att magi & magisk loot kan välta det argumentet, men vad jag vill åt är att dina kroppspoäng (och övriga försvarssiffror) förblir relativt konstanta oavsett hur mångdubbelt starkare offensiv du skaffar dig.
Ja, ni märker. Om jag bara fick säga en sak som definierar BRP (och RuneQuest, Warhammer, HarnMaster och besläktade spel) så blir det "inte D&D"
Ond bråd död said:Vilken DoD?
För mig är inte ens det ett krav – det kan lika gärna vara 1-20-skala. Men jag föredrar procentskalan, för man kan göra roligare saker med procenttärningar.Big Marco;n36987 said:Nu när jag tänker efter lite - för mig är essensen för BRP att färdigheterna är på 1-100+%-skalan. Allt annat kan nog moddas utan att jag skulle slå bakut över klassifieringen.
CapnZapp said:Jag föredrar 1-100 över 1-20 av många skäl, men håller med om att argumentet "T20 är inte BRP" inte håller. Det viktiga för mig är att direkt kunna se min procentchans. (rak slumpfördelning har ju även D&D)
Att BRP undviker alltifrån 2T10 till tärningspölar handlar alltså om att intuitivt kunna jämföra alternativ, eller hur en viss bonus påverkar min chans. (+1 är olika mycket värt om jag ska slå under mitt värde med 2T10; får jag 11+1=12 är +1 bonusen mycket mer värd än om jag bara har 3+1=4)