Hej Niklas!
Jag tycker din fråga är lite som att fråga varför man tittar på film, eller läser och skriver böcker eller varför man åker skateboard. Jag kanske läser in för mycket i ditt inlägg och nu skapar du rollspel själv också men verkar nästan undra lite hur du och alla andra som valt att skapa rollspel kan vara så dumma. I något annat inlägg skriver du att du inte vill jobba mer och vill bli rik, varför rollspel därför inte finns på kartan. Har jag förstått dig rätt om jag säger att du anser det vara smått meningslöst att skriva rollspel eftersom det inte kan göra dig ekonomiskt oberoende? Dvs. allt som sker på hobbynivå oavsett område och omfattning som inte gör dig ekonomiskt oberoende är meningslöst?
Jag ber om ursäkt om jag missförstått eller dragit förhastade slutsatser.
Utan någon källhänvisning så tror och hoppas jag många framgångsrika författare och filmskapare exempelvis i första hand velat skapa något som berör dem själva och berör andra människor samt få utlopp för sin kreativitet. Sen att de tjänat mycket pengar på det är bara ett plus. Den dagen de ekonomiska incitamenten föregår skapandeviljan tror jag vi har slagit in på fel väg. Det är inte en orimlig tanke att världsutvecklingen snart skulle stagnera om så blev fallet. Om allt skapande som inte gav direkt ekonomisk utdelning plötsligt upphörde tror jag tillvaron snart skulle bli tråkig. Argument som; "Nej, jag tänker inte gå ner och köpa den där ståtliga kungsgranen och klä den med de fantastiska, skinande julgranskulorna vi fick i fjol, för det kommer vara en ren förlustaffär!" eller "Men Alice, varför ritade du den där teckningen? Var det någon i skolan som var intresserad av att köpa den? Den är ju jätteful och kommer aldrig inbringa några pengar till dig. Gå och kasta den i brasan omedelbums!", skulle inte kunna uteslutas. Okejokej, nu hårdrog jag det verkligen, förlåt. Jag vet inte riktigt vad jag skulle komma fram till med detta. Kanske att vi skapar saker för att vi vill och kan. Rollspelare har säkerligen större fantasi än gemene man och en rejäl, kreativ ådra som måste få utlopp. Precis som många tycker om att skriva eller skapa film, precis som många tycker om att skriva och skapa film trots att det inte gör dem ekonomiskt oberoende. Det är naivt att tro att de mest framgångsrika (ekonomiskt) rollspelsskaparna var de första att skriva ett rollspel. Vårt skapande och experimenterande genom tiderna har just lett fram till att vi idag har rollspel, böcker och filmer som miljoner människor runt om i världen älskar att ta del av. Mycket av allt som är ekonomiskt framgångsrikt idag skulle säkerligen aldrig blivit till om inte några eller många hade misslyckats och gjort "smutsjobbet" först.
Jag har inte skapat något rollspel än, men skrivit en hel del äventyr och kampanjer, vilket jag gjort för jag tycker det är givande. Det är en verklighetsflykt och jag får utlopp för min kreativitet och min fantasi. Kunde jag tjäna mycket pengar genom mitt rollspelsskrivande skulle jag ta den chansen utan att blinka, men om jag fick möjligheten att tjäna pengar genom att skriva rollspel (i den ordningen, missförstå mig rätt) skulle med största sannolikhet rollspelet inte bli särskilt bra. Det skulle bli korrumperat. Lite som när Michael Bay regisserade Transformers-trilogin även fast hans intresse för franchisen verkar föga utbrett. Vårt skapande är viktigt och måste beaktas, det är det som tagit oss dit vi är idag och det som gjort att jag sitter här med en bärbar dator i knät och skriver på detta forum. Det finns fler drivkrafter här i livet än pengar, och det behövs!
Ursäkta om jag svävat ut, hårdragit, missuppfattat, haft fördomar, stavat fel, skrivit konstigt mm.
Mvh Jochen