Niklas73 said:
Hehe, jo vad jag kom på senare är: SC är ju ett berättande spel, ett ROLLspel men vad är det du själv uppskattar i ett rollspel (frågan ställs dels därför att tråden ändå tagit en annan riktning och dels för att jag funderar kring vilken typ av regler/spel du gillar och om jag kan lära mig nåt av det)
Jag gillar både ROLLspelande och rollSPELANDE, och tycker inte om när den ena kommer i vägen för den andra.
SÅ jag vill ha ett robust, men rätt enkelt regelsystem i grunden som alla runt bordet kan luta sig tillbaka mot när man inte orkar, vill eller kan rollspela ut situationen. Man skulle kunna säga att om man inte kan köra spelet som ett rent figur/brädspel så passar inte reglerna mig.
Det sagt så får heller reglerna inte vara i vägen för fiktionen heller, så det duger inte om spelet endast duger för att köra som figurspel. Jag vill att reglerna, förutom att utgöra en stabil grund att låta sig tillbaka på, lämpar sig väl för att släppa sargen och köra lite löst och ledigt när det passar (Jag, friformens "evige" motståndare, använder det idag nästan till femtio procent i mitt spelledande. Antar att man förändras med tiden =).
Man kan säga att jag behöver ha ett regelsystem där man kan få glänsa oavsett om man är en utåtriktad, kvicktänkt superimprovisatörsskådesspelare eller där man är en introvert, blyg person med prestationsångest.
Det täcker reglerna.
När det kommer till spelvärlden så behöver jag ha en liten grund att stå på, med tillräckligt mycket information för att kunna köra igång på en gång, men samtidigt måste det finnas gott om plats för mig att kunna stoppa in allt eget jag kommer på utan att behöva ändra på en massa saker. Jag vill nämligen kunna ge regelboken (eller var nu världen är beskriven) till spelarna och säga: "här, det är här vi kommer att spela. Läs in er så ni vet vad det handlar om" utan att de sen blir förvirrade av att hälften av sakerna de har läst egentligen inte finns i spelvärlden för att jag var tvungen att plocka bort dem.
Som exempel: I beskrivningen av en stad vill jag inte ha varenda hus numrerat med vem som bor där, eller varenda hus utritat i detalj. Jag vill ha exempel på värdshus och invånare, som jag kan sno rakt av och använda, men jag vill också ha utrymme för att stoppa in andra värdshus och invånare allt eftersom behov uppstår. Om det finns en massa gäng i staden, beskriv gärna några av dem ner till minsta detalj, och hur gängen brukar fungera, men beskriv inte ALLA gäng ens på ett grovt sätt.
Det samma gäller när man tittar på en större skala. Jag vill egentligen inte ha några detaljerade världskartor, eller ens en världskarta överhuvudtaget (även om det beror lite på genre, här). Jag vill ha grova beskrivningar som låter mig stoppa in gott om egna saker runt om allt som finns beskrivet.
Man kan väl säga att de blanka områdena på kartan borde vara mycket större än de ifyllda. Och de områden som ÄR ifyllda får gärna ha några detaljerade exempel, men även där ska de blanka områdena vara i majoritet.