Nekromanti Varför tradspel heter tradspel

Genesis

Ni dés ni maître
Rhodryn;n243761 said:
Dock när det gäller Indie grejen... här är jag fortfarande rätt övertygad om att jag faktiskt har rätt. För det kallas "Indie" för att det handlar om "Independent", självständiga personer som själva skapar, designar, och publicerar deras egna produkt utan någon som helst hjälp från större företag med mycket pengar mm... inte för att det skulle vara en specifik typ ytav regelsystem/spelsätt.
Det där är ju vad termen kommer ifrån. Men det är inte samma sak som vad den betyder.

Med samma logik så är D&D inte ett rollspel, medan King Lear är ett rollspel, för ordet "roll" kommer ju av "rulle", i betydelsen "manus", och "spel" betyder från början "något som framförs inför publik". Så har du inte ett manus och en publik så är det inte rollspel, enligt det etymologiska argumentet (eller om man drar det längre blir nog kravet att folk måste rotera?). Vad ordet kommer ifrån är inte samma sak som vad det betyder. Ett ords betydelse är vad folk menar när de säger det, och när folk säger "indierollspel" så finns det bara ett fåtal personer som menar något som har med oberoende publicering att göra. Jag menar spel som kommer härstammar från en idétradition som tar avstamp i forumet The Forge, som har adressen "indie-rpgs.com". De fick sitt namn från att det handlade om oberoende utgivning, men termen har utvecklats sedan dess.

För att ta en jämförelse: Det finns en rörelse inom ekonomi som kallas för "Den österrikiska skolan". Den kallas detta för att den tog sin begynnelse i Österrike, den hade stort inflytande bland österrikiska ekonomer och de tidiga förespråkarna var österrikare. Idag kallas regelbundet amerikaner och kineser för anhängare av den österrikiska skolan, och det finns garanterat ekonomer från Österrike som inte alls håller med om des grundsatser. Att i detta läge mena att vi bör kalla alla ekonomer från Österrike för medlemmar av den österrikiska skolan och att inga ekonomer från andra länder kan kallas för detta, vore otroligt fyrkantigt och kontraproduktivt, för att inte säga helt och hållet fel. Den österrikiska skolan hämtar sitt namn från landet Österrike, men betyder idag något helt annat. På samma sätt hämtar indierollspel sitt namn från ett forum som grundades för att vara hem åt oberoende spelskapare, men har kommit att betyda något helt annat idag, eftersom de idéer som kom från detta forum hade en gemensam inriktning och idétradition.

Genesis

Ni dés ni maître
Och gotare behöver inte ha gotiskt blod, neandertalare levde inte bara i Neandertal, ashcan-konst behöver inte innehålla soptunnor, etc.

Rhodryn

Hero
*nickar*

Jag har en viss misstanke att anledningar till att många tänker på väldigt specifika typer utav rollspel när man säger "Indie rollspel", är för att de specifika typerna utav icke traditionella rollspelen generelt sätt bara kom ut från indie "producenter" under början... för att de större spelföretagen inte ville backa de spelen (antagligen för att de inte trodde de skulle sälja eller något)... varpå många personer då helt enkelt antar att eftersom den specifika typen utav rollspel bara kom ut från indie skapare, så måste den specifika typen utav rollspel vara indie rollspel.

Det är samma som har hänt med en stor mängd pc spel, där jag om och om igen ser folk på nätet snacka om "sådana där indiespel", där de menar väldigt specifika typer utav spel som de tror är indiespel för att många indiespel råkar vara av just den typen utav spel.

Det är också lite utav anledningen till varför "Indie rock/pop" är kända som de namnen lite... för den typen utav alternativ musik tenderade att oftast komma ut från just "independent record labels" i början, varpå folk då efterhand började associera "this type of music = Indie music"... vilket ju inte igentligen är rätt, för alla typer utav musik kan ju vara indie.

I alla dessa grejerna så har det blivit liksom en lite falsk associering, där många antar att "Indie = just exakt denna typen utav grej"... vilket ju inte stämmer igentligen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rhodryn;n243790 said:
*nickar*

Jag har en viss misstanke att anledningar till att många tänker på väldigt specifika typer utav rollspel när man säger "Indie rollspel", är för att de specifika typerna utav icke traditionella rollspelen generelt sätt bara kom ut från indie "producenter" under början... för att de större spelföretagen inte ville backa de spelen (antagligen för att de inte trodde de skulle sälja eller något)... varpå många personer då helt enkelt antar att eftersom den specifika typen utav rollspel bara kom ut från indie skapare, så måste den specifika typen utav rollspel vara indie rollspel.
Tvärt om. Den här väldigt specifika typen av rollspel gavs generellt set ut av indeproducuenter, och det är därför de kom att kallas indierollspel.

Oberoende spelskapare skrev trad-spel också. I rollspelsvärlden handlade detta inte om någon strid mellan den oberoende skaparen och de onda storföretaget, det handlade om erkännande av otraditionella koncept.

Mer första halva av spelmannen på taket, än om enemy of the state =)

Så här i efterhand var det kanske dumt att ta en etablerad term med annan betydelse, men det är lätt att vara efterklok.

Ram

Skev
Lupus Maximus;n243753 said:
För att expandera på svaret. Jag ser att spela utan gemensamt mål som helt kompatibelt med Trad, men det är en subkategori på samma sätt som att OSR är en del av Trad. OSR avviker också från hur de flesta spelar Trad.
Bara för att vara säker att vi tänker samma sak när vi säger mål, vad menar du med mål?

Det jag menar är att i det stora hela så tycker jag att det är trad om hela gruppen arbetar för att förgöra den onde, att hela gruppen vill veta vem som stal stenen, om alla i gruppen är rebeller etc. Det kan betyda att man är en grupp som kompleterar varandra bra eller att gruppen är dysfunktionell eller rrent av fiender som hålls samman av det målet och karaktärer kan ha en uppsjö av andra agendor också.

En historia som spelas kan spreta, bestå av flera delar. Målet kan uppfyllas och leda till nya mål. Men på det stora hela taget så har den en plannerad riktning.

Lupus Maximus

Tekniker
Ram;n243794 said:
Bara för att vara säker att vi tänker samma sak när vi säger mål, vad menar du med mål?

Det jag menar är att i det stora hela så tycker jag att det är trad om hela gruppen arbetar för att förgöra den onde, att hela gruppen vill veta vem som stal stenen, om alla i gruppen är rebeller etc. Det kan betyda att man är en grupp som kompleterar varandra bra eller att gruppen är dysfunktionell eller rrent av fiender som hålls samman av det målet och karaktärer kan ha en uppsjö av andra agendor också.

En historia som spelas kan spreta, bestå av flera delar. Målet kan uppfyllas och leda till nya mål. Men på det stora hela taget så har den en plannerad riktning.
Det är så jag tolkade dig, och jag håller med om att det är det överlägset vanligaste sättet att spela Trad. Jag anser dock att det även går att spela Trad där rollpersonerna inte är i samma grupp, utan direkt eller indirekt kämpar mot varandra.

Samt att sandbox också kan saknar planerad riktning, även om det är en grupp som är sammansvetsad.

Så frågan är om Trad är namnet på "Icke-Indie", för att ge den huvuduppdelningen, eller om det är två olika skalor där vi saknar "Icke-trad" och "Icke-Indie".

Mogger

Hipsteranka
Det där med att allt kan vara indie är ju inte riktigt sant. Det krävs att man på något sätt distanserar sig från rådande normer. Om dansbandet Spelerz turnerar runt i Sverige med sin buss, spelar i folkparker och sånt och folk kommer för att dansa och alla är glada och Spelerz har sin glittriga kostymer på sig och ler och allt så blir ju inte Spelerz ett indie-dansband för att de ger ut sina plattor själva. Men om de plötsligt skulle dumpa kostymerna, sluta le och plocka in blåsinstrument och spela på Pustervik så skulle de plötsligt bli det.

Hänger ni med? Det är ju därför som indie blir "coolare", för att det är smalare, svårare och, tycker de andra, lite knepigt ("vad ska det där vara bra för!").

Med tiden kanske alla börjar spela den typen av musik och plötsligt är det kanske inte indie längre, men alla kallar det fortfarande indie-dansband. Eller ja, det hade säkert kallats alt-country, men ni fattar.

Man kan lyssna på Gram Parsons idag och undra över vad som är så speciellt med det. Då var det indie. Idag är det bara indie om man känner till kontexten.

Det är givetvis samma med rollspel. Ett "traddigt" spel blir inte indie för att spelskaparen bekostar utgivningen själv (det är ju inte ens ett sätt att distansera sig från normen eftersom det är så det funkar idag, och det är samma sak med musik idag. Skivbolag förväntar sig typ en färdig master från band om de ska ge ut deras grejer). Har du KP, färdiga äventyr, en SL och allt det där som vi är vana vid så är det traddigt. Men om du börjar plocka bort grejer så börjar du närma dig. Göra nytt(-ish). Och sluta le. Skojar inte. Den biten är viktig. Indie är pretantiöst. Det är nästan en synonym!

Så där har ni det. Att idéer går från att vara unika till att bli något slags allmängods är inte konstigt, men väldigt ofta så fortsätter indie-grejerna att vara indie, även om de inte är så nyskapande längre, utan för att den breda massan ännu inte har tagit till sig konceptet tillräckligt brett. Och även om de gör det så finns det ofta så många lager under så de "riktiga" indie-lirarna kan fortfarande säga att "nä, du är ingen riktig indie-snubbe/snubba!"

Vi kan se allt det här på den svenska rollspelsscenen. När Tomas (Fria Ligan) gav ut sitt lilla Version Noll var det helt klart ett indiespel. Det var litet, småfult, sålde lite och distanserade sig mot rådande normer ("ni ska spela Mutant så här istället"). Men vi kan knappast kalla Mutant: År Noll för indie, även om det på sina hålla kanske bär på fler nyskapande idéer. Men jag skulle inte kalla det för trad heller. Å0 är ett bra exempel på vad som händer när den lilla rörelsen växer sig stor. Jag skulle placera Mouse Guard och Noir i samma fack. De är inte indie, men de bygger utan tvekan på de idétraditionerna. Helst skulle jag vilja kalla det för indietrad.

Och så funkar det. Beatles är inte farliga längre. Alla har sett Reservoir Dogs O.s.v.

Edit: Det kanske ser ut som att jag motsäger mig själv här. Men det sämsta med termen indie när det gäller rollspel är att den inte har något suffix. Vadå Indie? I musik har vi indierock och det är en etablerad term. Rock som distanserar sig från vanlig rock. Det var själva poängen med indietrad, men jag lyckades inte hålla tråden :)

Genesis

Ni dés ni maître
Rhodryn;n243790 said:
I alla dessa grejerna så har det blivit liksom en lite falsk associering, där många antar att "Indie = just exakt denna typen utav grej"... vilket ju inte stämmer igentligen.
Fast det är ju precis det som stämmer. Det är den som fått för sig att "indie" betyder "oberoende utgivning" som har en falsk associering. Det är inte vad ordet egentligen betyder. Den sanna, verkliga, faktiska, riktiga, egentliga betydelsen är vad folk som använder ordet menar när de säger det. Den betydelse som hämtas från ordets historia är en falsk, felaktig, oriktig, missriktad associering.

På samma sätt är det inte sant att ordet "fruntimmer" betyder "Ett rum där husets kvinnor håller till", bara för att det var betydelsen när vi lånade in det (från tyskans "frauenzimmer"). Eller att det engelska ordet "nice" betyder "korkad", eftersom det betydde det på 1200-talet när det via franskan kom från latinet (nescius). Eller att "glas" är synonymt med "bärnsten". Eller att en razzia måste innebära ett plundringståg. Eller att "björn" är en färg.

Det är liksom bara fel att hävda att ett ords etymologi är dess "riktiga" betydelse och att folk som använder det i dess moderna betydelse har en "falsk associering". Om du ska insistera på detta kommer du inte att kunna prata med en annan människa.

Ram

Skev
Lupus Maximus;n243812 said:
Det är så jag tolkade dig, och jag håller med om att det är det överlägset vanligaste sättet att spela Trad. Jag anser dock att det även går att spela Trad där rollpersonerna inte är i samma grupp, utan direkt eller indirekt kämpar mot varandra.

Samt att sandbox också kan saknar planerad riktning, även om det är en grupp som är sammansvetsad.

Så frågan är om Trad är namnet på "Icke-Indie", för att ge den huvuduppdelningen, eller om det är två olika skalor där vi saknar "Icke-trad" och "Icke-Indie".
Mm, bra fråga. Jag skulle utifrån mitt perspektiv säga att det som du säger är att traditionella rollspel kan spelas som play to find out/mållöst och det håller jag helt med om.

Jag tycker dock att rollsplande generellt sett är väldigt likartat och jag försöker hela tiden spika fast (så gott det går) någon sorts essens i skillnaden mellan "trad" och "indie" och jag tycker att den målbild som jag tjatar om är en extremt stor del av puldelkärnan. Upplevelsen att vissa känner sig intängda i trad är den biten som jag tycker är absolut mest spännande att prata om.

Därför frågar jag (troligen alltför ofta) vad som är det viktiga när folk säger trad och indie.

Rhodryn

Hero
Genesis;n243873 said:
Fast det är ju precis det som stämmer. Det är den som fått för sig att "indie" betyder "oberoende utgivning" som har en falsk associering. Det är inte vad ordet egentligen betyder. Den sanna, verkliga, faktiska, riktiga, egentliga betydelsen är vad folk som använder ordet menar när de säger det. Den betydelse som hämtas från ordets historia är en falsk, felaktig, oriktig, missriktad associering.

På samma sätt är det inte sant att ordet "fruntimmer" betyder "Ett rum där husets kvinnor håller till", bara för att det var betydelsen när vi lånade in det (från tyskans "frauenzimmer"). Eller att det engelska ordet "nice" betyder "korkad", eftersom det betyde det på 1200-talet när det via franskan kom från latinet (nescius). Eller att "glas" är synonymt med "bärnsten". Eller att en razzia måste innebära ett plundringståg. Eller att "björn" är en färg.

Det är liksom bara fel att hävda att ett ords etymologi är dess "riktiga" betydelse och att folk som använder det i dess moderna betydelse har en "falsk associering". Om du ska insistera på detta kommer du inte att kunna prata med en annan människa.
Men... orden "independent" och "Independence" (de två orden som förkortningen "Indie" kommer ifrån) betyder väldigt specifika saker. Där är grundläggande definitioner som associeras med de orden.. definitioner som fanns förr, och definitioner som fortfarande finns i dag.

Och bland de definitionerna finns inte "Fight the power!"... eller "Must be contrary for the sake of being contrary"... eller orsaken till varför man skapar och/eller ger ut en produkt utan ett stort kommercielt företag i ryggen.

Det som gör något Indie är beroende på omständigheterna runt hur det skapades och publicerades. Inte varför det skapades och publicerades som independent.

Där finns massvis med orsakerna till varför man skapar och publicerar något som indie/independent. Medan för att kunna vara ansed ha skapats och publicerats "independentely" så måste det ha gjorts på rätt specifika sätt... och de sätten är självskapad/publicerad och utan hjälp från större företag, och eventuelt utan större mängder pengar/resurser.

För mig, det som är den absolut viktigaste "grejen" med något som är Indie, vad som för mig gör att något är Indie, är hela den här biten med "DIY" ("Do it yourself").

Exakt vad det är man gör då, vad det är man skapar och så, har inte så stor betydelse... för att för mig kan det vara totalt mainstream grejer, eller grejer som helt och hållet går emot hela mainstream grejen, och kvaliten kan vara minst lika vilt varierande också (både bättre och sämre än "normen")... så länge som det har i grunden skapats och publicerats på ett helt självständigt sätt, helt på ett DIY sätt, utan stora företag (och eventuelt större mängder utav resurser), etc, så är det Indie i mina ögon.

Det är där jag vill lägga vikten utav definitionen utav Indie, den viktigaste aspekten utav Indie... helt och hållet i händerna på den enskilde personen, eller de få personerna, som skapar sina grejer med dessa grundläggande förutsättningarna, och kan få skapa sin grej utan influense från andra om de så vill. Det är där som definitionen utav vad orden "Independent" och "Independence" pekar mot trots allt... självständighet.

Utan den självständigheten så har jag svårt att kunna tycka något är Indie.

Och om där är ett ord som jag skulle vilja använda på vad du säger, Genesis, "vad folk som använder ordet menar när de säger det" när de säger X grej... så är det "Alternative". För mig beskriver ordet "Alternative" totalt vad det är du och andra säger om detta... och det är ett ord som har under en rätt lång tid använts för att beskriva sådant. För det ger en ett alternativ som inte följer de mer traditionella och/eller mainstream grejerna. "Alternative" är det ordet som jag tycker är motsattsen till "Traditional/Mainstream".

Indie (och "Commercial") är: Hur

Alternative (och "Traditional/Mainstream") är: Varför

Hela den Svenska rollspels industrin känns för mig som en enda stor DIY Indie type utav rollspels marknad. Till och med de större Svenska rollspels företagen skulle med nästan total säkerhet hamna under en definition utav Indie... specielt i jämförelse med de större rollspels företagen i världen. Där finns faktiskt inte särskilt många rollspels företag i världen som jag skulle vilja klassa som stora icke Indie företag.

Genesis

Ni dés ni maître
Rhodryn;n243917 said:
Men... orden "independent" och "Independence" (de två orden som förkortningen "Indie" kommer ifrån) betyder väldigt specifika saker. Där är grundläggande definitioner som associeras med de orden.. definitioner som fanns förr, och definitioner som fortfarande finns i dag.

Och bland de definitionerna finns inte "Fight the power!"... eller "Must be contrary for the sake of being contrary"... eller orsaken till varför man skapar och/eller ger ut en produkt utan ett stort kommercielt företag i ryggen.
Du argumenterar fortfarande om vad ordet kommer ifrån. Ordets historia är irrelevant.

Ordet "österrikisk" (det ord som namnet "österrikiska skolan" kommer ifrån) betyder väldigt specifika saker. Där är grundläggande definitioner som associeras med det ordet.. definitioner som fanns förr, och definitioner som fortfarande finns i dag.

Och bland de definitionerna finns inte "Marginalnytta"... eller "priser är det objektiva uttrycket av subjektiva värderingar".

Skulle du hålla med om detta? Är därför den österrikiska skolan inom ekonomi endast en term som bör appliceras på österrikare?

Det som gör något Indie är beroende på omständigheterna runt hur det skapades och publicerades. Inte varför det skapades och publicerades som independent.
Fast nu pratar du ju om order "independent". Ingen har hävdat att "independent" betyder detta. Du får gärna använda det så. Men ordet "indierollspel" är ett annat ord än ordet "independent". Det finns till exempel inget 't' i "indierollspel". Bara en så'n sak.

För mig, det som är den absolut viktigaste "grejen" med något som är Indie, vad som för mig gör att något är Indie, är hela den här biten med "DIY" ("Do it yourself").
Visst, du kan köra med din egen definition om du vill. Men när andra är överens om vad ett ord betyder känns det kontraproduktivt att hävda att ordet "egentligen" betyder något annat.

Skulle du också hävda att ordet "pirat" enbart syftar på folk som medelst fartyg rånar och kapar andra fartyg på havet? Att alla som använder ordet "pirat" för att beteckna någon som laddar ned upphovsrättsskyddat material på nätet använder ordet fel? Att det "egentligen" betyder något annat? Om inte, vad är det som gör att du upprätthåller denna skillnad med ordet "indie", som till och med ändrat form, men inte med ordet "pirat"?

Skulle du säga att "invandrare" endast borde användas om människor som korsat gränsen till fots, och inte får appliceras på dem som kommit via båt eller flyg? "Vandra" är ju ett etablerat ord med etablerade betydelser. Om jag säger "Jag ska vandra till Norge" så skulle ju ingen tro att jag tänkte ta en buss till Oslo, inte sant? Är detta också ett exempel på där människor använder ordet fel? Om inte, vad är skillnaden mot ordet "indie"?

zonk

muterad
Ord används på olika sätt i olika kontexter. Utläggningar om etymologi etc har hittills varit fruktlösa i att ändra detta.

2097

deleta mitt konto tack
Vill bara tillägga att ni kan kolla efter att jag inte brukar använda ordet “indie”. Har gjort det i den här tråden men annars brukar jag vara rätt noga med att undvika det!

Ram;n243669 said:
Startpunktsorienterat mållöst spel? Preppat och frikopplat från metodik/system för utforskande därefter.
Det finns ju system…? Spelfassystemet, mötestabellen osv?

RasmusL;n243667 said:
Vi vet ju vad som menas men det är ett sånt där uttryck som ställt till en massa missförstånd och sura miner.
Det visade sig vara ett rejält getingbo, ja. Jag har under alla år aldrig hört frasen ifrågasättas så mycket som i denna tråd?

Bifur;n243710 said:
Om jag […] gör någon slags tidslinje över en händelseutveckling givet 0 påverkan från RP:na, och sedan ser vad RP:na gör av kunskapen, vad pysslar jag med då? Det är någonstans här jag tappar bort mig i begreppen. Det är definitivt inte samberättande, men är detta slags scenario aldrig förenligt med OSR-stilen?
Deep Carbon Observatory och några andra innehåller en sådan tidslinje. Och den räknas ju som OSR ändå. Jag har inte haft så stor framgång med såna tidslinjer men det är väl ett sidospår.

Vad behöver jag ha regler för och vad kan jag avgöra som SL?
Hur hanterar jag den klassisika hypotesen “spelarna vill helst driva ett värdshus[…]” om det inte finns färdiga regler för det?[/quote]

Dungeon Master’s Guide sidan 129 har regler för det. Annars kan man låna in från nåt annat spel som har det.

Lupus Maximus;n243721 said:
Så, ser du “det här är vättarnas mentalitet och mål” en regel eller ett uttänkt bemötande?
Fattar inte riktigt den här meningen men för min del var det mer den uttänkta vägen jag reagerade på än eventuella vättekänslor.

Oberoende vilket kan man ha antaganden om hur interaktionen med rollpersonerna kommer att gå, och man kan ha en story-mässig baktanke
Ja och det är det jag inte tycker om. Eller, jag gillar ju när det som händer visar sig vara på tvärs mot mina antaganden—men ju mer det har hänt desto mer sällan, och desto svagare, antar jag såna saker.

Som i rollspelet igår, Tarala och Azira (två RP) höll på att tortera två helt oskyldiga 100% godhjärtade bybor (Hakim och Kashma) och Nalim (annan RP) skrek (till Tarala och Azira när dom höll på med det värsta karvandet) “After this, they better be evil!”

Men antagandet kan vara en ren prediction jump för att ligga lite i förkant med improvisationsförberedelser,
Det är precis sån branch prediction jag reagerar mot, inte:

utan att ha lämnat ett rent settingsimulerande baserat på vad man tycker är rimligt beteende för vättar
För mig är det mycket mindre viktigt att ha vettigt vätte-beteende. Om vättar helt plötsligt börjar phase-gå genom väggar och äta glas och dricka ålblod och citera Robert Burns så är det ändå bättre än att försöka förutse vad RP ska göra. I min erfarenhet hittills. Men visst ABT!

(Obs det är ju ingen motsägelse. Man kan ha vättiga vättar och ett medvetet undvikande av prediction-jump-strategin.)

Det kan ju verka som en rätt effektiv och bra grej att göra branch prediction (btw jag älskar att WRNU har [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Branch_predictor]kompileringsstrategitermer för att diskutera spelledande) men nåt händer med vår hjärna när vi låter bli att försöka göra det. Det blir annorlunda och ime bättre spel vid själva bordet.

Ram

Skev
Orkar inte citera stor post på paddan...

2097: Det finns ju system…? Spelfassystemet, mötestabellen

Men de beteenden som är essensen menar jag är systemoberoende.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rhodryn;n243917 said:
Och om där är ett ord som jag skulle vilja använda på vad du säger, Genesis, "vad folk som använder ordet menar när de säger det" när de säger X grej... så är det "Alternative".
Och hade du varit där för 15-20 år sen med de här argumenten så hade vi antagligen pratat om just trad/alt istället idag.

Nu är du tyvärr lite sent ute =)

APM

Bläckfisk
Nu är det här kanske lite ot men eftersom PTFOWH har nämnts och förkastas som alldeles för vagt, vill jag säga att jag tycker bättre om konceptet omskrivet till "play to find out how things turn out (to be)". Jag tycker att det bättre reflekterar low-prep vibbarna som jag tolkar det som att citatet ska förmedla.

Alltså : När ni spelar så utforskar ni inte bara hur saker och ting utvecklar sig (what happens) , utan också vad berättelsens beståndsdelar egentligen är och hur de förhåller sig till varandra. Att det är ett råd till sl ser jag förövrigt som självklart.

Jag vet inte om det hjälper någon men för mig personligen har det varit en stöttepelare som förändrat mitt rollspelande.

2097

deleta mitt konto tack
Ordet indie är tydligen försent att ändra och frasen play to find out är tydligen öppen för alla att preskriptivista. Säger bara: Go for it!

ceruleanfive

Bläckfisk
APM;n244110 said:
Nu är det här kanske lite ot men eftersom PTFOWH har nämnts och förkastas som alldeles för vagt, vill jag säga att jag tycker bättre om konceptet omskrivet till "play to find out how things turn out (to be)". Jag tycker att det bättre reflekterar low-prep vibbarna som jag tolkar det som att citatet ska förmedla.
Hmm, fast med parentesen får jag snarare uppfattningen att det handlar om improviserat samberättande än om objektiv sandlåda. Men det kanske är avsiktligt att inkludera båda två?