Jag har läst den här tråden uppifrån och ner två gånger nu och upptäcker att mina upplevelser egentligen inte har speciellt mycket bäring. Jag tycker aldrig att spelgrupper har förändrats speciellt mycket från det att vi startade spela och tog in en tjej (till) men eftersom jag hela tiden varit där så har ju min grupp hela tiden haft en tjej med. Så jag kan inte jämföra med hur det var innan eller mina kompisars erfarenhet av att spela i en mycket med homogen grupp.
Men jag har några reflektioner.
Jag har aldrig känt mig utsatt i en spelgrupp med mig själv och endast killar, ibland har det varit ganska grova skämt och stämningen har varit väldigt grabbig så förstår känslan hos tjejer som inte vill vara ensamma, speciellt om hon inte känner killarna sedan innan och kanske inte riktigt vet vad rollspel innebär.
Att tjejer drar in sex mer än killar handlar nog som många skriver om att dels så öppnar det dörren för sex när gruppen inte längre består av endast kobolder och riddare men framförallt så ska ni killar som har tjejer som vågar spela ut sexscener och dra in sex i spelet känna er lite stolta. Då har ni varit med och bidragit till att hon vågar röra sig in på det området och det är positivt.
Å andra sidan så kan tjejen kanske tro att det är det hon ska göra så det finns även en vinst i att fråga varför hon drar in sex i spelet, för att det är kul och spännande eller för att hon tror att gruppen förväntar sig det av henne.
Sen håller jag med Magnamund, i alla fall för min egen del. Jag tycker att det speltekniska faktiskt kan kvitta. Det finns ett spänningsmoment i att rulla tärningar ibland men sen... jag är en värdelös Power gamer för jag kommer alltid att plocka på mig förmågor eller karaktärsdrag som jag tycker är roliga eller spännande före att försöka matcha ihop dem för maximalt levlande. I det spel jag spelat mest, DoD, har jag efter tio års spelande fortfarande inte lärt mig träfftabeller, höjningskostnader osv osv. Så för min del så stämmer det Magnamund skriver perfekt. Sen har jag tjejkompisar som är vassare än majoriteten killar jag känner i hobbyn när det kommer till att förstå och utnyttja spelsystemen till sin fördel.
Jag har spelat i en ren tjejgrupp också. Och om ni killar tror att det var mjukt och fluffigt och "tjejigt" (vad nu det är) så kan jag säga att ni har fel. Det var gore och blod och våldsamt sex, backstabbing och vilda fighter. Den gruppen var nog den hårdaste rent spelmässigt som jag spelat i. På ett sätt tror jag att tjejer kan ha ett behov av att få utlopp för såna här tankar och fantasier då vi faktiskt blivit uppfostrade med att det inte är "tjejigt" att fundera på hur man snittar någon med ett tvåhandssvärd eller spränger dörrar. "Det är faktiskt ganska omoget, faktiskt. Men Guuuu va fin du är i håret! Du har samma frisyr som Emma i Spice Girls! Eller huuuuur!? iiiiiii...." Ursäkta raljerandet.
För mig har det varit fantastiskt att hitta ett forum där jag faktiskt kan få utrymme att vara mer än en kvinna som ska göra kvinnliga saker och det lilla som jag kräver av en spelgrupp med killar är att de lyssnar på mig om jag tycker att något är jobbigt (sexuellt våld in game jag inte har kontroll över tex) och inte försöker lägga omkull min RP (om jag spelar en kvinna) hela tiden utan faktiskt respekterar mig och min RP som personer.