krank;n343276 said:
- Aktiva kvinnoroller i illustrationer och texter.
- Inte lika bröligt barbarfokus som en del andra rollspel.
- Mindre fokus på strid rent generellt.
- Inte redan inmutat av män/neckbeards.
- Relaterad till en traditionellt kvinnligt kodad genre; vampyrfiktionen med Anne Rice etc.
- Politik och relationer och intriger är mer kvinnligt kodade än, säg, att slå yxa i huvudet på en ork. Och även om jag förstått det som att många spelat Vampire som ett superhjältespel så är det väl inte riktigt så jag upplevt det.
- Töntiga män har alltid skytt vampyrgenren. Ungefär samma kategori av män som idag fnyser åt Twilight, fnös tidigare åt Anne Rice och En vampyrs bekännelse.
- Gothkulturen, åtminstone där jag var, hade generellt bättre representation av kvinnor än andra subkulturer jag kom i kontakt med. Och inom gothkulturen var det Vampire som gällde, såklart.
Alla i tråden har fel.Evokee;n343272 said:
anth;n343361 said:Alla i tråden har fel.
(…)
Vad i CoC lockade kvinnliga spelare som inte fanns i DnD?
Att fokus inte låg på strid - för det är meningslöst att slåss mot Cthulhuida monster.
Istället skulle man vara social vid spelbordet.
Nu vill jag inte vara den som är den, men… =)krank;n343276 said:Inte lika bröligt barbarfokus som en del andra rollspel.
Mindre fokus på strid rent generellt.
Politik och relationer och intriger är mer kvinnligt kodade än, säg, att slå yxa i huvudet på en ork. Och även om jag förstått det som att många spelat Vampire som ett superhjältespel så är det väl inte riktigt så jag upplevt det.
Och hur många tyckte om regelbögar, powergamers och kobolder?.113;n343369 said:Det enda jag kommer säga här är att av de tjejer jag spelat med har ca 40% gillat vampire och 60% gillat fantasy
Synlighet, framförallt. Skulle inte säga att så många spelar just DnD för att de är så kära i DnD, utan de vill testa rollspel – och där är DnD by far störst, så det blir där du börjar. Synligheten i media är jättestor, inte bara i sociala medier, utan även i Critical Role och Stranger Things, som båda lockar en rätt jämn publik. Och där spelar de DnD, så då blir det det som du börjar med. Med det har det också skapat en positiv bild av DnD, med mer synliga kvinnor, vilket inbjuder fler att prova.anth;n343361 said:Det jag är mer nyfiken på är hur DnD5 lyckas locka så många kvinnliga spelare (enligt undersökningar i USA), för jag tycker inte att det är mer socialt än tidigare versioner av DnD.
Det är 40 % kvinnliga spelare som spelar DnD5 idag, mot 20 % som spelade DnD för ett decennium sedan.
Jag antar att det har att göra med sociala medier och att det finns kvinnliga DnD-spelare som cosplayar och tycker att det är helt OK att komma utklädd till sin rollperson vid spelbordet.
Jo, kvinnliga nördar har ökat markant de senaste decennierna, både bland rollspel och datorspel.gabrielledebourg;n343373 said:Synlighet, framförallt. Skulle inte säga att så många spelar just DnD för att de är så kära i DnD, utan de vill testa rollspel – och där är DnD by far störst, så det blir där du börjar. Synligheten i media är jättestor, inte bara i sociala medier, utan även i Critical Role och Stranger Things, som båda lockar en rätt jämn publik. Och där spelar de DnD, så då blir det det som du börjar med. Med det har det också skapat en positiv bild av DnD, med mer synliga kvinnor, vilket inbjuder fler att prova.
Jag tänker också säga att en annan viktig sak är att det finns fler kvinnor i spel- och nördhobbyn överlag. Fler tjejer spelar, fler tjejer är nördar – så att spela rollspel blir mer naturligt. Sedan är det långt från så bra som det skulle behöva vara (jag brukar ibland göra den roliga leken att se hur stor procentsats av kvinnlig representation jag själv utgör, för den är ofta ganska markant). Jag skulle också säga att en stor skillnad är mellan tjejer som spelar och tjejer som ser sig som spelare. För även om fler spelar ser jag inte lika många vara delar av communityn, åka på konvent eller vara på forum, utan gör det hellre med sina vänner… Ofta av en trygghetsfaktor. Finns ett fantastiskt citat som summerar allt:
"Det är bra att det är bättre, men det vore bättre om det var bra."
Här skulle jag väl säga att mycket av det också beror på att begreppet nörd förändrats. För många idag är nörd något som är coolt att vara – och något som många är. Mycket av det som varit nördigt är mainstream numera: H&M säljer t-shirts med Star Wars, Stranger Things är den största serien på Netflix, den största Youtube-kanalen är en streamer för tv-spel och filmen som dragit in mest pengar på bio är en superhjältefilm som är den 23e i sin serie med ett delat universum. Att DnD når "vanligt folk" på det sättet har mer att göra med att mer "vanligt folk" är nördar. Det är inget märkligt att spela rollspel längre – eller det är till och med coolt!anth;n343385 said:Sedan är det så att DnD5 har lyckats extremt väl med sin marknadsföring och har till viss del lyckats tvätta bort nördstämpeln. Många av de nya spelarna är inte nördar alls, utan "vanliga" människor.
Vilket resulterar i att många äldre rollspelare inte tycker att de nya spelarna är "riktiga" rollspelare för de är inte nördar.
Nja, vill hellre kalla det social inkompetens.gabrielledebourg;n343389 said:Så jag undrar ibland om den sunkiga gatekeeping attityden som finns från äldre nördar om att vara "riktig" rollspelare snarare har att göra med avundsjuka att det är socialt acceptabelt att vara nörd idag?
Det där tror jag rätt mycket på. Korspollineringen mellan olika nörderier är inte att underskatta. Jag tror alla tjejer jag spelat rollspel med har åkt på lajv, eller åtminstone haft seriösa funderingar kring det. Inte ens hälften av killarna. Sedan märkte jag att det sökte sig en hel del anime/manga-tjejer till rollspelsföreningen i gymnasiet när Japan-kulturen började slå igenom stort för femton år sedan. Jag tror superhjältefilmerna har gjort en liknande grej, och cosplayvärlden likaså. Har man väl fått in en fot i "scenen" är det lättare att testa resten.gabrielledebourg;n343373 said:Jag tänker också säga att en annan viktig sak är att det finns fler kvinnor i spel- och nördhobbyn överlag. Fler tjejer spelar, fler tjejer är nördar – så att spela rollspel blir mer naturligt. Sedan är det långt från så bra som det skulle behöva vara (jag brukar ibland göra den roliga leken att se hur stor procentsats av kvinnlig representation jag själv utgör, för den är ofta ganska markant). Jag skulle också säga att en stor skillnad är mellan tjejer som spelar och tjejer som ser sig som spelare. För även om fler spelar ser jag inte lika många vara delar av communityn, åka på konvent eller vara på forum, utan gör det hellre med sina vänner… Ofta av en trygghetsfaktor. Finns ett fantastiskt citat som summerar allt:
"Det är bra att det är bättre, men det vore bättre om det var bra."