Troberg said:
Det var inte ett vapen, det var en leksak. De går att skilja på, och polisen borde vara tränade att se skillnad.
Polis är ett yrke förenat med vissa risker, och de vet de när de väljer det.
Det här synnerligen provocerande inlägget fick upp mitt blodtryck!
Följande kan ni ta som en sanning:
Om du lyfter något som kan antas vara ett vapen mot en polis i ett stressat läge, bli inte förvånad om det gör riktigt, riktigt, RIKTIGT ont...
Det pratas om två synnerligen olika situationer här. Den ena, rånet i södertälje.
Här är det poliser som är bra tränade som rycker ut på ett larm. Man ställer upp utanför (ingen går ju in i byggnaden) rånarna kommer ut och minst en höjer sitt vapen..!
Nu kan polisen agera mot rånarna med verkanseld/laga befogenhet för att gripa någon för grovt rån. Det är en rättighet och även en SKYLDIGHET för polisen att ingripa vid brott. Vi får inte stå och bara titta på, även om man anser att det vore bättre, där uppe på läktaren 3 månader senare med sekundnavelluddande av händelsen.
Poliserna kan också agera enligt nödvärnsrätten, vilket innebär att de får använda att våld som inte är
uppenbart oförsvarligt. Om det visar sig att vapnet är ofarligt i en senare utredning spelar det ingen roll då nödvärnet då är putativt (man antar i situationen att det är på riktigt, vilket är där och då-bedömningen som gäller i rätten)
Det senare sker och en rånare dör av detta. Tragiskt, men å andra sidan så valde de ju faktiskt att med vapen (replikor eller inte) att begå ett grovt rån.
Att man skjuter 19 skott och får så få träffar i målet är inte konstigt. När man hamnar i stresskonen så blir allt motoriskt synnerligen svårare och som polis så skjuter man tills målet är oskadliggjort eller ger sig.
Vi vet idag heller inte om man skjuter flera av dessa 19 skott som varningsskott eller för att oskadliggöra bilen. Oaktat så har man rätten att göra detta, även om det naturligtvis hade varit bättre om en civilare buggat bilen innan och en helikopter följde efter på hög höjd och 4 NI-grupper grep dem FÖRE rånet var utfört utanför deras bostäder odramatiskt eftersom man mastspanat fram deras positioner på deras kontantmobiler som de köpte dan före... MEN vi väljer ju inte alltid de situationer/platser eller våldsnivåer vi hamnar i/på.
Bron som öppnaddes:
Tragisk händelse som kommer att granskas ganska noga tror jag. Vakthavande befäl (högsta minutoperativa chefen) är förmodligen den som beslutat om öppningen. Det beslutet kan mycket väl ligga utanför behovs och proportionalitetsprincipen.
Varför de väljer att köra genom bommar, varningsljus och slutligen hamnar i vattnet kan vi inte svara på. De kan ha varit påverkade, de lär ha varit stressade, vill undkomma och konar därför så de inte inser faran osv. Utgången är tragisk vilket som.
Jag personligen hade hellre sett att de fick ett beslut på att trycka bilen och ta stoppet tidigare. Som det är nu och det mediaklimat som cheferna blir pressade av så kommer våra efterföljanden av misstänkta rattfyllerister/tjuvar/annat löskert folk säkert att minska. Det är inte vi som vill eller väljer detta, men om mitt jobb hänger på det så får de gladeligen köra fortsomfanpåfyllan och kanskepånånannan. Förstår ni paradoxen i det jag säger. Allmänheten vill inte att de som är farliga i trafiken ska vara där, men om jag beslutar mig för att förhindra dem så är risken stor att jag ska få böter, bli diciplinstraffad eller förlora jobbet. Om jag gör ingenting, så blir konsekvensen för mig .... ingenting!
Att polisen är de som springer mot faran som alla andra flyr ifrån vet vi som jobbar. Däremot så är det sällan vi som väljer hur motparten ska agera, de lägger ribban så att säga. Sen kan man tycka att man har en massa rättigheter och polisen är otrevlig osv.
Rule of thumb:
Om man gör som polisen säger i den hettade situationen och tar diskussionen lugnt och sansat senare så kan jag nästan lova att din förståelse för hur polisen agerar blir bättre.
Jag har varit på otaliga jobb där ingångsvärdena skriker grovt våld mot person/pryl och när man lugnat ner det hela så var det mer ett missförstånd...
"vi skojar med Anna och kastar in henne i bakluckan och kör en bit..." Någon ser det här och hör hur Anna skriker, de ringer polisen.
Tror någon här inne att det blev ett normalstop där polisen ber om körkort och blåser för nykterhet?
Eller synnerligen kommenderande poliser och arga hundar i bakgrunden?
För grejen är att även om man nog kan gissa sig till att det är en skojgrej, hur fan skulle det se ut om det inte var det?
Jag är stolt över mina insatser, mina kollegor och mitt skrå. Vi utsätts för en granskning som är allt ifrån objektiv eller saklig. Vi knyter oftast näven i fickan och går vidare för det gagnar ingen att prata om det, det drunknar i all osaklighet som ex Leif GW, Sarnecki och andra odugliga förståsigpåare kastar ur sig.
Vi upprätthåller de lagar som politikerna har beslutat om, vi väljer inte när vi ska ingripa eller vilka brott som ska rapporteras...