Nekromanti Varför är det så många avstängningar nu?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Magnus Seter said:
God45 said:
Fortsätt med vad du gör, det uppskattas :gremsmile:
Jag uppskattar det inte. Det river upp sår, folk blir arga, och folk blir bannade.

Banningar drabbar inte bara de som blir bannade. Allt som leder fram till banning gör forumet illa, banningen gör forumet illa, och det som händer efter gör forumet illa.

Forumet mår som sämst när banningar utfärdas. Om alla kunde uppträda så att vi slipper banningar, skulle forumet må bättre.

Och då tänker jag mig inte att man ska ligga så nära gränsen man kan, utan att man helst ska klara att förhålla sig till reglerna och reglernas intentioner såsom 99,97 procent av alla användare gör.
What he said.

Recca

Femme Fatale
Hipster Pokémon said:
Magnus Seter said:
God45 said:
Jag uppskattar det inte. Det river upp sår, folk blir arga, och folk blir bannade.

Banningar drabbar inte bara de som blir bannade. Allt som leder fram till banning gör forumet illa, banningen gör forumet illa, och det som händer efter gör forumet illa.

Forumet mår som sämst när banningar utfärdas. Om alla kunde uppträda så att vi slipper banningar, skulle forumet må bättre.

Och då tänker jag mig inte att man ska ligga så nära gränsen man kan, utan att man helst ska klara att förhålla sig till reglerna och reglernas intentioner såsom 99,97 procent av alla användare gör.
What he said.
Jag tänker mig att det God45 menade var "fortsätt ha ärliga åsikter" inte "fortsätt gör dumma grejer".

Vimes

Sillkung
Hipster Pokémon said:
Magnus Seter said:
God45 said:

What he said.
Jag kanske talar för mig själv enbart, men jag skulle mycket hellre se att ni (i egenskap av redaktörer) kommenterade God45s tidigare inlägg.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
Jag kanske talar för mig själv enbart, men jag skulle mycket hellre se att ni (i egenskap av redaktörer) kommenterade God45s tidigare inlägg.
Jag håller inte med om att de flesta avstängningarna är felaktiga, och jag håller inte med om att de provoceras fram av "fegisar".

Alla har ett eget ansvar att se till att de inte blir avstängda.

Mer än så kan jag nog inte kommentera det inlägget. Altså, jag håller inte med det som sägs, och det är i sig diffust anklagande vilket är tråkigt.

Så tycker jag i alla fall om det inlägget.

/Magnus

Mukwa

Swashbuckler
Vimes said:
Det där låter jävligt spekulativt, Mukwa...
Jag tycker att det redan i den här tråden har visats upp tendenser på det jag ville belysa.

Edit: Bättre så här.

God45

#PrayersForBahakan
Mer än så kan jag nog inte kommentera det inlägget. Altså, jag håller inte med det som sägs, och det är i sig diffust anklagande vilket är tråkigt.
Jag tänker inte hänga ut folk i tråden, det känns inte ok.

Men jag står för min åsikt när det kommer till det här. Utkastningarna slår ner på de som talar öppet och ärligt om saker och inte de som vrider på orden och gömmer sig bakom teknikaliteter. Det är lite att gömma sig bakom moderatorerna så fort leken de gett sig in i inte går som de vill.

Jag kanske är konstig men jag blir hellre huggen i bröstet.

mr_si

Warrior
är det inte ännu bättre om vi skiter i att hugga varandra överhuvudtaget och pratar trevligt istället? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Mr_Si said:
är det inte ännu bättre om vi skiter i att hugga varandra överhuvudtaget och pratar trevligt istället? :gremsmile:
Visst, om alla är ärliga med att göra det :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
God45 said:
Jag tänker inte hänga ut folk i tråden, det känns inte ok.

Men jag står för min åsikt när det kommer till det här. Utkastningarna slår ner på de som talar öppet och ärligt om saker och inte de som vrider på orden och gömmer sig bakom teknikaliteter. Det är lite att gömma sig bakom moderatorerna så fort leken de gett sig in i inte går som de vill.

Jag kanske är konstig men jag blir hellre huggen i bröstet.
Det hela är mycket enkelt: Om öppenhet och ärlighet betyder att vara ett otrevligt arsle så kan man räkna med en avstängning. Annars inte.

w176

Förlorad dotter
God45 said:
Känner igen mig i det :gremwink:

Jag tycker inte något du blivit avstängd för sedan jag gick med har varit värt en avstängning och jag tycker samma sak om en massa andra avstängningar. Ofta är det vissa individer som provocerar fram inläggen som får folk avstängda genom att vara passivt aggressiva och gömma sig precis, precis bakom reglerna. Sedan blir personen som är ärlig och står för sina åsikter avstängd. Så fegisarna stannar medan folk som är ärliga åker på avstängningar.

Sedan finns det såklart fall där folk förtjänat sina avstängningar också såklart.
Alltså, jag köper inte konceptet att folk inte har ansvar för sina handlingar för att någon annan provocera en.

Forumet har regler. Dessa regler finns att läsa.

Andra personer kan bete sig illa, både på sätt com bryter mot reglerna och på sätt som inte bryter mot reglerna. Det är sant. (Folk kan också bete sig schysst.)

Oavsett hur andra beter sig har man ansvar för sina egena handlingar. Väljer man att skriva ett inlägg där man själv beter sig illa eller som bryter mot reglerna, har man valt att göra det. Oavsett hur andra beter sig. Man är ansvarig för sina egna handlingar. Att andra betett sig illa är ingen orsak att själv bete sig illa.

Utöver detta:

Tycker man någon beter sig illa i en diskussion har man också valet att inte bemöta dom, och att inte svara på deras inlägg.

Att välja att svara på folk som stävar efter en god diskussion, och inte bemöta dom som beter sig illa och skapar ett dåligt diskussionsklimat är ofta är betydligt effektivare än att skruva upp tonläget och vara ännu värre när någon beter sig illa. Både för det meddelande man vill framföra och för diskussionsklimatet.

God45

#PrayersForBahakan
Det hela är mycket enkelt: Om öppenhet och ärlighet betyder att vara ett otrevligt arsle så kan man räkna med en avstängning. Annars inte.
Problemet som jag påpekar är dock att folk är, som du säger, otrevliga arslen men gömmer sig bakom passiv aggressivitet och antydningar. Ibland är dessa uppenbart ämnade att provocera. Men dessa personer stängs inte av.

Personerna som säger till folk som gör det jag just beskrev, de stängs av.

Men jag är klar här nu, jag har sagt vad jag tycker. Sov gott :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi utgår från att användare har nog med självdisciplin för att inte låta sig provoceras. Självfallet är det irriterande när folk hela tiden tycks hålla sig på precis rätt sida reglerna, och ni ska inte tro att moderatorerna är blinda för detta. Men detta innebär inte att användarna saknar ansvar för vad de själva skriver. Ignorera provokatörer hellre än att hugga på deras bete. Anmäl provokationer, eftersom det har skett att vi modererat baserat på långsiktigt beteende snarare än ett enstaka tydligt regelbrott. Men gå inte i svaromål och trissa upp diskussionen ytterligare. Det vinner varken ni eller forumet på.

Mukwa

Swashbuckler
Anmäl provokationer, eftersom det har skett att vi modererat baserat på långsiktigt beteende snarare än ett enstaka tydligt regelbrott. Men gå inte i svaromål och trissa upp diskussionen ytterligare. Det vinner varken ni eller forumet på.
Woho! Nu slapp jag skriva hur mycket jag avskyr talesättet 'vänd andra kinden till'. Om man blir provocerad så är det klart att man vill konfrontera det. Det kan jag ha full förståelse för, men även det går ju att sköta snyggt. Reptilhjärnan behöver inte kicka in direkt liksom. Framförallt inte på ett forum när alla användare tänker fortare än det tar att skriva och trycka på skicka.

Sapient

Swashbuckler
God45 said:
Jomen, nejmen... Jo, visst finns det enstaka sådana tillfällen. Men ärligt talat, de är väl knappast i majoritet?

Men okej, låt oss nu säga att det du beskriver faktiskt stämde till punkt och pricka - rollspel.nu är nedlusat med passiv-agressiva provokatörer - kan man då inte förklara för dem att de har fel sakligt och utan att sänka sig till den nivån de använder?

Jag tänker lite på historien om två bröder som slogs, och sen när de skulle förklara varför, så sa den ene "det började med att han slog tillbaka"...

Om man inte kan "tala öppet och ärligt" utan att bryta mot forumets regler, är det inte något fel på hur man talar då?

Xyas

Swashbuckler
Sapient said:
Om man inte kan "tala öppet och ärligt" utan att bryta mot forumets regler, är det inte något fel på hur man talar då?
+1 (eller var det Klang och Jubel kanske)

Genesis

Ni dés ni maître
Kan det inte vara så att en del av anledningen är att vi numera har en användarbas där flera medlemmar tycker illa om varandra? Tycker man illa om någon kommer man inte att kunna tolka personens inlägg på ett välvilligt sätt.

Jag bara gissar. I alla fall tycker jag att det är tråkigt när vi bråkar och det är trist när folk blir avstängda. Även om jag inte är inblandad i diskussionen ifråga blir jag ledsen när folk säger elaka saker till varandra på forumet, eftersom jag tycker om forumet och jag bryr mig om personerna som förolämpar varandra.

Ackerfors

Alas, your rapids!
  • Vi kanske gör en annan tolkning.
  • Vi kanske läser snabbt för att vi har bråttom.
  • Vi kanske är trötta för att ha läst hundratals inlägg innan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Martin Ackerfors said:
Där kan man, om jag inte minns fel, skriva en motivering till varför vi bör kika på det.
Yupp, och just det här med tolkningar eller att man missar saker för att man läst många inlägg redan är en bra anledning till att använda möjligheten och skriva en utförlig (om än inte så jättelång =) motiviering till varför man anmäler inlägget.

/Edit/ Tänker jag mig, i vart fall =)

Krille

Super Moderator
Genesis said:
Kan det inte vara så att en del av anledningen är att vi numera har en användarbas där flera medlemmar tycker illa om varandra? Tycker man illa om någon kommer man inte att kunna tolka personens inlägg på ett välvilligt sätt.
Den egentliga anledningen var att varningar inte funkade. Det var ingen som brydde sig, i synnerhet inte de samma personer som alltid drog på sig varningar.

Så varningar ersattes med korttidsavstängningar. Och i alla fall jag upplever att det är färre korttidsavstängningar nu än varningar förr.