Nekromanti Varför är det så många avstängningar nu?

Mukwa

Swashbuckler
Så hur ska vi få folk att anmäla oftare då?

Jag tror att det ofta handlar om stolthet, att inte tjalla liksom. Att "tjalla" tror jag är förknippat med att visa att man har tagit åt sig och att man inte kan försvara sig. Av den här anledningen blir folk hellre avstängda än anmäler, för då får de själva makt över situationen istället för att lämna över det.

När en tråd har modererats eller någon har fått en tillsägelse eller ban så är det kört att skriva hur man upplevt någons kommentar, eftersom ärendet ska vara avslutat. Det tror jag också är en anledning till att inte anmäla.

Dimfrost

Special Circumstances
Krille said:
Genesis said:
Kan det inte vara så att en del av anledningen är att vi numera har en användarbas där flera medlemmar tycker illa om varandra? Tycker man illa om någon kommer man inte att kunna tolka personens inlägg på ett välvilligt sätt.
Den egentliga anledningen var att varningar inte funkade. Det var ingen som brydde sig, i synnerhet inte de samma personer som alltid drog på sig varningar.

Så varningar ersattes med korttidsavstängningar. Och i alla fall jag upplever att det är färre korttidsavstängningar nu än varningar förr.
I teorin funkade varningar, eftersom ett visst antal varningar skulle översättas i en längre tids avstängning (i förekommanade fall permanent). Problemet var bara att antalet varningar som tolererades ibland varierade med person ... (exempel: Feliath och Vitulv).

solvebring

Superhero
Mukwa said:
Så hur ska vi få folk att anmäla oftare då?

Jag tror att det ofta handlar om stolthet, att inte tjalla liksom. Att "tjalla" tror jag är förknippat med att visa att man har tagit åt sig och att man inte kan försvara sig. Av den här anledningen blir folk hellre avstängda än anmäler, för då får de själva makt över situationen istället för att lämna över det.

När en tråd har modererats eller någon har fått en tillsägelse eller ban så är det kört att skriva hur man upplevt någons kommentar, eftersom ärendet ska vara avslutat. Det tror jag också är en anledning till att inte anmäla.
Ja, det är väl just det att fatta att det inte handlar om att tjalla, att det inte handlar om att inte kunna försvara sig osv.

Vad det handlar om är forumsklimatet. Det handlar alltid om forumsklimatet. Vi redaktörer och moderatorer sätter forumsklimatet först!

Så vänd på det! Alltså man tjallar inte. Det man gör är att man bidrar till bra klimat. Om du* anmäler istället för att försvara dig (om du nu inte kan göra det med sakliga argument väsentliga för diskussionen och ge fan i allt personligt trams) så har du räddat dig själv, din motståndare, medforumiterna och inte minst tråden från en massa smuts och skräp som annars skulle störa tråden, störa medforumiterna, störa klimatet.

Edit: Se varje jidder som en komocka. Anmäler du ger du en grep till moderatorerna så att de kan städa upp skiten. Bra, folk kan passera. Om du däremot struntar i att anmäla och drar igång hobbymodereringar eller ger dig in i att gasta tillbaka och bråka du också, tar du dit femtio kor till som skiter ned hela stan. Folk fastnar i skiten, de kan inte passera. Not good. ... There's a difference! :gremsmile:

* Du = varje forumit

solvebring

Superhero
Komplettering: Jag tror att folk kan lära sig att anmäla om de lär sig att backa och se mer än sin egen del. Mer solidaritet, mindre ego!

Om de nu är så stolta eller dryga att de inte kan ge ner för egen del, så kan de ju göra det för någon annan – för trådens skull, för trådstartarens skull, för dem som vill ha en seriös diskussion om ämnet i fråga.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring said:
Komplettering: Jag tror att folk kan lära sig att anmäla om de lär sig att backa och se mer än sin egen del. Mer solidaritet, mindre ego!

Om de nu är så stolta eller dryga att de inte kan ge ner för egen del, så kan de ju göra det för någon annan – för trådens skull, för trådstartarens skull, för dem som vill ha en seriös diskussion om ämnet i fråga.
FÖR FORUMET!

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
solvebring said:
Bra sagt Solve, tror att problemet är en blandning av det du nämner och det Mukwa nämner. Dels finns det en tanke om att vara den som skvallrar men även en bild av det inte är ens eget problem, om man själv inte är inblandad i tråden, varpå anmälan uteblir trotts att det i grunden är ett kollektivt ansvar att anmäla sådant som en uppfattar som felaktigt bemötande, i vilket fall såsom jag förstått det. Om fler tog ansvar för varandra och övervägde en anmälan då själva stötte på något som kan anses upprörande kanske det skulle finnas en möjlighet att klimatet blev lite lugnare även om det förmodligen finns fler anledningar till att klimatet ibland blir hårdare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sven-Göran said:
Om fler tog ansvar för varandra och övervägde en anmälan då själva stötte på något som kan anses upprörande kanske det skulle finnas en möjlighet att klimatet blev lite lugnare även om det förmodligen finns fler anledningar till att klimatet ibland blir hårdare.
Sen kan jag personligen önska att folk inte använde anmälningsfunktionen för att anmäla inlägg de helt enkelt inte håller med om men som inte bryter mot några av våra regler.

solvebring

Superhero
Sven-Göran said:
solvebring said:
Bra sagt Solve, tror att problemet är en blandning av det du nämner och det Mukwa nämner. Dels finns det en tanke om att vara den som skvallrar men även en bild av det inte är ens eget problem, om man själv inte är inblandad i tråden, varpå anmälan uteblir trotts att det i grunden är ett kollektivt ansvar att anmäla sådant som en uppfattar som felaktigt bemötande, i vilket fall såsom jag förstått det. Om fler tog ansvar för varandra och övervägde en anmälan då själva stötte på något som kan anses upprörande kanske det skulle finnas en möjlighet att klimatet blev lite lugnare även om det förmodligen finns fler anledningar till att klimatet ibland blir hårdare.
Yeap, och vi är tillbaka till "försök att tänka utanför jag, mig, min, mitt".

Fast vi ska inte överdriva heller. Den stora klicken användare är osynlig. Det är fler som sköter sig än dem som missköter sig – dock är det den som skriker högst som hörs mest. Samma sak är det med anmälningar. Många är anmäler oegentligheter så fort de får se dem. Problemet är egentligen dem som befinner sig i bråket och väljer att attackera för egen maskin istället för att anmäla. Det de då måste jobba på är att behärska sig och tänka på andra än bara sig själv. Imho.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
solvebring said:
Problemet är egentligen dem som befinner sig i bråket och väljer att attackera för egen maskin istället för att anmäla.
I synnerhet när de skötsamma lämnat tråden för att de inte gillar pratet och det alltså bara återstår de som är direkt inblandade =)

Nässe

Myrmidon
Tänk om man skulle ha ett system där den avstängde behöver skriva ett inlägg till moderatorer kring hur bot och bättring ska ske. Inga löften om bättring = fortsatt avstängd. Man får då också något tydligt att titta tillbaka på vid kommande överträdelser "du sa själv att detta inte skulle ske igen -livstids banning!" Bam- i fejan!!!!

Nackdelen är såklart tiden det tar för moderatorer och det godtyckliga i moderatorers bedömning.

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag tycker inte något du blivit avstängd för sedan jag gick med har varit värt en avstängning och jag tycker samma sak om en massa andra avstängningar. Ofta är det vissa individer som provocerar fram inläggen som får folk avstängda genom att vara passivt aggressiva och gömma sig precis, precis bakom reglerna. Sedan blir personen som är ärlig och står för sina åsikter avstängd. Så fegisarna stannar medan folk som är ärliga åker på avstängningar.
Kan vi inte gå bortom vad som är regelrätt och regelbrott och försöka bemöta det här personligt?

Jag vet att du är lawful. :gremwink:

Men om någon skriver något passivt aggressivt till mig så vill jag svara "Så här upplever jag det du skriver, och för mig känns det inte okej"

Det är inte en moderatorsåtgärd, men vi har alla rätt (och skyldighet) att stå upp för vilken sorts relation vi vill ha med andra, och vad en schysst relation är.

Kanske ter sig orealistiskt på ett ansiktslöst forum, men min erfarenhet är att bakom avatarerna finns riktiga människor med riktigt känsloliv som kommer ta till sig det här på något plan. Sen hur de reagerar är kanske en annan fråga, men då har man iallafall varit tydlig och det blir inte någon förvåning för någon annan om man lackar om de fortsätter.

gizmo

temporary sunshine
Nässe said:
Tänk om man skulle ha ett system där den avstängde behöver skriva ett inlägg till moderatorer kring hur bot och bättring ska ske.
eller till forumet
(men jag vill inte ens tänka på vad det skulle kunna ge för svar på sådana postings)

Nässe

Myrmidon
gizmo said:
Nässe said:
Tänk om man skulle ha ett system där den avstängde behöver skriva ett inlägg till moderatorer kring hur bot och bättring ska ske.
eller till forumet
(men jag vill inte ens tänka på vad det skulle kunna ge för svar på sådana postings)
Ja då slipper moderatorerna en tung börda. Svår fråga hur det ska göras men jag tycker det är de som bannas ofta som ska visa/ motivera att de hör hemma här.

Mukwa

Swashbuckler
Nässe said:
Intressant, men jag tror inte att det skulle hjälpa. Antingen blir det "Jag lovar att posta ett gulligt inlägg där jag förklarar hur mycket jag egentligen gillar alla" eller så blir det ett vagt "Jag ska försöka bättra mig". Båda blir tomma ord i meningen att det inte kommer garantera någon reell bättring. Och hårdare straff tror jag inte på.

Mukwa

Swashbuckler
Sociala kontrakt som dagis och lågstadieklasser ofta hade förr (ni vet där alla skriver under ett A2 i grälla färger där det står att vi inte ska slåss, svära, komma försent, fisa i kapprummet osv) har inte visat upp någon som helst effekt på beteendet, utan finns egentligen bara för att pedagoger och skolkamrater ska kunna peka på pappret och säga hur fel någon har gjort när de brutit mot regler de själva har skrivit under (och således få två saker att anklaga individen för så att individen mår ännu sämre).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mukwa said:
Sociala kontrakt som dagis och lågstadieklasser ofta hade förr (ni vet där alla skriver under ett A2 i grälla färger där det står att vi inte ska slåss, svära, komma försent, fisa i kapprummet osv) har inte visat upp någon som helst effekt på beteendet, utan finns egentligen bara för att pedagoger och skolkamrater ska kunna peka på pappret och säga hur fel någon har gjort när de brutit mot regler de själva har skrivit under (och således få två saker att anklaga individen för så att individen mår ännu sämre).
Och så har vi ju våra regler, som är ett slags socialt kontrakt, som några användare pekar på för att förklara att de INTE brutit mot några regler alls egentligen, och att de är snälla och inte alls otrevliga.

Ofta pekas det som mest när folk står med handen i kakburken.

:gremgrin:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter said:
Ofta pekas det som mest när folk står med handen i kakburken.

:gremgrin:
Ja, det gäller ju att få folk att titta åt ett annat håll så man hinner dra ut handen ur kakburken. Det är bara lite svårt när "handen" så att säga är skriven i sten, eller i det här fallet i kod, och inte går att dra ur hur som helst =)

Mogger

Hipsteranka
Mukwa said:
Jag är oerhört tveksam till att gemensam värdegrund är så verkningslös som du påstår, och väljer nog att ta påståendet med en stor nypa salt. Givetvis måste man ta det längre än att bara skriva ner några ord, men det är iaf så det funkar (eller ska funka åtminstone) idag (noterar att du skriver 'förr' men är osäker på vad du menar med inlägget överlag) på skolor och förskolor.

Edit:
Det jag menar är att här på forumet har vi en bunt regler, men utöver det har vi ganska ofta trådar av den här typen och vi har dessutom moderatorer som tydligt förklarar varför ett visst beteende inte är ok. Alltså, kommunikationen kring vår värdegrund på wrnu är god, anser jag.