Leder bara till att man slösar bort ett tärningsslag, i och med att det ena bara används för att få fram lyckat/misslyckat binärt. Liknande lösning används i In Nomine, där man slår 3t6 - två för att lyckas, en för hur bra. Funkade inte så bra där heller...Niklas73 said:Slå 2T20. En för FV och 1 för hur väl du lyckas.
Tja, jag är det =)Niklas73 said:Slösar bort? I ärlighetens namn så är väl det inte ett kapital i att rulla 2T20 isf 1T20? Möjligen kan en programmerarsjäl tycka att det inte är den enklaste och mest vackra lösningen men hur många rollspelare (ej makare) är programmerare?
Jupp. och då börjar man helt klart ha "mekanik för mekaniken" på en metanivå jag inte riktigt uppskattar =)Niklas73 said:Själv gillar jag då det blir satsningsmekanik av det men då har man tagit det ett steg längre.
Den lösningen används i Kult första utgåvan och var inget vidare redan då, eftersom kvaliteten inte på något sätt är kopplad till hur bra du är. Därmed blir den inte praktisk för att jämföra två personers slag.Niklas73 said:Slå 2T20. En för FV och 1 för hur väl du lyckas.
Behöver man verkligen så hög upplösning vad gäller effekt?Niklas73 said:Lägg till ditt FV till den andra T20:n och läs av i en
skicklighetstabell, det är ändå BRP vi snackar här.
Det blir en addition men det är och har alltid varit mer accepterat än subtraktion.
Har ändå svårt att se vad det är bra för. Kan man inte bara säga att någon som lyckas och har FV15 lyckas bättre än någon med FV11?Niklas73 said:Knappast men det löste problemet med att att ens skicklighet inte spelar roll. Slå 1T10 istället, ha FV mellan 1-10 så har vi ett spann på 20. Med steg om 4 får man resultat som Uselt, Knappt, OK, Bra, Utmärkt vilket funkar bra.
Det där känns klart mer omständigt än att subtrahera enligt mig.Niklas73 said:Lägg till ditt FV till den andra T20:n och läs av i en
skicklighetstabell, det är ändå BRP vi snackar här.
Det blir en addition men det är och har alltid varit mer accepterat än subtraktion.
Nu kanske jag minns helt uppåt väggarna men så funkade det väl inte? Såsom jag minns det så användes ett klassiskt "den som har störst differens på tärningslaget lyckas bäst"-system. Kan dock som sagt minnas fel.Krille said:Den lösningen används i Kult första utgåvanNiklas73 said:Slå 2T20. En för FV och 1 för hur väl du lyckas.
Mjo, en viss koppling finns det väl. Ett lyckat slag slår alltid ett misslyckat, och den med högt FV lyckas oftare än den med ett lågt....och var inget vidare redan då, eftersom kvaliteten inte på något sätt är kopplad till hur bra du är. Därmed blir den inte praktisk för att jämföra två personers slag.
Kanske, men vet du vad? Rollspel är inte ett tillfälle då jag vill träna på subtraktion =) Regelsystem är tråkiga och distraherande nog ändå.Mäster Charovan said:En subtraktion bör väl gå ungefär lika snabbt som addition då det är ett väldigt simpelt räknesätt och det rör sig om enkla tal. Går det långsamt behöver man nog träningen också.
Det här, däremot, skriver jag under på.Mäster Charovan said:Att läsa av en extra tärning, addera resultatet till ens FV och sedan konsultera en tabell borde definitivt ta längre tid. Den ökade tiden är pga fler moment
Det största nöjet med de där länkarna är att se vad man själv skrivit. Shit, jag byter åsikt ofta verkar det som - det känns så jävla längesedan och tur är väl det, att man utvecklas, menar jag.Han said:Lite tidigare trådar som kan vara relevanta:
BRP - Bra eller anus
Vad är bra med BRP?
[BRP] Vilka lärdomar finns från "våra" varianter?
Vilket BRP-system är bäst på strid?
Till försvar av Mutants BRP
Utmaning: Göra om Drakar och demoners stridssystem
/Han som tror att han inte glömt bort någon vettig tråd
BRP är nog egentligen rätt kass - särskilt om man får för sig att titta i Chaosium's rätt nya "Basic Role-Playing" modul. Sorgligt att se hur nattståndet BRP ter sig utifrån den synvinkeln, som ändå ska föreställa "officiell".krank said:Tja, mitt största problem med BRP är att det helt enkelt är ganska dåligt. Jag menar, motståndstabell? Jisses...
Jag förstår vad du säger, även om jag själv inte känner att situationen gör att det märks att man tränar matematik.krank said:Kanske, men vet du vad? Rollspel är inte ett tillfälle då jag vill träna på subtraktion =) Regelsystem är tråkiga och distraherande nog ändå.
Jag kan nog hålla med om den indelningen också, fast på samma sätt som de tre sista kan lumpas ihop så kan också de tre första göra det för min del. För mig är det snabba moment som jag inte ens tänker på att jag gör och därmed inte i någon större utsträckning påverkar min förmåga att leva mig in i spelet.krank said:Det här, däremot, skriver jag under på.
För mig gäller:
Jämförelser > Addition > Subtraktion > Tabellkoll > multiplikation > division
Där de sista tre egentligen kan få komma på samma plats. Platsen jag kallar "spelar inte"...
I grova drag kan jag hålla med i detta.krank said:För mig gäller:
Jämförelser > Addition > Subtraktion > Tabellkoll > multiplikation > division
Där de sista tre egentligen kan få komma på samma plats. Platsen jag kallar "spelar inte"...