Re: MST3K
Jösses, jag som trodde vi hade betat av den här diskussionen! Well well, jag kavlar väl upp armarna och ger mig i kast med dina argument (som nu är frustrerande korkade, vill jag nämna, "for the record")
Okej, från någon som lyriskt räknat upp samtliga skräckdetaljer hos alienfilmerna känns det som att kasta glas i stenhus (eller var det tvärtom?) att angripa på denna, om än något förenklade, typiska Kultintrig. I samtliga alienfilmer finns det någon alienvarelse som "åker med" i ett rymdskepp, I "Aliens" händer det dessutom två gånger. Dessutom så visar sig alltid någon looser vara en robot i alienfilmerna (utom trean). Är det läskigt? -Nej. Är det korkat? -Ja. Vi tar det i åtanke när vi möter dina argument mot mitt exempel: (som f.ö. var precis vad jag sa: ett EXEMPEL, nå, låt se)
"varför ska jag som vanlig fredlig svensk medborgare ha en "kontaktperson"?"
Eh, tittat på för många agentfilmer? En kontaktperson är per defenition någon som äventyrarna skall ta kontakt med. Inget har dessutom sagts att äventyrarna är "fredliga medborgare". Min idé var att någon stämt möte med rollpersonerna för att delge dem information. Odenplan är ett bra ställe, fullt med förbipasserade.
"Den sekund man inte hör röster och ser skuggor, den dagen ska man bli jefligt orolig." Återigen - vad har du för keffa spelledare, igentligen?! Jag, och mina SL, framstår som mediets okrönta mästare gentemot dina koboldlirare! Genom mycket enkel användning av röstläge och genom att spänna ögonen i spelarna får jag honom att förstå PRECIS vilken sorts röster han hör. Han hör inte folk prata - han hör RÖSTER! Han ser inte skuggor av människor, han ser SKUGGOR!
Om man har din inställning till rollspel (och jag hoppas verkligen att du bara är ute efter att provocera mig, och inte menar det här på allvar) så borde du nöja dig med att titta på babylon5, inte spela det. Jag kan rekomendera andra koboldprogram åt dig, såsom Buffy och Jack of all Trades på TV3, du kommer säkert uppleva dem som mycket läskiga och profesionella...
"Vi springer åt varsitt håll!
Tom: Bra idé! Då äter den bara upp en av oss!"
Ett inte helt sällsynt antagande från mina rollpersoner, faktiskt... (De saknar HELT skrupler, he he he) Men framförallt är det en vanlig reaktion från människor i skräck. Det vore korkat att anse dem springa axel-mot-axel och diskutera sinsemellan "Tja, vad säger du, ner sveavägen?"
"Näe, upp mot Birger Jarlsgatan, där bor coola Johan Rising"
"Ok"
Nu råkade en kille springa upp och fortsätta odengatan. Den andra sprang ner Sveavägen. Någon hoppas kunna ringa deras vänner (de andra äventyrarna) så fort läget lugnar ner sig.
"Han betalade inte för resan!"
Han hade trettiodagarskort.
"Väldigt mycket av situationen präglades av antingen metatänkande (det är skräckrollspel, alltså ska jag få panik)"
Okej, vänta nu, hallå hallå?
När det här kommer från killen som säger ÅT sina spelare "vad ni inte ser är att shadows sluter upp bakom er, spindelskimrande mönster bla bla bla "!
Snacka om metarollspel! Här inte bara upplever spelarna och rollpersonerna situationen annorlunda, de upplever till och med OLIKA situationer!!!
Dessutom börjar jag bli mörkrädd i Stockholm efter dina uttalanden. Jag brukar nämligen inte stämma möte med människor på odenplan och sedan konstatera att de mördats när jag kommer fram. Själv skulle jag bli ganska så rädd om något sådant hände. Varför har ingen annan märkt något?! Varför ser ingen?
Om man spelar så lökigt som du och dina bofferpolare verkar ta för givet att man skall göra, så ska man tydligen stanna upp och tänka "äh, det här är ju inget ovanligt. Vi måste tydligen anta att det är ett skräckrollspel och springa i panik, fast vi vill gå ner på Tranan och dricka bärs"
"För att Josse och grabben ovan (som uppträdde så fantastiskt äventyrarkorkat att scenariet bara måste ha rollspelats någon gång [...] ergo, att de har blivit skrämda sedan tidigare."
Skrev jag något som fick dig att tro annorlunda? Som fick dig att inte bara ANTYDA motsatsen, utan också ta det för GIVET??? Nix, och det här stör mig mest med att diskutera med dig. Tack vare ditt slarv - så får du MIG att framstå som en slarver! Jag brukar inte värna högt om min egen heder, men nu måste jag ändå göra en markering!
Det är nämligen fortsättningsvis som du skriver de allra mest korkade sakerna:
"Alternativet är metatänkande (speciellt det där med att anta att det var en nefarit som gjorde det, eller en lupid på nefaritens order), och metatänkande är jag emot och inte blir jag skrämd av det heller."
Men ändå gillar du att berätta saker för spelarna som rollpersonerna inte vet om? Hmm, om dubbelmoral kunde lukta illa, så skulle du stinka rätt illa nu, herr Krille! Dessutom (som om jag behövde anmärka på saklighet längre) så nämner jag ingenstans i det nya exemplet att det rör sig om nefariter, lupider eller några andra varelser ur Kult. Du har en död kropp. That's it. Spelarna blir väldigt rädda för det (antingen har de en aning om vad som mördat kontaktpersonen, antingen vet de sedan tidigare att de inte kan vänta sig någon hjälp från allmänheten), jag påstår ingenstans att det skulle vara äventyrarnas första möte med skräcken.
"Trots allt har jag inte fått en enda indikation på att det rör sig om något onaturligt som man bör få panik för."
Nej, det dör ju folk dagligen mitt på Odenplan. Mitt exempel är förvisso kortfattat skrivet, men jag börjar inse att man inte bör lämna något åt slumpen med dig som tolkare av texterna... Tydligen har Martinique blivit lemlästad å det grövsta, eller på ett sätt som äventyrarna har sett tidigare, jag lämnar det åt ert goda omdöme (och jag menar verkligen GODA omdöme!) Om det här är din högstanivå när det gäller rollspel får jag vänligen rekommendera att du slutar ägna dig åt hobbyn och istället ägnar dig åt att bli en hedersmedlem i Buffy-The Fanclub.
"Nej, ska du få mig att få så mycket panik som i ditt scenario så måste du ha börjat skrämma mig långt tidigare, och för att det ska ta grepp som varande något övernaturligt så lär du bli tvungen att visa något övernaturligt - det vill säga, visa monstret."
Jösses, Hitchcock vrider sig i sin grav! Spelarna vet vad monstret kan göra, den ena spelaren får till och med kontakt med monstret på telefon! (vilket jag ansåg lite för mycket) och sedan fysisk kontakt (på tunnelbanan). Gamle H brukade säga att de inte är relevant vad spionerna tillhör för organisation, vilka ritningar de är ute efter, eller varför. -Det är bara stämningen, skräcken, som spelar roll. Efter dina klumpiga uttalanden börjar man tro att det är tvärtom. Titta på Species 2, du. Det monstret är jätteläskigt. Jag föredrar det osynliga monstret i Evil Dead-filmerna. (Även om man ser det till slut -buhu! Då slutar det vara läskigt!)
Om du går på en tunnelbanevagn, ljuset släcks för ett ögonblick, och alla andra passagerare är borta när du återfår synförmågan, har då inget övernaturligt skett? Är det lugna gatan? Om jag dessutom precis har sett min gode vän dö, och hört tecken på att min trogne vapendragare är död, hon med, och att någon vet precis var jag är, eller? Är det att tolka som att jag försovit mig i vagnen?
Nä du, jag tänker tillsvidare tolka detta som en humoristisk provokation. För så ruttna rollspelare får det bara inte finnas, att de KRÄVER en fysisk kontakt med det okända, innan de blir rädda!
/Rising
"Det knackar på dörren. In kommer Greve Blodsucker. Han säger 'tjenare. Nej tack, jag vill inte ha någon konjak, jag dricker bara blod från ovaksamma äventyrare, nämligen. Jovisst, sa jag att jag samarbetar med andra koboldmotståndare i olika keffa rollspelsvärldar? Inte? Nähä, men det är alltså på det viset, här är mina kompanjoner; Mr. Shadow och Mrs. Moderalien. Har ni inte hört talas om dem, de brukar skrämma Krille och hans lökiga polare. Ja, jag vet, de suger gammal spindelkonung..."