Jag utgick från att du skrev: "Om Harry S hade backat, bett om ursäkt och backat från åsikten att det inte finns något problematiskt i den föreslagna intrigen så hade vi haft en annan situation"RasmusL;n136986 said:Kom in i mathcen nu Bunny, det här är andra gången på endast ett fåtal inlägg som du påstår att jag skrivit något när jag i själva verket skrivit motsatsen! Om du inte tänker läsa mina poster innan du orerar så förstår jag inte hur jag ska kunna förstå vad du pratar om!
Jag skrev mitt inledande inlägg, det jag exemplifierade med Mad Max och Mass Effect, för att visa på vad jag ser som avgörande skillnader på att göra "kvinnor som en resurs" bra respektive okänsligt. Harry S-exemplet ser jag som en tydlig variant på det senare.Ok. Mitt intresse ligger i att se till att det inte upplevs som "neutralt" att ha långa trådar om hur vi kan gestalta historier i stil med den aktuella på ett mindre problematiskt sätt om vi inte börjar med att ta tydligt avstånd från det problematiska. När vi hamnar i att fokusera på det bra i den här typen av idéer snarare än det helt katastrofala utförandet ( typ "Bra idé i grunden! Jag skulle dock förändra det här och det här för att göra det lite mindre sunkigt!") så sänder vi ut signaler som jag inte alls är bekväm med, även om det görs med de bästa intentioner att vara alla till lags. "Det där forumet där grabbar sitter och pratar objektifierande våldtäktsrollspel" är IMLTHO knepigt om det inte börjar i att fokusera på det problematiska och sedan går vidare mot att utforska det genom en historia. I det här fallet har vi börjat med en problematisk historia om en "häxkvinna" som är en "skatt" och "rövas bort" för att användas för avel. Det bli liksom inte OK även om författaren i efterhand lägger till att det "inte är på förhand bestämt hur det ska gå och att hon kanske blir matriark" eller liknande. Fel ordning, fel mindset, fel fel.
Men nu förtydligar jag bara. Jag kan tillägga att alla försök i den här tråden att rentvå Harry S-exemplet, att hävda att det inte baseras på ett gäng sunkiga kvinnofientliga troper, bara lyckats gräva dess grop djupare i mina ögon. Jag har inte adresserat den diskussionen vidare eftersom jag tycker den lyckats tala sitt eget tydliga språk såsom sunkig och larvig.
Anledningen till att jag förtydligar det nu är att det känns som att du har någon slags "antingen med mig eller mot mig"-grej på gång. Jag vet inte riktigt hur jag ska besvara din långa rant ovan. Kan du koka ner det till en fråga eller ett tydligare påstående?
Ja, det var allmänt riktat, men utifrån att den raljanta tonen och de utfall du för dig med skulle kunna avskräcka någon att beröra tyngre teman. Känslan blir lite att "gör RÄTT - or there will be hell to pay..."Nu gissar jag att du inte vänder dig till mig, eller så har du helt enkelt inte läst mina poster. Ah, så var det ja.
Jag är alltså inte speciellt imponerad av nivån du fört den här diskussionen på, om det skulle vara oklart.