Hej igen krank...
Det var faktiskt du som fick mig att göra den kopplingen när du skrev:
"Det handlar snarare om att man anpassar texten för att sälja/uppskattas i så hög grad som möjligt."
Utan att ha någon direkt källa nära till hands men kvalitet, vad det än gäller, korrelerar troligen positivt med bästsäljande många gånger, ja.
Nu blir jag förvirrad, förlåt. Jag kanske börjar bli trött, men skrev jag att personer som skriver bästsäljande böcker saknar vinstintresse? Jag orkar inte läsa igenom mina inlägg igen. Jag tar tillbaka det i så fall.
Jag frågade dig om man enligt ditt resonemang var en oskicklig skribent om man lyckades skriva en bästsäljande bok trots att man inte kunde hålla två tankar i huvudet samtidigt eller hålla borta tankar medan man skriver. Varför svarar du inte på det? Det var ditt resonemang. Jag kan också ställa frågan; Kan någon som är en oskicklig skribent enligt ditt resonemang skriva eller inte skriva en bok som enligt dig skulle vara av hög kvalitet och som skulle sälja/uppskattas i så hög grad som möjligt?
Jag har fortfarande inte skrivit att vinstintresset kommer inverka menligt på resultatet? Har jag skrivit det tar jag tillbaka det. Ett konkret exempel kan vara att JAG TROR att en person med mindre intresse för formulerandet av en berättelse och större intresse för pengar som det kanske kan inbringa, inte skulle ha samma glöd, intresse och vilja för själva historieformuleringen, som en person med mer intresse för formulerandet av berättelsen och mindre intresse för pengarna som det kanske kan inbringa. Detta TROR jag kan ha inverkan på resultatet och att man kan få intrycket av att det andra är skrivet med mer känsla. Kanske inte alltid, men jag TROR att det ibland kan vara så. För att undvika eventuella missförstånd så har jag med följande INTE sagt att personer som har ett vinstintresse som övergår viljan att skapa eller formulera något alltid kommer producera skit.
Konkret kan det väl också handla om att JAG TROR och HAR KÄNSLAN av att en person som ger sig i kast med något för att tjäna pengar inte har lika goda förutsättningar att skapa något av hög kvalitet och med samma känsla som någon där vinstintresset kommer längre ned på prioritetslistan. Daniel Day-Lewis är ett bra exempel. Han skulle definitivt kunna ta en roll i en lågbudgetfilm för att rollen intresserar honom och han verkligen vill skapa något med den, ett djup. Så jämför vi det med Dogge Doggelitos jobb i svenska TV-reklamer. Låt säga att dessa två erhåller lika stor ersättning för sina jobb, vilken prestation kommer vara av högst kvalitet? Dogges som gjorde det enbart för att tjäna pengar (mycket svårt att tro annat) eller Daniel Day-Lewis som vigde sitt liv åt rollen och isolerade sig från omvärlden i två år?
Dåligt eller bra exempel, avgör själva. Men det finns konstnärer därute som gör fantastiska prestationer, kanske bland de bästa prestationerna vi sett, där vinstintresset varit underordnat eller kanske rentav obefintligt. Det kan jag inte styrka nu men vad jag sett och läst om Daniel Day-Lewis tex, vilket är en del, gör att jag har mycket svårt att se att han skulle ta en roll för pengarna. Däremot säger han ju inte nej till sin lön, men det kan inte jämföras med vinstintresse tycker jag. Är det konkret nog? Det kan ju vara så att vi tänker och tycker helt olika krank och inte kommer nå ett samförstånd i detta. Dvs, det blir meningslöst för mig att fortsätta förklara för dig hur jag tycker, tänker, känner och resonerar för du kommer oavsett vad jag kommer upp med tycka att jag tänker konstigt eller fel.
Mvh Jochen