Nekromanti Varför tror vi att vi spelar annorlunda/bättre i grupper med jämnare könsfördelning?

Cissi

Up to no good.
Mutanten;n93699 said:
Backstabbing är något av det "tjejigaste" jag vet. Sex är du själv inne på att det är lite typiskt tjejer i rollspel även om du inte explicit nämner våldsamt sex.

Jag väljer rollspel i sex framför sex i rollspel om jag måste välja.
Varför tror du att jag är det minsta intresserad av dina sexuella preferenser?

RasmusL

Champion
Samtidigt är rollspelandet i mångt och mycket en av de få kvarvarande "manliga" utposterna. Jag upplever att rollspel.nu i stort är medvetna om detta och anser att det är ett problem och frågan är då om "det blir bättre spel med jämnare könsfördelning" är ett sjukt destruktivt sätt att försöka förändra mansdominansen utan att egentligen erkänna att den finns där?

Mutanten

Hero
Cissi;n93721 said:
Varför tror du att jag är det minsta intresserad av dina sexuella preferenser?
Därför att om tjejer har en tendens att föra in mer sex i rollspel (som någon har skrivit) så tycker jag att det hör till saken om jag väljer sex i rollspel eller rollspel i sex om jag måste välja dvs mina, som du kallar det, sexuella preferenser har betydelse i sammanhanget.

Dessutom riskerar sex mellan rollpersoner och/eller spelledarpersoner att leda till att en rollperson blir gravid och föder ett barn. Ämnet "bebis i rollpersonsgruppen" har vi redan avhandlat i en annan tråd här på forumet och bebis-temat låter hur tråkigt som helst om du frågar mig. Jag misstänker att en jämnare könsfördelning i spelgruppen ökar risken för bebisar (både mellan spelarna och rollpersonerna).

Jag undrar om det inte är något speciellt med kvinnor, sex, mammaroll och bebisar i rollspel. Men det är också en fråga för en annan tråd än den här tror jag.

Mundo

Myrmidon
Jag har haft en del kvinnliga rollspelare i mina grupper. Totalt har jag rollspelat med 7 kvinnor så siffran är ju inte jättestor, men eftersom vi spelat i olika mängd utspritt över totalt typ 10-15 år så anser jag ändå att jag har en viss erfarenhet av det.

Inte en enda gång har deras spelarkaraktärer varit gravida eller haft bebisar att ta hand om. Däremot har två olika av de manliga spelare (15 stycken totalt!) någon gång spelat karaktärer som varit gravida eller haft små barn att ta hand om. Båda två var i ett "game of thrones"-aktigt rollspel, där den ena spelade en kvinnlig karaktär som var gravid och där den andra var en man som hade en ung bastard att ta hand om.
Tror inte det är speciellt för kvinnor att rollspela mammaroller och bebisar i rollspel, men detta är ju inte empiriskt bevis utan endast baserat på mina erfarenheter.

Mutanten

Hero
RasmusL;n93724 said:
Samtidigt är rollspelandet i mångt och mycket en av de få kvarvarande "manliga" utposterna. Jag upplever att rollspel.nu i stort är medvetna om detta och anser att det är ett problem och frågan är då om "det blir bättre spel med jämnare könsfördelning" är ett sjukt destruktivt sätt att försöka förändra mansdominansen utan att egentligen erkänna att den finns där?
Vad menar du? Det är väl ingen här som förnekar den numerära mansdominansen i rollspelshobbyn?

Mutanten

Hero
Mundo;n93727 said:
Tror inte det är speciellt för kvinnor att rollspela mammaroller och bebisar i rollspel, men detta är ju inte empiriskt bevis utan endast baserat på mina erfarenheter.
Det är mycket möjligt att du har rätt. Jag tänkte så här: Eftersom suget efter att skaffa barn är väldigt starkt hos de flesta kvinnor som befinner sig i ett visst åldersintervall så kunde det vara på det viset att detta omedvetet avspeglar sig i hur dessa kvinnor spelar rollspel.
Men den här diskussionen är nog lite för långt från trådens huvudsakliga ämne för att diskuteras här.

Den här diskussionen får mig att komma att tänka på att vi faktiskt har haft med sex när vi har spelat rollspel som barn/tonåringar. Men sexet har uteslutande handlat om att en rollsperson har fått en ung mö på fall eller sex med en prostituerad kvinna. Jag är ganska säker på att vi vid några tillfällen har slagit tärning för att se om kvinnan blev gravid och om hon blev det så tvingas rollpersonen betala underhåll för ungen i fortsättningen. Det har haft en dämpande effekt på rollpersonernas sexdrift.

Jag tror tom att jag hade fått med mig feministerna på sexualregeln (i regelbokens kapitel Sex och samlevnad) att en rollperson som skaffar barn med en spelledarperson får betala halva ersättningen för äventyren till barnets andra förälder. Detta förutsätter så klart att föräldern (sannolikt mamman) är hemma med barnet medan rollpersonen (sannolikt pappan) är ute på äventyr.
Jag vet inte vad det säger om mig som person men jag hade som spelledare älskat att säga till spelarna att deras rollpersoner får x guldmynt var av uppdragsgivaren förutom rollperson A som bara får hälften så mycket med förklaringen att uppdragsgivaren redan har skickat övriga delen av belöningen som underhållsbidrag till rollpersonens partner.

RasmusL

Champion
Mutanten;n93728 said:
Vad menar du? Det är väl ingen här som förnekar den numerära mansdominansen i rollspelshobbyn?

Jag tänker att det flyttar fokus från ett problem ("vi har skapat en miljö som är fientlig för alla som inte är CIS-män") till ett annat ("Jag vill ha seriösare spel!") och hittat på att de har samma lösning ("Fler tjejer in i hobbyn"), kanske som ett sätt att slippa handskas med problem #1.

Cissi

Up to no good.
Stopp, stopp, stopp!
Mutanten, Dina sexuella preferenser har överhuvudtaget inte nått med det här att göra och jag betackar mig från det. Det här med sex i rollspel och hur det anspelar på en persons preferenser och sexliv irl är helt ointressant i diskussionen.

Däremot så tror jag att tjejer kan vara mer benägna att låta sina RP ha sexuella relationer i en grupp med fler tjejer eller där det helt saknas män. Att som tjej få spela ut sex utan att detta ska ske på mäns villkor, som så ofta är faller irl, är oerhört befriande.

Och som du precis bekräftade så finns det alldeles för många män därute som tycker att hans sexuella intressen är av vikt för hur rollspel ska upplevas vilket är väldigt spelförstörande för oss tjejer. Vi bryr oss inte.

Att flerkönade spelgrupper generar barn både in game och irl finns det inga belägg för. Av egen erfarenhet så har de enda barnen in game i spel jag har varit med om fötts av NPCer där de manliga RP (ofta då också manlig spelare) varit pappa, så att sprida sin säd har i våra grupper varit viktigare än att föda barn.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, förlåt Rasmus för det här. Jag tror det blir annorlunda att spela i mixad grupp just för att vi har uppfostrats och påverkats olika under barndom och uppväxt. Och att vad vi itutats att killar/tjejer gillar påverkar hur vi agerar om vi interagerar med dem i spel. Vårt beteende styrs helt enkelt av fördomar och förutfattade meningar om hur "de andra" fungerar.
Kan bli bättre, finns inga garantier.

Mutanten

Hero
RasmusL;n93730 said:
Jag tänker att det flyttar fokus från ett problem ("vi har skapat en miljö som är fientlig för alla som inte är CIS-män") till ett annat ("Jag vill ha seriösare spel!") och hittat på att de har samma lösning ("Fler tjejer in i hobbyn"), kanske som ett sätt att slippa handskas med problem #1.
Då tror jag att jag förstår vad du menar. Men det kan ju också vara så att om man löser problem nr 2 för att få "seriösare spel" genom att ta in fler tjejer i hobbyn att man indirekt löser problem nr 1 också (förutsatt att rollspelshobbyn är kvinnofientlig vilket jag inte är säker på den är). Jag tycker att det låter logiskt att rollspelshobbyn blir mer formad av kvinnor ju fler kvinnor som spelar rollspel. Och om rollspelshobbyn är kvinnofientlig så borde fler kvinnor i hobbyn i sin tur leda till mindre kvinnofientlighet i hobbyn för inte kommer väl kvinnorna upprätthålla kvinnofientligheten i hobbyn (om vi förutsätter att det finns kvinnofientlighet i hobbyn från första början)?
Jag menar alltså att man löser problem nr 1 via omvägen att lösa problem nr 2.

RasmusL

Champion
Mutanten;n93738 said:
Då tror jag att jag förstår vad du menar. Men det kan ju också vara så att om man löser problem nr 2 för att få "seriösare spel" genom att ta in fler tjejer i hobbyn att man indirekt löser problem nr 1 också (förutsatt att rollspelshobbyn är kvinnofientlig vilket jag inte är säker på den är). Jag tycker att det låter logiskt att rollspelshobbyn blir mer formad av kvinnor ju fler kvinnor som spelar rollspel. Och om rollspelshobbyn är kvinnofientlig så borde fler kvinnor i hobbyn i sin tur leda till mindre kvinnofientlighet i hobbyn för inte kommer väl kvinnorna upprätthålla kvinnofientligheten i hobbyn (om vi förutsätter att det finns kvinnofientlighet i hobbyn från första början)?
Jag menar alltså att man löser problem nr 1 via omvägen att lösa problem nr 2.

Det tror jag också men jag tror att det är en opraktisk och skadlig väg längs med vilken många kommer att göra sig illa på de strukturer och den kultur som råder. Om vi kan bygga om scenen istället för att springa in i de vassa kanterna tills de slöas så tjänar vi nog en del effektivitet även om det bitvis kan vara obekvämt.

Recca

Femme Fatale
RasmusL;n93557 said:
"Det här hade verkligen inte fungerat om vi bara hade varit ett gäng killar"

"vi söker 2 kvinnliga rollspelare till gruppen för att få lite mer jämnare könsfördelning i gruppen (Då jag som spelledare upplever att det bjuder in mer till socialt rollspelande i kampanjerna)."

Vad handlar det om? Är det ens en grej? Möjliga förklaringar (stort plus i kanten om det finns faktiska undersökningar som stödjer eventuella påståenden)?
Kvinnor kanske mer har tagit del av den senare skolan av populära rollspel som uppmuntrar socialt rollspel. Män har rötterna i tunga OSR-titlar och kanske har svårare att blicka bortom dem.

Jag har spelat med en 100% tjejgrupp och det var sjukt roligt. Två av tjejerna var dock helt nya på rollspel så det kan ha bidragit till att det blev extra speciellt.

Mutanten

Hero
Cissi;n93731 said:
Däremot så tror jag att tjejer kan vara mer benägna att låta sina RP ha sexuella relationer i en grupp med fler tjejer eller där det helt saknas män. Att som tjej få spela ut sex utan att detta ska ske på mäns villkor, som så ofta är faller irl, är oerhört befriande.
Sex i IRL sker oftast på både männens och kvinnornas villkor. Kvinnorna är millt sagt delaktiga i alla parningslekens ingående delar. Jag tror för övrigt inte att det är unikt för kvinnor att hämmas i att spela ut sex om det motsatta könet ingår i spelgruppen. Även män kan nog hämmas i att spela ut sex om tjejer ingår i spelgruppen.

Cissi;n93731 said:
Och som du precis bekräftade så finns det alldeles för många män därute som tycker att hans sexuella intressen är av vikt för hur rollspel ska upplevas vilket är väldigt spelförstörande för oss tjejer. Vi bryr oss inte.
Jag tycker att ni borde bry er om spelare har vissa preferenser för hur rollspel ska spelas (upplevas). Hur ska man kunna spela rollspel tillsammans om man inte bryr sig om hur de andra spelarna tycker att rollspel ska spelas? Om sedan spelarnas preferenser är för olika så får man nog spela på var sitt håll istället för i samma spelgrupp men att inte bry sig om de andra spelarnas preferenser låter dåligt tycker jag. Att det är mäns sexuella preferenser är inte märkvärdigare än någon annan orsak till att spelaren vill spela på det ena eller det andra sättet.

Jag tror det blir lite tydligare om vi vänder på resonemanget. Om en tjej inte vill att det ska förekomma våldsamt sex i spelet av någon anledning så tycker jag det är dåligt om de andra spelarna säger att det bryr vi oss inte om. Det tycker jag är respektlöst mot tjejen som inte vill veta av våldsamt sex i spelet.
Jag tycker att man måste respektera att de andra spelarnas sexuella preferenser får ha betydelse för hur spelet ska spelas. Om man sedan inte kommer överens så får man väl som sagt låta bli att spela tillsammans.

Cissi;n93731 said:
Att flerkönade spelgrupper generar barn både in game och irl finns det inga belägg för.
Jag är ganska säker på att tvåkönade (biologiskt kön) spelgrupper genererar fler barn IRL än enkönade spelgrupper. Och om ditt tidigare påstående om att tjejer för in mer sex i rollspel stämmer så är det en riskfaktor för att barn ska bli till även i rollspelet. Men framförallt det första sambandet är jag ganska säker på att det gäller dvs att tvåkönade spelgrupper genererar fler barn IRL än enkönade spelgrupper.

Cissi;n93731 said:
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, förlåt Rasmus för det här. Jag tror det blir annorlunda att spela i mixad grupp just för att vi har uppfostrats och påverkats olika under barndom och uppväxt. Och att vad vi itutats att killar/tjejer gillar påverkar hur vi agerar om vi interagerar med dem i spel. Vårt beteende styrs helt enkelt av fördomar och förutfattade meningar om hur "de andra" fungerar.
Kan bli bättre, finns inga garantier.
Jag tror det är biologiskt på gruppnivå men med individuella avvikelser. Jag tror inte att män och kvinnor kan spela rollspel på samma sätt så antingen får kvinnor anpassa sig till männens sätt att spela rollspel eller så får männen anpassa sig till kvinnornas sätt att spela rollspel eller så får män och kvinnor spela rollspel var för sig.

Jag tror som någon skrev förut i tråden att man uppnår bäst blandning om man har könsfördelningen 60-40 (jag tror mer på 70-30) dvs att det ena könets sätt att spela dominerar spelandet men att det andra könets perspektiv påverkar spelandet i stor utsträckning. Detta gissar jag ger en mer dynamisk spelgrupp än en enkönad spelgrupp. Och om man inte vill ha en dynamisk spelgrupp eller om man som jag bara har killar att spela med så får man nöja sig med att vara en mindre dynamisk spelgrupp på den här punkten än om det hadde funnits kvinnor med i spelgruppen.

Med detta sagt så återgår jag till trådens ursprungliga ämne så att RasmusL förhoppningsvis får några relevanta synpunkter i ämnet.

Mutanten

Hero
RasmusL;n93741 said:
Det tror jag också men jag tror att det är en opraktisk och skadlig väg längs med vilken många kommer att göra sig illa på de strukturer och den kultur som råder. Om vi kan bygga om scenen istället för att springa in i de vassa kanterna tills de slöas så tjänar vi nog en del effektivitet även om det bitvis kan vara obekvämt.
Så kan det vara förutsatt att de vassa kanterna verkligen finns där.

Eksem

Champion
Recca;n93750 said:
Män har rötterna i tunga OSR-titlar
Dat begreppsförvirring. Jag vet inte ens var jag ska börja. Jag gör nog bäst i att låta bli.

Mutanten

Hero
Recca;n93750 said:
Kvinnor kanske mer har tagit del av den senare skolan av populära rollspel som uppmuntrar socialt rollspel. Män har rötterna i tunga OSR-titlar och kanske har svårare att blicka bortom dem.

Jag har spelat med en 100% tjejgrupp och det var sjukt roligt. Två av tjejerna var dock helt nya på rollspel så det kan ha bidragit till att det blev extra speciellt.
Det låter troligt tycker jag. En person som var psykolog till yrket sa till mig en gång att killar samlas kring saker och tjejer kring socialt umgänge. När killar träffas för att meka med motorcyklarna så är det hojarna som står i centrum och det sociala i bakgrunden men när tjejer träffas så är det tvärtom det sociala umgänget som står i centrum och prylarna som står i bakgrunden. Fråga mig inte vad psykologen har för belägg för påståendet för det har jag inte en susning om men jag kom att tänka på det när jag läste din kommentar.

Jag misstänker att det bästa sättet att få en jämnare könsfördelning i en spelgrupp är att spela rollspel som kretsar mer kring relationer och mindre kring saker. Jag tror som sagt att detta är framförallt biologiskt och att det inte är så mycket att göra någonting åt. Det är nog bara att gilla läget om ni vill ha annat än "pojkflickor" i hobbyn. Tror jag. Andra tror annorlunda.

Varför uttalar sig inte alla forumets tjejer i ämnet eller finns det bara två aktiva tjejer här på forumet?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har aldrig upplevt några problem med kvinnor i spelgruppen. De spelar som män, men man får ju tänka på att det är en speciell sorts kvinnor som dras till rollspel. Lyckligtvis har jag sällan upplevt några som velat dra in en massa sex i spelet heller, men visst, det är nog mer kvinnor än män som haft såna tendenser.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spider Jerusalem;n93777 said:
Att basera folks spel erfarenhet på kön är ju bland det mest fördomsfulla jag hört.

Och vad kallar du att bemöta uttalanden om strukturer med personliga anekdoter? =)

Krille

Super Moderator
Moderering:

Det här är en tråd med ett hett omdebatterat ämne med ett antal deltagare som brukar få upp ångan kring just det här ämnet.

Jag vill därför uppmana alla – HELA allmänheten, inklusive tekniker – att vara ytterst försiktiga med ordval och uttryck. Av erfarenhet vet vi att "det dummaste jag har hört" är en sådan där fras som väldigt lätt kan få sådana här trådar att koka. Så låt gärna bli sådana uttryck och väg varje ord på guldvåg.

Tänk så här: "Krille är skitsur just nu eftersom de vanliga syndarna postar fyra sidor gräl på en halv dag. Krille läser därmed igenom alla inlägg med surast möjliga lins. Är det Krille-triggervarning på det här inlägget som jag tänker posta precis nu?"

krank;n93778 said:
Och vad kallar du att bemöta uttalanden om strukturer med personliga anekdoter? =)
Så man får inte använda personliga erfarenheter i argument då det inte är en objektiv synvinkel?
Men visst kan skriva om det.

Att göra den typen av generaliseringar utifrån kön är fördomsfullt för alla är personer och kan inte dras under samma kam. Samma argument men utan min personliga anekdot, är det bättre?