Jag ser ingen motsättning mellan Arferts två uttalanden.Mutanten;n94011 said:Hur är det möjligt? Du skrev ju förut att du aldrig tyckt att det är någon större skillnad mellan tjejer och killar i rollspel:
Jag ser ingen motsättning mellan Arferts två uttalanden.Mutanten;n94011 said:Hur är det möjligt? Du skrev ju förut att du aldrig tyckt att det är någon större skillnad mellan tjejer och killar i rollspel:
Jag tycker det är okej med könsåtskillnad så länge det är privata tillställningar. Jag tror att herr- och dammiddagar har sina fördelar. Jag tycker man har rätt att välja vilka typer av människor man umgås med privat utan att bli anklagad för att diskriminera andra människor. Jag respekterar om andra människor inte vill umgås med mig privat för att jag är jag även om det handlar om medfödda egenskaper. Däremot accepterar jag inte att bli utestängd från offentliga arrangemang pga att jag är född med vissa egenskaper.RasmusL;n93977 said:Fråga på det:
Kan en man ta initiativ till ett sådant arrangemang utan att det helt tappar udden?
Du har rätt. Jag läste "en rollspelande tjej än en rollspelande kille" men nu när jag backar bandet så ser jag ju att du skrev "en fotbollspelande kille". Det gäller att se upp med ord som innehåller "oll". Jag om någon borde veta efter min kommentar om min "oll***" T6:a.Arfert;n94015 said:@Mutanten: Ja, det är väl ingen motsättning?
Så tillställningar där bara nybörjare är välkomna diskriminerar icke-nybörjare?Mutanten;n94018 said:Jag tycker det är okej med könsåtskillnad så länge det är privata tillställningar. Jag tror att herr- och dammiddagar har sina fördelar. Jag tycker man har rätt att välja vilka typer av människor man umgås med privat utan att bli anklagad för att diskriminera andra människor. Jag respekterar om andra människor inte vill umgås med mig privat för att jag är jag även om det handlar om medfödda egenskaper. Däremot accepterar jag inte att bli utestängd från offentliga arrangemang pga att jag är född med vissa egenskaper.
Om tjejer vill spela rollspel utan killar eller om killar vill spela rollspel utan tjejer eller om man vill spela könsblandat eller om ett gäng rasister vill spela MYFAROG med vita spelare tycker jag är upp till varje enskild spelgrupp att avgöra. Men om man utestänger människor från offentliga tillställningar så tycker jag att man gör sig skyldig till diskriminering. Om man sedan kallar utestängandet för rasism eller jämställdhet är mest en smaksak eftersom agerandet i båda fallen handlar om att utestänga människor från det offentliga rummet pga medfödda egenskaper.
Nej det tycker jag inte för att vara nybörjare och icke-nybörjare är inte medfött. Det kan man väl iofs säga om många handikapp också så det håller inte riktigt men samtidigt så håller det inte att skrika diskriminering så fort man inte håller måttet i ett sammanhang heller. Det är en flytande gräns vad som är diskriminering men att göra skillnad på nybörjare och icke-nybörjare tycker jag inte innebär att man diskriminerar människor. Men det tycker jag att det är om man gör skillnad på människor pga hudfärg eller kön.Übereil;n94021 said:Så tillställningar där bara nybörjare är välkomna diskriminerar icke-nybörjare?
Übereil
Att vara del av en grupp som av kulturella skäl har svårt att etablera sig är inte heller medfött.Mutanten;n94024 said:Nej det tycker jag inte för att vara nybörjare och icke-nybörjare är inte medfött. Det kan man väl iofs säga om många handikapp också så det håller inte riktigt men samtidigt så håller det inte att skrika diskriminering så fort man inte håller måttet i ett sammanhang heller. Det är en flytande gräns vad som är diskriminering men att göra skillnad på nybörjare och icke-nybörjare tycker jag inte innebär att man diskriminerar människor. Men det tycker jag att det är om man gör skillnad på människor pga hudfärg eller kön.
Jag tycker man ska identifiera det ursprungliga problemet och lösa det istället för att göra ett rätt av två fel. Att lösa diskriminering med diskriminering drabbar oskyldiga individer och riskerar att konservera den bakomliggande orättvisan.Dante;n94036 said:Om en grupp redan ÄR diskriminerad, låt oss för diskussionens skull säga pga. kön, tycker jag att lite motdiskriminering kan vara på sin plats.
Oskyldiga? Menar du att män är oskyldiga till att vara män? Ordet i sig är inte applicerbart i sammanhanget, Mutanten. Om nån vore oskyldig drabbad under en könsspecificerad tillställning vore det någon som ansågs sakna kön eller befann sig mellan könen på ett eller annat sätt, transgender eller queer t.ex.Mutanten;n94049 said:Jag tycker man ska identifiera det ursprungliga problemet och lösa det istället för att göra ett rätt av två fel. Att lösa diskriminering med diskriminering drabbar oskyldiga individer och riskerar att konservera den bakomliggande orättvisan.
Tillägg: Och från och med nu så lämnar jag den här tråden då jag inte tycker att jag har någonting mer att tillföra trådens ursprungliga diskussion.
Mutanten;n94046 said:Vad säger ni om att försöka oss på en sammanfattning av vad som har kommit fram i tråden sett till trådstartarens ursprungliga fråga? Jag känner att vi är många som hela tiden glider bort från den ursprungliga frågan.
Jag gör ett försök att sammanfatta läget:
- Några tror och några säger sig ha upplevt att det är skillnad mellan enkönade och tvåkönade spelgruppers sätt att spela rollspel på (och underföstått skulle det tvåkönade sättet att spela på vara eftersträvansvärt och därför ett svar på "Varför tror vi att vi spelar annorlunda/bättre i grupper med jämnare könsfördelning?").
- Några säger sig inte ha upplevt någon skillnad mellan hur enkönade och tvåkönade spelgrupper spelar rollspel (vilket nog mest är ett motargument till meningen med att eftersträva tvåköande spelgrupper och inte ett svar på trådstartarens ursprungliga fråga).
- Vi har gjort Krille förbannad (jag tror iofs inte att Krille har moddat just den här tråden men jag gissar att vi har gjort honom förbannad för det brukar han bli när vi diskuterar kön här på forumet).
Är detta allt vi åstadkommit eller har jag missat något viktigt?
Av artighet väljer jag att svara på Reccas fråga även om jag precis skrev att jag skulle lämna tråden.Recca;n94051 said:Oskyldiga? Menar du att män är oskyldiga till att vara män? Ordet i sig är inte applicerbart i sammanhanget, Mutanten. Om nån vore oskyldig drabbad under en könsspecificerad tillställning vore det någon som ansågs sakna kön eller befann sig mellan könen på ett eller annat sätt, transgender eller queer t.ex.
Okej, tack ????RasmusL;n93971 said:Jag förstår att det kanske inte är så lätt att läsa av vilken stämning som råder bland moderatorerna vid ett givet tillfälle när man är ny på forumet så här får du ett litet tips: Just nu är det en rätt hetsig stämning kring två trådar och det är inte läge att bråka mer än nödvändigt. Känner du att God45s inlägg är otrevligt så kan du anmäla det. Lycka till, Robert!
Ja, man tycker det. Hur som helst har du helt rätt och jag ska försöka bli bättre. Hoppas ingen tog illa vid sig.Cissi;n93972 said:MODERERING:
Robert, vi betackar oss för drygheter i en tråd som redan brinner. Sluta genast med det och fundera nästa gång på om det verkligen är nödvändigt att skriva ett drygt inlägg hellre än att faktiskt LÅTA BLI!!!!
Moderering:Mutanten;n94060 said:Jag har på känn att du är född man men att du definierar dig själv som kvinna nu. Jag kan så klart ha fått fel för mig men om jag har rätt så vill jag verkligen passa på att säga att jag inte tycker som jag gör för att kränka dig som person eller de/den grupp/grupper du tillhör utan för att jag tycker så här.
Angående det jag skrev, eftersom du inte förstod vad jag menade: Det faktum att män inte kan rå för att de är män betyder inte att en man är oskyldig till att vara man, eftersom ordet oskyldig inte betyder det du tror att det betyder. Dvs, du kan inte, hur du än vill det, säga att oskyldiga drabbas om män är förbjudna att gå in på damtoaletten t.ex. De må inte kunna rå för det, men de är inte oskyldiga till det. Eftersom de faktiskt är män. Att vara oskyldig till något innebär per definition att de inte är det de beskylls vara, inte gjort det de beskylls ha gjort. Om du säger att män är oskyldiga till att vara män så säger du att män inte är män. Jag kanske låter som en språkpolis, men jag störde mig lite på hur du försökte få det till att en tillställning som är till för en grupp personer drabbar "oskyldiga". Varför stör jag mig då på det? Jo för att det per automatik är fel att något drabbar oskyldiga, det är liksom inskrivet i språket det med. Så när du använder ordet oskyldig etablerar du att någonting är fel. Men iom att du använder ordet så pass fel som du gör så handlar det alltså inte om att oskyldiga drabbas, för män är inte oskyldiga till att vara män, för de är män.Mutanten;n94060 said:Jag är orolig att jag inte förstår vad du menar och jag tror att det isf beror på att vi har fundamentalt olika inställning till vad kön är för någonting.
Tillägg:
Jag har på känn att du är född man men att du definierar dig själv som kvinna nu. Jag kan så klart ha fått fel för mig men om jag har rätt så vill jag verkligen passa på att säga att jag inte tycker som jag gör för att kränka dig som person eller de/den grupp/grupper du tillhör utan för att jag tycker så här. Jag ser heller ingen motsättning mellan att tycka som jag gör och att respektera människor som är transgender och queer som de människor de är.
Litet sidoinlägg/off-topic: Damerna brukar ha problem med att låta bli att gå in på herrtoaletten, sett det själv många gånger som gäst och har själv sagt till när dom inte håller sig på rätt ställe när jag själv jobbat på nattklubb.Recca;n94091 said:Dvs, du kan inte, hur du än vill det, säga att oskyldiga drabbas om män är förbjudna att gå in på damtoaletten t.ex. De må inte kunna rå för det, men de är inte oskyldiga till det. Eftersom de faktiskt är män.
I det läget drabbas ju faktiskt oskyldiga män.Kärlekscraft;n94109 said:Litet sidoinlägg/off-topic: Damerna brukar ha problem med att låta bli att gå in på herrtoaletten, sett det själv många gånger som gäst och har själv sagt till när dom inte håller sig på rätt ställ när jag själv jobbat på nattklubb.
Det säger jag inte alls. Jag säger att män är utan skuld till att vara män. Och eftersom män är oskyldiga (utan skuld) till att vara män så drabbas också oskyldiga om män diskrimineras för att de är just män. Jag säger självklart inte att män inte är män.Att vara oskyldig till något innebär per definition att de inte är det de beskylls vara, inte gjort det de beskylls ha gjort. Om du säger att män är oskyldiga till att vara män så säger du att män inte är män.