Fjodor Pollett;n269846 said:
Utvecklingen går framåt, även inom rollspel. En genomläsning av gamla Kult idag gör att jag förbryllat höjer på ögonbrynen. Reglerna, en BRP-variant, är ju fullständigt fel för världen, stämningen och de äventyr man förväntas uppleva, och jag gillar BRP.
Jag är mycket yngre än många på forumet så när jag började spela rollspel var äventyrsspel borta sedan länge. Jag minns hur jag efter att ha läst flera olika moderna spel trånade efter att få chansen att läsa de där gamla artefakterna i från äventyrsspel som så många svenska rollspelare höll så högt.
Jag minns så tydligt första gången jag började läsa de gamla klassikerna och hur fullkomligt besviken jag då var.
De gamla spelen var bra för sin tid, men herrejävlar vad de inte åldrats väl. Om man inte har nostalgiglasögon på sig så ser man tydligt att det inte är bra spel, med dagens mått.
Jag säger inte att man inte kan ha kul med det spelen för det kan man absolut, jag har själv sedan dess spelat några av dem. Men att minnas dem som fantastiska produkter som med lite ansiktslyftning hade varit relevanta idag är att göra de moderna rollspelen en enorm otjänst.
Gamla Kult, drakar och demoner, Mutant och Chock hade om de släppts idag blivit totalt söndersågade av oss rollspelare som dåliga produkter, och det behöver mer drastiska omskrivningar av dem än bara att uppdatera reglerna lite lätt för att göra dem relevanta igen.
Om vi tar liknelsen till filmmediet så kan vi prata om gamla trollkarlen ifrån oz (1939), hur mycket vi än kan se den idag i ett historiskt perspektiv och tycka den är charmig, tro inte att om den hade släppts idag med uppdaterade specialeffekter hade blivit söndersågad. Vi hade klagat på att den skiljer sig extremt mycket ifrån boken, vi hade klagat på att slutet är fucking korkat, vi hade klagat på den antiklimatiska häxfighten och vi hade klagat på de underutvecklade karaktärerna.
Men det är okej, all media har en evolution, och i generella drag blir vi bättre och bättre på att uttrycka oss alltefter att ett medie utvecklas, och vi får en starkare känsla för vad som fungerar och vad som inte gör det. Så visst ska vi minnas de historiska sakerna som lett oss till där vi är idag och visst kan vi få underhållning av dem även idag, Men vi bör aldrig låta nostalgin förblinda oss att tro att allt var bättre förr.