Så, nu har jag skrivit en hel del... Eller rättare sagt skrivit om en del. De punkter som du och jag, Han, var överens om att de inte var som de borde ha varit.
Jag tänkte att jag kastar in detta löst här så får den som vill ta en titt på det nya.
►Världen
I Variation byggs världen upp på så vis att det finns ett antal olika teman som slås fram med tärning, eller genom att spelarna väljer fritt efter vad gruppen kommer överens om. Även vilken tid spelet ska utspela sig i avgörs genom tärningsslag eller överenskommelse. Allting lämnas åt slumpen med tärningslag, vilket är en bland de ingredienser som gör Variation till vad det är. Smaken är dock som baken, och ett överenskommande kan kännas mer lämpligt för aktuella spelidéer bland spelarna. Nedan följer tabeller för Tema och Tid, samt förklaringar till de olika rubrikerna.
Teman
1T6
1 Fantasy
2 Science Fiction
3 Thriller/Skräck
4 Tänk Western
5 Postapokalyptiskt
6 Renodlad action
Utöver detta finns även ytterligare ett alternativ. Detta är att slå eller välja två gånger på tabellen för tema och göra en kombinationsvärld, vilket också kan bjuda på en hel del humor eller något mycket bra och passande. En kombination som Tänk Western-Fantasy skulle kunna vara galet roligt, och Postapokalyptisk-Science Fiction skulle inte kunna vara mer passande för ett tufft scenario.
►Fantasy
Tänk Sagan Om Ringen så har ni hamnat rätt direkt, eller varför inte Harry Potter om man skulle spela i nutid. Det är helt enkelt fullt av olika varelser – beroende vad ni spelleder fram – som alver, drakar, dvärgar, hober, dryader osv.
Magi flödar åt alla håll och kanter, mystiska trollkarlar och kraftfulla besvärjerskor är självklart en del av ett sådant tema, och svärd och hjältar är lika självklart som smör på bröd.
►Science Fiction
Rymden känner vi alla till, och alla har vi säkert som små barn någon gång drömt om att få åka rymdskepp, tala ett konstigt språk, träffa robotar, döpa allting i siffror och skjuta laserpistol. Tänkt dig att susa fram i ett rymdskepp som får dagens racerbilar att framstå som sniglar, känna hur svetten börjar rinna när okända föremål gör sig synliga på radarn, eller då en planet som inte finns med i stjärnkartorna står inför din syn. Star Wars, Star Trek, Andromeda, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy…
Det finns helt enkelt mängder med film- och Tv-produktioner att låta sig inspireras av.
►Thriller/Skräck
Försök inte påstå att du aldrig sett en skräckfilm, för det har du säkerligen. Alltifrån Alien till Hell Raiser passar in i den genren. Grymma monster, totalt mörker, psykoser, ensamhet och ständig fara som väntar på oväntade platser. Blod i överflöd om man vill det, rädsla som kryper på från alla håll, hänsynslösa mördare och slaktare av alla dess sorter. Det är kort och gott inte svårt att förstå sig på vad som menas med detta tema.
►Tänk Western
Tänk Western är ett utav de mer speciella teman som fungerar lite annorlunda. Tänk Western heter också just Tänk Western, eftersom bara ”Western” kan skära sig rejält med olika tidsepoker och kombinationer av andra teman. Du skall helt enkelt tänka i Westerntermer och låta dig inspireras av denna genre.
… ”Vad sägs om att glida intill en bar med svävaren, kliva ur med ögonen skuggade av den stora hatten, med multipistolen beredd i hölstret vid låret av din robotprotes. Även om städerna är stora och högteknologiska är det inte mycket mer med lagen längre, och det är Sheriff McHenry med sin robotstyrka som styr staden. Ingen låter sig trampas på, och det enda som räknas är whiskey, guld och vem som drar snabbast, och skjutit flest cyberindianer.
På detta vis kan det se ut i en framtidsvärld eller ett Sience Fiction-scenario där man tänkt Western.”
►Postapokalyptiskt
Postapokalyptiskt, av vissa ibland kallat ”Efter katastrofen”-genren. Det är vad det handlar om. En utslagen värld, en värld som en gång rämnat och vad som nu finns kvar bland spillrorna. Det handlar om påbörjandet av det nya för de överlevande. Rollspelet Wastelands utgivet av Lancelot Games 1990. I de flesta fall är det postapokalyptiska bundet till Sience-Fiction, vilket är alldeles ypperligt i Variation utifall att man spelar ett kombinationstema. Vad är efter katastrofen då?
Efter katastrofen handlar helt enkelt inte om några lokala översvämningar. Det är katastrof med stort K i. Från brutala miljöförstöringar som söndrat världen till kärnvapenkrig, världskrig, meteornedslag, epidemier osv.
Waterworld, The Postman, Battlestar Galactica, Jericho är flera mycket kända postapokalyptiska film- och TV-produktioner.
►Renodlad action
Detta är antagligen det tema som är minst svårt att förstå. Vilda jakter, förbaskat mycket skjutvapen som aldrig behövs laddas om, lättklädda brudar, snygga bilar och saker och ting som exploderar för i princip vad som helst. Vilken tid man än spelar i är det i alla fall säkert att man kan slänga sig genom ett glasfönster utan större skada… eller få överdrivet med stryk, för att några timmar senare vara på vift igen i en ännu vildare scen.
Tid
1T6
1-2 Historisk tid
3-4 Nutid
5-6 Framtid
Tiden är vad som bjuder stor utmaning, och i vissa fall komisk förvirring. Att spela Science Fiction i en historisk tid, kanske i en tid som liknar vårt 1930-tal, kan bli riktigt häftigt. Att spela Tänk Western i en värld som motsvarar er fantasi av jorden om fem tusen år vore inte bara lite svårspelat utan också något som skulle kunna bli riktigt roligt.
Det handlar om att utefter framslumpad tid ta till vår verkliga värld för att jämföra, så att man har något att gå efter. I Historisk tid kan världen likna vår medeltid, vårt 1700-tal eller vårt 1950-tal.
Vad det kommer till nutid kommer det dock att bli vår värld i något av en direkt kopia. Begreppet nutid skulle inte vara greppbart i annat fall. Det behöver dock inte vara jorden, inte Sverige eller varför ens vårt solsystem. Dock är det meningen att nutid skall svara mot en värld som är fullt jämförbar med vår egen i detta nu.
Samma sak med en framtida värld såklart. Utgå från vår nutid och försöka att föreställa dig. Hur skulle det vara här på jorden om tusen år? Hur långt har man egentligen kommit med teknologin, hur kommer man att se på sin historia, och vad har egentligen hänt med månfärderna, fordon och bränsle, kläder, musik och annat sådant – och såklart – vilka häftiga vapen finns det?
►Intrig och handling
För att komma igång med berättandet och scenariot kring rollpersonerna i världen, vilket gör att spelet faktiskt går ut på något, är det dags att skapa en eller flera intriger för att tvinga fram en handling. Detta kommer att vara upp till er själva att bestämma. Det handlar om att diskutera fram en god intrig som alla deltagarna förstår sig på. Se först till era rollpersoner, det är väldigt viktigt. På vilket sätt kan de blandas in i något, eller varför skulle de råka ut för detta?
Gör det inte för avancerat om ni inte redan kom till spelbordet med en mycket fin idé. Det handlar om att det skall vara enkelt att hänga med, skapa ett spännande berättande. Något så simpelt som en lömsk skurk kan göra mycket, och det kan också en hämndaktion, ett stulet föremål, pressen att sätta stopp för något eller att tvånget avslöja något. Främsta tipset från spelmakaren i det här fallet är: Tänk film! Ni har allesammans sett mängder med häftiga filmer. Frågan är bara om ni skall efterlikna Alien VS Predator, Pulp Fiction, Matrix, Den onde, Den gode, Den fule, Sjunde inseglet eller Den galopperande detektiven.
Nedan följer här en lista med förslag på olika intriger. Minns att detta enbart är en bunt förslag för att skjuta till de grå cellerna, inget annat.
Intrig
Stulet föremål
Släktfejd
Svartsjuka
Epidemi
Hämnd
Spioneri
Räddningsaktion
Avslöja legend
Fånga skurk/skurkar
Skydda stadshemligheter
Mordgåta
Forskningsexpedition
Emigration
Immigration
Integration
Förstöra farligt föremål
Skydda person/personer
Spel och vadslagningar
Krigsuppdrag
Smuggleri
►Rollpersonen
Nu är det dags att göra rollpersonerna. För detta behövs lösblad, rutat eller linjerat spelar ingen roll, penna och radergummi. Det är till och med enklare än vad det är att skapa själva världen. Först är det lämpligast att börja med att skriva upp vilket tema och i vilken tid rollen skall framföras.
Nedan följer nu förslag på de rubriker som kan vara lämpliga att föra in på formuläret.
P. S. Gör mig gärna medveten om stavfel. D. S.