Nekromanti Variation klart! ...tror jag.

solvebring

Superhero
Ja, då är äntligen Variation klar då. Det är vad jag tror i alla fall. Innan jag lägger på det på Eldkvast Spelblogg vill jag dock visa det här på forumet först. Jag har jobbat riktigt länge för att få en rullande text och detaljerna att fungera. Ni kan läsa om arbetet som skulle ta några veckor men som tog månader här. Har skrivit lite om vad jag gör med spelet då och då. Inte så mycket, men litegrann finns att läsa.

Marnadsföring:
Variation är ett enkelt rollspel där man lär sig reglerna och skapar sin rollperson inom loppet av 20-30 minuter. Spelet främjar främst berättandet och samarbetet emellan alla deltagare. Genom att slå ett par tärningslag för att välja ett tema och tid, och sedan resonera ihop en intrig till detta har man startat spelkvällen och väckt ett scenario till liv - ett scenario som man aldrig vet hur det ska sluta, och som likväl aldrig kan ta slut. <Det beror på er själva. Med berättandet i fokus delar som sagt alla delatagarna ansvaret och alla deltar som både spelledare och spelare. Till berättardjupet finns också mer lättsamma regler som gör att viktigare handlingar och stridstillfällen kan lösas snabbt och effektivt utifall att de dyker upp.
Hoppas någon gillar det.
Ladda ner det här!
Här finns rollformulären

Rickard

Urverk speldesign
Variation är ett rollspel som näst
intill är regellöst. Allt som närmast
känns onödigt för berättandet har
kapats bort. Handlingsslag och lite
kort för att kunna avgöra
stridssituationerna är vad som
existerar i egentlig regelväg.
Variation är alltså mycket fritt men
inte minst underhållande, där det
handlar om att lägga tyngd vid
berättandet och scenerna istället för
vid handlingarna, modifikationer,
förmågor, färdigheter och annat som
annars så ofta förekommer i ett
rollspel.
Jag gillar vad du skriver på den första sidan där du på riktigt börjar gå igenom rollspelet och vad man har att förvänta sig. Fler spelmakare borde göra sådant. För mig är det ett väldigt modernt tänkande och får mig direkt sugen på rollspelet (samt att texten i sig också lockar, givetvis).

Du skriver väldigt lättförståerligt och förklarar dina tankar bakom det hela, vilket gör det lättare att sätta sig in i hur man ska bemöta rollspelet. Det går också väldigt snabbt att läsa det föredömligt korta rollspelet, tack vare stort radavstånd och lagom radlängd. Att det bara var tretton sidor gjorde att jag orkade läsa igenom det samt ge kommentarer.

Jag gillar rotationen av spelledare. Väldigt enkelt.

►Perfekt slag och fummel
Jag förstår varför du vill förklara att perfekta slag och fummel inte förekommer i ditt spel (eftersom det skrivs för rollspelare som har spelat [andra] rollspel), men det känns lite onödigt.

►Hälsa
Jag hade gärna sett något sorts system där man inte förutsatte att strid skulle förekomma - där man kunde ta "skada" utifrån alla sorts tävlingsslag.

Vad händer om en rollperson dör? För spelaren göra en ny då? Jag undrar inte för att jag ska spela detta, utan jag undrar för att jag tycker det borde stå med i texten.

Smarta läkningsregler.

►Världen
Jag skulle nog inte vilja slumpa fram tema och tidsperiod, utan diskutera med de andra vad vi skulle vilja spela. Jag gillar dock att du ger förslag på tema och tidsperiod och jag skulle gärna vilja kombinera två teman för att se vad man kan få ut av det. "Tänk westernthriller", exempelvis.

Jag gillar främst beskrivningen av "Fantasy", "Thriller/skräck", "Tänk western" samt "Renodlad action", eftersom där ger du förslag på hur man ska få till stämningen. I andra teman så ger du mest förslag på vad som kan hända. Jag gillar att hellre komma i rätt stämning - i rätt tankegång - när jag samberättar än att få förslag på olika händelser. Händelserna kan jag tänka ut själv (men vill ha riktlinjer även där hur jag kan tänka - se nedan).

►Intrig och handling
Jag skulle vilja att du utvecklade den här rubriken. Utan att ha något mål att gå mot, så blir det väldigt svårt att improvisera. Jag hade gärna sett att man kunde tagit inspiration av rollpersonen och gjort äventyr.

Typ för varje rollperson hittat på två saker där rollpersonen kan vara huvudpersonen eller som rollpersonen vill uppleva. Just nu är det rätt menlöst att hitta på rollpersoner, eftersom de inte direkt påverkar handlingen någonting.

Jag ser att du nämner Oskrivna Blad och där hittar ju alla på en fisktank tillsammans. Jag skulle vilja ha, inte en liknande mekanik, men ett tillvägagångssätt som kan inspirera. Du har fått fram stämningen via teman, men nu ska bara en katalysator till handlingen skapas som kan tända tankegnistan. Du har slumptabell till teman, varför inte ha en för intriger (eller "premiss")? Svek, jakt, missförstån, förlust och övermod exempelvis?

Det här är gärna något som jag spånar mer kring, men inte just nu. Får jag någon idé så kommer jag svänga in här. Starta gärna en ny tråd om detta, för det är ett intressant ämne - hur man skapar ett äventyr.

►Rollpersonen
Nu är det dags att göra
rollpersonerna. För detta behövs 1T6,
rollformulären som följer med till
Variation, eller ett vanligt linjerat
papper om man inte har formulär,
Som jag redan har nämnt, så spelar det ingen roll om man skapar en rollperson eller inte. Jag ser inte poängen med det (annat än att man då har ett verktyg för att interagera med miljön). Jag förstår inte heller vad man ska använda T6:an till.

Förresten, skippa rollformuläret. Informationen som du ger i reglerna är tillräckligt enkel för att kunna använda ett vanligt papper. Ditt rollformulär var avtändande och gjorde att suget att spela rollspelet minskade. Inget formulär är bättre än ett fult formulär.

Sammanfattning
Jag gillar att du bryter en del av dina gamla tankebanor. Jag tycker fler borde ta sig en titt på det här rollspelet om man inte är helt haj på vad samberättande innebär. Spelet är som ett introduktion av samberättande som visar hur man kan tänka för att spela den här formen.

/Han som gillade Oskrivna Blad skarpt, men tappade helt suget att spela det spelet när han såg det tafatt gjorda rollformuläret

solvebring

Superhero
Jag gillar vad du skriver på den första sidan där du på riktigt börjar gå igenom rollspelet och vad man har att förvänta sig. Fler spelmakare borde göra sådant. För mig är det ett väldigt modernt tänkande och får mig direkt sugen på rollspelet (samt att texten i sig också lockar, givetvis).
Tackar, tackar. Det värmer att få höra att man lyckats gjort något som kan inspirera.

Jag förstår varför du vill förklara att perfekta slag och fummel inte förekommer i ditt spel (eftersom det skrivs för rollspelare som har spelat [andra] rollspel), men det känns lite onödigt.
Jo, jag har också tänkt på det. Men många rollspelare, speciellt i de yngre åldrarna är totalt inpantade i M:UA , DoD osv. så det kan kännas som en trygg For-Dummies-förklaring ungefär. :gremwink:

Jag hade gärna sett något sorts system där man inte förutsatte att strid skulle förekomma - där man kunde ta "skada" utifrån alla sorts tävlingsslag.
Jag tror faktiskt inte jag förstår riktigt.
Jag behöver nog en For-Dummies-förklaring nu! :gremwink:

Smarta läkningsregler.
Tack, är personligen väldigt nöjd med den idén.

Jag skulle nog inte vilja slumpa fram tema och tidsperiod, utan diskutera med de andra vad vi skulle vilja spela. Jag gillar dock att du ger förslag på tema och tidsperiod och jag skulle gärna vilja kombinera två teman för att se vad man kan få ut av det. "Tänk westernthriller", exempelvis.
Kan ju lämna en textrad som intruerar till både och. Antingen välja själv eller slumpa om man har lusten till det?

Jag gillar främst beskrivningen av "Fantasy", "Thriller/skräck", "Tänk western" samt "Renodlad action", eftersom där ger du förslag på hur man ska få till stämningen. I andra teman så ger du mest förslag på vad som kan hända. Jag gillar att hellre komma i rätt stämning - i rätt tankegång - när jag samberättar än att få förslag på olika händelser. Händelserna kan jag tänka ut själv (men vill ha riktlinjer även där hur jag kan tänka - se nedan).
Tackar, tackar. Kan försöka ta en titt på ddet i framtiden och se om alla teman kanske fan på samma look.
Tycker nämligen du har mycket rätt i det du påpekar.

Vad det kommer till intrig och handling har jag redan funderat på en längre lista med slump eller förslag på olika intriger. Tänkte kanske att folk skulle tycka att jag var en gammal inrunkad tabellfarbror om det dök upp. Men då vet jag att jag seriöst kan överväga den möjligheten.

om jag redan har nämnt, så spelar det ingen roll om man skapar en rollperson eller inte. Jag ser inte poängen med det (annat än att man då har ett verktyg för att interagera med miljön). Jag förstår inte heller vad man ska använda T6:an till.
Tja, mjo... Vad fan... Eh... Jag själv inte vad 1T6 är till för. Det är nog en gammal idé som aldrig blev av, och så hängde den raden kvar. Sorry.

Förresten, skippa rollformuläret. Informationen som du ger i reglerna är tillräckligt enkel för att kunna använda ett vanligt papper. Ditt rollformulär var avtändande och gjorde att suget att spela rollspelet minskade. Inget formulär är bättre än ett fult formulär.
Jo, jag har också tänkt den tanken. Formuläret är tomt, stort, flaxigt och dassigt... Och ganska öndogt med tanke på vad man behöver skriva upp. kan göra en rekommendation istället av vad som är smart att skriva upp inför Variation. Ska kolla på det :gremlaugh:

Jag gillar att du bryter en del av dina gamla tankebanor. Jag tycker fler borde ta sig en titt på det här rollspelet om man inte är helt haj på vad samberättande innebär. Spelet är som ett introduktion av samberättande som visar hur man kan tänka för att spela den här formen.
Tack, då har jag i alla fall uppnått det som var baktanken. Att främja samberättandet och samarbete i rollspelsgruppen.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror faktiskt inte jag förstår riktigt.
Jag behöver nog en For-Dummies-förklaring nu! wink
Jag kommer inte ihåg vad datorspelet hette, men där var nog det första datorspelet som jag stött på som inte hade "health" som en allmän mätare, utan istället "stress". Ju mer skadad man blev, ju mer man misslyckades, desto mer gick stressen upp. Eftersom det är ett berättarfokuserat spel, så kanske rollpersonen "glöms bort" eller något annat metaaktigt istället för blir skadad och förlorar health.

/Han som visserligen tycker sitt förslag var rätt knarkat, så istället hade han kanske hellre sett regler som säger att personen endast kan bli utslagen när denna vill slå ut någon annan och att personen endast kan dö om personen vill döda någon annan (vilket kanske sammanfaller dåligt med temat "renodlat action" så det var nog också ett dåligt förslag)

solvebring

Superhero
Låter som jag behåller just den biten som det är just nu.
Jag håller just nu på att bygga om lite, har informat på bloggen också att en framtida uppdatering av Variation kan vara på G pågrund av att saker som jag själv tvekat inför nu bekräftats av att t.ex. du tycker likadant. Bygger dock bara om de delar där du och jag är överens. Fler kommentarer från andra skulle också göra gott.

solvebring

Superhero
Så, nu har jag skrivit en hel del... Eller rättare sagt skrivit om en del. De punkter som du och jag, Han, var överens om att de inte var som de borde ha varit.

Jag tänkte att jag kastar in detta löst här så får den som vill ta en titt på det nya.

►Världen
I Variation byggs världen upp på så vis att det finns ett antal olika teman som slås fram med tärning, eller genom att spelarna väljer fritt efter vad gruppen kommer överens om. Även vilken tid spelet ska utspela sig i avgörs genom tärningsslag eller överenskommelse. Allting lämnas åt slumpen med tärningslag, vilket är en bland de ingredienser som gör Variation till vad det är. Smaken är dock som baken, och ett överenskommande kan kännas mer lämpligt för aktuella spelidéer bland spelarna. Nedan följer tabeller för Tema och Tid, samt förklaringar till de olika rubrikerna.

Teman
1T6
1 Fantasy
2 Science Fiction
3 Thriller/Skräck
4 Tänk Western
5 Postapokalyptiskt
6 Renodlad action

Utöver detta finns även ytterligare ett alternativ. Detta är att slå eller välja två gånger på tabellen för tema och göra en kombinationsvärld, vilket också kan bjuda på en hel del humor eller något mycket bra och passande. En kombination som Tänk Western-Fantasy skulle kunna vara galet roligt, och Postapokalyptisk-Science Fiction skulle inte kunna vara mer passande för ett tufft scenario.

►Fantasy
Tänk Sagan Om Ringen så har ni hamnat rätt direkt, eller varför inte Harry Potter om man skulle spela i nutid. Det är helt enkelt fullt av olika varelser – beroende vad ni spelleder fram – som alver, drakar, dvärgar, hober, dryader osv.
Magi flödar åt alla håll och kanter, mystiska trollkarlar och kraftfulla besvärjerskor är självklart en del av ett sådant tema, och svärd och hjältar är lika självklart som smör på bröd.

►Science Fiction
Rymden känner vi alla till, och alla har vi säkert som små barn någon gång drömt om att få åka rymdskepp, tala ett konstigt språk, träffa robotar, döpa allting i siffror och skjuta laserpistol. Tänkt dig att susa fram i ett rymdskepp som får dagens racerbilar att framstå som sniglar, känna hur svetten börjar rinna när okända föremål gör sig synliga på radarn, eller då en planet som inte finns med i stjärnkartorna står inför din syn. Star Wars, Star Trek, Andromeda, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy…
Det finns helt enkelt mängder med film- och Tv-produktioner att låta sig inspireras av.

►Thriller/Skräck
Försök inte påstå att du aldrig sett en skräckfilm, för det har du säkerligen. Alltifrån Alien till Hell Raiser passar in i den genren. Grymma monster, totalt mörker, psykoser, ensamhet och ständig fara som väntar på oväntade platser. Blod i överflöd om man vill det, rädsla som kryper på från alla håll, hänsynslösa mördare och slaktare av alla dess sorter. Det är kort och gott inte svårt att förstå sig på vad som menas med detta tema.

►Tänk Western
Tänk Western är ett utav de mer speciella teman som fungerar lite annorlunda. Tänk Western heter också just Tänk Western, eftersom bara ”Western” kan skära sig rejält med olika tidsepoker och kombinationer av andra teman. Du skall helt enkelt tänka i Westerntermer och låta dig inspireras av denna genre.
… ”Vad sägs om att glida intill en bar med svävaren, kliva ur med ögonen skuggade av den stora hatten, med multipistolen beredd i hölstret vid låret av din robotprotes. Även om städerna är stora och högteknologiska är det inte mycket mer med lagen längre, och det är Sheriff McHenry med sin robotstyrka som styr staden. Ingen låter sig trampas på, och det enda som räknas är whiskey, guld och vem som drar snabbast, och skjutit flest cyberindianer.
På detta vis kan det se ut i en framtidsvärld eller ett Sience Fiction-scenario där man tänkt Western.”

►Postapokalyptiskt
Postapokalyptiskt, av vissa ibland kallat ”Efter katastrofen”-genren. Det är vad det handlar om. En utslagen värld, en värld som en gång rämnat och vad som nu finns kvar bland spillrorna. Det handlar om påbörjandet av det nya för de överlevande. Rollspelet Wastelands utgivet av Lancelot Games 1990. I de flesta fall är det postapokalyptiska bundet till Sience-Fiction, vilket är alldeles ypperligt i Variation utifall att man spelar ett kombinationstema. Vad är efter katastrofen då?
Efter katastrofen handlar helt enkelt inte om några lokala översvämningar. Det är katastrof med stort K i. Från brutala miljöförstöringar som söndrat världen till kärnvapenkrig, världskrig, meteornedslag, epidemier osv.
Waterworld, The Postman, Battlestar Galactica, Jericho är flera mycket kända postapokalyptiska film- och TV-produktioner.

►Renodlad action
Detta är antagligen det tema som är minst svårt att förstå. Vilda jakter, förbaskat mycket skjutvapen som aldrig behövs laddas om, lättklädda brudar, snygga bilar och saker och ting som exploderar för i princip vad som helst. Vilken tid man än spelar i är det i alla fall säkert att man kan slänga sig genom ett glasfönster utan större skada… eller få överdrivet med stryk, för att några timmar senare vara på vift igen i en ännu vildare scen.

Tid
1T6
1-2 Historisk tid
3-4 Nutid
5-6 Framtid

Tiden är vad som bjuder stor utmaning, och i vissa fall komisk förvirring. Att spela Science Fiction i en historisk tid, kanske i en tid som liknar vårt 1930-tal, kan bli riktigt häftigt. Att spela Tänk Western i en värld som motsvarar er fantasi av jorden om fem tusen år vore inte bara lite svårspelat utan också något som skulle kunna bli riktigt roligt.

Det handlar om att utefter framslumpad tid ta till vår verkliga värld för att jämföra, så att man har något att gå efter. I Historisk tid kan världen likna vår medeltid, vårt 1700-tal eller vårt 1950-tal.
Vad det kommer till nutid kommer det dock att bli vår värld i något av en direkt kopia. Begreppet nutid skulle inte vara greppbart i annat fall. Det behöver dock inte vara jorden, inte Sverige eller varför ens vårt solsystem. Dock är det meningen att nutid skall svara mot en värld som är fullt jämförbar med vår egen i detta nu.

Samma sak med en framtida värld såklart. Utgå från vår nutid och försöka att föreställa dig. Hur skulle det vara här på jorden om tusen år? Hur långt har man egentligen kommit med teknologin, hur kommer man att se på sin historia, och vad har egentligen hänt med månfärderna, fordon och bränsle, kläder, musik och annat sådant – och såklart – vilka häftiga vapen finns det?

►Intrig och handling
För att komma igång med berättandet och scenariot kring rollpersonerna i världen, vilket gör att spelet faktiskt går ut på något, är det dags att skapa en eller flera intriger för att tvinga fram en handling. Detta kommer att vara upp till er själva att bestämma. Det handlar om att diskutera fram en god intrig som alla deltagarna förstår sig på. Se först till era rollpersoner, det är väldigt viktigt. På vilket sätt kan de blandas in i något, eller varför skulle de råka ut för detta?
Gör det inte för avancerat om ni inte redan kom till spelbordet med en mycket fin idé. Det handlar om att det skall vara enkelt att hänga med, skapa ett spännande berättande. Något så simpelt som en lömsk skurk kan göra mycket, och det kan också en hämndaktion, ett stulet föremål, pressen att sätta stopp för något eller att tvånget avslöja något. Främsta tipset från spelmakaren i det här fallet är: Tänk film! Ni har allesammans sett mängder med häftiga filmer. Frågan är bara om ni skall efterlikna Alien VS Predator, Pulp Fiction, Matrix, Den onde, Den gode, Den fule, Sjunde inseglet eller Den galopperande detektiven.
Nedan följer här en lista med förslag på olika intriger. Minns att detta enbart är en bunt förslag för att skjuta till de grå cellerna, inget annat.

Intrig
Stulet föremål
Släktfejd
Svartsjuka
Epidemi
Hämnd
Spioneri
Räddningsaktion
Avslöja legend
Fånga skurk/skurkar
Skydda stadshemligheter
Mordgåta
Forskningsexpedition
Emigration
Immigration
Integration
Förstöra farligt föremål
Skydda person/personer
Spel och vadslagningar
Krigsuppdrag
Smuggleri

►Rollpersonen
Nu är det dags att göra rollpersonerna. För detta behövs lösblad, rutat eller linjerat spelar ingen roll, penna och radergummi. Det är till och med enklare än vad det är att skapa själva världen. Först är det lämpligast att börja med att skriva upp vilket tema och i vilken tid rollen skall framföras.
Nedan följer nu förslag på de rubriker som kan vara lämpliga att föra in på formuläret.

P. S. Gör mig gärna medveten om stavfel. D. S.

Genesis

Ni dés ni maître
Åkej, några kommentarer:

För det första: "Yrke" tycker jag är en dålig term. Kalla det hellre för "koncept" eller liknande. Tänk efter: varför vill du att olika rollpersoner skall vara olika bra på olika saker? Det kan ju knappst handla om realism i ett spel som detta. Den anledning jag kan se är för att spelaren skall ha en bekräftelse av sitt koncept för rollpersonen. Om man har en vision av en rollperson som är en badass MC-knutte, och han misslyckas med allt som har med motorcyklar och att vara badass att göra, så blir man missnöjd. Därför ser systemet till att man får lättare att lyckas med de saker som ligger nära ens koncept, för att skydda ens bild av rollpersonen.

Så jag tycker att du bör ha "koncept" istället för yrke, då mitt koncept kan vara "Kass snut vars hobby är att undersöka övernaturligheter". Hans yrke ger då ingen bonus (han är ju kass), men han får bra chanser att lyckas med saker som faller inom ramen för övernaturligheter.

Jag håller med Han om onödigheten i att ha med "Perfekt och fummel". Det är bara knas. Om det inte står så finns det inte, och det finns så otroligt många spel som inte har med det, att man måste vara en helt insnöad BRP-nörd för att bli förvirrad. Och du är den ende i Sverige som passar på den beskrivningen :gremsmile:.

Jag håller även med om att det behövs något för att styra upp handlingen. Det är ju narrativismens raison d'être, liksom.

Och nu orkar jag inte skriva mer idag.

solvebring

Superhero
Här kommer Koncept, som nu ersatt yrke.
Vad tycks?

>>
Ordet koncept har fått ersätta ordet yrke på inrådan av vad andra rollspelare har ansett bättre för spelets utformning. Yrke låser nämligen rollpersonen relativt mycket för att skapa en förståelse kring personens status och sysslor. Koncept är ett friare ord som kan ha en vidare innebörd. Istället för att t.ex. bara skriva ”Maffiamedlem” på yrke får du möjligheten via koncept att t.ex. skriva ”Deprimerad maffaiamedlem med tunga drogproblem och starkt kvinnobegär.” Det ställer, som man direkt kan se, det hela i en mer tydlig och långt intressantare dager.
Här handlar det alltså om att bestämma vad rollpersonen sysslar med till vardags i en mer personligt beskrivande form. Det kan vara avgörande för berättandet av dina handlingar, erfarenheter och annat som kommer att växa fram ju längre in i spelet ni kommer. Detta är också helt valfritt så länge man ser till den miljö man spelar i.
<<

Rickard

Urverk speldesign
Ordet koncept har fått ersätta ordet yrke på inrådan av vad andra rollspelare har ansett bättre för spelets utformning. Yrke låser nämligen rollpersonen relativt mycket för att skapa en förståelse kring personens status och sysslor. Koncept är ett friare ord som kan ha en vidare innebörd. Istället för att t.ex. bara skriva ”Maffiamedlem” på yrke får du möjligheten via koncept att t.ex. skriva ”Deprimerad maffaiamedlem med tunga drogproblem och starkt kvinnobegär.” Det ställer, som man direkt kan se, det hela i en mer tydlig och långt intressantare dager.
Jag har faktiskt feta problem med när spelmakaren skriver "Såhär funkar det i andra rollspel och inte här", eftersom jag tycker det är slöseri med textutrymme.

Koncentrera dig på att förklara vad koncept är i ditt rollspel, inte vad det kan vara i andra rollspel. Gör istället sådant på eventuell blogg eller liknande, där du mer "diskuterar" tankarna som ledde fram till just ditt rollspel. Hur ditt rollspel ska spelas och vad det är för rollspel är viktigt att få fram i texten. Däremot behöver inte just tankegångarna kring systemuppbyggnaden vara lika viktig. Placera den texten någon annan stans, annars kan det bli rätt babbligt.

Sedan så tycker jag att det är lite vagt. Alltså, det är inte vagt hur du vill att konceptet ska byggas, men det är vagt hur man kommer på ett eget koncept. Jag hade gärna sett att konceptet på något sätt bakats in och blir en del av det man tänkt ska spelas. Något jag har märkt när spelarna fått fria egenskaper (likt detta) så har det blivit en blockering i hjärnan; de har inte fått någonting att spinna vidare på. Själva genren hjälper till en del, men mest vad det är för något man kan vara - inte hur man kan vara.

Vad vill du egentligen att "koncept" ska vara? Ska det ge lättare att lyckas med handlingar om man kan binda in konceptet i det hela? Det antyds i reglerna att det är så men det står inte klart och tydligt under rubriken Att lyckas och misslyckas.

Här är några exempel på vad konceptet kan bestå av:
- relationer (syster till..., beskyddare till..., chef till...)
- sysselsättning (vigilant, chef, massmördare)
- personlighetsdrag (våghalsige, korkade, lömske)
- utseende (blonda, robusta, skabbiga)

Det hjälper dock inte att rada upp exempelvis dessa fyra punkter. Det behövs någonting mer, typ frågeställningar som spelaren måste ställa sig eller andra typer av tips som spelaren kan ta till sig när det gäller att tänka ut en karaktär.

/Han som försöker anstränga sig till att inte ge förslag så att det blir ännu ett Oskrivna blad

Dilandau

Myrmidon
solvebring said:
Här kommer Koncept, som nu ersatt yrke.
Vad tycks?
Koncept kanske är bredare än yrke, men jag vet inte om det säger lika mycket. Såtillvida yrket inte är en del av konceptet.

Ett koncept som "My father was a mad scientist, and I'm his beautiful daughter" må vara suggestivt, men det säger egentligen inte så mycket om vad karaktären gör. Om man nu ska vara sådan. Ett yrke är jäkligt konkret och lättförståeligt.

solvebring

Superhero
Tack för den konstruktiva kritiken, Han. Den låter vettig, den har ett bra understöd och det låter alldeles rimligt. Just av den anledning skall jag ta hand om det. Förstår vad du menar, så när jag får en stund över härnäst skall jag försöka skriva om det, samt tillföra lite riktlinjer för vad det kan innehålla osv.
Tack också för de exempel du tog, kanske stjäl lite utav det. :gremwink:

solvebring

Superhero
Variation 1.1 !!!

Så, nya uppdateringen av Variation står klar. Har tagit alla möjliga åsikter till mig och försökt att få spelet till en lite högre kvalitet. Jag övervägt med mig själv vad som känns bra och inte av nya vägar och försökt forma det spel jag söker. Nåväl, här är det!

solvebring

Superhero
Re: Variation 1.1 !!!

Tänkte bara tillägga det att jag vore djupt tacksam för ett par sista kommentarer och kik efter stavfel osv. om någon har lust, eftersom denna version då skall upp på nätet som det färdiga verket.

Brynolf

Dum fan

Har bara skummat igenom än så länge, men det ser ju enkelt och bra ut. Gillar omslaget!

solvebring

Superhero

Tackar, kul att du gillar det. Ja, omslaget är gjort av en norsk kille, numera bosatt i Sverige. Jag vet faktiskt inte hur han fick nys om att jag saknade illustratör, men han kontaktade mig i alla fall. Tror han gjort mycket barnboksillustrationer osv.
Kollade hans hemsida då i början och det var mycket mysiga illustrationer med så där härligt mjuka färgtoner.