Nekromanti Vart går eran smärtgräns?

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Jag gillar också när man tar ett spelmöte till att göra karaktärer i lugn och ro i grupp, och kan snacka ihop sig och hamna på samma våglängd om vad det är man ska spela och vad de andra vill göra, och sedan kanske om man har tid så kör man ett intro eller liknande. Har nog egentligen ingen fast smärtgräns som många andra verkar ha, eller någon fobi för lite matte och regelpill så länge systemet är bra. Det handlar mycket mer om vad som ska spelas, om systemet är roligt/inspirerande, vilken spelstil vi kommer ha osv osv.

Tycker nog nästan att det är värre om det går för snabbt. Skulle känna mig jättestressad om någon sa åt mig att göra en karaktär på 15 - 20 min. Då hinner man ju inte få någon känsla för vad det är för en typ alls ju, och så bara hasplar man ur sig någonting tråkigt istället.
- ööhhh, det är en krigare, han hatar orcher!
- Ahmenvafan Calle, vi spelar ju Eclipse Phase. Ni ska ju vara anarkistiska smugglare!
- ah, ok. Han är en anarkistisk smugglare, som hatar suits. Jag dumpar alla poäng i att smuggla och slå kostymnissar på käften!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Personligen har jag inget emot om det tar femtiosex timmar att skapa en rollperson. En minut går också bra. Jag bryr mig inte, helt enkelt, utan tycker alla delar av spektrat funkar.

Däremot har jag en smärtgräns när det kommer till att statta -spelledarpersoner-. Jag har spelat ett enda rollspel någonsin som var över denna smärtgräns, och det var D&D3,5.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Mer än en timme är egentligen bortkastad tid för mig. Särskilt om rollpersonen ändå inte är något att ha, plottrig eller oöverskådlig. Som Dark Heresy. :/

Helst vill jag ha en rollperson mekaniskt klar inom en halvtimme. Fluff kan man bygga på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,387
Beror helt på vad som ska spelas. Är det ett enkvälls äventyr/berättelse då lägger jag inte särskillt mycket tid på karaktären. Men om jag ska spela en längre kampanj så kan jag lägga dagar på att fundera och knåpa ihop min karaktär både när det gäller "stats", bakgrund och personlighet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Jag kan tänka mig att lägga i storleksordningen 10-15 min per spelmöte som karaktären förväntas spelas. Skall den spelas under en längre kampanj i en känd värld så fnular jag gärna rätt länge på den medan om den skall spelas i en one-shot så kan den vara mycket skissartad och bara ha de egenskaper som är relevanta i dess omgivning.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
553
Location
Mörkmården (småland)
Beror på. Är det en längre kampanj och med folk som har spelat förr så kan det få ta lite längre tid. Då säger jag oftast vad jag har tänkt mig för spel och ger spelarna i läxa att skapa karaktärerna. Sedan fixas de till i grupp innan man börjar spela första gången.

Mer oerfarna spelare eller one-shots: femton till tjugofem minuter. Självuträknande rollformulär är ett plus ifall det inte är något störtenkelt system som Don't Rest Your Head.
nyvinter said:
Dessa gäller även när jag är spelare, men jag föredrar de som går snabbt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Så lång tid som det krävs för att jag ska få spela, men får jag välja 5 sekunder. SL ger mig en färdig med utrustning namn och allt. Det är det bästa (bara det inte är en tjuv).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Det ska gå fort att hitta en grundläggande form, en personlighet och en "arketyp". Sedan sätter man grunderna regelmässigt och sen kör man.

Karaktären utvecklas ju allteftersom man spelar, så jag känner inte att den behöver vara "färdig" innan jag börjar.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Generellt sett vill jag inte att det tar mer än runt 20 minuter innan den är spelbar, sen så kan allt lullull få ta sin tid, bakgrund et.c.
Sen varierar smärtgränsen beroende på system, vissa är trögrodda så är det bara.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag kan ibland låta en rollperson växa fram i min fantasi över flera veckors tid. Då är det förstås inte så att jag aktivt funderar hela tiden. Men en sak jag kom på när jag skapade karaktären just kanske inte håller i längden. Fördelen med den här "tekniken" är att man skapar sig ett objektivt perspektiv över tid gentemot en idé man kom på för länge sedan, för just när man präntar ned idén är man oftast helt partisk till den. Jag liknar gärna detta vid skrivande. Att skriva något och sedan ett par dagar senare när man distansierat sig från grundkonceptet, återuppta det gör att texten blir väldigt mycket bättre.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nu har jag gluttat i tråden litegrann. En del säger att man gör rollpersonen snabbt och låter den sedan växa fram (genom spel). Det är lite liknande som hur jag arbetar med en ny rollperson, men med skillnaden att jag har möjlighet att i mycket större mån gå tillbaks till min rollperson och göra om saker och ting. Dessutom finns det för mig inga risker att fatta ett val som sätter mig på en specifik karaktärsutveckling som jag inte kan avvika från.
Recca said:
Sen så sker det förstås en mängd karaktärsutveckling ytterligare av själva rollspelet. Men jag vill oftast vara nöjd med min grundidé och dess möjliga utvecklingsvägar innan jag går in i själva rollspelet. På det viset kommer jag minimera tillfällena av mental utmattning över en karaktärs ensidiga slentrian-cliché-utveckling.
Recca said:
Jag skulle skriva hur lång tid det fick ta att skriva ned rollpersonen på papper genom att typ göra den i reglerna, eller hur? *Sheep*

Jag gillar inte att göra rollpersonen i grupp, först och främst. Med undantag för rollspelet Apocalypse World. För det har ett coolt system att göra RP's ihop. Så typ 20 minuter antar jag är nån slags smärtgräns. Jag gillar inte att grotta ner mig i saker som spelledaren sitter och skrockar åt medan man gör RP'n. Jag tycker sällan IR-ögon och katapultben eller vem som är mäktigast av samtliga methuselahs är ett speciellt fascinerande ämne.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag vill att det skall gå ganska snabbt att göra karaktärerna.

I min egen kampanj (OD&D) så får spelarna slå fram karaktärerna (4d6 - den lägsta, minst en 16 och spelarna får byta plats på två grundegeneskaper) så de kan inte ha helt färdiga karaktärskoncept med sig så en del av tiden går år att tänka ut koncept efter att man har fått sina grundegenskaper och därefter köper man utrustning vilket borde gå på cirka 30-45 minuter för allihopa.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jag tycker att det beror på. Är det ett spel där alla kan systemet eller ett där man just börjat? De flesta system tar rätt lång tid att göra karaktär till första gången. Men i allmänhet har jag rätt bra tålamod med långsamt karaktärsskapande. Jag har trotts allt spelat både Rolemaster och första utgåvan av Western. Skulle nog inte göra det idag dock.
Lupus Maximus said:
En fullständig party wipe, mindre en en timme efter att spelarna skapat sina rollpersoner till första utgåvan av Western, var inte något bra sätt att få dem att vilja ge det spelet en till chans :p
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Egentligen handlar det om input jämfört med output. Får man igen den tid man lagt mer på coola saker under spelandet så kan man lägga mer tid när man gör gubben. Men att lägga ner en massa tid på ett system som bara levererar "det vanliga" känns bortkastat.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om jag ska vara mycket kort i mitt svar (vilket jag har extremt svårt med), så blir svaret:

Det finns igentligen ingen tid det kan ta, att göra en karaktär, som gör att jag någonsin når en så kallad "smärtgräns".

- - - - - - - - - - - - - - -
Du kan sluta läsa nu om du vill, Wall-of-text in three... two... one...

Ber om ursäkt för alla eventuella stavfel mm, jag försökt se till att allt är rättstavat, men jag tenderar att alltid missa något, trots tiden jag lägger ner på att skriva, läsa, skriva om, läsa igen, renskriva, läsa ytterligare en gång, starta om, läsa, etc, och en sista igenomläsning innan jag postar. Kan nästan garantera att så fort jag postat detta, och jag sitter och läser igenom det igen (läser alltid igenom mina meddelanden direkt efter jag postat), så kommer jag hitta stavfel. :confused:

En "lite" längre beskrivning följer nedan... den är en omskrivning av den andra omskrivningen av detta meddelande... för att orginal meddelandet var tre till fyra gånger större, och andra omgången var två gånger större... Jag sa ju att jag har svårt med att vara kortfattad. Jag började skriva runt 13 idag... klockan är nu nästan 19 när jag postade detta medelande... har inte ens ätit än idag... Jag avundas människor som kan vara kortfattade när dom skriver.
- - - - - - - - - - - - - - -

Mycket av varför jag aldrig når en smärtgräns är pga att jag är en (självbenämnd) överambitiös perfektionist, med en övernaturlig mängd av tålamod, detaljerna är oxå oerhört viktiga för mig, för att inte tala om en förmåga att fokusera så hårt på vad jag gör att timmar näst intill försvinner för mig. En hel dag kan springa förbi, och kännas som bara några timmar gick förbi för mig, om jag får vara ifred och fokusera. Jag har lyckats "tappa bort" dagar, veckor... för att inte tala om 3 månader på raken under 2012. :eek:

Där vanliga människors fokus är som en ficklampa, så är min mer som en laserpekares... med skygglappar... och öronproppar... i mörker (eftersom jag är naturligt en kvälls och nattmänniska). Oräkneliga gånger som folk har fått höja rösten åt mig för att jag ens ska notera att dom har pratat med mig, för att jag blir så pass fokuserad på vad jag gör.

Men andra stora anledningar till att jag inte når en smärtgräns är för att skapandet av karaktären, tillsammans med den följande biten med att tjäna in poäng för "uppgraderingen" av karaktären medan man spelar, och striderna i spelet, är dom tre bitar som jag tycker om mest med pnp rpgs.

Den sociala biten faller mycket längre ner på min lista, bland annat pga blyghet. Har alltid haft vissa, om inte stora, problem med den sociala förmågan. Pnp rpg, och dom få Lajven jag varit på, har hjälp mig väldigt mycket dock, även andra grejer i mitt liv har hjälpt, men inte tillräckligt för att jag ska helt tycka om den sociala aspekten av spelandet av min karaktär. Jag är helt enkelt inte tillräckligt kvicktänkt och rapp i käften för att kunna spela ett bra socialt spel.

Jag tar alltid lång tid på mig att skapa karaktärer. Om jag gör det "snabbt", 1-2 timmar (beroende på vilket spel det är), så känns det ibland som om jag bara kastat ihop karaktären... han känns inte färdig på något sätt.

Just det, jag snackar bara om det "mekaniska" här... att skriva karaktärens backgrund är något som jag oftast inte lägger allt för mycket tid på... bara något rätt grovt som jag håller i skallen som vanligast. Om jag skulle skriva en godtycklig backgrund till mina karaktärer så skulle jag antagligen dubbla, om inte trippla eller mer, tiden det tog mig att skapa karaktären... titta bara på detta "lilla" meddelandet! o_O

Jag tycker om att pyssla och pula med mina karaktärer. Jag är lite av en powergamer och min-maxare, till en viss nivå. Tycker inte om att använda andra personers mallar för att optimera karaktärer dock, oftast för att dom är byggda på ett sätt som jag inte gillar. Mina karaktärer är byggda så att dom är riktigt bra på huvud grejerna, och medelmåttiga på vissa/många andra grejer, utefter mina egna kriterier av vad jag anser vara viktigt... oavsätt om det är optimalt eller inte (oftast är det inte optimalt). Mina karaktärer brukar oftast vara riktigt bra på krigar grejerna, för krigar yrken är mina favorit yrken (men även icke krigar yrken får vapenfärdigheter från mig). Jag undviker magi yrken, eftersom jag tycker dom är något av det mest tråkiga där finns att spela. Har bara haft kanske en handfull eller två värt av magikert genom dom 18 åren jag spelar pnp rpgs.

I DoD till exempel så sätter jag 10 på alla grundegenskaper, och sedan ger jag mig på dom viktiga grundegenskaperna för karaktären, och om där blir något över så varierar det var dom hamnar. Jag gör liknande med färdigheterna i DoD (och andra rollspel, som EON vilket vi spelar mest i min grupp), jag väljer ut ett par tre fyra färdigheter som dom viktigaste och försöker sätta "högt" på dom (12-15), och sedan en stor mängd färdigheter där jag försöker ha ett värde på mellan 7-10 på om möjligt. Om jag tycker jag fattas några mindre färdigheter så brukar jag sänka en eller två störra färdighet med ett steg eller tre (beror på vilken färdighet det är), för att kunna höja dom mindre färdigheterna så dom är användbara. 7 brukar jag se som första nivån av "användbar". Om jag skulle mot all förmodan ha en poäng över som jag inte kan använda, så lägger jag hellre tid på att arbeta om bland färdigheterna så den blir använd, än att inte använda den.

Mina karaktärer kan oxå förändras medan jag skapar karaktärern, ibland har det varit totalt omarbetning av dom, som till exempel ett nytt yrke mm. Detta händer oftast om jag finner mig i en situation där jag tappar intresse för det valda yrket, hittade ett yrke som jag gillar mer, eller för att jag fann mig framför ett hinder mot mitt karaktärs koncept som jag inte kan ta mig runt. Men även små grejer som att jag såg ett vapen eller rustning jag gillade, såg en bild, en slag på en EON tabel, mm, kan ändra min karaktär rejält.

Under dom 18 åren jag spelar pnp rpg's, så har jag ALDRIG blivit klar med en karaktär före alla andra bland dom spelgrupper jag tillhört. Och om jag skulle gissa så skulle jag nog kunna räkna antalet gånger som jag INTE var sist klar med min karaktär på en, kanske två, händer. Tiden det tar mig att göra klar en karaktär är oftast den näst sista spelarens tid, eller den utsatta tiden, plus 1-3+ timmar. Ofta den sista biten jag brukar behöva pyssla med, medan vi har börjat spela (oftast på mitt förslag att börja innan jag är klar), är att fylla i information, som till exempel vapen och rustnings stats, köpt utrustning, uträknade grundchancer (som i EON), sudda och fylla i dom färdighetsvärden jag har köpt till min karaktär, renskriva, kolla igenom så jag har gjort allt, etc.

Men den bit som oftast blir klar sist, som blir skriven sist till min karaktär innan den är klar, brukar vara hans namn. Jag är urusel på att komma på namn till mina karaktärer, vet inte hur många gånger jag har haft en no-name under den första spelkvällen, eller flera följande spelkvällar. Har haft karaktärer som hunnit dö innan dom ens fick ett namn. Har haft karaktärer som jag har haft veckors tid på mig att komma på ett namn till, men som ändå har varit namnlös under första speltillfället (för att inte tala om att jag inte blev klar med karaktären sist bland oss). Namnet är mycket viktigt för mig, det måste passa karaktären på något sätt.

Den där överambitiösa perfektionismen, kombinerar med hur viktigt detaljerna är för mig, och min fokus förmåga... gör att så länge det känns som det är något fel med karaktären, så fortsätter jag pyssla och pula med honom tills han är "perfekt" ur min synvinkel. I City of Heroes (ett nerlagt mmo :sad:) var mitt karaktärsskapande tids rekord på ca 30 timmar... och då räknar jag inte dom ca 8 timmar jag sov, och jag tänkte på och försökte komma på namnet under hela tiden oxå. :cool:

Det har blivit lite av ett skämt i min grupp genom åren hur jag är aldrig klar med min karaktär i tid... och specielt att han nästan aldrig har ett namn nr vi börjar spela.
 
Top