Nekromanti Vart går eran smärtgräns?

Anchorman

Swashbuckler
Hur lång tid får det egentligen ta att göra en karaktär i ett rollspel? Hamnade i en diskussion med en i klassen om det här och våra åsikter skilde ganska rejält så jag böev nyfiken på vad bi andra tycker.

Bolongo

Herr Doktor
Det beror på vad det är man gör. Tid som används till att göra meningsfulla val, som vad man haft för sig innan spelet börjar, är alltid väl spenderad. Men tid som används till att räkna ut en drös med modifikationer som kommer att användas på olika platser i ett komplicerat stridssystem... det känns inte lika motiverande.

chrull

Stockholm Kartell
X+5 minuter. X är tiden det tar för mig att göra relevanta val beroende på spelvärld och regler. 5 minuter är den tiden jag lägger på att slå i tabeller/slumpa fram värden eller liknande som inte är relaterade till egna val.

w176

Förlorad dotter
Det beror helt klart på vad man gör. Liksom är tiden men spenderar på förberedeler kul och belönade så gör det inget om det tar tid. Är förberdelsetiden däremot trist så är varje spenderad inut en bortslösad minut.

Jag liger om jag förväntas sitta i timmat och placera ut 400 poäng enligt ett komplicerat köpessystem. Däremot handlar det om att göra meningsfulla och roliga val till exempel välja mellan coola moves i Apocalypse World där varje val känns intressant gör det inget att det tar tid.

Samma sak gäller text. Förväntar någon sig en 40 sidors skriven rollbeskrivning tittar jag på hen som den är dum i huvudet. Jag gillar att skriva, men att sätta ribban på dem nivån är dumt och frusterande.

Fast ibland är det jättekul att saker få ta tid om förberedelsetiden är högkvalikativ. Iför ett lajv tycka det är kul och viktig del av spelet att workshoppa roller, relationer, metatekniker m.m. i en hel dag, eller en hel helg innan lajvet. Men då är för beredletiden väldigt givande och skoj.

Johan K

Gammal & dryg
Jag räknar med at jag lägger 1-2 timmar på en karaktär. Sedan så låter jag min karaktär växa under spelets gång.

Johan

Veteran
Jag kan lägga rätt mkt tid på att göra gubbar, så länge det inte handlar om extremtråkiga saker som att köpa utrustning, färdigheter, feats, spells eller liknande. Men oftast är det just de grejerna som tar tid. Jag förundras lite över att det fortfarande görs såna spel.

anth

Vetefan
Beror på vilket rollspel.
OSR: en kvart eller halvtimme.
Mer komplicerade system kanske en timme eller två.

Arfert

Facit
Att få karaktären "spelbar" (dvs alla siffror klara för spel, för ev färdigheter, vapen och sånt) typ max 30 min. Sen kan man ju hålla på hur länge som helst att fixa med barkrund och så. Om man orkar.

Lupus Maximus

Tekniker
Räknas detaljer som bakgrund, personlighet och annat icke-mekaniskt "fluff" med? I sådana fall skulle jag nog säga fyra timmar. Under det blir bara ett ihopkastat hafsverk som jag antagligen inte bryr mig så mycket om att spela.

God45

#PrayersForBahakan
Tar det mekaniska mer än en halvtimme (hej Eon och Dark heresy) så är det över gränsen. Jag har gjort det men jag avskyr varenda sekund av det. Men jag kan lägga tre timmar på att hitta perfekt bild eller theme song till min karaktär samtidigt och ännu mer på att skriva backstory så....

Sapient

Swashbuckler
Jag tycker om "småpill", i stil med utrustningslistor och liknande. Jag tycker det hör ihop med backstoryn och rollpersonens historia. Är hen sådan att hen skulle he en kilometer extra rep i ryggsäcken "bara för att vara på den säkra sidan", eller har hen lätt packning?

Ifall det är ett hyggligt intressant system med feats eller motsvarande, som jag (helt subjektivt) gillar att knåpa med, så kan det också få ta tid. (Den enda röda tråd jag kan se i vad jag uppskattar, är sådant som tweakar rollpersonen lite grand, men som inte är avgörande - jag avskyr att *behöva* min/maxa för att rollpersonen ska kännas vettigt spelbar. Men om det är små "finesser" som inte gör så stor skillnad, så är det kul. Typiskt exempel "quickdraw", slippa ödsla en hel handling på att dra ett vapen. Inte jättestor effekt over all, men kul att ha. Den sortens saker...)

Jag tror att det är ett skäl att jag mer sällan spelar magiker eller motsvarande*. Jag kan iofs tycka att det är rätt kul, om jag har så pass bra koll på magisystemet att det är enkelt att välja spells (eller i system där det slumpas fram). Men om det är för mycket att sätta sig in i första gången jag ska spela ett spel, eller det finns en qvadriljon olika spells, så blir det för meckigt.

*) Därför brukar jag då hellre spela cleric, som typiskt har färre spells och kan vara fokuserad på helande och sen slåss. Lagom mycket att hålla reda på, men en karaktär som inte bara kan göra en sak.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag kan sitta och grunna på vilka färdigheter jag vill ha och sånt i flera timmar om det är en rollperson till en kampanj. Och då tweakar jag ofta rollpersonen lite gran efter första spelmötet eller så i alla fall om valen inte fungerar så som det var tänkt (jag har varit med om att jag beskrev vad jag ville göra, och SL sa att då skulle jag ha högt i "den här" färdigheten, men sen visade det sig under spel att även om den färdigheten var rätt trevlig att ha högt i också, så var det inte alls den färdigheten som gjorde det jag hade beskrivit).

Däremot så får det inte _krävas_ speciellt lång tid. Lite som Bolongo säger, tid som bara går åt till att sitta och räkna eller slå upp tabeller är skittråkigt.

Jag skulle säga så här: jag gillar spel där den "nödvändiga" tiden som det tar att faktiskt bygga ihop gubben på när man väl vet vad man vill ha inte är med än 15 minuter. Och då vill jag också att det ska vara rätt smärtfritt att ändra om värderna lite om man ändrar sig halvvägs, inte att man måste börja om från början.

Men därutöver får det för min del gärna ta jättelång tid som går åt till att grunna på vad man vill ha för färdigheter, bakgrundshistoria och utseende. Sånna saker är ju bara roligt. I alla fall om man har en SL som är lite aktiv så att man kan snacka igenom sånt här inför första mötet istället för att vara tvungen att ta allting där och då.

Anchorman

Swashbuckler
Verkar som de flesta tycker som jag, det mekaniska ska gå fort. Självklart tar bakgrund, namn, utseende och sådant tid att tänka ut men det har ju liksom inget med systemet att göra. Jag gillar när det är under 15 min, men kan acceptera upp till 30 min, iaf om det är första gången kag kör systemet

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det värsta jag vet är när man behöver plocka fram en miniräknare för att få ihop saker och ting. Okej att jag ofta gör mina rollpersoner i excel, men när det inte längre är frivilligt så blir jag trött.

Möller

Hubert Hortlax
Om man skapar rollpersoner i grupp får det ta rätt lång tid, i ett kampanjspel såklart. Då snackar man ihop sig om gruppsammansättningen, pratar om kampanjen etc. samtidigt som man gör de mekaniska bitarna.

Det kan ju rentav vara så att delar av rollpersonsskapandet hamnar innan själva spelmötet, när man drar upp riktlinjerna för kampanjen. I öppna spel där man kan spela »vad som helst« behövs det ofta.

Men, jag gillar ändå när det går att hinna med både meningsfull rollpersonsskapande i grupp och ett kort introäventyr på första spelmötet. Så, 3 timmar kanske, mer bör skapandet inte ta.

rollspelspiraten

Swordsman
Att få karaktären i spelbart skick får inte ta särskilt lång tid, max 20-30min. Efter det så kan det få ta hur långt tid som helst beroende hur ingående man vill vara. Jag köper en ny moleskin anteckningsbok till varje ny karaktär jag skapar, det gör att jag värde sätter dem mera. I anteckningsblocket för jag journaler, kartor, alfabet, symboler, persongalleri, ja allt man kan tänka sig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det varierar. Jag kan lägga ned timmar på det och njuta... Men så fort det kommer och blir massor med matematik i det hela. Ja, då krävs det bara 1 minut innan jag tröttnat. Meningsfulla val som hjälper till att ge insikt i min karaktär, bläddrande efter egenheter/quirks/merits & flaws/etc. är sådana saker som jag gärna spenderar mycket tid på. Det hjälper trots till att ge karaktären en edge och blir roligare att gestalta. Sedan kan jag spendera dagar på att skapa berättelser kring karaktären också förstås. :)

Andy

Vila i frid
Allt från ett par timmar till några månader. Jag kan fila på färdighetsval, egenskapsvärden och utrustningskombinationer hur länge som helst. Det är inte för att opta utan för att hitta den rätta känslan.

Typ; ska min karaktär var en person som använder Undvika eller Parera? Kanske Karisma 12 är bra eller räcker 11? Ska hen ha två pistoler (i kombination med rätt färdigheter) eller är det gevär/pilbåge/magisk missil? Svart eller mörkbrunt hår? Kanske enögd (hur påverkar det perceptionen, avdrag, är det en nackdel?)? osv.

Lupus Maximus

Tekniker
Min favoritsituation är att spelgruppen i stora drag kommer överens om vad man skall spela, vad som håller gruppen ihop, osv. Sedan skapar man sina rollpersoner var för sig, där man bollar mot spelledaren för att se till att bakgrunden passar in i världen. Så när man väl börjar spela har spelaren (samt spelledaren) en god bild över rollspersonens historia, sätt att tänka och plats i världen. Kanske ett miniäventyr för något som hänt innan rollpersonen träffar de andra, för att bekanta sig lite extra med regler och setting.

Även rätt detaljistiska regler med komplicerad/omständig framslagning kan smälta in och bli rätt obemärkt när det är uppblandat i resten.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
All tid som det tar att pilla med siffror ska minimieras. Allt som handlar om att sätta färg på rollpersonen uppskattas men sen når man punkten då man vill komma igång att spela. Å andra sida nkan jag i vissa fall bara vilja skapa en stereotyp och spela ett one shot så det beror på situation.