Jag tycker om "småpill", i stil med utrustningslistor och liknande. Jag tycker det hör ihop med backstoryn och rollpersonens historia. Är hen sådan att hen skulle he en kilometer extra rep i ryggsäcken "bara för att vara på den säkra sidan", eller har hen lätt packning?
Ifall det är ett hyggligt intressant system med feats eller motsvarande, som jag (helt subjektivt) gillar att knåpa med, så kan det också få ta tid. (Den enda röda tråd jag kan se i vad jag uppskattar, är sådant som tweakar rollpersonen lite grand, men som inte är avgörande - jag avskyr att *behöva* min/maxa för att rollpersonen ska kännas vettigt spelbar. Men om det är små "finesser" som inte gör så stor skillnad, så är det kul. Typiskt exempel "quickdraw", slippa ödsla en hel handling på att dra ett vapen. Inte jättestor effekt over all, men kul att ha. Den sortens saker...)
Jag tror att det är ett skäl att jag mer sällan spelar magiker eller motsvarande*. Jag kan iofs tycka att det är rätt kul, om jag har så pass bra koll på magisystemet att det är enkelt att välja spells (eller i system där det slumpas fram). Men om det är för mycket att sätta sig in i första gången jag ska spela ett spel, eller det finns en qvadriljon olika spells, så blir det för meckigt.
*) Därför brukar jag då hellre spela cleric, som typiskt har färre spells och kan vara fokuserad på helande och sen slåss. Lagom mycket att hålla reda på, men en karaktär som inte bara kan göra en sak.