Nekromanti Vart hänger DDM spelare (online)?

Eksem

Champion
Ja, om man vill läsa mer om spelet, hur folk spelar, vad som är bra, vad som är dåligt, vad som är roligt och hur saker och ting fungerar, vart läser man då? Bra länkar, tack!

(Alternativt stannar jag kvar på den här lite sköna töntnivån där jag på allvar tycker att det är jättekul att jag kan bygga ett warband med bara kobolder och goblins)

Lambi

Swordsman
Lite tips och lite frågor

www.maxminis.com och www.wizards.com brukar funka för mig. Alla balla warbands är användbara warbands, och alla bra warbands är inte nödvändigtvis användbara warbands. Är dom helt enkelt för tråkiga så är det inget man vill spela med för mkt.

Hur gör folk? Har ni ett superwarband(TM) som är ert "bästa" eller gör ni som jag och plockar ihop ett nytt för varje tillfälle och match?

Borde vi köra 300 och 400 poäng också? Man blir ju sur för att man bara har 200 ibland då man vill göra sitt efvul-band, men samtidigt är 500 poäng en hiskelig massa stuff.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Lite tips och lite frågor

Ja, maxminis har det bästa "seriösa" forumet, för de som spelar turneringar och så. Speciellt resurstråden som ligger överst är väldigt bra att ha, med länkar till de riktigt intressanta och matnyttiga trådarna. Det finns även andra forum, för turneringsrapporter och mer allmän diskussion.

Vi spelar så sällan att det inte gör så mycket att spela liknande warbands ofta. Ofta byter jag ut någon av de mindre viktiga pjäserna men låter kärnan av bandet vara intakt, men det kan variera lite. Man kan säga att jag har fyra olika band som jag sedan varierar: CE med ett större gäng red samurais och oftast en lich necromancer, CG med inspiring marshal och minst en berserker, CG med greenfang, en björn och oftast en bärsärk, och LG med couatl och ett gäng justice archons. Just i CE har jag fastnat för en viss kombination (lich, 3 red sam, troglodyte, 3 orc warrior) men i övrigt är jag rätt flexibel.

Tidigare varierade vi oss mellan 100 och 200 poäng, men vi har helt slutat med 100 p nu sedan vi fått så många roliga dyra pjäser man vill spela med. :gremsmile: Mer än 200 p har vi inte testat, och åtminstone jag har ingen direkt lust med det heller. Återigen för att vi spelar så pass sällan att man inte hinner bli trött på det vanliga formatet.

Däremot har vi börjat spela på tid, en timme, och sedan bryta på poäng. På så sätt hinner man spela mycket fler matcher och testa fler roliga band. Annars tycker jag att en match ofta tar uppåt två timmar, vilket är lite för mycket. Både jag och walium är rätt långsamma spelare. :gremsmile: Sedan försöker jag få walium att gå med på en övergång till Assault också, med blandat resultat.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Tackar

Jag kan som mest sätta ihop ett 100p-warband som inte är enbart slumpartat ihopsatt av det jag faktiskt äger, så om jag inte köper och byter mer innan jag faktiskt spelar mot någon har jag inte så mycket val :gremsmile:
Jag kan sätta ihop två dåliga 200p-warbands också, men större än så kan jag inte bygga :gremsmile:

Jag har 44 figurer nu, och jag märker ju att det är alldeles för lite. Hur många figurer har ni egentligen? Eller köper ni bara en massa lösa figurer och byter en massa med varandra?

Ram

Skev
Re: Tackar

Jag har 223 figurer enligt mitt excel-ark och har precis beställt 29 gubbar till från staterna. Nu har jag iofs bytt en del och köpt de gubbar som jag vill ha, men de gubbar jag har räcker helt klart för mig. Jag skulle tro att ett rimligt minimum för att kunna köra varrierade 200-poängs warbands skulle vara en starter, fem-sex boosters, några lös-rares att ha som "centerpeices" i de factions man gillar samt ett tjugo-trettiotal bra commons och uncommons i alla factions. Ja, åsså commanders också, någon eller ett par per faction. Runt hundra gubbar med lite vettig shopping alltså. Utan vettig shopping, kanske något mer.

Ram

Skev
Re: Lite tips och lite frågor

Jag försöker att alltid variera mig. Visst, många av pjäserna är ständigt återkommande (Red samurai, Duergar champion (kommer att bli), Justice archon, Goliath barbarian), men antal och omgivning varrierar hela tiden. Framför allt gillar jag att byta spelstil, att spela Melee band ibland, Ranged ibland, Aggro eller återhållet, trick-tungt eller rättfram och alla sorters blandningar därav.

Jag är inte så sugen på 300p+ ännu, för jag har inte rätt gubbar för det, men jag kommer säkert att testa med tiden.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har ca 130-140 figurer. Jag har då köpt en massa lösa commons och (främst) uncommons från USA, och så har jag bytt en hel del. Även när jag hade kring 100 figurer kunde jag dock bygga många riktigt bra band. Om man bara köper boosters behöver man nog minst dubbelt så mycket.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

På sju angelfireboosters borde man ha tre stycken chraals/justice archons. Det borde räcka för att utgöra basen i ett dugligt 200-poängsband (på min nivå, åtminstone) - även med en smårudis commander, såsom en cleric of dol arrah eller en... erm, vad man nu kan räkna med att få i LE. Man kan väl byta till sig något av de rares man har fått, i annat fall.

Det är 7 x 8 = 56 gubbar. För en, med lite byten, riktigt bra bas.

Det dröjde ungefär till jag hade nio boostrar innan jag började spela 200 poäng, om jag kommer ihåg rätt, och då hade jag mycket sämre band, inledningsvis.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tycker ändå att det är bättre att satsa på Underdark om man ska köpa boosters nu. Lika bra uncommons (eller bättre) än Angelfire, och mycket bättre rares. Däremot finns det även fler riktigt kassa minis, med Difficult, Wandering Monster, Incited eller andra nackdelar.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Underdark gör mig galen

Det finns extra mycket monster/varelser/minis/galningar med Natural Soul i det setet. Kan inte wizards klämma ur sig en Beastmaster-commander. Jag har 0 commanders med beastmaster. Jag har inte ens SETT en Greenfang på riktigt. Dom är ju inte direkt överrepresenterade. Att man inte helt o-ofta får 3 ospelbara minis i en booster är jävligt förnedrande. I övrigt gillar jag Underdark. Tokig massa coola rares framför allt. -_-

Rising

Vila i frid

Jag tycker ändå att det är bättre att satsa på Underdark om man ska köpa boosters nu. Lika bra uncommons (eller bättre) än Angelfire, och mycket bättre rares.
Tja... Tittar man på turneringar som spelas nu tycker jag faktiskt att det är fler angelfiregubbar som fortfarande regerar än underdarkgubbar. Eller... det är i vart fall inte samma dominans som angelfire hade när det settet kom ut. Vilka uncommongubbar i underdark har dominerat en turnering lika mycket som chraaler och justice archons gjorde på sin tid? Å så förstås... Man slipper dire bats, spirit folk fighters, monitor lizards och liknande, vilket för en nybörjare är nog så viktigt.

Men så är det också så att angelfire kommer försvinna från hyllorna före underdark. Så man tjänar nog på att ta angelfire före underdark. Särskilt eftersom jag lyckades plocka ännu en phoelarch från sf-bokhandeln i lördags. (köpte två angelfireboostrar. Fick två JA. Mina rares var den usla phoelarch och en ogre mage. Jag köpte också en underdark och fick en Helmed Horror, för den som bryr sig. Inga toppenuncomons, dock. Ankheg och en swarm of spiders, typ.)

Å andra sidan verkar det som att Eksem redan vill spela CE, och då kan jag gå med på att han kan få bättre beaters i underdark än angelfire. Angelfire är väl överlag ett lite smådåligt band för CE, rentutav.

Eksem

Champion

Vill och vill... jag har en klar majoritet CE-figurer, och min enda commander utom Flinden är Kobold Sorcerer, som kanske skulle vara kul som en backup-commander i ett lattjo LE-warband (jag har ju fyra kobolder till, de skulle kunna vara en gullig liten kobold-division, och den tanken gör mig alldeles glad i hjärtat), men det är inte alls tillräckligt för ett spelbart LE-band (har jag märkt efter att ha spelat mot mig själv ett par gånger, gud, jag är så ensam). Men jag ska köpa lite fler boosters, så kanske jag har lite att byta med sen också.

Men jag är alltså rekommenderad att köpa Underdark-boosters, snarare än Angelfire, Deathknell eller Aberrations? Jag är lite sugen på en sån där Giants of Legend, bara för att ha en huge figur till rollspelet (jag skulle dö av lycka om jag ägde en Warforged Titan), men annars verkade det som en ganska kass expansion.

Rising

Vila i frid

Jag tänker så här; du ska köpa något där du är ute efter och tjänar på vanliga commons och uncommons-gubbarna - och där eventuella rares blir glada överraskningar. Man ska inte köpa tio set med Deathknellboostrar om man bara vill ha beholdern, liksom. Om man däremot -får- en rare som öppnar nya dörrar för en; såsom om man får en beastmaster av något slag; DÅ kan man anpassa sig efter det i ens köp av boostrar.

Jag tänker så här: Aberrations är bra, för där finns Carrion Tribe Barbarian och Mountain Orc, två bra uncommongubbar som passar bra ihop med din flind. Där finns inga riktigt bra uncommoncommanders, dock, så du kan inte köpa dessa boostrar och räkna med att få någon viss pjäs som gör att du kan spela på något helt nytt sätt. Får du någon bra raregubbe så ändrar det förstås allting, men det kan du ju inte räkna med.

Sedan finns det de som vurmar för Underdark. Visst, det finns många CE-beaters i det settet. Inte många som du kan använda på bra sätt med flinden, dock. Det finns också två LE-uncommon-commanders, varav en (Nagan) är riktigt bra. Tyvärr finns det ingen gubbe i settet som har synergi med den commandern, men det finns iaf en LE-beater (Duergar Champ) som är riktigt bra, om än trist.

Jämför med Angelfire: Där finns det istället två uncommon-commanders i LG, varav en är riktigt bra. Tillsammans med den finns Justice Archons, som är en helt unik figur. Och så har du Chraals. Om jag köpte fyra Angelfireboostrar och fick två Chraals (vilket inte är helt osannolikt) så skulle jag därefter gå vidare till Underdark för att försöka lägga vantarna på en passande commander.

Äh, fan vad jag rör ihop allting. Här kommer ett kort råd:

Vad talar för Underdark över Angelfire?
1. Många forumiter - som alla är bättre än jag - tycker att Underdark är ett bättre set.
2. Underdark är ett bättre set för CE än Angelfire.
3. Många av oss stockholmare har fler Angelfire- än Underdarkfigurer, vilket gör att du enklare kan byta med oss om du skaffar Underdark.

Vad talar för Angelfire över Underdark?
1. Underdark fullkomligen kryllar av djur, monster och älvor som får plus av att kontrolleras av en beastmaster, och inte ens då är de riktigt bra. Du har ingen beastmaster, vill du verkligen lägga pengar på en massa usla figgar? (I angelfire finns det en beastmaster, om än en rare sådan. Så genom att köpa angelfire ökar du chansen att få några vettiga gubbar om du därefter skulle vara nyfiken på underdark)
2. Underdark har två uncommon-commanders i LE - Angelfire har två uncommon-commanders i LG. Du har redan en commander i LE, men har du någon som kan leda en armé i LG? Ett Cleric of Dol Arrah-band med Justice Archons (=ett band med bara LG från Angelfire) är dessutom mycket roligare att spela med än ett Naga + Duergar Champband (=ett band med bara LE från Underdark).
3. Det är många meningslösa gimmick-band i Underdark, som Arachnomancerband, drowband, dvärgband och liknande, som har hög stönfaktor. Angelfire är inte lika analt, utan de bra gubbarna i settet fungerar ihop med vad som helst.
4. Jag har, på mina sju Angelfireboostrar köpta på SF-bokhandeln, redan plockat två phoelarchs (den lugnt sämsta rariteten), två djinner (usla) och en Divine Crusader of Corellon (skrattretande). Så jag har redan plockat det sämsta. Nu finns det typ bara häftiga gubbar kvar.

Dimfrost

Special Circumstances

Först, angående vilka gubbar som kan vara bättre än Chraal och Justice Archon: som nybörjare kanske man inte har någon biffig commander att knyta Chraals till, och då skulle jag föredra en Duergar Champion. Och om inte någon motståndare har gubbar som gör mer än 15 i skada (åtminstone inte många sådana) är inte Githzerai Monk mycket sämre än Justice Archon.

Sedan: jag resonerar så här. Man vill ha bra uncommons och rares. Sedan kan man byta till sig de commons och uncommons man behöver. Det lär inte vara något problem att byta en Duergar Champion (om man nu av någon märklig anledning skulle vilja bli av med en sådan) mot alla Mountain Orcs, Carrion-Tribe Barbarians, Village Priest och andra halvkassa commons och uncommons man kan vilja ha. Om man inte har några kompisar att byta med kommer man i en annan sits, men det räknar jag inte med här och har inte heller gjort så tidigare.

En jämförelse mellan Angelfire och Underdark, då.

Angelfire, bra rares (för casualspel eller mot folk som inte har tre miljoner gubbar, alltså): mounted paladin, stone giant, sword archon, ulmo, archmage, celestial pegasus, thri-kreen barbarian, efreeti, orog warlord, steel predator, hezrou.
Angelfire, bra uncommons: cleric of dol arrah, justice archon, longstrider ranger, wand expert, chraal, bugbear champ, direguard

Underdark, bra rares: battle plate marshal, marut, medium silver dragon, slayer of domiel, aspect of kord, elminster, rikka, iron golem, justicator, artemis, helmed horror, balor, death slaad, draegloth, gray render, hunched giant, mounted drow patrol
Underdark, bra uncommons: gith monk, half-orc paladin, loyal earth elemental, elf talker, half-ogre barbarian, nentyar hunter, wizard tactician, dark naga, duergar champion, troglodyte captain, drow arcane guard, grimlock barbarian

Nu har jag ändå varit ganska snäll när det gäller vad som är "bra" ovan, speciellt när det gäller underdark-rares, men jag tror att poängen kvarstår. Poängen är att jag tror att man hellre får ett eller ett par av ovanstående riktigt bra uncommons, tillsammans med antagligen ett bra rare (17 av de totalt 24 stycken har jag tagit upp ovan, och inte mer än 2-3 är nog tveksamma där) och en bunt totalt ospelbara figurer (till exempel de som kräver en beastmaster) än ett okej uncommon och 7 riktigt dåliga, men dock spelbara, figurer ur Angelfire, just eftersom man sedan kan byta till sig bra grejer. Om man har någon sorts irrationell rädsla för ospelbara figurer, och blir gladare för en ophidian än en monitor lizard är det inte mitt problem. :gremsmile:

/Dimfrost

Ram

Skev

Om man har någon sorts irrationell rädsla för ospelbara figurer, och blir gladare för en ophidian än en monitor lizard är det inte mitt problem
Word! Faktiskt. Jamenar, vad skiljer egentligen en Kobold soldier från en Monitor Lizard förutom att ödlan kan vara filler i alla lag? Är en Abyssal skulker så mycket bättre än Spirit folk fighter? Ankheg är ganska cool (om än kass) även utan bestmäster. Endast Dire bat suger kreatursgenitalier av de fyra (4!) Natural soul-killar som finns i settet.

Ett tankeexperiment; Kan vi matcha gubbe för gubbe i uncommonslotten?

Earth shugenja - Dwarf Wizard
Githzerai Monk - Justice Archon
Half-Orc Paladin - Cleric of Dol Arrah
Lantern Bearer - Dwarf Raider
Loyal Earth Elemental - Spiker Champion
Elf Stalker - Talenta Halfling
Guenhwyvar - Weretiger
Half-Ogre Barbarian - Longstrider Ranger
Nentyar Hunter - Scorpion Clan Drow Fighter
Satyr - Elf Swashbuckler
Wizard Tactician - Wand Expert
Xorn - Werebear
Ankheg - Large Air Elemental
Dark Naga - Village Priest
Dolgaunt Monk - Thorn
Duergar Champion - Chraal
Half-Orc Executioner - Flamebrother Salamander
Skeletal Equiceph - Imp
Troglodyte Captain - Bugbear Champion of Erythnul
Dire Bat - Magmin
Drow Arcane Guard - Vargouille
Grimlock Barbarian - Feral Minotaur
Swarm of Spiders - Troll Slasher
Winter Wolf - Fiendish Dire Wolverine

Blackscale Lizardfolk

Vem vinner respektive match?

Rising

Vila i frid

Lantern Bearer - Dwarf Raider
Meh! ska Underdarkuncommons jämföras med Angelfirecommons? Då kan vi ju lika gärna jämföra weretiger med dark creeper.

Endast Dire bat suger kreatursgenitalier av de fyra (4!) Natural soul-killar som finns i settet.
...varav två är commons. Jämför Spirit folk fighter med Carrion Tribe Barbarian, och tänk också på hur obra SPF fungerar ihop med Nentyaren - det är ju faktiskt den commandern Eksem skulle tvingas lira den med. Öht är det det jag tycker är fel med den här sortens jämförelser. Gray Render är inte så djäkla bra ihop med flinden, och inte mycket bättre är den med Arachnomancern (jag är osäker på hur den är med balorn). Vad är det för band man kan räkna med att bygga i Underdark (av commons och uncommons)? Jag får det till Nentyar+Stalker, Troglodytstink, Naga+Duergar och något konstigt Half-orc-paladin-band.

Jag tycker och tror helt uppriktigt att Dol Arrah+JA inte bara kan slå naga+duergarbandet, utan också utklassa resten (kanske inte i matcher sinsemellan, men väl om de skulle möta de band som Eksem skulle kunna räkna med att möta i stockholmsmetaspelet). Till och med Village Priest+JA+caravan guard borde vara bättre. Chraal+Kobold Sorcerer? Inte såå bra, men i Angelfire har Eksem ändå möjligheten att plocka en Orog. I Underdark skulle det kunna jämföras med Arachnomancer+spindlar, battle plate+gold dwarfs eller någon sorts drowband med deep dragon. Jag tror på fullaste allvar att Orog+Chraal spöar dem alla hands down. Sedan är kanske inte alternativen, såsom Scorpion Drow Clan Fighter + Talenta Halfling något jättebra band, men de får bra backup i Xeph, Wild Elf Raider och Longstrider. Kan det spöa Troglodytstink? Jag tror det - och det är dessutom ett lättare band att bygga ut. Bugbear Champ är slutligen ett bra komplement till flinden som Eksem redan har, något sådant lättillgängligt komplement saknas i Underdark.

För Eksem tycker jag därför att Angelfire är snäppet bättre. Man kan liksom inte alltid ta för givet att spelare har tiefling captains och inspiring marshals när man jämför figgarna i setten.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har inte ifrågasatt att de allra bästa figurerna i respektive set är jämna, om inte bättre i Angelfire. Min poäng är att sannolikheten att få vettiga figurer är högre i Underdark, framför allt sannolikheten att få biffiga rares som man kan byta bort mot de figurer man verkligen behöver. Se mitt tidigare inlägg.

/Dimfrost

Ram

Skev
Olika åsikter om plast [onödigt lång också]

Meh! ska Underdarkuncommons jämföras med Angelfirecommons? Då kan vi ju lika gärna jämföra weretiger med dark creeper.
Sant. My bad, Merrics spoilersida listade dvärguslingen som uncommon. Jämför honom med Blackscale Lizardfolk i stället.

...varav två är commons.
Japp, och den andra är Monitor Lizard som jag ser som en helt ok fillergubbe i alla factions även utan beastmaster. Den är inte alls lika stökig som djur brukar vara. Visst, man kan argumentera att Wild elf raider är bättre, men inte när man har få gubbar och inte kör CG.

Jämför Spirit folk fighter med Carrion Tribe Barbarian, och tänk också på hur obra SPF fungerar ihop med Nentyaren - det är ju faktiskt den commandern Eksem skulle tvingas lira den med.
Varför jämföra den med CTB? Spirit folk fighter är ganska mycket bättre än CTB om man vill spela CG... :gremgrin:

Vad är det för band man kan räkna med att bygga i Underdark (av commons och uncommons)? Jag får det till Nentyar+Stalker, Troglodytstink, Naga+Duergar och något konstigt Half-orc-paladin-band.
Sådana här argument gör mig nästan lite bister... Menar du att man måste ha snygga synnergier mellan commander effects och de andra gubbarna i settet för att du skall vara nöjd? CoDA har inte commander effekt synnergi med en enda gubbe i hela AF, men jag tycker fortfarande att han är skitbra. Det finns inga Guards eller Militias för prästen. Scorpion clan drow fighter har synnergier med Talenta halfling och Thorn och då skulle åtminstone hellre jag ta en Nentyar med Stalker. Bugbear Champion of Erythnul är riktigt bra och har fin synnergi med vad man än spelar, det ger jag medhåll på, men jag skulle inte spela honom med Chraals. UD:s commanders är bra, allihop. Paladinen med LEE, Munken och Royal guard/Gold dwarf soldier tycker jag kan utgöra ett skapligt band. Nentyar, någon Stalker och några Half-Ogre Barbarian med Sneak filler och kanske någon Satyr eller tactician funkar också. Naga eller Trog + Champ med Half-Orc Executioner, Skeletal Equiceph osv. är kanske inget att bli superlycklig över om Champsen inte är många nog. CE har ingen commander, något som jag inte sett förut (ok, jag suger lite, trodde Troggen var CE), men Grimlock Barbarian och Drow arcane guard är riktiga höjdare.

Nåja, the point är i alla fall att alla de band jag listat ovan är bättre än de första band jag ställde på fötterna när jag började spela.

Föresten, CoDA+JA skulle nog få sig en riktig match mot:
Naga+Champs
Paladin+Munkar med hål i
Och det är ingen autoseger mot Nentyar, stalkers med Half-Ogre Barbarian + Tactician backup heller. Tycker jag.

Detta generellt. För Eksem... Skit i vad jag säger. Lyssna på Rising. Han har nog kollat bättre på vad du har och vill ha än jag.