Re: Tackar
Först, angående vilka gubbar som kan vara bättre än Chraal och Justice Archon: som nybörjare kanske man inte har någon biffig commander att knyta Chraals till, och då skulle jag föredra en Duergar Champion. Och om inte någon motståndare har gubbar som gör mer än 15 i skada (åtminstone inte många sådana) är inte Githzerai Monk mycket sämre än Justice Archon.
Sedan: jag resonerar så här. Man vill ha bra uncommons och rares. Sedan kan man byta till sig de commons och uncommons man behöver. Det lär inte vara något problem att byta en Duergar Champion (om man nu av någon märklig anledning skulle vilja bli av med en sådan) mot alla Mountain Orcs, Carrion-Tribe Barbarians, Village Priest och andra halvkassa commons och uncommons man kan vilja ha. Om man inte har några kompisar att byta med kommer man i en annan sits, men det räknar jag inte med här och har inte heller gjort så tidigare.
En jämförelse mellan Angelfire och Underdark, då.
Angelfire, bra rares (för casualspel eller mot folk som inte har tre miljoner gubbar, alltså): mounted paladin, stone giant, sword archon, ulmo, archmage, celestial pegasus, thri-kreen barbarian, efreeti, orog warlord, steel predator, hezrou.
Angelfire, bra uncommons: cleric of dol arrah, justice archon, longstrider ranger, wand expert, chraal, bugbear champ, direguard
Underdark, bra rares: battle plate marshal, marut, medium silver dragon, slayer of domiel, aspect of kord, elminster, rikka, iron golem, justicator, artemis, helmed horror, balor, death slaad, draegloth, gray render, hunched giant, mounted drow patrol
Underdark, bra uncommons: gith monk, half-orc paladin, loyal earth elemental, elf talker, half-ogre barbarian, nentyar hunter, wizard tactician, dark naga, duergar champion, troglodyte captain, drow arcane guard, grimlock barbarian
Nu har jag ändå varit ganska snäll när det gäller vad som är "bra" ovan, speciellt när det gäller underdark-rares, men jag tror att poängen kvarstår. Poängen är att jag tror att man hellre får ett eller ett par av ovanstående riktigt bra uncommons, tillsammans med antagligen ett bra rare (17 av de totalt 24 stycken har jag tagit upp ovan, och inte mer än 2-3 är nog tveksamma där) och en bunt totalt ospelbara figurer (till exempel de som kräver en beastmaster) än ett okej uncommon och 7 riktigt dåliga, men dock spelbara, figurer ur Angelfire, just eftersom man sedan kan byta till sig bra grejer. Om man har någon sorts irrationell rädsla för ospelbara figurer, och blir gladare för en ophidian än en monitor lizard är det inte mitt problem.
/Dimfrost