Nekromanti Vart kan man hitta finna bra nyheter?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Varför skulle inflytelserika personer påverkas mer av politiserat innehåll, menar du?"

Därför att de läser och själva skriver det i betydligt större utsträckning än vad gemene man gör?

Jag menar inte att DN:s ledarskribenter styr Sveriges politik, men de påverkar den kanske mer än de borde om man utgår ifrån hur mycket "vanligt" folk som läser dem? Det är väl inte helt ovanligt heller att politiker har en bakgrund som ledarskribenter och politiskt sakkunniga. Om inte annat så borde ledarskribenter och makthavare förenas i sitt intresse för politik. Men det kanske också är något som främst hör det förflutna till?

Hunk

Hero
Re: Dagstidningarnas bias

I ett internationellt och historiskt perspektiv så är ju socialdemokraterna inte särskilt vänster heller för den delen.
Det beror på hur man ser det. Lyssnar man bara på retoriken ter sig t.ex. John Edwards som betydligt mer vänstervriden är socialdemokraterna i Sverige som i allmänhet har sökt samförståndslösningar. Å andra sidan har socialdemokratins grepp om Sverige, Danmark och Norge gjort att dessa länder har världens i särklass högsta skattetryck, vilket åtminstone är en indikation på att de skaninaviska länderna är världens mest vänstervridna.

Om socialdemokrati är mitten-vänster så ser jag liberalism som mitten-höger. Med andra ord så finns det mycket som man kan, och historiskt har, enats om. Vad jag minns ifrån mina studier i Statskunskap så ses också den skandinaviska, och i synnerhet den svenska, politiken som något speciellt som hamnar i en egen kategori. Vi svenskar är en samling liknöjda mittentyper som inte är alldeles lika resten av världen.
Delvis håller jag med dig, även om jag nog skulle se liberalism av den anglo-amerikansk-skandinaviska skolan som tämligen vänstervriden (ny syftar jag på den historiska rollen för Folkpartiet i Sverige, Venstre i Norge, Radikale Venstre i Danmark och Liberalerna i Storbritannien). I kontinentala länder med stark kristdemokrati har däremot liberalerna varit mer fiskalt konservativa. Dock har du helt rätt i att den svenska politiken samlas kring en inhemsk mittfåra. Skillnaderna i faktisk politik mellan Folkpartet och Socialdemokraterna är ju t.ex. marginella.

Örnie_UBBT

Swordsman
Hm, då är jag med på vad du menar - jag tänkte "påverkar" som i "byter åsikt/antar åsikt man inte hade förut", typ, men det verkar som du menar mer "förstärker varandras åsikter i en ändlös inavlad cirkel av politiskt proffstyckeri/får information om vad som är den politiska ortodoxin för dagen" - om jag inte övertolkar dig :gremtongue:. I så fall håller jag med!

Fast man bör påminna sig att när vi pratar om s k elitgrupper (med vilket inte menas att de är bättre än andra, bara att de har mer inflytande och makt) så har de tillgång till informations/mediekanaler som de flesta vanliga mediekonsumenter saknar för att de är alldeles för dyra. Många politiker och företagsledare abonnerar t ex på "informationspaket" från nyhetsbyråer som Reuters eller omvärldsanalysföretag som Oxford Analytica (det senare företaget mer lokalt engelskt än internationellt, men ändå), och dessa sammanfattningar är ofta betydligt mer initierade och skräddarsydda än det generella nyhetsmaterialet i press och TV. Således torde de inflytelserika grupperna i vissa avseenden påverkas mer av denna typ av innehåll än av ledarstick i DN (därmed inte sagt att ledarstick i DN är ointressanta för makteliten, bl a av just de anledningar du anger).

Intressant parentes relaterad till kopplingen ledarskribent - politiskt sakkunnig - politisk karriär: i många öststater (Polen och Slovenien är två exempel jag har koll på) anses numera journalistyrket av många utövare vara ett karriärsteg på vägen till en politisk karriär snarare än ett självständigt yrke - man måste göra några år som journalist innan man kan bli politiker. Detta är då vanlig nyhetsjournalistik vi talar om, inte ledartyckande (även om skillnaden är hårfin i många postkommunistiska länder). Så långt har det inte gått i Sverige än, trots inaveln i det politiska tyckarskrået...

hälsar
Örnie