Re: var ska man börja?
Jag tycker (jag har skrivit detta tidigare som ett svar till en annan forumit) att man ska börja med att skriva just det som man själv behöver för att kunna spelleda spelet.
Typ, lite speldata. Lite minnesanteckningar. Lite korta texter och lite småregler, några tabeller och kanske någon kartskiss. Så såg mina första rollspel ut, och vi hade kul med dem. Men jag var väldigt ung då. Snart kom jag att kunna göra detta arbete i huvudet och gick istället hela vägen vidare till nästa punkt:
Nästa punkt är att göra ett spel som det ännu bara är du som kan spelleda (mycket av världsinformationen och stämningen finns bara i ditt huvud) men där dina spelare själva kan läsa sig till grunderna i reglerna samt generera sina egna rollpersoner. Det här kräver lite mer arbete; nu måste man skriva mer än bara anteckningar och regler, man måste också formulera sig så att läsaren ska kunna förstå utan att behöva fråga dig vad du menar (vilket tar extremt mycket mer tid och ansträngning än man först tror). Det kräver också att man skriver ned en massa saker som man själv aldrig behöver läsa (sånt som man kan utantill), vilket åtminstone jag tyckte var skittråkigt de första gångerna jag skrev sånt.
Nästa punkt är att skriva något som vem som helst kan både spelleda och spela. Något som förklarar både värld och regler så att läsaren inte behöver fråga dig om hjälp. Det betyder att man både behöver en vettig struktur på det man förklarar, samt att man orkar lägga ned den enorma tid som krävs för att göra ens idéer begripliga för en främmande läsare.
Det grejar inte jag; inte i stora ambitiösa projekt. Jag tycker det är för facking booring att skriva sånt som jag inte själv är nyfiken på. Jag menar; om jag nu vet hur apfolken i Flux lever, vad skall jag få ut av att skriva ned det? Jag kommer ju inte att skriva ner ett endaste ord som jag själv kommer tycka det är intressant att läsa. Jag klarar bara att skriva sånt i mycket korta, koncentrerade stycken.
Men det finns andra som klarar det i långa rollspelsprojekt, och de är kewlare än jag. Men jag tror det är klokt att arbeta sig uppåt i den här hierarkin. Inte minst eftersom man så snabbt får ihop något som man kan speltesta med ens kompisar (vilket gör att man visserligen inte får mycket skrivet men å andra sidan blir man väldigt duktig på att se vilka spelmekanismer som fungerar och vilka som inte gör det).