Nekromanti vart ska man börja?

han göte

Warrior
jag har gett mig på att skriva x antal rollspel men har inte blivit klart med ett enda de störts jag gjort är en alternativ värld till eon men några få anteckningar (allt finns i huvet)...mitt problem är nog att jag inte vet vart jag ska börja? har ni nått bra tips på någon utgångs punkt?

Troberg

Sinister eater
Börja med en struktur (dvs rubriker). Sedan fyller du i rubrikerna efter hand som inspirationen faller på. Sedan tvingar du dig att göra klart de sista tråkiga rubrikerna.

Titta tex på hur jag gjort Razor Ridge. Jag började med i stort sett den struktur du ser på den länkade sidan. Sedan skrev jag texten i varje avsnitt och fyllde på med nya rubriker efter hand som inspirationen föll på.

Var dock beredd på att man ibland bara måste bita ihop och tvinga sig genom tråkiga avsnitt. Se bara till att ha siktet ställt på ett mål bortom de tråkiga bitarna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skriv en "dogmaversion" av spelet, ett dubbelsidigt a4 med världen och de regelvariationer du har tänkt dig (resten kan du köra som något befintligt spel om det finns nått som passar).

Så, nu har du ett rollspel, gör några rollformulär och kör igång lite spel så du får känna på hur spelet verkar och kan bolla lite med kompisar, eller folk här på forumet om du inte är rädd för att visa upp dina tankar för omvärlden.

Just att faktiskt komma igång och spela gjorde underverk för Höstdimma. Jag fick bort en del krångligheter i reglerna, och det blev lätt att skriva de "viktiga" delarna av spelvärlden när spelarna frågade hur något funkade eller såg ut.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att faktiskt spela med reglerna är jätteviktigt, saker som ser ut att funka i teorin kan visa sig vara heltrasiga när man väl sätter igång, medan saker som känns lite småsuddiga är jätteroliga i faktiskt spel.

Och vad än folk säger till dig om ditt spel, gör ett spel som DU vill spela, vi har redan företag med (relativt sett) stora budgetar som fyller det breda behovet av mainstreamspel. Gör ett spel som du gillar själv och gläds om du hittar någon mer som gillar det. :)

Rising

Vila i frid
Re: var ska man börja?

Jag tycker (jag har skrivit detta tidigare som ett svar till en annan forumit) att man ska börja med att skriva just det som man själv behöver för att kunna spelleda spelet.

Typ, lite speldata. Lite minnesanteckningar. Lite korta texter och lite småregler, några tabeller och kanske någon kartskiss. Så såg mina första rollspel ut, och vi hade kul med dem. Men jag var väldigt ung då. Snart kom jag att kunna göra detta arbete i huvudet och gick istället hela vägen vidare till nästa punkt:

Nästa punkt är att göra ett spel som det ännu bara är du som kan spelleda (mycket av världsinformationen och stämningen finns bara i ditt huvud) men där dina spelare själva kan läsa sig till grunderna i reglerna samt generera sina egna rollpersoner. Det här kräver lite mer arbete; nu måste man skriva mer än bara anteckningar och regler, man måste också formulera sig så att läsaren ska kunna förstå utan att behöva fråga dig vad du menar (vilket tar extremt mycket mer tid och ansträngning än man först tror). Det kräver också att man skriver ned en massa saker som man själv aldrig behöver läsa (sånt som man kan utantill), vilket åtminstone jag tyckte var skittråkigt de första gångerna jag skrev sånt.

Nästa punkt är att skriva något som vem som helst kan både spelleda och spela. Något som förklarar både värld och regler så att läsaren inte behöver fråga dig om hjälp. Det betyder att man både behöver en vettig struktur på det man förklarar, samt att man orkar lägga ned den enorma tid som krävs för att göra ens idéer begripliga för en främmande läsare.

Det grejar inte jag; inte i stora ambitiösa projekt. Jag tycker det är för facking booring att skriva sånt som jag inte själv är nyfiken på. Jag menar; om jag nu vet hur apfolken i Flux lever, vad skall jag få ut av att skriva ned det? Jag kommer ju inte att skriva ner ett endaste ord som jag själv kommer tycka det är intressant att läsa. Jag klarar bara att skriva sånt i mycket korta, koncentrerade stycken.

Men det finns andra som klarar det i långa rollspelsprojekt, och de är kewlare än jag. Men jag tror det är klokt att arbeta sig uppåt i den här hierarkin. Inte minst eftersom man så snabbt får ihop något som man kan speltesta med ens kompisar (vilket gör att man visserligen inte får mycket skrivet men å andra sidan blir man väldigt duktig på att se vilka spelmekanismer som fungerar och vilka som inte gör det).

Johan K

Gammal & dryg
mitt problem är nog att jag inte vet vart jag ska börja? har ni nått bra tips på någon utgångs punkt?
Jag skule nog börja med själva världen. Böra med att skriva nån berättelse om värdlen din & utgå därifrån.
Relger & sådant grejs kan man ta senare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Börja med en idé. Fundera ut grundläggande teman - vad handlar den här världen om? Vilka är de grundläggande konflikter,a vilken genre är det jag försöker fånga?

Använd till en början ett regelsystem du redan kan, och som du tycker passar. Regelsystem är den minst viktiga delen av ett rollspel. Jag tycker själv att det är mycket roligare när folk skapar spelvärldar snarare än rollspel - alla spelgrupper har regelsystem de gillar, så strunta helt i reglerna.

Spelled spelet med ett par grupper, se hur koncepten fungerar.

Sedan kan du allteftersom skapa världskartor, beskrivningar av miljöer, och eventuell metaplot och metaplan. Låt spelet växa fram organiskt. Det tar dig, och det är lätt att man tröttnar halvvägs - men so what om det tar några år att få fram en ordentlig produkt? Huvudsaken är skaparglädjen.

Att ha en struktur på skrivandet är heller inte tokigt. När du väl skriver, skapa en gedigen struktur med kapitelindelningar och så vidare - och så fyller du på allteftersom. Låt andra läsa igenom det du har skrivit och gör modifikationer av texten därefter.

Illern

koppariller
Dessutom är det mycket lättare att orka fortsätta utveckla det om man gillar det själv (det blir inte lika mycket orka som kul helt enkelt).

Illern

koppariller
Re: var ska man börja?

...och dessutom får man tidigt börja ha kul med sitt projekt. Jag tror inte man får underskatta nyttan av att det är skoj om man ska ta sig genom ett större projekt.