Re: Outningar
Varför har Björnen tystnat? Som varulvsspelsguru behöver vi honom mer än någonsin.
Björnen sover, eller i vart fall borde sova. Det är det här verkliga livet som tränger sig på och kom alldeles nyss hem från en visserligen mycket trevlig tillställning. Mina analyser kommer kanske därför inte bli så djuplodande men jag känner det ändå som att jag har byggt upp en rätt bra känsla för folk numera, men först en viktig sak.
Röstläge:
Lukas (3) Björn den gode, Purgatory, Ubereil
Vicotnik (1) Vimes
Inte röstat: Lukas, Vicotnik
Det är inte ok. Vi har alltså mindre än 20 timmar kvar av dagen, kanske av spelet om vi gör fel, och 1/3 av spelarna har valt att inte ens uttrycka sina misstankar med en röst. Jag hoppas verkligen det beror på att 1/3 av spelarna tillhör motståndarlaget, för om ni inte gör det så har ni spelat väldigt dåligt nu.
Det är däremot lätt att se varför till exempel Lukas vill hålla inne på sin röst, grejen är ju den att eftersom det finns 2 varulvar kvar så kan dom om
en enda bybo röstar på någon som inte är varulv gå in och sistaminuten rösta för att minst få fram en lottdragning för segern, om nu inte bomben träffar en skummis då.
Jag tycker förövrigt det där med bomben verkar vara väldigt märkligt, och något som spelledaren dessutom kom på lite ad hoc, ahmen ok det går väl att skicka den vidare då, utan att riktigt ha tänkt igenom vad det innebär. För alltså det är ju som lukas säger, det gäller förstås att skicka den i sista minuten om det nu är så och vi behövde verkligen inte fler regler som kräver att man ska passa en viss tid. Det sagt, eftersom reglerna är hemliga i såna här spel och jag själv inte har fått någon bomb så vet jag inte vad som är bästa strategin, jag tycker mest det är störande.
Men det om det. Som jag redan skrivit idag så tror jag att Lukas är varulv, jag tycker även hans reaktion efteråt pekar i den riktningen, den är alldeles för sval, samtidigt som han inte bryr sig om att skaffa nya misstänkta. Jag har en ny teori om varför det är så också, i mitt pm där det står om att jag är troll så framgår det egentligen inte att troll skulle vara särskilt svåra att döda på natten, men det känns ju ändå naturligt att det är nattdödande det skyddar mot eftersom det ju är då det som bybo är vanligast att dö. MEN tänk om det fungerar tvärtom för ett varulvstroll, dom riskerar ju nämligen knappast att dö på natten (bomber och blocks nåt medräknat, båda antagligen ovanliga händelser) så kanske är det så att den för honom skyddar mot ett dagsdödande? Det skulle ju nämligen lösa det lilla problemet att det optimala antalet varulvar torde varit 2.5.
Om det är så så tänker han att så länge bomben träffar rätt person så kommer han ändå att vinna, så han orkar inte bry sig så mycket, och att bomben skulle träffa hans varulvspolare är ju förhållandevis låg.
Det här är dock lite jobbigt för om vi tror på den här teorin så borde vi nämligen inte rösta ut Lukas utan göra allt för att hitta hans kompanjon, och då jag inte känner att jag har någon självklar partner till honom än så vill jag kanske hellre tro på teorin att hans reaktion helt enkelt beror på att han känner sig ertappad och inte riktigt vet hur han ska formulera sig, att han väntar på instruktioner av sin polare om han ska rösta på honom eller inte osv. I det läget så är det förstås jättebra att alla håller kvar sina röster på honom.
När det gäller övriga 4 spelare så är min korta sammanfattning så här:
Purgatory: Inte scum. Kan vara DTF, men det är i så fall ett senare problem, om någon får för sig att rösta på honom så vill inte jag vara mä mer.
Ubereil: Grön-ish, jag tycker han har spelat upp sig väsentligt från dag 1 och utvecklingen i sig tycker jag tyder på att han är grön. Min erfarenhet av nybörjarspelare är att medans nybörjarvarulvar visserligen kan göra misstag när som helst så märks det ingen markant skillnad i kvalitén på deras spel, anledningen är förstås att dom har minst en coach som sitter och snackar med dom under hela partiet. Inte heller skulle en nybörjarvarulv få för sig att gå ut och "låtsas" spela dåligt i början av ett parti, så när någon nybörjare inleder dåligt men sen faktiskt spelar bättre och bättre så tycker jag det är ett starkt tecken på att detta faktiskt är en bra bybo och inget annat.
Vicotnik: Det är sjukt märkligt att han inte röstat ännu. Alltså jag fattar att afk-aktiviteter ibland tar upp mycket tid, så har det liksom varit för mig också senaste dagen, men hur kan man inte ens orka bry sig om att motivera vem man tror är varulv, jag börjar rent allmänt bli väldigt paranoid då det verkar som att hela byn sitter och är smånöjda medan jag själv börjar bli mer och mer paranoid. Hur fan kan någon vara nöjd just nu? Och alltså grejen är att jag hade Vicotnik som rätt grön förra rundan, i princip helt grön om jag ska vara ärlig men det ville jag inte skriva för att inte få honom nattdödad, men efter dagens spel så är jag inte alls lika säker längre.
Vimes: Ja, han kan väl få några points för trying. Men också han känns fruktansvärt nöjd, han skriver ju till och med att han är nöjd (med att ha kvar sin röst iofs) men han gör inga större ansträngningar för att få oss andra att rösta på Vicotnik. Det om något är typiskt varulvsbeteende, att rösta på sin polare och sen se till att argumentera tillräckligt dåligt för att det inte ska få den oturliga effekten att ens polare åker ut. För då kan man sen använda det som argument om de visar sig att ens polare åker ut och på så sätt göra sig själv grönare. Det som talar emot det är då förstås att det är väl sent att göra något sådant den här rundan. Fan alltså vad svårt det här spelet är ibland.
Jag tror att vi har 2 varulvar i gruppen Lukas-Vicotnik-Vimes. Jag känner mig rätt säker på att Lukas är en av dom, men med tanke på resonemanget ovan så kanske man ändå borde satsa på att nagla fast den andra (dessutom finns ju också enligt resonemanget ovan en liten chans att Vicotnik och Vimes är ulvar tillsammans, men jag tror inte det).
Den som jag verkligen skulle vilja höra analyser av nu är Purgatory, eftersom det är den enda jag fullt litar på, och dessutom har den andra som jag litar något så när på (ubereil) ju redan gjort en ganska utförlig analys.
Så Purgatory, vad säger du om mina resonemang, tänker jag fel/rätt?