Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Mukwa

Swashbuckler
Jag tycker att vi ska outa ras först. Warhammer har en förmåga att balansera så att alla raser kan göra samma saker, fast annorlunda. Jag tror inte att ras borde göra så stor skillnad att outa.

Übereil

Swashbuckler
Att döma av min egen position så verkar positioner inte ha särskilt mycket med Blood Bowl att göra dock. Det verkar mer vara fotbollstermer där (ett klassiskt Blood Bowl lag har linemen, throwers, catchers och blitzers).

Min röst lägger jag, girig som jag är, på den som har flest röster. Kan mycket väl tänka mig att byta i framtiden (om någon annan får fler röster).

Röst: Purgatory

Vicotnik

Den onde
Staff member
RealDream said:
Jag tycker att vi ska outa ras först. Warhammer har en förmåga att balansera så att alla raser kan göra samma saker, fast annorlunda. Jag tror inte att ras borde göra så stor skillnad att outa.
För att få lite fart framåt så är jag en Gobbo.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ubereil said:
Min röst lägger jag, girig som jag är, på den som har flest röster. Kan mycket väl tänka mig att byta i framtiden (om någon annan får fler röster).
Ett väldigt bekvämt sätt att rösta på. Att rösta på den som har flest röster i början är i sig inte skumt, där emot det du skriver i din andra mening är något jag reagerar på. Väldigt simpelt sätt för en skurk att slippa motivera sin röst på mer än "Han hade flest röster". Där av får du min röst.

Röst: Ubereil

Mukwa

Swashbuckler
Fast det blir å andra sidan viktigt att rösta på den som åker ut för att få den där sista stjärnan. Så jag förstår Ube... Problemet är att vi inte bara kan tänka så, eftersom vi inte kan rösta ut vem som helst (dels för att vi förlorar och dessutom får man inte den där sista stjärnan om vi inte röstar ut rätt personer).

Mukwa

Swashbuckler
Re: Rösträkning

Uppdate (med väntan på att fler ska skriva)

Purgatory: 4 Vimes, RealDream, Feuflux, Ubereil
Vicotnik: 2 Lukas, Purgatory
Vimes: 1 Björn den gode
Ubereil: 1 Vicotnik

Resten har noll röster på sig:
Björn den gode
Feuflux
Lukas
Markehed
Måns
RealDream

Ej röstat: Markehed, Måns

Übereil

Swashbuckler
Jo, som sagt, för att alla ska få SPP's så är det viktigt att alla röstar på samma (och för tillfället är det Purgatory som leder, så det är han man ska rösta på). Jag tror inte Purgatory egentligen är ett särskilt bra val, men vi har till Torsdag på oss att ändra val ändå, så jag röstade mest för att ha en röst utifall något händer (och då la jag min röst på den som det är störst sannorlikhet att jag får SPP's för). För att börja peka finger på riktigt så vill jag gärna ha mer på fötterna.

Mukwa

Swashbuckler
Jo, som sagt, för att alla ska få SPP's så är det viktigt att alla röstar på samma (och för tillfället är det Purgatory som leder, så det är han man ska rösta på). Jag tror inte Purgatory egentligen är ett särskilt bra val, men vi har till Torsdag på oss att ändra val ändå, så jag röstade mest för att ha en röst utifall något händer (och då la jag min röst på den som det är störst sannorlikhet att jag får SPP's för). För att börja peka finger på riktigt så vill jag gärna ha mer på fötterna.
Jag håller helt med dig. Däremot tycker jag att Vicotnik behöver försvara rösten på dig bättre nu.

johoohno

Warrior
Purgatory said:
En fråga till SL: Kan man ändra sin nominering till SPPs eller har man bara en nominering per rund som inte kan ändras?
Kan vara bra att veta.
Missade att skriva att de fungerar precis som rösterna, ni kan nominera hur många gånger ni vill, det är bara den senaste som räknas.

Lukas

Mannen i Gult
Vicotnik said:
RealDream said:
Jag kanske tänker fel men finns det inte en fara med att outa för mycket.
jag menar visst ger det oss något att gå på men finns inte risken att Varulvarna kan utnyttja kunskapen mot oss.

Vicotnik

Den onde
Staff member
RealDream said:
Däremot tycker jag att Vicotnik behöver försvara rösten på dig bättre nu.
Huvud anledningen till min röst är följande mening:
Ubereil said:
Kan mycket väl tänka mig att byta i framtiden (om någon annan får fler röster)
Anser det vara en väldigt underlig ståndpunkt att bara byta röst om någon annan får fler röster. För det är vad den meningen säger mig.
Att bara rösta på den som har flest röster innebär att man själv slipper ta insiativ och bara följa med strömmen, vilket innebär även att man som skurk inte behöver motivera sin röst med mer än: "Se tidigare spelares argument". Och behöver man inte motivera sin röst så behöver inte skurkarna ljuga och kan skurkarna gömma sig i mängden så minskar våra chanser att vinna. Så av denna anledning har jag lagt min första röst på Ubereil.

Mukwa

Swashbuckler
Jo, de vill väl ta död på "siaren" som kan se vilka som är varulvar och vilka som inte är det, och sedan vill de såklart ta ut de med bäst förmågor i allmänhet så fort som möjligt... Grejen är ju att vi bybor behöver outa för att ha nån information att gå på när vi ska ta ut varulvarna. Det är därför vi snackar om vad som är farligt att outa och inte.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lukas said:
Vicotnik said:
RealDream said:
Jag kanske tänker fel men finns det inte en fara med att outa för mycket.
jag menar visst ger det oss något att gå på men finns inte risken att Varulvarna kan utnyttja kunskapen mot oss.
Skurkarna kommer alltid att ha ett kunskaps övertag mot oss. Men ja det finns faror med att outa för mycket, men det är även ett av få verktyg vi har att arbeta med i och med att vi inte kan läsa av folks kroppsspråk så som man kan då man kör detta live.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag kan inte ens hålla mig härifrån under lunchen... Jag håller med om att "jag röstar på honom bara för att andra gör det" är en skitdålig motivation, som jag sa tidigare så är det viktigt att man kan motivera sig, och visserligen kan taktik vara en ok motivation men just det här verkar vara en rätt vissen taktik så jag är inte ok med att släppa igenom den. Nä Ubereil, gör om gör rätt, om du inte tror att Purgatory är den skummaste så borde du rösta på någon annan.

Björn den gode

Swashbuckler
Men NEJ! Alltså det är skitdåligt att ge bort information så som du just gjorde. Tanken med att outa är alltså att vi först ska pressa någon, och sen tvinga denna att outa, om alla går ut och berättar saker när dom känner för det så blir det bara mycket enklare att dels veta vem dom ska knäppa men även vad som själva ska outa.

Dessutom ser jag verkligen inte hur du nu gav spelet mer fart, ser du det själv? Vad är planen, ska alla nu gå ut och outa ras? (Jag tror fortfarande att det är bättre att börja med position). Ska jag lita mer på dig för att du är Gobbo? Eller ska jag lita mindre på dig för att du är Gobbo? Jag menar visst finns det någon som sitter på informationen att alla gobbos är goda eller dylikt så har det ju påverkat nåt, antagligen positivt men det är inte så troligt, och du har 2! röster på dig, 2 röster är inte tillräckligt för att du borde vara den som ska avslöja saker nu.

Mukwa

Swashbuckler
fast om "vi" (mest du faktiskt) har bestämt när vi ska outa (vid 5-6 röster) så betyder ju den outningen exakt lika lite. Alla vet när de ska outa och den temporära röstningen blir egentligen irrelevant. Poängen med drev är väl snarare att pressa personen i fråga till dennes bristningsgräns, inte till ett kollektivt: "nu är det tänkt att du ska outa, för det har vi bestämt!"

Varulvarna kan väl ljuga exakt lika mycket och lika bra oavsett hur många röster de har på sig? Varför skulle egentligen den informationen vara mer pålitlig? Jag kan tänka mig att den här taktiken funkar om den som pressas genom drev helt måste gröna sig, men det är ju inte vad du föreslår.

Mukwa

Swashbuckler
fast det finns ju nästan ingenting annat att gå på i första rundan. Jag gjorde egentligen samma sak som Ubereil när jag lade min röst på Purgatory. Ett drevförsök startades mot dig (Vicotnik) och ett mot Purgatory och jag kände mig tvungen att lägga min röst på någon av er. Eftersom Purgatory var den enda aktiva vid det tillfället fick det bli honom.

Mogger

Hipsteranka
Waaagh!

Då var vi igång! Först, jag är ett Blood Bowl-fan och har stenkoll på spelet i alla dess former. Det första jag vill säga är att Johoohno har modifierat det en del redan, så jag tror inte att vi behöver ha stenkoll på temat. Positionerna har redan nämnts, laget är påhittat och gobbos heter egentligen Goblins, även om de kallas gobbos ibland in-game.

Lite tankar kring position. Jag ser två möjligheter här.

1) Det finns bara en av varje position som är en riktig gobbo. Eventuella dubletter innebär att den andre är motståndare.
2) Det kan finnas star players bland oss, och i vanlig ordning kan dessa mycket väl spela på de coola positionerna.

Jag vet inte vilket av detta som är mest rimligt, men 2:an innebär att det är en risk att outa något om detta och 1:an innebär att vi bör outa vid press.

Men, jag gissar att namn är säkrare att outa.

Återkommer strax med röst.

DesertRain

Hero
Jag vet inte om jag tycker att en fast gräns för hur många röster man ska ha innan man outar är en bra idé. Poängen med att pressa folk är just för att se hur de agerar under press. En hederlig bybo som vet att han är oskyldig agerar annorlunda än en varulv som måste ljuga. Det är här man senare kan hitta de mönster som krävs för att finna varulvarna.

Den information som man får ut från pressen är viktig den med då det kan finnas länkar mellan olika bitar av information som är byn till hjälp. Varulvarna tjänar på att byn inte vet något, men ju mer byn vet ju lättare är det att identifiera spelares lag och därigenom sätta dit varulvarna.

Observera dock att det (ofta) inte är bra om all information kommer ut på en gång. Viss information är det bra att hålla på så att inte byn av misstag råkar avslöja power-roller som siare och väktare eller liknande så att varulvarna snabbt kan plocka bort dem.

Eftersom jag nu har en del röster på mig, varav ingen har någon vidare motivering så kan jag säga att jag är gobbo och mittfältare. Förhoppningsvis flyttar ni iväg era röster, eller kommer med bättre anledningar för att rösta på mig.

Jag kommer nog att ändra min röst senare, men har inte tid med att gå igenom allt material igen just nu. Det får bli ikväll någon gång.

Mogger

Hipsteranka
Björn den gode said:
Jag håller inte med. Nu har jag inte heller någon större erfarenhet av bloodbowl men hade några veckor en sommar då jag huserade på fumblll eller vad det heter som är någon slags onlinegratisliga, och en av sakerna jag minns var att något som hette "Star players" var väldigt viktiga. Dessa var namngivna spelare med extra starka förmågor som man kunde köpa in till sitt lag. Skulle den som outar sig råka vara både bybo och ha ett namn som någon av dessa "star players" så kommer det ju vara som att ge en viktig kugge i laget direktbiljett till andra sidan under natten.

Men jag håller med om att något måste förstås den som blir pressad outa, mitt förslag är att den outar position.
Inget av fluffet i vårt spel är officiellt, så den risken bedömer jag som oerhört liten. Precis som i Fumbbl där du som spelare själv namnger dina spelare. Star Players blir star players i Fumbbl för att de får star player points. De har inte heller extra starka förmågor utan fler förmågor.

Det om det.