Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Pilzefrau

hon/henne
Erm... De gömmer sig bland byborna, det gör ulvar liksom alltid i sådana här spel. Eller menar du något annat?

Jag är kluven till det här med att outa story-grejer.
Å ena sidan: säger man allt man vet direkt så kanske det är info som ulvarna har nytta av, man har inget att pressa folk på osv.
Å andra sidan: sitter man och droppar hintar blir det lurigaste eller den som råkar göra rätt koppling som kommer på saker först, och då lämnar man det åt en (viktad) slump vad gäller om ulvarna eller byborna kopplar. Och garanterat kommer inte alla bybor koppla, och förvirring följer.

Det här med att gå som katten kring het gröt är det jobbigaste med varulvsspel. Alla (inklusive jag) sitter och "nja, jag har en idé… men jag tänker inte säga mer nu…"

Vimes

Sillkung
Äsch. Alltså, jag vet inte. Utifrån introtexten verkar det ju vara ett yttre hot från onda makter, men utifrån mitt PM verkar det snarare vara så att ulvarna är vanligt folk med dumma idéer.

Å andra sidan: min rollinfo är ju som en bakgrundshistoria och det som står i startinlägget är det som händer nu. Vem har mördat nattvakten, liksom?

Men observera: det finns ingen varulvsfraktion definierad i startinlägget. Och den hint jag får från mitt PM pekar åt annat håll än den hint som finns i startinlägget. Alright?

Vimes

Sillkung
Vicotnik said:
Vimes said:
Såhär då: jag tror inte ulvarna är ett yttre hot.
Så det du vill säga är att vi har en DTF med.
Ska jag notera en "Fiskar efter DTF" i min scum tell-bok? :gremsmile:

Nä, det kan kanske finnas flera scumfraktioner. Eller så är det blindspår.

Som jag skrev tidigare: det är lite rollspeligt, det har story, det är inte det vanliga mer transparanta varulvsspelet. Det är jag rätt säker på iaf. :gremsmile:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vimes said:
Eller så kan man tolka det åt ett helt annat håll slog det mig just. Äh, jag vet inte. Det var kanske dumt att börja jazza när jag inte outat något.

Såhär då: jag tror inte ulvarna är ett yttre hot.
Vimes jag vill få en ordentlig förklaring från dig du brukar inte vara så här slarvig i hur du skriver, senast du gjorde det var i förra partiet och var du ulv. Så du får min röst tills du har förklarat dig.

Röst: Vimes

Pilzefrau

hon/henne
xyas said:
Pilzeman said:
Ragnar (som borde vara en av oss här) äger gården, och hans hustru dog under mystiska omständigheter förra julen.
Oups, hær outar vi grejer utan press. Før det står inget om någon ragnar i inledningstexten.
Ja, typ. Vimes hade "en idé om vad det handlade om" och jag kopplade direkt till det där. Det stod inte i introtexten, för det är inget som alla känner till, men iom att jag fick veta det trodde jag att fler visste. Vico ville höra Vimes teori, och jag gav min (en smula oombedd, medges). Jag bedömde dessutom att den informationen inte borde gynna ulvarna. Tror du det?

Vimes

Sillkung
Vico, jag tror jag har förklara mig så pass mycket jag kan göra utan att outa något. Är du outningskåt får du arbeta för att fler ska rösta på mig så får jag outa något.

Pilzefrau

hon/henne
Just det, en röst: det är inte helt schysst att bedöma folk som "inaktiva" för att de inte skrivit något den ungefär 2,5h långa tiden spelet pågått, men jag tror ändå på att möta dem med en röst så att de rycks med när de väl kommer hit. Alltså
Röst: antemannen

Vicotnik

Den onde
Staff member
Äsch. Alltså, jag vet inte. Utifrån introtexten verkar det ju vara ett yttre hot från onda makter, men utifrån mitt PM verkar det snarare vara så att ulvarna är vanligt folk med dumma idéer.
Jag tror mer på introtexten än jag tror på dig, jag har även svårt att tro att ett spel skulle heta varulv 666 där 666 = Djävulensnummer och att ulvaran skulle vara vanliga människor. Så nej jag köper inte din förklaring som den ser ut just nu.

Xyas

Swashbuckler
Pilzeman said:
Å andra sidan: sitter man och droppar hintar blir det lurigaste eller den som råkar göra rätt koppling som kommer på saker först, och då lämnar man det åt en (viktad) slump vad gäller om ulvarna eller byborna kopplar. Och garanterat kommer inte alla bybor koppla, och förvirring följer.
Det hær med att droppa hintar kan ju vara ett sætt før personen som gør det att locka ut ulvar genom att titta på vem som nappar och hur de gør det. Men det ær ett vældigt osækert sætt oavsett.

Brødsmulande dæremot ær ett aber. Det kan ju vara precis lika mycket løgn oavsett, bara bættre planerad. Så sånt tittar jag inte ens efter længre och anser det inte grønande på något sætt.

Har man teorier om hur det hænger ihop ska man nog, oftast, sitta på dem tills man får ett drev mot sig. Om man inte ær øvertygad om att de ær byns førdel.

Xyas

Swashbuckler
Pilzeman said:
Jag bedömde dessutom att den informationen inte borde gynna ulvarna. Tror du det?
Vet inte. Men jag uppfattar det som lite udda att informationen om vem som æger gården inte finns i intro-texten, men dæremot i din roll.

Pilzefrau

hon/henne
xyas said:
Pilzeman said:
Jag bedömde dessutom att den informationen inte borde gynna ulvarna. Tror du det?
Vet inte. Men jag uppfattar det som lite udda att informationen om vem som æger gården inte finns i intro-texten, men dæremot i din roll.
Det är jag som inte har läst introtexten ordentligt, hehe. Vi som är här är ju inte från en gård utan en hel by. Däremot hör ladan vi just nu befinner oss i till Ragnars ätt. Det torde alltså vara han som är "sädesbonden" som omnämns i introt (sädesbondens lada).

Vimes

Sillkung
Då har vi kanske en betydelsebärande uppdelning i bybofraktionen: 1) Ragnar med familj 2) Bybor från byn.

Xyas

Swashbuckler
Vimes said:
Då har vi kanske en betydelsebärande uppdelning i bybofraktionen: 1) Ragnar med familj 2) Bybor från byn.
Que? Hur kommer du till den slutsatsen egentligen?

Ond bråd död

Swashbuckler
Nu är jag med också. Ska testa använda mig av highlighter för att inte bränna ut mig det här partiet. Ska ta det lite lugnare i allmänhet också. Jo, det låter som en scum-tell. :gremsmile:

Jag ser gärna att nybörjare pressas i början. Om en nybörjare är ulv är det lätt hänt att den avslöjar sig när den pressas. Proffsen kan vi ta senare. Själv är jag inte en nybörjare egentligen, har spelat 3-4 spel, men bara två här enligt den där statistiken som nån postade förut. Jag har dock för mig att jag spelat tre partier här och ett på ett annat forum, men jag kan ha fel. Däremot är jag en rätt dålig spelare.

De spelare jag skulle skyddat om jag var väktare (jag gissar att det finns en väktare) är Vicotnic och Basenanji. Jag minns dem som duktiga bybor.

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
Vimes said:
Jag vet inte om Vimes outade något där. För, annars så finns ju inget som tyder på att denna Ragnar med familj finns delaktigt, utifrån vad som har outat.

Xyas

Swashbuckler
!Paxen said:
xyas said:
Vimes said:
Jag vet inte om Vimes outade något där. För, annars så finns ju inget som tyder på att denna Ragnar med familj finns delaktigt, utifrån vad som har outat.
Jo det kænns som att han drar slutsatsen utifrån sin roll mer æn något annat. Jag ær kluven mellan att pusha efter ett ordentligt outande eller att låta det vara før nu.

Ond bråd död

Swashbuckler
Röst:Vimes

Det är nog bäst du reder ut varför du resonerar som du gör om hotet.

Jag tror jag fattat hur Vic resonerar om DTF. Vi skulle blivit tretton kring bordet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Härligt! Då var det igång.

Jag har inte läst igenom någonting ännu och kommer inte att göra det förens ikväll så att ni har koll på läget.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Konrad Konvalj said:
Härligt! Då var det igång.

Jag har inte läst igenom någonting ännu och kommer inte att göra det förens ikväll så att ni har koll på läget.
Varför kommer du vänta med det tills ikväll?