Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Isaiah 35:4

say to those with fearful hearts,
“Be strong, do not fear;
your God will come,
he will come with vengeance;
with divine retribution
he will come to save you.

Right då jävlar är jag med igen.
Jag tycker Vicotniks förklaring var bra så jag släpper det för nu.
Vimes och Vic's duell var upplysande och ser fram emot att få veta mer om det då deras information verkar vara väsentlig för att förstå spelet.

Då jag inte vill ha mer av Vicotnik just nu och då jag känner att det vore bra att få igång ett drev.

Röst: Tyr
För jag vill ha ett drev och så vill jag veta vad du tror om det hela.(Dvs vad har du för tankar om spelet och vad tror du om fluffet. Har det inverkan på spelet eller är det bara något för att vara fint vid sidan av?)

Pilzefrau

hon/henne
Röst: Tyr (motivering längre ner)

Rösträkning:

3 Vicotnik (Antemannen, !Paxen, Spider Jerusalem)
2 Tyr (Vicotnik, Pilzeman)
1 Antemannen (xyas)
1 Basenanji (Vimes)
1 Vimes (Ond bråd död)
1 Spider Jerusalem (unfair)
1 xyas (Basenanji)

Rösterna är, som ni ser, en spridd skotteld i knähöjd. Såhär blir ingen drevad. Jag tycker inte Vicotnik behöver svara för något just nu så jag vill inte hoppa på där, utan fortsätter istället med att se till att de som inte ostat än möts av lite röster när de kommer hit. Därav Tyr.

unfair: din röst ligger ensam utan motivering (en sån där nåt-ska-man-börja-med-röst).

Pilzefrau

hon/henne
Tusan också, ninjad.

2 Tyr (Vicotnik, Pilzeman, Spider Jerusalem)
3 Vicotnik (Antemannen, !Paxen)
1 Antemannen (xyas)
1 Basenanji (Vimes)
1 Vimes (Ond bråd död)
1 Spider Jerusalem (unfair)
1 xyas (Basenanji)

Basenanji

Postd20modernist
Har jag fattat rätt om alla som ska vara med faltiskt också har röstat/skrivit?

Fantastiskt bra isf!

Jag vill bara lite kort säga att min röst på Xyas faller bort, eftersom han har skrivit.

Just nu ser jag inget vidare bra drev: det mot vimes ligger kanske bäst till eftersom Vimes skriver något om "yttre hot", men det är också lika tunt som en våris. Och kanske lika förrädiskt.

Jag ska faktiskt, inte likt mig, läsa på lite innan jag sölar ner spelet med massa blabba-kommentarer (till allas besvikelse).

Tillsvidare:

Röst: Ingen

Basenanji

Postd20modernist
Lite blabba får det nog bli ändå...kan inte den som är mst pressad ge sin tolknign av fluffet i spelet?

Det kan senare bli användbar information för oss i byn senare.

(Säkert har Spider sagt det här fast bättre och mer tydligt än vad jag gör, men jag ville bara lägga min röst på att vi drevar efter viss information snarare än meningslöst "hur ser du på Varulvsspelen ur ett postmodernistiskt perspektiv med fokus på de socio--dialektiska förändringar ur ett kongenialt landskapsperspektiv utifrån en anti-strukturalistisk-hermeneutisk-fenomenologisk position?")

Unfair

Hero
Jag stödjer detta initiativet med ett drev mot folk, och Tyr verkvar vara den som går att dreva mot för stunden (såvida man inte vill arbeta emot alla andra), men att ha ett drev mot än kan göra göra en mållös, eller så att man panik outar (har vi sett tidigare många gånger, både från ulvar, bybor och maniac), så jag tycker det vore på plats med lite frågor också.

Tyr. Kan du utveckla vad för misstag som byn gjorde förra gången när de inte läste fluff, och kan du även tala om lite mer om vad du tror om sittuationen. Och kanske viktigast, hur tycker du att vi ska göra med outningen (Snabb, långsam, bara efter drev, bara på frågor, den som sist outade väljer nästa som ska outa, etc)?

Basenanji

Postd20modernist
Och då behöver man alltså INTE avslöja pm/rollinformation, utan bara snacka om ens tolkning av fluffet.

!Paxen

Swashbuckler
Jag tänker inte flytta min röst på Vic just, inte för att jag tror att han är ulv, men för att jag inte vet vem jag ska lägga rösten på, och jag tänker inte lägga en på Ingen.

Jag vill att vi är försiktiga med att avslöja vad våra roller har. Som Basenji (eller, vem det nu var) säger.. var 1000 gånger mer noga på vad du skriver.

Jag återkommer så fort jag har kommit fram med hur jag vill rösta och varför.

Tyr

Hero
Spider Jerusalem said:
För jag vill ha ett drev och så vill jag veta vad du tror om det hela.(Dvs vad har du för tankar om spelet och vad tror du om fluffet. Har det inverkan på spelet eller är det bara något för att vara fint vid sidan av?)
Fluffet i trådens intro tror jag inte är allt för viktigt. Däremot får jag intrycket av att spelarnas fluff kan vara av vikt.

När det gäller spelet i övrigt så är jag inte helt säker. Jag har inte samma erfarenhet så jag har svårt att dra slutsatser så här tidigt. Jag tyckte det var konstigt att Vic drog till med DTF. Går 13 spelare och DTF hand i hand? Min gissning just nu om spelet är att vi har fler förmågor än vad som är normalt. Jag vill inte hjälpa ulvarna allt för mycket så det är allt jag vill säga om den gissningen just nu.

Är det något mer ni vill veta?

Basenanji

Postd20modernist
Deltagare:
Xyas
Vicotnik
!Paxen
Vimes
Konrad Konvalj
Spider Jerusalem
Unfair
Tyr
Ond bråd död
Antemannen
Pilzeman
Basenanji

Röstläget 17.11 23/4:
4 Tyr (Vicotnik, Pilzeman, Spider Jerusalem, unfair)
2 Vicotnik (Antemannen, !Paxen)
1 Antemannen (xyas)
1 Basenanji (Vimes)
1 Vimes (Ond bråd död)
1 Ingen (Basenanji)

---

KK komigen, rösta.

Tyr: kanske dags att börja skriva något om din tolkning av fluffet?

Tyr

Hero
unfair said:
Tyr. Kan du utveckla vad för misstag som byn gjorde förra gången när de inte läste fluff, och kan du även tala om lite mer om vad du tror om sittuationen. Och kanske viktigast, hur tycker du att vi ska göra med outningen (Snabb, långsam, bara efter drev, bara på frågor, den som sist outade väljer nästa som ska outa, etc)?
Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg några detaljer om misstagen just nu. Bara att de inträffade.

När det gäller outning så vet jag inte om jag håller med Vic om att börja med de nya. Visst, det har sina fördelar. Om en nybörjare råkar vara ulv så är chanserna mycket större att han eller hon åker dit. Men ju längre vi väntar med att grilla de rutinerade desto mer info har de att gå på för att komma upp med en trovärdig lögn. Det kvittar hur lång tid det tar, nybörjare kommer ändå ha problem att ljuga. Därför så tycker jag att det är vettigare att börja med rutinerade spelare.

När det gäller takt så har jag ingen kvalificerad åsikt. Förra spelet outade vi rätt friskt, och snart så slutade spelare att göra scum tells eftersom allt som kunde sägas var sagt redan. Mer eller mindre. Så det vore intressant med en lågsammare outning. Använda drev låter bra. Metod tycker jag gärna få vara fritt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ok, vi drevar Tyr

Tyr kanske kan säga lite vad han tror om duellen mellan Vico och Vimes. Så mkt annat har ju inte hänt.

Jag måste dock säga att dreven känns lite tandlösa egentligen. Jag spelade ett parti en gång där rundan tog slut när alla röstat, då var ddrev lite mera allvar. Nu vet man ju att det inte är så särskilt seriöst med röstandet.

Tyr

Hero
Basenanji said:
Tyr: kanske dags att börja skriva något om din tolkning av fluffet?
Funkade det jag skrev i inlägget innan ditt eller vill du veta mer? Jag kan utläsa mer, men det tycker jag inte byn vinner på att jag går in på i nuläget.

Basenanji

Postd20modernist
Tyckte att det var helt ok faktiskt.

Men ibland kan det vara bra att se hur många som "slentrianröstar" också...

Hmm...

:gremwink:

Tyr

Hero
Ond bråd död said:
Tyr kanske kan säga lite vad han tror om duellen mellan Vico och Vimes. Så mkt annat har ju inte hänt.
Jag tyckte det framkom klart vad Vimes menade, så jag var frågandes till varför duellen startade. Sedan visade det sig att deras PM pekade på olika saker. Det pingar inte så mycket. Inte i nuläget iaf.

Basenanji

Postd20modernist
Men oj, vilket potentiellt indicium det är!

Samtidigt så förlorar varulvsspelen sin charm när man pratar så explicit kring pm:en, tycker jag.

Det är roligare när vi pratar om att driva ut djävlar och vad som kan förklara den mystiska röken i ladan.

Pilzefrau

hon/henne
Tyr said:
När det gäller spelet i övrigt så är jag inte helt säker. Jag har inte samma erfarenhet så jag har svårt att dra slutsatser så här tidigt. Jag tyckte det var konstigt att Vic drog till med DTF. Går 13 spelare och DTF hand i hand?
Jag tror det hängde på att spelet var gjort för exakt 12 eller 13 spelare. Jag är tveksam till om det skulle vara Den Tredje Fraktionen som var den 13:e rollen som därmed försvann – det känns som att den skulle ändra såpass mycket att spelledaren skulle ha med den eller inte oberoende av det.

Däremot kan man nog dra andra slutsatser av de hårda antalskriterierna. Alla roller utom 1 (den 13:e) är garanterade att få med. Detta gör det ännu mer troligt i min mening att det finns någon sorts deckargåta eller pussla-ihop-informationen-grej mellan rollerna, och att fluffet faktiskt spelar roll.

Pilzefrau

hon/henne
Basenanji said:
Samtidigt så förlorar varulvsspelen sin charm när man pratar så explicit kring pm:en, tycker jag.
Man kommer en bit på väg genom att bara undvika ordet pm. Typ "min tidigare kunskap säger att" eller "jag har fått veta att". Ganska meta, men det förtar inte den lilla stämning som finns lika mycket som det väldigt otidsenliga ordet "pm".

Tyr

Hero
Basenanji said:
Det är roligare när vi pratar om att driva ut djävlar och vad som kan förklara den mystiska röken i ladan.
Sant :gremlaugh:

Jag var lite intresserad av att dreva mot Vimes, men eftersom han redan halvoutat så känns det vettigare att börja någon annanstans.

Du tycker att vi ska dreva ut specifik information Basenanji. I vilken ände tycker du vi börjar?