Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Pilzefrau

hon/henne
Spider Jerusalem said:
Det finns folk som har halv outat eller hintat med information utan att konfirmera att det är från deras roll.
Men jag håller mina ögon på dem.
Jag känner mig lite träffad. Borde jag det?

Strunt samma, jag klargör ändå. Som sagt hatar jag det här med att gå som katten kring gröten, och släppa saker utan att tydligt säga vad man menar. Då lämnar man eventuella samband till läsaren, och hur väl denne hänger med, förstår, analyserar och ser samband. Men allt det är saker som ulvarna kan göra lika bra som byborna. Alltså är det inte säkrare att säga saker lite halvt i dimma än det är att säga dem rakt öppet – om det är info som ulvarna inte borde ha, säg den inte alls istället. Att smyga skyddar lika mycket från alla.

Det jag har sagt, och som alltså kommer från min roll/info:
- Ladan vi är i ägs av Ragnars familj
- Ragnars fru dog förra julen, och något var skumt med det

Jag funderar på att skriva en sammanfattning av vad folk sagt om fluffet – vem som sagt vad och hur tydligt. Är det någon som tycker att vi borde hålla spna här saker vaga och otydliga så säg till (och kom med något bra argument), för annars gör jag nog en sådan sammanfattning någon gång idag.

Unfair

Hero
Efter att ha läst igenom stora delar av inläggen en gång till så måste jag lägga till Ond Bråd Död på listan med personer som jag vill höra mer ifrån idag.

Då drevet mot antemannen inte ser ut att gå så snabbt så tycker jag gott att vi inte bara ska sitta här och vänta utan två drev på 12 personer ska väll inte vara några problem.

Röst: Ond Bråd Död

Jag skulle gärna vilja höra dina tankar om spelet mer utförligt, och inte bara om hur en eventuell väktare ska agera (speciellt då vi inte ens vet om ifall vi har en med i spelet).

Vimes

Sillkung
Spider Jerusalem said:
Berätta lite om fluffet? Det var ju en satans bred fråga, har funderat en hel del på vad fluffet kan ha för betydelse i det här spelet. Jag tror som det har skrivits tidigare att det fluff vi spelare har fått i våra roller kommer att spela roll och hjälpa oss få ut ulvarna. Angående ulvrollerna så tror jag dom saknar information alternativt att deras information inte är relevant.

Det här var jäkligt tunnt Spider. Det har varit massor av intressanta diskussioner kring vilka varulvarna är fluffmässigt och så vidare, utifrån våra PM. Om du kollar i tråden ser du kanske hur vi resonerat, vilken diskussion det är av dig som efterfrågas. För det här inlägget du skriver är jättemenlöst. Du deltar inte i diskussionen och säger inget om din egen roll, det här är ju bara allmänna spekulationer.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Spider Jerusalem said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Spider said:
K.K är nog den som pingar mest rött för mig då han spelar tystare än vanligt.
Om du anser att jag pingar mest rött visa det med en röst. Sätt press på mig, kom med anklagelser, gör nånting!

"Tystare än vanligt" är ju ett argument som kan användas mot rätt många i det här spelet så det håller inte riktigt.
Konrad är nog en av de som har skrivit flers poster i detta parti, så att konrad är tystare än vanligt vill jag nog inte hålla med om.
Menar inte i antalet poster så mycket som hans normala djupdykningar.
Det är sällan som Konrad gör såna djupdykningar som du pratar om förens fram mot slutet av första rundan som konrad brukar komma igång med dem enligt min erfarenhet.

Pilzefrau

hon/henne
Spider Jerusalem said:
Ja det var ju bra att vi vet att du inte bara sitter och flummar runt utan har fakta på´det där, det dåliga är att du outar hux flux...
Förlåt. Som jag sagt, jag bedömde att det inte borde kunna skada byn, och tyckte att det var schysst med något att prata om. Så som jag ser det fick vi lite mer fart på första rundan till priset av info som antagligen inte är farlig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Pilzeman said:
Re: min röst på Antemannen (värdelös enligt Konrad)
Jag vill tvinga folk att prata. Vissa spelare pratar mycket som det är, så dem behöver man inte dreva. Om de bara pratar snömos kan man ställa tydliga frågor, och många av dem kommer då svara utan att man röstar på dem. De andra, däremot, behöver man rösta på för att få dem att prata. Jag har ställt frågor* till Antemannen för att få igång honom, och vill gärna se svar på dem. Att byta röst nu, när vi har tre röster på honom, vore att ge upp lite tidigt. Visst, vi skriver inte av honom för alltid, men "du var inte inloggad på ett dygn så du kom undan" är lite slappt. Och fortsätter han att vara inaktiv, tja, då har jag inget emot att rösta ut honom för det. Jag tycker inte vi har några bra cases än, och en spelare som inte pratar trots press är antingen en vettskrämd ulv eller död vikt.

Vi har fler som inte har sagt så mycket, visst. Jag tänker xyas, unfair, !Paxen. Ingen av dessa har några röster på sig, men jag drevar gärna mot dem istället för Antemannen om någon annan är på.

Varför "få folk att prata" är bästa sättet att hitta ulvar
Att bara säga vad man ser när man tittar med färska ögon är det bästa man kan göra som bybo. Om du är bybo och de andra litar på dig får de nya perspektiv och man tänker tillsammans = vinst. Alltså, om man ser bybor som inte gör detta, utan sitter tysta, ska man få igång dem. Är de bybor – vinst, som sagt. Är de varulvar måste de plötsligt försöka tänka som bybor och fundera kring vem som är misstänkt och varför. Men en varulv kan inte titta med färska ögon och se vem som ger scumtells, för de vet redan vem som är deras ulvkompisar! Så en varulv måste antingen
1) Ljuga ihop saker de ser, och förr eller senare lyser oärligheten igenom = vinst
2) "Tänka som en bybo" så hårt att de faktiskt tittar efter scumtells och rapporterar det de ser, och då kommer de hjälpa byborna med deras arbete = vinst

*
Pilzeman said:
Ante:
Du röstar nu på Vicotnik, men han har pratat ganska mycket idag. Vad vill du veta av honom?
Alla verkar ha fått veta olika saker igenom sitt fluff (roll, info). Finns det någon som har snackat om något som du funnit intressant eller underligt, som du vill veta?
Jag vidhåller ju fortfarande att din röst på Antemannen är kass och det du gör nu kan jag klassa in som snömos. Alltså, du har ju inte tillfört speciellt mycket med det här semi-feta-inlägget. Det är ju mest sunt bybosnack du kommer med. Du öppnar upp för drev mot !Paxen, xyas och Unfair men behåller din röst på Antemannen för att det kan anses som slappt att släppa honom.

Du tycker inte att vi har några bra case. Ditt bästa case tycks ju vara någon som uppenbarligen inte är aktiv. Jag skriver exakt samma sak som jag skrev till Vico: En röst på Antemannen är ett förhalande. Om vi vill hinna med alla den här rundan så måste vi sätta press på spelare som är i spel och inte sådana som inte är det.

Ingen av oss kommer ju låta Antemannen komma undan med det här. När denne dyker upp kommer det ryka om öronen på honom. Det är ju rätt självklart.

Sen har du en något osund inställning till Antemannen i övrigt också tycker jag. Fortsätter han att vara inaktiv så skall han hängas. Antemannen är ett lätt offer för hängning om han fortsätter med sitt spelande på det här viset, men vi kan inte utgå med att han är en ulv. Vi har gott om tid att jaga rätt på en ulv så att redan nu säga att Antemannen skall hängas är en billig utväg.

Byn kommer inte hänga en inaktiv spelare. Byn kommer att hänga en ulv.

Unfair

Hero
Vimes said:
Spider Jerusalem said:
Berätta lite om fluffet? Det var ju en satans bred fråga, har funderat en hel del på vad fluffet kan ha för betydelse i det här spelet. Jag tror som det har skrivits tidigare att det fluff vi spelare har fått i våra roller kommer att spela roll och hjälpa oss få ut ulvarna. Angående ulvrollerna så tror jag dom saknar information alternativt att deras information inte är relevant.

Det här var jäkligt tunnt Spider. Det har varit massor av intressanta diskussioner kring vilka varulvarna är fluffmässigt och så vidare, utifrån våra PM. Om du kollar i tråden ser du kanske hur vi resonerat, vilken diskussion det är av dig som efterfrågas. För det här inlägget du skriver är jättemenlöst. Du deltar inte i diskussionen och säger inget om din egen roll, det här är ju bara allmänna spekulationer.
Lugna ner dig lite, nu låter det som att du vill pressa folk till att råka outa info ur sina pm tidigare minnen (som pilze gjorde och nu blir kritiserad för), för att du senare ska kunna beskylla dem för det, eller få trygghet i det (som ulv). Men jag håller samtidigt med dig om att Spider kunde varit betydligt klarare med vad han säger, bara att det kanske ska diskuteras hur smart det är att bara be folk outa sådär utan egentlig press.

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Rösträkning 22:30

Här är mina tankar då:

Vico har inte spelat med samma självförtroende som tidigare. Att han tar upp DTF är lite skumt, men det är möjligt att det finns en förklaring till det. Han är dock den som känns skummast så här tidigt.

Vimes spelade konstigt enligt nån, "men det gjorde han förra partiet också". Var inte Vimes ulv då? Vet inte om jag håller med dock, annat än att outandet följer lite samma mönster.

Jag tycker att varken Vimes eller Pilzemans outningar är skumma. Möjligen Vimes försvar kring kraven på att outa.

KK har spelat samma stabila spel som alltid. Håller inte med i kritiken mao.

Finns inte så mkt mer att säga här. En del spelare har känts mer genuina dock.

Slutligen så skulle jag gärna se en outning av utrustning i första hand av de pressade.

Röst:Vicotnic
Tyr kändes byig.

Pilzefrau

hon/henne

Ond bråd död said:
Slutligen så skulle jag gärna se en outning av utrustning i första hand av de pressade.
(min emfas)
Utrustning? Om du menar utröstning hänger det inte ihop, men om du menar utrustning…

Måste vi hålla koll på folks grejer också? Gaah.

Unfair

Hero

Jag var nära att släppa min röst på dig efter ditt inlägg ända tills jag såg detta:

Ond bråd död said:
Utrustning. Ok, så nu är den bomben släppt. Jag tror nog att jag hade föredragit ifall de pressade fick outa vad de ville och sedan behövde motivera sig, för det var tidigare inte säkert att ulvarna de viste om att det fanns utrustning.

Jag skulle nu gärna vilja höra din motivering till varför du avslöjade detta men också varför du vill veta mer om det? (gör inget dumt som att outa en förmåga direkt om jag berör sådant nu)

Pilzefrau

hon/henne

Okej, ta det lugnt nu.

Alla visste inte att det fanns utrustning i spel.
Ond bråd död visste uppenbarligen.
unfair visste också uppenbarligen.

Tänk nu på att informationen "jag visste från början att det fanns utrustning i spel" nu är information man måste avgöra om ska släppa eller inte – för bara det ger vid handen att man har något med utrustning att göra – har utrustning, har förmågor som gäller utrusting, vet vem som har utrustning osv.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

unfair said:
Jag var nära att släppa min röst på dig efter ditt inlägg ända tills jag såg detta:

Ond bråd död said:
Utrustning. Ok, så nu är den bomben släppt. Jag tror nog att jag hade föredragit ifall de pressade fick outa vad de ville och sedan behövde motivera sig, för det var tidigare inte säkert att ulvarna de viste om att det fanns utrustning.

Jag skulle nu gärna vilja höra din motivering till varför du avslöjade detta men också varför du vill veta mer om det? (gör inget dumt som att outa en förmåga direkt om jag berör sådant nu)
Jag håller med, det var dumt att du gick ut med det och likt unfair så vill jag höra en motivering bakom det här.
Röst: Ond bråd död

Unfair

Hero

Pilzeman said:
Ond bråd död said:
(min emfas)
Utrustning? Om du menar utröstning hänger det inte ihop, men om du menar utrustning…

Måste vi hålla koll på folks grejer också? Gaah.
Det känns skumt att kritisera någon för att outa att de inte kände till en sak men det var rätt dumt av dig att säga som du sa, nu gav du ju ulvarna säkerheten i att de (om de inte har något föremål) inte måste ljuga ihop ett utan kan säga att de inte har något. För nu vet vi ju plötsligt att antingen så: 1. Alla måste inte ha utrustning, eller 2. Du är ulv.

Pilzefrau

hon/henne
Till Konrad Konvalj:

Det låter hemskt att säga det, men… det känns som om vi har olika högt ställda mål. Det verkar som att WRNU-varulv har utvecklats sen jag var här sist. Att realistiskt utgå från att kunna nita en ulv första rundan, alltså. Jag stödjer det, men den allmänna bybonivån måste ha höjts sedan jag var med senast. Då hade vi flera nybörjare, och återkommande problem med folk som inte var aktiva. Likaså mitt sunda bybosnack – jag håller med om att det är sunt bybosnack, men om det är saker som alla vet och som inte behöver sägas längre ber jag om ursäkt för att jag inte hängt med i utvecklingen.

Men visst. Drev på någon aktiv, så att någon svarar.
Röst: Ond bråd död
Ja, jag öppnade för drev på tre stycken och röstar sedan inte på någon av dem. Det är för att ingen av dem har någon röst, och en röst på en ny kandidat vore definitivt sämre än en röst (bland tre) på Antemannen.

Basenanji

Postd20modernist

Nu när jag läser Spiders och Vic's svar känns det ännu mer som att de är ulvar.

Jag håller med Vimes om att Vic spelar onormalt och vill se vad som händer om pressen på honom ökar. Men som sagt i min bok är både Spider och Vicotnik de som pingar högst.

Sedan tror jag att vi ska pressa på mer om fluffet (utrustningssnacket känns för mig som en dimridå) för att vi senare ska ha något att analysera. Varulvarna kommer då bli tvungna dels att hitta på saker som inte stämmer med andras kunskap om fluffet – och dels förhålla sig till strategin som sådan.

Allt sådant ser jag som potentiella varulvsfällor just nu, även om det förstås finns andra kompletterande strategier för att fånga dem.

Röst: Vicotnik

Pilzefrau

hon/henne

unfair said:
Det känns skumt att kritisera någon för att outa att de inte kände till en sak men det var rätt dumt av dig att säga som du sa, nu gav du ju ulvarna säkerheten i att de (om de inte har något föremål) inte måste ljuga ihop ett utan kan säga att de inte har något. För nu vet vi ju plötsligt att antingen så: 1. Alla måste inte ha utrustning, eller 2. Du är ulv.
Umm, ja, visst jävlar. Vad enkelt det är att komma på råd utan att följa dem själva.

Jag står fast vid rådet dock, nu med tillägget "gör inte som jag".

Basenanji

Postd20modernist

Minianalys av Spiders senaste inlägg:

Spider said:
Det finns folk som har halv outat eller hintat med information utan att konfirmera att det är från deras roll.
Men jag håller mina ögon på dem.
Det där känns tunt. Varför skulle det vara så bedrägligt att vilja delta i pratet om fluff? Tvärtom tycker jag att Spider här är vag och antyder att den som tillför något är skum – vilket är varulvstaktik, för då kan man vara inaktiv utan att det väcker misstänksamhet.
Och OM Spider nu bevakar vissa deltagare, då får vi verkligen hoppas att han kan bidra med en mer givande analys framöver. Hittills har vi inte sett något av det.

Spider said:
Ja det var ju bra att vi vet att du inte bara sitter och flummar runt utan har fakta på´det där, det dåliga är att du outar hux flux...
Och?

Spider said:
När jag har mer tid vid lunch kommer jag skriva ett bättre inlägg.
Ja tack! Det vore givande!

Vicotnik

Den onde
Staff member

Så som det ser ut så är det jag som är mest misstänkt. Vilket om jag har uppfattat det korrekt är för att jag:
1. Ville sätta press på de nya/mindre erfarna först.
2. Rösta på Antemman som är inaktiv.
3. Lägger ner min röst över natten.
4. Spelar inte med självförtroende.
5. Nämner DTF
Är det något jag missat?

1. Har jag redan svarat på och jag tänker inte upprepa mig själv igen på den punkten.
2. Jag håller för visso med om att sätta press på aktiva ger mer, men att inte sätta någon press på inaktiva spelare är som att säga att det är okej att inte vara aktiv och bara glida med i spelet.
3. Att jag sällan brukar lägga ner min röst stämmer, men jag anser det ändå bättre att lägga ner sin röst en att lägga en dåligt motiverad röst på någon.
4. Detta är en högst subjektiv bedömning, men att spela med självförtroende när man är i ett underlägge och är ifråga satt är inte det lättaste.
5. Jag gav min syn på hur jag tror spelet är konsturerat utifrån den information vi har om antalet deltagare. Är det då fel att tro att DTF kan finnas med? Ut över att ha nämt att DTF kan ha varit den 13 spelaren så har jag inte vidrört nämnet närmare.

I nuläget så tycker jag att Tyr har gjort bra ifrån sig utifrån det drev han haft emot sig, sen är jag även skapligt nöjd med Konrad.

Men som röst läget ser ut nu så går drevet mot mig.
Så bland de övriga som har flera röster på sig så lägger jag min röst på Ond Bråd Död.

Röst: Ond Bråd Död

Varför lägger jag då min röst på Ond Bråd död?
Väldigt tidigt så skriver han:
Ond bråd död said:
Jag tror jag fattat hur Vic resonerar om DTF. Vi skulle blivit tretton kring bordet.
Att han sen lägger sin röst på mig med motiveringen:
Ond bråd död said:
Att han tar upp DTF är lite skumt, men det är möjligt att det finns en förklaring till det
Men han förstod väl hur jag resonerade tidigare eller?
Sen så har inte Ond Bråd Död varit extremt aktiv heller. Utöver det så har upplever jag det som han inte uppvisat något större driv utan hoppar gärna på andra drev. Jag upplever även att hans poster inte bidrar till diskutionen i någon större utsträckning, utan det är mer tyst medhållande eller undvikande.

Rösträkning
Vicotnik (5) !Paxen, Antemannen, Vimes, Tyr, Basenanji
Antemannen (2) xyas, Pilzeman,
Tyr (1) OBD
Pilzeman (1) Konrad,
OBD (3) unfair, Spider, Vicotnik,