Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Hur fan kan jag vara så dum.
καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ. Ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων τὸν νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου· ἀριθμὸς γὰρ ἀνθρώπου ἐστί· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ χξϛ

χξϛ = representerar siffrorna 666

καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ. ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου, ἀριθμὸς γὰρ ἀνθρώπου ἐστίν· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ

ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ = Sexhundra sextiosex.

Båda texterna handlar om Besten från Jorden.

Besten från jorden har ett namn, men det namnet finns inte någonstans i Uppenbarelseboken. Men, hans namn korresponderar till ett numeriskt värde, det numret är 666. Det här numret är associerat med det av en människa.
Det viktiga med namnet av besten är att folk under hans makt måste ha det skrivet på deras hand eller panna, genom det bära ett märke. Märket kan vara antingen bestens namn eller det numeriska värdet på besten.

Jag tror vi har och göra med Besten och hans "kult".

Xyas

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ. Ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων τὸν νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου· ἀριθμὸς γὰρ ἀνθρώπου ἐστί· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ χξϛ

καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ. ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου, ἀριθμὸς γὰρ ἀνθρώπου ἐστίν· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ

Besten från jorden har ett namn, men det namnet finns inte någonstans i Uppenbarelseboken. Men, hans namn korresponderar till ett numeriskt värde, det numret är 666. Det här numret är associerat med det av en människa.
Det viktiga med namnet av besten är att folk under hans makt måste ha det skrivet på deras hand eller panna, genom det bära ett märke. Märket kan vara antingen bestens namn eller det numeriska värdet på besten.

what the...?

Xyas

Swashbuckler
Var fick du all den dær texten ifrån spider? Ær den i din roll eller? Før om den ær extern tror jag inte vi ska fæsta alltfør stor uppmærksamhet på det. Jag tror inte Recca gjort ett spel som kan ræknas ut från fluff-kunskap.

Vimes

Sillkung
xyas said:
Spider Jerusalem said:

what the...?

:gremooo: Jag är rädd! Håll om mig, xyas!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
xyas said:
Var fick du all den dær texten ifrån spider? Ær den i din roll eller? Før om den ær extern tror jag inte vi ska fæsta alltfør stor uppmærksamhet på det. Jag tror inte Recca gjort ett spel som kan ræknas ut från fluff-kunskap.
Jag tror snarare tvärt om, hon gillar fluff.
Det är inte från min roll, utan en spekulation utifrån lite fluff som finns i min roll.

Basenanji

Postd20modernist
Så varför har du varit så inne på demoner tidigare?

Vilka människor tror du har gjort rök i ladan?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Spider Jerusalem said:

Va? Lust att förtydliga dig lite? Var fick du det där ifrån?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Basenanji said:
Så varför har du varit så inne på demoner tidigare?

Vilka människor tror du har gjort rök i ladan?
Det skulle kunna vara besten som kom och då vi inte vet hur personen dog så är det omöjligt att veta om den var skivad, offrad eller kokt.

Besatta människor fungerar lika väl som folk som har svurit sin tro till besten och lyder under dennes makt.

Xyas

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
xyas said:
Jag tror snarare tvärt om, hon gillar fluff.
Det är inte från min roll, utan en spekulation utifrån lite fluff som finns i min roll.
Jo sækerligen gillar hon fluff, men jag tror inte att att vi kan dra några slutsatser om spelets uppbyggnad genom att læsa bibeln.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
Vicotnik said:
Va? Lust att förtydliga dig lite? Var fick du det där ifrån?
Från böcker, wiki och min kunskap om bibeln.

/Spider är ju kristen.
Men Spider. Just nu är du inne i något konstigt flow. Du kastar ur dig en massa saker om; djävulen, satan, lucifer, beelzebub och nu besten + hans pack. Tidigare var det snack om demoner och tidigare var det snack om att vi skulle lägga locket på och vänta lite mer med spekulationerna kring detta i och med att du inte ville gå in på din roll djupare.

Det som händer nu skapar enbart förvirring vill jag påstå. Recca må gilla fluff, men det du nu lägger fram är ju utöver normalt fluff om man får säga så.

Basenanji

Postd20modernist
Vimes kastar strålkastaren mot mig så jag utvecklar mig lite:

Jag tror att Vicotniks tes om DTF och antalet varulvar är riktiga eller kan vara riktiga. Inget scum tell i det. Det är mer "metakunskap om varulvsspel".

Däremot är det scum tell över hans strategi att dreva mot nybörjare. Det finns ingen vettig logik bakom det: tvärtom är det korkat och osammanhängande. Vic har heller inget bra svar, mer än det jag kunde pressa fram. Varför har inte han skrivit något liknande själv?

Jag tolkar det som att Vic har valt en strategi redan från början som han håller sig till, bara för att kunna motivera sina röster. På så sätt kan han "slippa" analysera vad folk säger och gör och därigenom undgå misstankar eller lämna efter sig analysmaterial.

Spider är den som i nuläget pingar högst: han ger återkommande svävande svar och har nu för en liten stiund sedan petat in en hel hebreisk novell från Golanhöjderna med siffrorna 666. Idiotiskt, blir bara massa brus.

Men sedan tycker jag också att det är besvärande att Spider varit inne på demoner. Min magkänsla talar om för mig att bi har en kamp mellan dels djävulen och hans anhang i mänsklig skepnad och dels bybor, varav någon (precis som Unfair är inne på) kan vara "stark i anden" på något sätt.

KK, Vimes, Pilzeman, Tyr, Unfair tycker jag känns rätt gröna hittills.

Det här tycker jag renar OBD i nuläget:

Ond Bråd Död said:
Ulvar har svårt att jaga "ulvar" eftersom de vet vilka som är skyldiga egentligen och är ängsliga att göra fel. Resultatet blir ofta att ulvarna blir veliga. DTF däremot kan de jaga med hjärtats lust utan att begränsas av sin kunskap och utan att behöva ängslas. I mitt första spel som varulv var jag riktigt usel varrulv och jagade fanatiskt DTF. Därför ser jag den typen av jakt ulvig. Att som jag gå ut med info däremot tycker jag inte är ulvigt.
Det är bra tips.

Just nu ska jag försöka sammanställa röstningsläget, men till dess ser jag gärna att Vic och Spider kan säga något om huruvida vi har med demoner eller djävlar att göra? Och framförallt: vad talar för att det borde vara någon av dessa?

Tyr

Hero
xyas said:
Jo sækerligen gillar hon fluff, men jag tror inte att att vi kan dra några slutsatser om spelets uppbyggnad genom att læsa bibeln.
Alltså jag tror ingen drar några slutsatser av detta, men det är ju värt att anmärka på. Det är en av många tänkbara scenarion som antagligen inte spelar så stor roll i slutänden. I nuläget så finns det antagligen väldigt få bybor som vet sanningen bakom hotet. Det baserar jag på att det fortfarande är okänt. De få som vet något vill inte säga något i nuläget pga att de riskerar nattmord eller att ulvarna anpassar sig efter informationen nu när det är väldigt lite outat. Så här ska det förstås förbli. En eventuellt siare ska inte gå ut med det förrän det ger byn något! Så ja vi får nog sväva i ovisshet ett tag till.

Unfair

Hero
Jag vet inte Spider. Din teori känns sådär, jag kommer inte att tro på den förrens du lägger bevisen på bordet. Men den tog fram intressanta reaktioner, folk kom ju nästan direkt med "Nej vad löjligt det där är omöjligt!!" efteråt, så det är inte omöjligt att du trampade på någons ömma tå där.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Just nu ska jag försöka sammanställa röstningsläget, men till dess ser jag gärna att Vic och Spider kan säga något om huruvida vi har med demoner eller djävlar att göra? Och framförallt: vad talar för att det borde vara någon av dessa?
Vad: Demoner.
Varför: fluff.
Just nu tänker jag inte utveckla detta om så inte massan kräver det av mig.

Pilzefrau

hon/henne
Jag håller med om att OBD bör outa föremål. Vi får komma någonvart med dreven; jag håller inte räkningen men jag tror hen har rätt många röster mot sig nu.

Unfair

Hero
Ond bråd död said:
Xyas vill att jag outar. Vad säger ni andra?
Tjae, det är ju ingen slump att jag har min röst på dig, och nu när du har haft gott om tid att prata ihop dig med dina varulvskompisar (eller om det var demoner) så låter det på dig som att du har kommit på en riktigt bra lögn. Kan ju säga att om du inte outar något mer eller kommer med bra argument till att jag ska flytta min röst så ligger den kvar ett tag till.