Vi vet ju från startinlägget att det finns både bybor och ulvar så det är väl klart att man kan anta att förmågorna reflekterar detta. Men ja det känns givet att upplägget är annorlunda. Det är t.ex mycket möjligt att ulvarna behöver befinna sig på samma ställe som en bybo för att få döda denne i nattfasen.Angående ration bybor-ulvar:
Jag tror inte på 7-3 eftersom det skulle kunna betyda att spelet slutar lite väl snabbt:
R1: Två bybor bort (En nattmördad, en röstas ut) 5 bybor 3 ulvar
R2: Två bybor bort (En nattmördad, en röstas ut) 3 bybor, 3 ulvar, GAME OVER.
---
Nej, jag tror nog på antingen 8-2 eller nåt annat knasigt Vimes-upplägg som jag hittills inte alls har luskat ut. Det här verkar vara ett sk "semi-öppet" alt "stängt spel" spel, dvs där själva spelupplägget är mer eller mindre dolt för spelarna. Jag får en känsla av att vi nog ska förvänta oss en rätt udda speldesign i det här partiet.
Just nu pratar vi ju mycket om föremål i vagnar, som ska låsa upp förmågor. Vad talar för att det är byboförmågor? Vad talar för att det är ulvförmågor?
Till den graden att om jag skickar in ett namn som inte är i min vagn så händer ingenting.
Det gör
1. Om ulvarna mord (om de har ett) fungerar likadant bör vi inte säga hur vi går innan rundan är slut.
2. Om ulvarna inte fungerar så, så vill jag veta vilken vagn folk slutar i så jag kan använda min förmåga.
Jag får det bara inte att gå ihop Lukas. Du vill att vi inte ska avslöja hur vi ska flytta oss om nattmordet fungerar som vanligt MEN om nattmordet inte fungerar så ska vi helt plötsligt avslöja vart vi ska?Mina tankar var grejen runt att vi kanske inte ska avslöja hur vi tänker förflytta oss.
Inte allsJag får det bara inte att gå ihop Lukas. Du vill att vi inte ska avslöja hur vi ska flytta oss om nattmordet fungerar som vanligt MEN om nattmordet inte fungerar så ska vi helt plötsligt avslöja vart vi ska?
På vilket sätt påverkar nattmordets funktion din förmåga?
jag har läst det, men jag är så lågpannad att det tar ett bra tag att få in allt och dessutom minnas det. Sorry. Jag försöker inte göra en grej av någto som inte är en grej.Empi said:Visst har du väl läst startinlägget? Eller försöker du göra en grej av något som inte är en grej för att verka produktiv? Du är ju placerad väldigt långt fram i tåget, har du någon reflektion över din position i tåget i förhållande till spelupplägget och ditt roll-PM? Var gärna lös och vag men eftersom alla (bybor) har en förmåge-rad så tror jag det inte är alltför svårt för dig att komma med något lagom diffust som inte sabbar spelet för byn.
Jag kanske är otydlig som blandar ihop förmågor med föremål, men det är ovanstående som gör att jag blir skeptisk till att outa föremål: alla spelare (dvs inklusive ulvar) letar efter föremål som låser upp förmåga.Vimes startinlägg said:Alla spelare letar efter något. När spelaren befinner sig i vagnen där föremålet finns blir en hemlig förmåga upplåst.
@Empiricus
Kolla här:
Jag kanske är otydlig som blandar ihop förmågor med föremål, men det är ovanstående som gör att jag blir skeptisk till att outa föremål: alla spelare (dvs inklusive ulvar) letar efter föremål som låser upp förmåga.
Visst är det väl rimligt att byn by default inte behöver sådana förmågor medan ulvarna nog kan bli bättre om de får förmågor? Eller missar jag något?
Det står under rubriken Bybo-PM, men: Alla spelare =/= alla bybor. Kan peka på att även ulvarna letar saker. Är det på balansen bättre att alla, även ulvarna, får nys på sina förmågor tidigt? Jag tror att massoutning är dåligt, och med det menar jag att allaoutar både vad som finns i deras vagn och vad de söker efter, annars finns det inget speltekniskt som hindrar att byn vinner på att alla går ut med allt de vet.
Att LJS vet att det finns biljetter kan betyda lite olika saker som jag redan berört. EftersomSedan: jag är fortfarande ute efter LJS som pratar om att ulvar saknar biljett. Hur vet du det LJS? Du vill väl också veta det @Empiricus ?
Med detta resonemang från tidigare så är det i nuläget för mig inte jätterimligt att lägga press på Larsson att gå ut med info om varför biljetter finns. Om A så vill vi inte att det kommer ut mer exakt hur den funkar direkt i runda 1, i B så kommer Larsson hursomhelst ljuga, och i C så hade det nog redan framkommitOm vi utgår från att LJSLarsson har information om att biljetter existerar, vilket jag åtminstone gör så finns det två orsaker till att Larsson vet om biljetter: A - Larsson har någon form av förmåga som har att göra med biljetter, eller B - Larsson har information om att han har/ej har en biljett.
Hursomhelst så är biljetter en grej, och då kan avsaknandet av biljett antingen innebära: A - Byn har biljetter, ulvarna har det inte, B - Det finns en tredje faktion som saknar biljetter, C - Biljetterna är ett villospår för att förvirra byn och förhindra massoutning
Fluffmässigt resonerat så kan tågmetat rimligen sträcka sig till konduktörer med möjlighet att kontrollera om någon har biljetter, och känns som något att hjälpa byn med.
Du är väl en välrenommerad vis och ulvspelserfaren filur som inte har svårt för längre och klurigare resonemang egentligen, så hos dig kan jag nog tänka mig att se aktiv anstiftan snarare än lågpannerijag har läst det, men jag är så lågpannad att det tar ett bra tag att få in allt och dessutom minnas det. Sorry. Jag försöker inte göra en grej av någto som inte är en grej.
Spännande info. Det här har förstås Vimes räknat ut och det är då rimligtvis ingen gamechanger som rullar iväg i slutet på runda 2. Och det finns folk som Empi som inte kommer "levla" under spel.Kul, jag kan då outa att jag letar efter nyårsraketer, och min förflyttning kommer göra att jag inte kommer hinna nå raketerna innan vagnen lossas från tåget varför jag väljer att outa det nu.
Jag ställer samma motfråga som Empi, är det logiskt att jag ska outa mitt föremål? Däremot har du svarat, så jag flyttar min röst till nästa på tur.Hellzon vad har du i din vagn? Ge det nu när du spamröstar så att jag/vi kan gröna dig genom att gå och kolla din vagn.