Nä, jag tycker inte heller att det är rimlig design att ulvar inte har biljett medan bybor har det. Det låter ju asknasigt.
Så varför drar med en sådan hälsningsfras? LJS är ju rutinerad, har arrangerat flera varulvsspel och dessutom vunnit som episk Mäster Ulv. Inte kan väl LJS själv tro att Vimes skulle designa ett så enkelt spel? Och varför hugger Halo9000 m fl på det här med biljetter? Och slutligen: varför skriver LJS/Halo9000:
Halo: Menar du att ulvarna saknar biljett för resan?
LJS: Jag har information som skulle kunna peka mot den teorin, ja.
Ok. Vad då för information?
LJS said:
Anledningen till att jag i början av spelet kunde tänka mig att ulvar inte har biljetter är det i mitt roll-pm står att jag har biljett som ett föremål. Föreställde mig då att ulvar kunde vara utan (särskilt med tanke på att Emp smulade om biljetter i sin post). Nu har ju inte byn unisont ställt sig som en man och sagt "Ja, vi har varsin biljett", och både Ragnar och Hellzon har rent av gått ut med att han inte har någon - så den teorin har gått i sank. (Har svårt att tänka mig att två ulvar skulle göra något sådant i detta skede).
Det där är ett konstigt svar för mig med tanke på att det i mitt bybo-PM knappast står något konkret om föremål. Ja, jag letar efter något, men jag har inget föremål
med mig.
Men det är en himla soppa det här. Ni har rätt i att ulv-LJS knappast vinner på att dribbla om biljetter. Det talar i så fall för att LJS verkligen kan ha lagt en fälla för att se vilka som nappade. Men det känns som en rätt usel strategi, vilket i sig är konstigt eftersom LJS både är skarp och erfaren. Honungsfällor är också oftast verkningslösa.
I min läsning så känns det snarare som att Halo9000, Tant Ragnar och LJS försöker skapa ett samtalsämne så de får ett skönt ulvrum att vara i. Der känns mer som attd e lägger en fälla för korkade bybor att klampa in i. Typiskt en sådan fälla jag skulle gå i.