Ja, byn är ju oftast awesome så att upplåsta förmågor skulle vara värdefulla för byn är ännu mindre troligt. Däremot är det nog bra för ulvarna att "hitta sin pryl".Hellzon said:Jag är lite tveksam till steg 3 eftersom byn är så awesome på det här forumet men eftersom det snarare inte mejkar sense att t.ex. siaren inte kommer igång förrän flera rundor in i spel så OK.
Det där tycker jag faller på att det då oftast kräver mer tid än vad vi har i det här partiet. Tex. R2: Förmågesiare bekräftar att person X har förmåga R3 person X outar att hen är en tracker. R4 trackern redovisar att... Nä, tar för lång tid. Suboptimal strategi, men kul bjäfs i ett sådant här spel och kan skapa lite bökigt brus.Hellzon said:Du tappar mig dock vid steg 5. OK, det kanske inte är de fetaste förmågorna men om vi kan plocka upp par fyra fem sex stycken blir det ju intressant.
Ja, här tänkte jag för snabbt. Men ok, jag utgår från att ulvarna boostas av att hitta föremål. Byn är stark redan utan sådana extraförmågor. Ulvarna är förmodligen bara två= stor bybofördel. Alltså rimligt att ulvar vill låsa upp förmågor.Hellzon said:Och steg sju följer ju inte logiskt av något av de tidigare stegen. Tror du alltså ulven/ulvarna blir jättemäktiga av att hitta sina grejer? Om vi har normala siare och väktare och kan få second-stringförmågor av föremålen så är det väl rimligt att ulvarna funkar likadant - normala och får en liten boost av föremålen?
Jag har ju tjatat (sorry!) om det här hur mycket som helst. Jag tycker att LJS snack om att han har något som tyder på att ulvarna är fripassagerare är skumt. Jag tycker också att det kan vara värt att hålla ett öga på dialogerna kring detta, tex Tant Ragnar och Halo9000.Empiricus said:@Basenanji - Kan du peka på hur du har spelat och resonerat kring Larssons biljettfråga med vetskapen om din egen biljett? Vad grundar du din tanke om traditionella förmågor på i ditt schema av antaganden, gissningar eller annat?
Löst tänkt nu:Men för att ge lite nytt blod till spelet: vad säger ni om min tes att ulvarnas nattmord sker i turordningen 20+?
Okej, eftersom rundorna är korta (bra design tycker jag!) så kommer jag vilja outa några grejer:
-*- Jag har en biljett.
Har jag missat något, Basse? Du har en biljett ... men du har samtidigt inget med dig?Det där är ett konstigt svar för mig med tanke på att det i mitt bybo-PM knappast står något konkret om föremål. Ja, jag letar efter något, men jag har inget föremål med mig.
Jag tycker jag har sett rätt många röster för att Sidd och Stövelkatten ska outa vad de delar vagn med för prylar. Nu kollar jag för säkerhets skull, efter mitt inlägg med förslaget kommer ju både Tant Ragnar och Empiricus med bifall. Sidd har ju lobbat för ännu mer outning tidigare. OK, ingen absolut majoritet men det är ju knappast en marginell åsikt heller.Men varför skulle det vara rödande att stövlis inte avslöjar? Det finns ingen koncensus kring att outande är det bästa (jag tex är emot det). Och om du menar att det är för att katten sitter långt bak i tåget så är det ju faktiskt 2 vagnar efter = 2 rundor = gott om tid att outa.
Känns som en märkligt anklagelse. Varför vill du så gärna veta var föremålen finns?
Ehum.Spontan tanke. Kan det vara så att ulvarna inte har nattmord i traditionell bemärkelse, utan snarare är kapabla att knuffa folk in i sista vagnen innan den kopplas loss varje runda? Ska bli spännande att se vad som händer mellan runda 1 och 2.
Ser inte ut som om ulvarna puttar in folk i sista vagnen iaf.Ny runda startar: I spelstarten meddelas vilken spelare som står i vilken vagn, samt vilka som blivit nattmördade och i vilken vagn de ligger döda.
Ah, med "föremål" så menar jag sånt vi alla letar efter. När resan startar har jag biljett men inget annat.Har jag missat något, Basse? Du har en biljett ... men du har samtidigt inget med dig?
Basse, letar du efter något föremål också? Säg inte vilket, bara ja eller nej.Ah, med "föremål" så menar jag sånt vi alla letar efter. När resan startar har jag biljett men inget annat.
Ja, jag letar efter något.Basse, letar du efter något föremål också? Säg inte vilket, bara ja eller nej.
Så då är det bara LJS som avviker med att ha ett föremål utöver vad som finns i ens vagn? Eller är hela det här bara Basse och LJS som inte läst sina roll-pm ordentligt och rör upp en massa brus i onödan
Du får som du vill Basse; jag röstar på dig.Försöker du brunsmeta mig Larsson? Om du tycker att jag är misstänkt vore det logiskt om du röstade på mig. Gör det, tycker jag, för om man går genom dina poster ser man lätt att du upprepade gånger antyder hur jag är skum utan att du vågar ta klivet till att verkligen rösta på mig.
Kan du klargöra det ytterligare, står det om biljetten som separat rad? Sist i PM? Först i PM? I samband med din roll? Liknar ditt upplägg det som @Basenanji beskriver eller inte?För att tydliggöra:
I mitt roll-pm står det att jag har med mig en biljett.
UTÖVER det finns ett föremål i min vagn.
Varför då? Det skulle vara bra med en förklaring på varför du ligger med första rösten på Larsson nu när du leder drevet där och inte egentligen har någon uttalad åsikt om Larsson mer änSådär, nu har jag läst ikapp. Jag känner att min röst ligger bra där den gör just nu.
Är det biljettgrejen som är hela orsaken? Något annat?Jag tycker att LJSLarssons info om biljetter är spännande. Är det möjligt att utveckla det?
Nu får vi ju inte citera våra pm, så jag tycker det här bryter en aning mot reglerna andemening, men det är ju å andra sidan metat här på wrnu att vi gör så...Kan du klargöra det ytterligare, står det om biljetten som separat rad? Sist i PM? Först i PM? I samband med din roll? Liknar ditt upplägg det som @Basenanji beskriver eller inte?