- Lynchning
- Förmågor (siare, väktare, tracker, etc.)
- Varulvarnas nattmord
- Andra nattmord
Utarbetad Konkelkod för eventuella spöksiare annars ett basic hjälpprogram för ordinära spöken.
Konkelkoden
När du som spöke får rösta från graven så gör du så här:
Röst 1: Rösta på dig själv utan att använda fet stil om du har en powerroll.
--> Du har utöver spökrollen en roll som siare!
Röst 2: Rösta på den du siade utan att använda fet stil.
--> Du är alltså en facking spöksiare och du pekar på den som du siat!
Röst 3: Rösta på den du siade med
fet stil om du siat en ulv alternativt
"ingen" om det inte är en ulv.
--> Okay, spöksiaren har via Konkelkoden levererat en ulv från graven! Alternativt inte fått utslag alls. Om du med din tredje röst röstar på samma spelare som röst 2 fast med fet stil är saken biff! Däremot kan det ju vara så att du är en spöksiare, men inte har fått något utslag på den du siat (röst 2) då röstar du istället "ingen" med din röst 3.
Röst 4: Denna röst är som din röst 1 fast med fet stil. Alltså på en ny spelare. Du är ett simpelt spöke. Använd
fet stil så att din röst fortfarande är giltig. Du är trots allt en bybo och kanske har du skapligt omdöme att rösta på en ulv. Det är upp till oss andra att följa dig eller inte.
Röst 5: En möjlig utslagsröst som kan användas vid kaos eller bara ett läge att förstärka den fjärde rösten.
Röstar du röst 1 med fet stil är du alltså ett simpelt spöke. Superlätt att komma ihåg och omöjligt att misslyckas. Då har du sedan 4 röster att svaja med under rundan med ditt goda bybo omdöme, men det är ju mest onödigt*. Vi alla kan ju snabbt kolla din första röst. Är den fetad eller inte. Kan inte misstolkas.
Hänger vi spöket som är en spöksiare så får vi ingen hjälp av Röst 1 (utan fet stil) i och med att hens förmåga ej trädit i kraft, men spöket kan likväl aggera enligt Konkelkoden för att signalera att hen är en siare, men har inget resultat så att säga.
*Det låter så klart rimligast att spöket är bara ett spöke och då får vi helt enkelt luta oss tillbaka på vem spöket ser som ulvigast och dra våra slutsatser från det. Det finns ju inga garantier att spöket är lika vass utanför spel som K.K. Jag tror det är svårt för spöket att kommunicera ut hur hens tankar går i övrigt genom att svaja runt med rösterna till höger och vänster därför är det bäst att vi håller det enkelt.
Röst 1 med fet stil = Spökets prime ulv. Givet kan spöket dra på sin röst så långt hen vill utan att Konkelkoden skall spricka. Lägger in det nu så slipper jag oroa mig för varför spöket drar på det hela. Övriga röster kan anvädas för hjälpa byn om det barkar åt nått håll, men skall ju inte användas för att plötsligt skifta drev mitt i rundan eller nån form av slentrianröst här och var utan tryck och tyngd. Det får byborna pyssla med och är inte ett jobb för spöken.