Ny dag, nya tag!
Några tankar i nuläget. Jag portionerar ut dem i olika inlägg för läsbarhetens skull.
Vimes drev mot mig är också ett varulvsrum att befinna sig i
Jag blir mer och mer osäker på Vimes och tycker att han själv gör det svårt för sig när han så envetet driver bandvagnen mot mig. Hur konstruktiv är han själv? Han har gjort en lista på eventuella upplägg, men handen på hjärtat vad leder den till? Vad får vi ut av att det kan vara upplägg E eller F? Vad vill Vimes bidra med? Eller är det ett sätt att visa sig aktiv, utan att tillföra något?
@Vimes, vilka slutsatser skulle du dra av dina eventuella scenarios?
Ett lågvattenmärke tycker jag hans kritik av min lista var: jag postar en lista och följer upp med att rösta på den kandidat jag vill se bidra mer. Det är inte ulvigt. Ändå vill Vimes rikta kritik mot mig för att jag inte är tillräckligt konsekvent? Det ÄR svårt att driva konstruktiva diskussioner i runda ett, det vet alla. Att placera andra spelare i en lista är något. Dessutom: Jag har faktiskt tagit ställning i mer än bara frågor kring spökkoden. Jag har tex sagt att jag tror att en potentiell väktar+siarkombo är mer värdefull än i andra spel. Varför ägnar sig Vimes åt cherry-picking?
Jag blir också besvärad av att Vimes spelar så här. En rutinerad bybo-Vimes borde fatta att drevet mot mig är svagt. Nä, bättre kan du Vimes.
Ska vi begrava spökkoden en gång för alla?
Tjatigt ämne, ledsen för det, men jag tycker ju att det är viktigt att ni får se vad som ligger bakom att jag borrar ner mig i den här spökkoden. Betrakta det som ett bevis på att jag är en engagerad bybo som vill hjälpa byn att förstå mig. Det finns också gott om tid att göra mer än att bara prata spökkod.
Jag kan inte se hur KKs spökkod är mer än en rolig take på spökrollen, tyvärr. Jag ser inga som helst tecken på att spöket kan sia. I LJS presentation av rollerna står det ju
explicit att
Trackern kan befinna sig på olika lag. Om siaren kan vara ett spöke borde det också stå explicit utskrivet. Det gör det inte. Det är inte ens säkert att vi har väktare eller siare! Nu var det faktiskt inte KK som gissade på att spöken kunde sia, utan andra så KK blir lite grönare där. Men jag ser det som att någon/några vill "hjälpa" KK genom att se hur en eventuell kombo spöke och powerroll "grönar" KK. Varför är det så viktigt? Varför får man inte dreva mot KK eller åtminstone kritiskt diskutera spökkodens användbarhet?
Kanske drog KK iväg, hög på sin egen idé och sedan blir jag helt obstinat kring det här som om det vore scum-taktik att få snacket att handla om potentiellt känsliga frågor. För att förklara varför jag var kritisk: jag tycker inte att det känns bra om ulvar och zombiesar förstår vem som är ett spöke.
Rollbeskrivningen för siare och spöken skiljer sig åt märkbart:
LJS said:
LJS said:
Varje runda kan du sia en annan spelare, genom att skicka meddelande till spelledaren, och får då reda på om den är varulv eller ej. Detta är det enda du får reda på; du ser inte ifall spelaren är bybo eller något annat läskigt.
jämfört med
LJS said:
LJS said:
Du är en före detta bybo som för länge sedan dog för att hjälpa byn, och du har nu väckts från de döda för att än en gång göra din plikt.
Om du åker ut ur spel håller sig din ande kvar i nästa runda och får fortfarande rösta. Du får rösta fem gånger den rundan med en post som enbart innehåller ”Röst: [X]”; du får alltså inte skriva något i den runda du håller dig kvar i. (Det är som vanligt den sista lagda rösten som gäller)
Även om du hänger kvar och röstar påverkar inte din närvaro andra lags vinstmål. Har till exempel ulvarna paritet vinner de, även om spökröster i teorin hade kunnat förhindra att de tar över röstningen.
För mig är det helt uppenbart att man
antingen är en siare eller ett spöke.
Och! Spökkoden är inte så cool som den skulle kunna vara eftersom
vi inte kan veta om spöket använder sig av den eller inte. Vi kan inte säkert
veta att spöket följer koden bara genom att se hur rösterna tar sig uttryck. Och tänk om spelet tar någon märklig vändning som gör spökkoden obsolet? Nä, jag tycker nog att spökkoden tvingar in spöket att bete sig på ett sätt som denne kanske inte spontant själv vill följa. Sedan det allra viktigaste (och som ingen har bemött sakligt):
Det finns inget som talar för att ett spöke efter sin död skulle se spelet klarare än andra bybor. Spöket "blir" inte automatiskt bättre på att analysera spelet efter sin död. Däremot är det säkert så att KK, som ofta blir utröstad tidigt pga skillz, gärna vill kunna bidra efter sin död. Så OM han vore spöke vore spökkoden ett jätteroligt sätt att få vara med lite extra. Han läser helt enkelt spökkoden utifrån sitt sätt att spela på.
I nuläget tycker jag inte att KK är lika röd som jag först uppfattade honom. Jag tror nog att KK bara drog iväg, hög på sin idé, sitt filter. Samtidigt är jag bekymrad över att ulvar och zombiesar nu kan börja dra slutsatser kring vem som kanske är ett spöke.
Men nu släpper jag det här och går vidare. Om någon vill ställa frågor om min syn på spökkoden mm. får de läsa ovanstående.