Efter lite jobb, massor av kaffe och inte ett utan två wienerbröd är jag redo att flika in lite eftermiddagstankar. Jag hade tänkt försöka skita ur mig en röst, men för att göra det behöver jag alltid klura en massa. Denna gången tänkte jag försöka mig på någon form av strukturerad metod för detta enligt formeln (BI x BK) x SF.
BI = Bybo
SF = Scumfaktor
BK = Basenanjikomponenten
BASENANJIKOMPONENTEN OCH KÅNKELKOEFFICIENTEN
Jävlar vad mycket göttigt han hann skriva i slutet av R1. Om han ändå hade skrivit det tidigare...
Inte bara intressanta iaktagelser om spelet, utan om varulvsspel generellt. Ska ta med mig mycket från hans sista andetag i det här partiet. Sorry för hängningen, Basse!
Av Basenanjis svanesång kan man i vart fall, och i min läsning, utröna att han ungefär tyckte så här (R1 #289):
Grönish - Korpa, KK och KrilleW
Rödish - Halo9000, Genesis, Vimes, Tant Ragnar
Var man grön enligt Basenanji kommer jag multiplicera BI med 0.9 och om man var röd blir det istället 1.1.
BYBOINDEX
Jag tycker alltid att det är svårt att bedöma vem som är ulvig, särskilt när det ska jämföras mellan folk. Blir alltid en gulröd massa där i mitten. Så jag tänkte försöka vända på det och istället se vem som är mest byboig i spelet. Det vill säga, vem spelar mest byboigt (konstruktivt, analytiskt etc.).
Det visade sig vara nästan lika svårt, iaf utan att lägga alltför mycket tid på det.
Nedanstående lista är till största delen baserat på slutet av R1 och hela R2, samt en god portion magkänsla, av den enkla anledningen att jag inte orkar gå igenom varenda inlägg...
Byboigast är högst upp på listan. Den är inte helt exakt då det är svårt att bedöma ibland, men det är i alla fall bra att vara högt upp på den. I vissa fall, typ Genesis/Empiricus, så skulle ordningen i princip kunnat vara omvänd. Jag behövde bara få in namnen i listan där de ungefär hör hemma. Poängtilldelningen får spegla det tänker jag.
Poäng | Deltagare |
---|
- | Basenanji (Bekräftad bybo - även om hans spel kanske inte indikerade det) |
- | Konrad Konvalj (Bekräftad bybo) |
1 | Hellzon |
1 | Korpa |
2 | Empiricus |
2 | Genesis |
3 | Vimes |
3 | KrilleW |
3 | Halo9000 |
3 | Tant Ragnar |
4 | Xyas |
4 | Sidd |
SCUMFAKTOR
Eftersom jag har så svårt att rangordna folk i rött-grönt så slänger jag istället folk lite godtyckligt i tre korgar. Tanken här är att produkten av byboindex och skumfaktor ska generera någon form av lista i slutändan. Basenanjikomponenten i ekvationen är nån sorts hävert, eller nåt...
Grön (x0.7): Hellzon, Korpa, Empiricus
Oklart(x1): Genesis, Halo9000, Tant Ragnar
Röd(x1.3): Xyas, Sidd, Vimes, KrilleW
RESULTAT
Korpa - 0.63p
Hellzon - 0.7p
Empiricus- 1.4p
Genesis - 2.2p
Halo9000 - 3.3p
Tant Ragnar - 3.3p
KrilleW - 3.51p
Vimes - 4.29p
Xyas - 5.2p
Sidd - 5.2p
Vi har alltså två "vinnare" - Xyas och Sidd! Grattis!
Jag kommer emellertid inte rösta på båda, dels för att man inte får det, dels för att jag tycker nog att Xyas är lite mer fishy än Sidd. Eller snarare, Xyas är specifikt fishy, Sidd är allmänt ulvig.
RÖST: Xyas
Du skriver att din rollbeskrivning inte stämmer med det som Larsson presenterade i R1 - kan du på något sätt beskriva hur den skiljer sig? Du har ju redan outat dig som spöke.