EUPHORIA!
Yes! Nu jävlar ska vi röka ut grisulvarna!
Alright. Jag som ju näst Vicotnik är den mest seniore spelaren här burkar ju vilja dela med mig av lite varulvsspelsvisdom (huruvida jag är speciellt vis tycker jag man kan diskutera). Jag vetefasen om det är värt att lyssna på mig. Eller rättare tycker så avskyr jag när folk leker följa John med mig, det har dock blivit bättre de senaste spelen (inte minst sedan jag jvar bensäker på att xyas var ulv i Ankeborg
). Men eftersom det alltid blir ett jävla snack, och eftersom jag har spelat det hgär spelet tillräckligt många gånger för att faktiskt ha tänkt en hel del kring det så:
Det finns två sätt att resonera för byn anser jag. Antingen så går vi på scum tells eller så försöker vi pussla ihop information för att se ett mönster som låter oss identifiera ulvarna. Senaste spelet, Mukwas Mutant 2089, var ett spel där byn resonerade stenhårt efter infon, och vi vann. Hade dock Mukwa gömt en ulv i de ihopparade rollerna (jag, Möller, Recca och Vico) hade vi fått problem. I exempelvis Ankeborgsspelet var det bara scumtells som gällde eftersom det inte fanns någon info att förhålla sig till.
Så vad innebär det för oss? Tja, vi måste följa båda spåren. Såhär i början av spelet är det naturligt att man försöker resonera kring upplägg osv eftersom det inte finns speciellt ycket mjuk info i tråden (.d.v.s. sådant som folk faktiskt har skrivit). Och det är bra! Allt som skrivs i tråden kan vi använda senare!
Dock, brasklapp! Ulvarna ska vara de som måste göra bort sig. Risken med att vara för på med att outa själv och resonera kring upplägget är att vi hjälper ulvarna att hitta på lögner som håller. Det vill vi undvika. Jag kommer slå ner som en hök när jag tycker att resoenmang går åt ett sådant håll eller att folk kastar ur sig info om sin roll helt opåkallat (jag tittar på dig Brynolf).
Men sen är det scumtells. Varulvarna kommer göra missar, dom kommer skriva saker som inte riktigt "känns" rätt, eller så kommer de (vi får hoppas! jag tittar på dig Lukas) tabba sig rejält och skriva ulv i pannan på sig sjävla. Anyways så är det svårt att veta när vi börjar få nytta av scumtellsen. De ackumuleras under spelets gång, för det mesta. Men det vi MÅSTE göra för att skaka fram tells på folk är att
pressa. Det ska vara ett jävla helvete att spela varulvsspel, och framförallt om man är varulv.
Sen, som bybo har man inte bara i uppgift att hitta ulvarna. Man har en andra uppgift också. Och det är att inte bli utröstad själv. Bete er som bybor och inse att det här är ett lagspel.
Var konstruktiva! (och aktiva!)
Jag tror att Paxen har skapat ett ganska ordinärt spel den här gången för övrigt. Inget allt för wacko. Detta leder mig till att tro att det vi främst kommer kunna jaga med är scumtells och siarkraft (om den finns). Även om det är så så anser jag att vi ska följa mönstret från tidigare spel:
1. Försöka dreva alla under första rundan.
2. Någon form av outning krävs (måste inte vara en direkt outning av förmåga eller vapen, men iaf en antydan)
3. Och slutligen rösta ut den vi misstänker mest i slutet (d.v.s. inte ta någon med dålig aktivitet vilket tidigare har visat sig vara en mycket dålig strategi)
---
Tills vidare hakar jag på KK och HJSLarsson mot Tyr.
Röst: Tyr
Resonera lite kring spelet. Och no worries, vi vet alla att det är första gången du spelar, men delge oss dina intryck och åsikter.