Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 2

Möller

Hubert Hortlax
Arvidos MC said:
Har ni tänkt på en sak? Vi fick aldrig veta identiterna på de som åkte ut. Var Konrad Albert? Och mer relevant: Var Lu-Kaazh 176-671 eller Gullan?
Brukar man få reda på sådant?

Arvidos MC said:
1- Nej, det var inte en dålig idé att teoretisera kring varulvarnas mönster om man är bybo, man bidrar till byns ansträngningar osv. Det är ju en helt annan sak om det viktigaste är att hålla sitt anseende uppe och stanna i spel, dvs när man är varulv. Din formulering här liknar mer det senare.
Jag hoppas att du skriver dethär för att poängtera det för andra än mig. För jag kan bara säga »Nä, du har fel«. Och det hjälper ju knappast mitt förtroende.

Arvidos MC said:
2- Du förklarar dig, men det här är en helt annan förklaring.
I så fall ber jag om ursäkt att jag inte är bättre på att förklara. För jag har försökt säga samma hela tiden.

Andersson

Hero
Vicotnik skrev någonstans (troligen startinläggetrunda 1) att man bara får veta vilken sida som den som försvinner har, inget annat.

Vimes

Sillkung
Nu vet jag förstås inget om hur Möller kan tänkas agera under press. Men de två nedanstående citaten är rätt allmänna pingar från en varulv under press:

Möller said:
Jag hoppas att du skriver dethär för att poängtera det för andra än mig. För jag kan bara säga »Nä, du har fel«. Och det hjälper ju knappast mitt förtroende.
Uppgivenhet. Du har fel, och om jag säger emot dig ser jag ännu mer ut som en varulv.

Möller said:
Jag tycker det har varit dåligt med teoriserande kring just ulvarans beteende. Dethär är första gången jag är med i andra rundan - jag trodde det var en rätt viktig del varulvsspel. Så eftersom inte mycket hände så försökte jag göra det själv. Tydligen var det inte en så bra idé.
Byn spelar dåligt (iofs sant det). Möller är lite sarkastisk och sur på byn. Resonemanget går väl såhär: "Jag visar på att byn är dålig, alltså är byns press på mig också dålig." Såhär gjorde jag ganska mycket i Western-spelet (där jag var ulv, och iofs rök tredje rundan).

Vimes

Sillkung
Re: Runda 2 [RÖST]

Mukwa said:
Nu är jag tillbaks. Har försökt läsa litegrann på mobilen, men jag har inte hängt med ordentligt.
Kul att du är (var) tillbaks. Synd att det här var det enda du skrev när du var tillbaks...

Vimes

Sillkung

Meh, jag trodde att rundan skulle avslutas ikväll. Nå, desto bättre. Segaste varulvsspelshelgen ever typ.

Rösträkning:
Brynolf (4): Möller, Stövelkatten, Andersson, Mukwa

Möller (2): Arvidos MC, Vimes

Xyas (1): Brynolf
Andersson (1): Trasapa

Jag tycker att de som röstar på Brynolf ska ta sig en funderare. Hur har han agerat under press? Verkar han ulvig? Jag anser inte det. Dock är det bra med två drev under måndagen tycker jag, men jag skulle hellre se !Paxen (som har failat med att rösta den här rundan ser jag... ) i det andra.

Vimes

Sillkung

Givet att Möller har bara två röster på sig och att det är mer än 24 timmar till deadline blir hans lite passiv-aggressiva stil (se mitt inlägg ovan) mot Arvidos misstankar än svårare att förklara.

Andersson

Hero

Ja, det hade varit bra för ulvarna att ha kvar KK i spel sett till att xyas då fortsatt jaga honom i onödan. Varför de ändå gjorde så är intressant att diskutera.

Däremot är ditt försök att koppla samman det med ett misstänkliggörande av xyas ii bästa fall obegripligt och i värsta fall (vilket jag lutar åt) misstänkliggörande av dig, Möller. Speciellt som du i din förklaring verkar byta åsikt om vad du egentligen menar.

Möller

Hubert Hortlax

Andersson said:
Däremot är ditt försök att koppla samman det med ett misstänkliggörande av xyas ii bästa fall obegripligt
Utveckla gärna.

Alltså, det är en svag koppling. En brödsmula på Xyas, som jag sa tidigare.

Men jag ska försöka förklara dethär en gång till.

Om Xyas är bybo, så var det dåligt för ulvarna att plocka Konrad. Xyas kan ju nu hitta de riktiga ulvarna.

Men om Xyas är ulv uppstår inte problemet. Xyas kommer inte hitta fler ulvar (om det nu inte blir nödvändigt att offra ännu en, men det är rätt osannolikt tror jag).

Är det så obegripligt?

Mukwa

Swashbuckler

Kul att du är (var) tillbaks. Synd att det här var det enda du skrev när du var tillbaks...
Jag är tillbaks, men jag går igenom inläggen fortfarande. Blir inte klok på nånting just nu... jag ska posta, men först ska jag läsa.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Teoriii-teoraaa
Tittar man tillbaka på rundan så är det väl möjligt att göra den här konstruktionen. Men så här pass allmänna analyser går att göra om, i princip vilket agerande som helst. För att agerandet ovan ska vara misstänkliggörande på riktigt så måste det kombineras med scum tells i beteende tycker jag. Tycker du att mitt allmänna beteende har varit skumt?

Men mitt solida går-att-ta-på-svar om kopplingen Lukas-Xyas är fortfarande mitt beteende i Fnatte-debaklet. Om jag är en varulv är jag en ganska taskig sådan som inte har något förtroende för Lukas som spelare överhuvudtaget och anser att hans enda varulvs-värde ligger i att offras. Jag hoppas att ingen har den uppfattningen om mig som person faktiskt.

Vimes

Sillkung
xyas said:
Men mitt solida går-att-ta-på-svar om kopplingen Lukas-Xyas är fortfarande mitt beteende i Fnatte-debaklet. Om jag är en varulv är jag en ganska taskig sådan som inte har något förtroende för Lukas som spelare överhuvudtaget och anser att hans enda varulvs-värde ligger i att offras. Jag hoppas att ingen har den uppfattningen om mig som person faktiskt.
Fan, jag ville nästan cleara dig, xyas, och så kommer du med sådant här blaj.

Xyas

Swashbuckler
Fortfarande i London (och kommer att spendera större delan av dagen i transport imorgon) men jag kommer vara åter innan rundan är slut.

Men beträffande att lägga röst så ska jag vara inte så lite narcissistisk.

När förra rundan tog slut var Lukas-Xyas-BFF fortfarande en valid teori (eller åtminstone mer än vad det är i diskussionen nu) och mina info/förm-kommentarar misstänkliggjorde mig ytterligare. Lukas lade sin slutgiltiga röst på mig, troligtvis i ett försök att, tillsammans med de misstankar som redan fanns mot mig, lägga upp bollen för ordentligt drevande och utröstande av mig i runda två. Därför är jag övertygad om att varulv/ar finns bland de som försökt dreva mot mig.

Jag velar alltså mellan Brynolf och Möller. Men också Vimes i viss mån även om han pingar betydligt svagare än de andra två.

Xyas

Swashbuckler
Vimes said:
xyas said:
Om det stör dig väldigt Vimes så kan du låta bli att läsa sista meningen. Så ser du att det är ett validt argumentation. Ska Brynolfs scenario hålla måste min ståndpunkt, nästan från början av runda ett, ha varit att Lukas är värdelösare än värdelös som varulv.

Mukwa

Swashbuckler
Ang. Xyas

Eftersom Vimes verkar vara lite otålig och jag känner mig delskydlig till att den här rundan inte riktigt går framåt så postar jag detta... Det är väl iof lite av ett cap'n obvious-statement men here goes:

Xyas kör "Om jag dör i nattfasen är jag bybo, alltså: om jag är rädd för att dö i nattfasen är jag bybo." Tyvärr kommer han säga "Ulvarna plockade mig inte eftersom byn hela tiden vill få ut mig". Alltså har Xyas argument för att han aldrig kommer åka i nattfasen. Det enda Xyas behöver göra är att spela tillräckligt bra för att inte bli utröstad från runda till runda. Men han får inte spela för bra, för då spricker ju hans alibi till varför han fortfarande lever. Jag säger: häng honom.

Hans nya antydan om förmågan är bara larvigt. Vadå spoilar settingen? Vadå gör det lättare för ulvarna? Ännu larvigare är att ni andra backar efter att han har hostat ur sig nåt så vagt.

Varför tycker jag att det är larvigt? Därför att vi har Vicky som spelkonstruktör. 3 ulvar på 12 pers ger perfekt balans, då balanseras spelet med grundsetting: 1 väktare och 1 siare. Vad skulle Xyas kunna ha som hjälper ulvarna om han yppar? Svar: ingenting (mer än vilken förmåga Xyas sitter på, men att ständigt ligga i hetluften med en kraftfull förmåga i roll-pm:et är ju Xyas på tok för erfaren för).
----------------------
Om du trodde att du kunde hålla dig undan genom att bara snacka om det här hela rundan tror du fel, Xyas. Jag vill veta vilka du tycker är mest misstänkta (motivera dina val). Det kan ju vara dags att slänga ur sig en röst den här rundan också.

Mukwa

Swashbuckler
Ang. Arvidos/Vimes

Varför har ingen kommenterat detta? Varför har inte Vimes erkänt att han har ytterligare ett win-con? Vad betyder det för byns fortsatta agerande? (och här vill jag gärna ha en spelmässig förklaring, för jag har nog aldrig stött på det här tidigare)

Vimes

Sillkung
Re: Ang. Arvidos/Vimes

Mukwa said:
Varför har ingen kommenterat detta? Varför har inte Vimes erkänt att han har ytterligare ett win-con? Vad betyder det för byns fortsatta agerande? (och här vill jag gärna ha en spelmässig förklaring, för jag har nog aldrig stött på det här tidigare)
Nä, jag har inte kommenterat det. Men jo det stämmer. Jag vinner som bybo bara om (Kalle Anka) Arvidos inte längre finns i spel, för att imponera på Kajsa (därav min skepcism mot DT). Jag vet inte om jag bryr mig ärligt talat, nu är det out in the open och så vidare. Jag anser mig som vinnare om byn vinner.

Vimes

Sillkung
xyas said:
Om det stör dig väldigt Vimes så kan du låta bli att läsa sista meningen. Så ser du att det är ett validt argumentation. Ska Brynolfs scenario hålla måste min ståndpunkt, nästan från början av runda ett, ha varit att Lukas är värdelösare än värdelös som varulv. [/quote]

Fast du hoppade av Lukasdrevet efter hans outning direkt. Sedan skriver du att du är övertygad om att han är varulv. Och den sista meningen, varför skulle jag ignorera något som skrivs alls? Varför skulle jag ignorera den här typen av argumentatisriska fulknep?

Mukwa

Swashbuckler
Rösträkning

Alltså... rösterna ser ut så här (och inte i alfabetisk ordning, utan i kronologisk ordning med de första dreven först och de första rösterna i dreven först)

Andersson -1-: Trasapa
Brynolf -3-: Mukwa, Stövelkatten, Möller
Xyas -1-: Brynolf
Möller -3-: Arvidos, Vimes, Andersson

Ej röstat: Xyas
-------------
Det här röstläget säger ganska mycket om vilka problem vi har nu. Det är ingen som är starkt huvudmisstänkt av någon, vi har två drev på två personer som egentligen inte har några scum tells...

Jag tycker fortfarande att Xyas är den som borde åka. Om han inte är ulv kommer vi iaf ha hängt den mest misstänkte, jag vet inte om så kommer vara fallet om vi hänger nån av de andra.

Möller

Hubert Hortlax
xyas said:
Tycker du att mitt allmänna beteende har varit skumt?
Ja. Du har inte röstat än denhär rundan, trots att du varit väldigt aktiv. Varför?

(Förövrigt Mukwa och Vimes: Både Xyas och !Paxen har missat att rösta denhär rundan. Ni glömde, eller valde att utelämna, en var i var sitt inlägg. Om det nu är viktigt.)