Höjd puls! Härligt!
Vilken fantastisk turn of events! Jag är djupt chockad, var helt bergis på att Brynolf var the bad guy. Nå, även om det är lite skakigt så har vi väl haft det väl lätt? Nu kommer det börja bli snurrigt.
Så... det här lämnar mig verkar vara den allmänna åsikten? Damnit, det vore ju synd om jag blev utröstad som bybo för första gången i min varulvsspelskarriär i det här spelet.
Nå, first things first: INGEN har pekat på något jag gjort och sagt "Aha! Det här är ju en scum tell!" Ingen har gjort det. Ska jag kunna hjälpa byn att rösta rätt den här rundan behöver jag lite hjälp med att bli anklagad för något (annat än att Andersson inte siade mig). Annars kan jag inte svara mot drevet.
Sen: jag ska förstås försöka resonera mig fram till vem som är varulv, och vem som det är mest taktiskt att rösta ut.
Inledande utredning:
Så, Andersson har siat: Mukwa (grön - ej bekräftat), Paxen (grön - bekräftat) och Brynolf (grön - ej bekräftat).
Kan vi lita på Anderssons sieri?
1. Ja - han är siaren. Brynolf är grön.
2. Nej - han är varulv.
3. Nej - han är en naiv siare.
4. Nej - varulvarna har meckat med hans förmåga.
Balansmässigt är det som påpekats rätt osannolikt att han är naiv siare, så vi stryker 3.
Alternativ 2 - Andersson som varulv
Kan vi tänka oss att han är varulven? Spontant talar ju hans outning emot det. Det vore risky att claima en siarroll,
om man inte vet att siaren är ute ur spel. Scenariot att ulvarna har information om vilka namn som är powerroller är inte alls osannolik, i och med att Paxen outade sig som väktare innan Andersson (direkt efter...) outade sieriförmågan, kan man ju tänka sig att ulvarna visste att de knipit en powerroll (om de inte visste vilken de knipit alltså), och således kunna outa siarrollen.
För, mind you all, massoutningen av namn cementerade Lukas fall. Men vilken var backlashen? Jag tror inte Vico har konstruerat ett spel där det är helt safe att massouta på det sätt vi gjorde.
Vem kan då ha varit siaren? KK, kanske.
Hur sannolikt är det här, då? Tja, inte speciellt väl. Det är många grejer som ska klaffa, men det är ett möjligt scenario: första rundans massoutning av namn ger ulvarna info om en eller två powerroller. När Paxen outar sig som väktare kan Andersson claima sig som siare. Det som talar emot det här är att man inte plockade Paxen tidigare som ju bevisligen var en powerroll. Men det är ju inte omöjligt att ulvarna bara hade info om den ena powerrollen.
Alternativ 4 - Varulvsmeck
Så, klart att ulvarna kan ha förmågor också. Helt klart kan det finnas en förmåga som stör siarens förmåga, och när han har outats (det hade ju varit bättre om han outat sig som siare precis innan deadline igår...) så kan de sabba hans förmåga. Här vill jag återigen anföra att en sådan förmåga vore balansmässigt vettig, för: vi har en normalfördelning varulvar och bybor, vi har siare och väktare och vi har fluff att jaga varulvar på (Lukas åke ju mycket på hans outning). För att buffa varulvarna skulle i varje fall jag lagt in någon förmåga åt det här hållet. Så jag tycker inte alls det är ett osannolikt scenario, i och med att Andersson kom ut som siare i förra rundan.
Det som talar emot det här är att två ulvar redan åkt ut, vilket ju minimerar antalet ulvar som kan ha förmågan.
Alternativ 1 - Brynolf är grön (ja, är Andersson ulv är Brynolf förstås grön ändå)
I så fall återstår:
1. Vimes
2. Stövelkatten
3. Trasapa
Jag har halvsvårt att köpa att någon av ovanstående är ulv. Jag vet att jag inte är det. Och Trasapa/Stövelkatten grönas dels av att de är knattar, men kanske framförallt att Möllers taktik i förra rundan var att försöka lassa över misstankarna till "Knatte-härvan. Något Brynolf också försökte med, fast aningen mer subtilt - noterar också att han i början av den här rundan verkar anse de gröna, och att jag är ulv, vilket inte alls ligger i linje med hans agerande under förra rundan.
OM någon av knattarna är ulv är det sannolikt Trasapa. Men det kräver att ulvarna har fått ett falsklegg, och inte bara att "en knatte är ledig". Det är inte ett omöjligt scenario, för hitintills har vi inte sett några negativa konsekvenser av outningarna, vilket är lite märkligt.
Preliminär slutsats
Mina tre picks:
Andersson - möjlig, men inte sannolik.
Brynolf - kräver att något inte stämmer med Anderssons förmåga, absolut inte omöjligt dock.
Trasapa - kräver att ulvarna har fått ett flasklegg, inte omöjligt det heller.
Så, massoutning?
Det är det dags för imo. Jag börjar förstås.
Tyvärr har jag inget att outa. Jag har ingen förmåga och ingen information. Det enda jag har är mitt wincon att jag vinner med byn bara om min rival om Kajsa, Kalle Anka, är ute ur spel.
Röst (eller TL;DR)
Jag ska rösta också. Och det är sjukt svårt. Det står mellan Trasapa och Brynolf, men i och med att Möllers taktik under förra rundan stänker ännu mer grön färg över knattarna så blir det såhär:
Röst: Brynolf