Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 4

Trasapa

Swordsman
Re: En fråga var

Haha ja lite fantasi får man nog ha.
Är det här ett hack btw? Exploit av systemet?

Vic kanske dömmer ulvarna som vinnare pga fulspel och byborna blir diskad.

Trasapa

Swordsman
Så, Andersson och Stövelkatt. Det här bådar inte gott för er del. Det är en till som svarat lite underligt. Men ni andra kanske förstår det bättre. Vimes?

Mukwa

Swashbuckler

Vic kanske dömmer ulvarna som vinnare pga fulspel och byborna blir diskad.
Nej. Däremot tror jag inte att Vic har tänkt på det här när han skrev fluffet. Vi håller oss ju till reglerna. Inga citat.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Varning
Att fiska efter hur PM'na är uppbyggda är ett brott mot reglerna, även om det inte är en direkt citering utav PM'na så är en fråga efter vilket ord som finns på vilken plats i ett pm inte accepterat.
Återgå istället till att diskutera misstankar och beteenden istället för att diskutera pm.

Trasapa

Swordsman

Ah anade väl det. Ber om ursäkt Vic för det regelvidriga beteendet. Det fanns en gråzon och vi utnyttjade den.

Nåväl. Synd att mukwa kommer vara borta resten av rundan då han är en viktig del av byn. Vimes har degat ner lite och Andersson har gått under jord. Stövelkatta är som vanligt väck.

Inte för att spåna vidare för mycket i den förbjudna zonen men brynolfs "outning" fattade jag mig inte på och andersson/stövlan lyste med sin frånvaro. Där har vi nått att gå på.

Stövelkatta hänger löst, likaså andersson. Brynolf likaså om det är så att jag helt enkelt missuppfattade honom.

Mukwa

Swashbuckler

Att fiska efter hur spelet är uppbyggt tycker jag är ett återkommande fenomen i varulvsspel. Att fiska efter hur pm är uppbyggda tycker jag är att fiska efter hur spelet är uppbyggt, så det här vill jag gärna snacka om efter spelet.

Vicky said:
Check. Tänker inte be om ursäkt, men jag släpper det här.

Vicotnik

Den onde
Staff member

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Mukwa said:
Att fiska efter hur spelet är uppbyggt tycker jag är ett återkommande fenomen i varulvsspel. Att fiska efter hur pm är uppbyggda tycker jag är att fiska efter hur spelet är uppbyggt, så det här vill jag gärna snacka om efter spelet.
</div>

Vicky said:
Check. Tänker inte be om ursäkt, men jag släpper det här. </div></div>
Inget att be omursäkt för, jag har inte varit tydlig nog i reglerna bara.

Mukwa

Swashbuckler
Some loose ends

Nähä... vad har vi att gå på då?

Kan trasapa outa förmåga och information vore det bra.

I så fall är det bara jag kvar om jag inte missat nåt.

Vimes - extra win con, annars vanilla
Andersson - Siare
Brynolf - Vanilla
Stövelkatten - Vanilla
Trasapa - ?
Mukwa - Ingen information

-----------

Av den där planen i gråzonen hann vi (tyvärr eftersom det egentligen är förbjudet) få fram att Vimes och Trasapa kan sitt fluff. Brynolf not so very much.

Brynolf är dock grön hur vi än vrider och vänder på det. Om Andersson är ulv så är ulvkvoten full, om Andersson är bybo så ljuger inte gröningen. Det enda sättet för Brynolf att vara ulv är om Anderssons siande kan vara felaktigt av någon anledning.

Misstänkta (och varför för en gångs skull)

Andersson
Grön: Har konstant drevat Möller (kanske även Lukas)
Röd: Hans outning av mig pingar. Inte när jag först läste det, men när jag gick tillbaks till runda 1 verkade han mer säker på mig som bybo. I runda två uppträdde han dock som om jag var grön. Varför siade han inte Xyas eller ännu bättre !Paxen den rundan? Det är en risky outning om ulvarna inte hade info om vem som var siare (mitt tips är i så fall K.K). Men annars är det ju safe.

Brynolf
Grön: För att Andersson säger det.
Röd: Fishy och dodgy. Byter drev hejvilt. Har inte samma fluff som oss andra.

Vimes
Grön: Samma fluff som oss andra. Röstade ut både Lukas och Möller.
Röd: mnja... Försöker styra byn, men det kan ju vara positivt också... Om ulvarna har fått nåt namn så är det Alexander Lukas (Magica de Hex har besatt Alexander Lukas, och därför har Vimes två flufftexter t e x).

Trasapa
Grön: Safe namnoutning. Fluffet är samma som mitt och Vimes.
Röd: Avvaktande och inte särskilt aktiv. Flyger under radarn.

Stövelkatten
Grön: Väldigt safe namnoutning.
Röd: Avvaktande och inte särskilt aktiv. Flyger under radarn.

----------
Jag outar min förmåga efter att Trasapa har gjort det.

En taktikröstning nu är att ta ut Andersson. Är han ulv så jejj! Är han bybo så grönar det mig och Brynolf. Nån av oss lär i så fall ryka i nattfasen. Då är Vimes, Trasapa, Stövelkatten och Brynolf/Mukwa kvar i spel. En är grön, Stövlis är grön. Då har vi 50% att hänga en ulv nästa runda. Om vi inte tar ut Andersson utan någon annan bybo (Vimes tex) kommer vi ha Andersson, Mukwa, Trasapa och Brynolf kvar (Mest grön åker i nattfasen) och ingen helgrönad. Då har vi 25% att ta ut en ulv.

Alltså. Taktiskt sett är det bättre att ta ut Andersson. Bäst är förstås att ta en ulv.

Jag kan inte hitta nån som är mer ulv än nån annan förutom Brynolf (och då tar jag hellre ut Andersson nu) så min röst blir:

Röst: Andersson

Sorry. Men du måste hitta en ordentlig scum tell på nån annan för att jag ska kunna släppa dig.

Trasapa

Swordsman
Re: Some loose ends

Jag har nada info. Ingenting, varken info eller pwzorz.
Om du mukwa inte heller har nån förmåga eller speciell info så stämmer det in, ingen av knattarna sitter på nångting smarrigt. Eller så har du nån info för att du är huvudknatten.

Jag var lite inne på samma banor som dig mukwa angående brynolf/andersson. Vi har ett problem där, brynolfs outning stämmer inte, men är han ulv så är andersson ulv. Alternativt så är hans siarförmåga skräp och vi får backa några steg.

Om Anderssons siarskills är bös så har vi tre(ni har väl fyra med mig då) misstänkta, Andersson, brynolf och stövelkatt. Mest troliga är Brynolf och stövelkatt.

Att vimes har fått dubbla fluff verkar inte så rimligt. Vic verkar ju har försökt vara väldigt basic, inte några specialförmågor utäver dom vanliga och inte mycket extra info åt oss andra, så att Vimes skulle ha fått ett alias tilldelat och dessutom dubbla fluffen att ljuga om verkar lite OP.

Jag vill faktiskt lita på anderssons siarförmåga, jag tror det av samma anledning, enkelheten.
Därför är Stövelkatten min huvudmisstänkte just nu.
Tätt följd av brynolf om han inte kan komma med något smarrigt.

Men jag förstår din taktik mukwa och den verkar vettig.
Så jag hakar på drevet.

Röst: Andersson

Trasapa

Swordsman

Förresten så ändrar jag mig.

Är det inte klokare att rösta ut en misstänkt, t.ex stövelkatt. Då har vi följande scenario till nästa runda:

en grönad blir nattskändad, mukwa eller brynolf troligtvis, och andersson hinner sia en person till. Då har vi fyra personer kvar varav två är siade(han kanske t.om plockar en övrig att skända och vi får tre siade). det är då 50/50 att ta en skurk. Vilket troligtvis är andersson i det läget.

Allternativt så blir andersson skändad och vi har då grönat mukwa och brynolf och gjort oss av med en misstänkt i stövelkatt. Då är det bara mig och vimes kvar att välja på, återigen 50/50.

Hur som helst så kommer ulven spela oss i händerna med sin nattskändning. Och andersson ryker hur som helst, endera som ulv i nästa runda eller bli skändad och grönar två spelare. Det känns dumt att rösta ut en person som troligen ändå kommer bli skändad, det ger bara ulven mindre att tänka på och han kan plocka en farlig bybo istället.

Röst: Stövelkatt

Trasapa

Swordsman
Nu ska jag skogsmulla och äta tjockkorv. Hålligång nu och tänkt på vem ulven helst vill få ut och hur vi utnyttjar det till vår fördel.

Och även, AKTIVITET folk! Komigen nu vi är på slutspurten och kan vinna den här omgången!

Mukwa

Swashbuckler

Att vimes har fått dubbla fluff verkar inte så rimligt. Vic verkar ju har försökt vara väldigt basic, inte några specialförmågor utäver dom vanliga och inte mycket extra info åt oss andra, så att Vimes skulle ha fått ett alias tilldelat och dessutom dubbla fluffen att ljuga om verkar lite OP.
ja, jag kan hålla med där. Dessutom ville ju inte vic att vi skulle diskutera hur våra pm såg ut, så att han fått samma fluff om han är ulv känns ju osannolikt om nu vic ändå inte tänkt att vi ska hitta bovar på det.

Därför är Stövelkatten min huvudmisstänkte just nu.
Det här gör att jag blir mer misstänksam mot dig. Jag förstår att du kör uteslutningsmetoden, men antingen grönar du Vimes för lätt eller så är det du som är ulven. Stövelkatten har visserligen flugit under radarn, men hans namn-claim och nu hans förmåge-outning borde ju vara väldigt trovärdig för dig om du nu har en identisk kopia av hans roll. Brynolf kanske kan avfärda eller bekräfta Stövelkattens förmågeoutning, han var väl också vanilla?

Men jag förstår din taktik mukwa och den verkar vettig.
Så jag hakar på drevet.
Alltså, om nån annan än Andersson hittar nån som är lite mer misstänkt går det lika bra. Det behöver inte vara just Andersson som hittar scum tells. Om du dessutom litar på att Andersson är siare så borde du ju inte alls rösta på honom. Ditt inlägg låter lite som "här har jag ett ypperligt tillfälle att rösta ut byns siare och samtidigt slippa misstänka honom allt för mycket.

--------

Jag har nada info. Ingenting, varken info eller pwzorz.
Om du mukwa inte heller har nån förmåga eller speciell info så stämmer det in, ingen av knattarna sitter på nångting smarrigt. Eller så har du nån info för att du är huvudknatten.
Jag är alltså den sista att outa förmåga? Vill byn att jag ska outa eller är jag tillräckligt grön ändå?

Mukwa

Swashbuckler

Trasapa said:
en grönad blir nattskändad, mukwa eller brynolf troligtvis, och andersson hinner sia en person till. Då har vi fyra personer kvar varav två är siade(han kanske t.om plockar en övrig att skända och vi får tre siade). det är då 50/50 att ta en skurk. Vilket troligtvis är andersson i det läget.
Nu tänker du konstigt. Om vi inte röstar ut Andersson den här rundan kommer vi bara kunna bekräfta hans siande om ulven dödar Andersson. savvy? Eftersom ulven vet det här kommer Andersson garanterat inte ryka i nattfasen. Alltså: om vi tar ut någon annan än Andersson kommer vi ha 25% chans att att hänga en ulv, eftersom ingen som är kvar i spel är helgrönad. Tar vi däremot ut honom själv kommer vi vara säkra på hans siande och vi kommer ha minst 1 grön kvar (Brynolf eller mig). Visst ser jag Stövlis som grön och därför får jag till ett 50/50-läge nästa runda, men om vi nu ser Stövlis som en potentiell bov så är våra odds iaf bättre om vi har tagit ut Andersson. Då är våra odds 33% att ta en ulv.

mukwa said:
En taktikröstning nu är att ta ut Andersson. Är han ulv så jejj! Är han bybo så grönar det mig och Brynolf. Nån av oss lär i så fall ryka i nattfasen. Då är Vimes, Trasapa, Stövelkatten och Brynolf/Mukwa kvar i spel. En är grön, Stövlis är grön. Då har vi 50% att hänga en ulv nästa runda. Om vi inte tar ut Andersson utan någon annan bybo (Vimes tex) kommer vi ha Andersson, Mukwa, Trasapa och Brynolf kvar (Mest grön åker i nattfasen) och ingen helgrönad. Då har vi 25% att ta ut en ulv.

Mukwa

Swashbuckler

Jag ska till stockholm idag, kommer förhoppningsvis hem innan rundan är slut. Jag har nog möjlighet att kika in på mobilen nån gång annars.

Brynolf

Dum fan

Stövelkattrn verkar vara vanilj ja, men det säger inte så mycket om hans färg.

jobbar till ca 18. Tillbaka i afton

Vimes

Sillkung

Alltså Mukwa. Är det verkligen helt galet orimligt att Stövelkatten är ulv? Säg att ulvarna fått ett falsklegg (Lukas hade definitivt inget, Möller kan ha haft ett men jag är rätt osäker där). Som ulv har man ofta lite dålig koll på vad byn pratar om, är min uppfattning. Man är lite off helt enkelt. Stövelkatten har ju konsekvent varit en lågflygare, och om han är ulv har han med ganska stor framgång lyckats undvika att ta ställning för något eller dra på sig uppmärksamhet. Är det helt ormiligt att han loggar in och ser att folk kräver hans namn, han drar upp sitt falsklegg och sen får han veta att du redan claimat det. För ärligt talat, det är väl precis lika sannolikt att han som bybo borde sett din falska outning som att han som ulv gör det. Nu såg han den inte, och imo säger det inte ett skit om hans eventuella ulvighet. Jag tycker Stövelkatten är ett bra bet, det kräver visserligen falsklegg, men sådant är ju inte unheard of i varulvsspel.

Att Andersson är ulv är ganska långsökt, dessutom har han spelat rätt stabilt tycker jag.

Trasapa är bra mycket nyttigare för byn än Stövlis.

Brynolf är grön om det inte är så att ulvarna har någon förmåga att sabba för siaren.

Mukwa är siade och klar, och jag har sjukt svårt att få in hans agerande i en ulvmall.

Det lämnar Stövelkatten, som är den av de som är kvar som spelat mest skumt. Jag tycker Stövlis är ett bra val.

Trasapa

Swordsman

Det var precis den slutledningsmetoden jag körde efter också som vimes är inne på.

Och mukwa mitt argument utgick ifrån att andersson är grön. Då hinner han sia en till anka till nästa runda eller bli nattskändad och gröna dig och brynolf.

Om en ulv är kvar så lär det ju ligga i hans intresse att få ut siaren då vi är så några kvar att gröna. Han kan välja på tre personer att sia, alltså 33% att pricka en ulv. Och även om han siar en bybo så lämnar det oss 50/50 att rösta ut honom nästa runda vilket är förödande för ulven.

Därav tror jag att ulven vill ha ut andersson även om det grönar dig och brynolf, det ger fortfarande mer spelrum för honom i nästa runda.

Alltså, röstar vi ut andersson så har vi två gröna(mukwa, brynolf), då lämnar vi till ulven att bestämma en grönad att dräpa, återigen mukwa eller brynolf.

Då står vi i nästa runda med bara en grön och tre misstänkta.

Röstar vi ut t.ex stövelkatt och tvingar ulven då att dräpa andersson så har vi två grönade och två misstänkta.

Och dräper ulven en bybo istället för andersson så desto bättre, då är han inmålad i ett hörn nästa runda.

Det här förutsätter såklart att andersson är grön. Men jag tror mer på hans siar outning än stövelkatten. Det tog för lång tid innan katten upptäckte namnförvirringen och hans reaktion var inte som jag tycker att en bybo hade reagerat. Det kan vara ett tecken på att han diskuterade med sina ulvapolare hur dom skulle gå till väga, kanske hade dom genomskådat din plan mukwa, dom visste att jag var tjatte, kalle var redan outad så då finns det väl bara knatte och fnatte kvar med efternamnet anka.

Då du redan hade snackat om din plan att gröna folk så var dom kanske inne på samma spår. Dom förstod att du var en knatte och att du fejkade ditt namn. En vågad plan absolut men om den gick i lås(vilket den gjorde) så har dom fått en ulv grönad genom resten av spelet gratis.

Det är större sannorlikhet att dom fejkar en knatte än att veta om att siaren är ute.

Jag vet att det här gör mig själv mer misstänkt också då jag lika gärna kan ha chansat på ett namn. Men då jag var första knatten att outa så ger det mig lite cred.

Mukwa

Swashbuckler

Och mukwa mitt argument utgick ifrån att andersson är grön. Då hinner han sia en till anka till nästa runda eller bli nattskändad och gröna dig och brynolf.
Ja, iof. Om Andersson är kvar i spel kommer vi ha 50/50 nästa runda. Andersson eller den som inte är grön/den som är röd. Om Andersson siar Vimes och jag åker i nattfasen kommer det se ut så här:

Brynolf, Trasapa, Andersson, Vimes. 50/50 är här mellan Trasapa och Andersson. Eller så här:

Brynolf, Stövelkatten, Andersson, Trasapa och då står det mellan Andersson och Trasapa.

Om Andersson nattdödas kommer det se ut så här: Mukwa, Brynolf, Stövelkatten, Trasapa. Då har vi 50/50 mellan Trasapa och Stövelkatten.

Du har rätt. Nästa runda kommer vi ha 50/50 oavsett vad som händer (om vi nu inte går bananas och röstar ut Brynolf eller mig.)

Jag får erkänna att det är dumt att rösta ut Andersson i den här rundan.

Röst: Vimes

Visst kan stövelkatten eller Trasapa ha falskleg, men det kan du också.

Vimes

Sillkung

Mukwa said:
Röst: Vimes

Visst kan stövelkatten eller Trasapa ha falskleg, men det kan du också.
Det här duger inte, Mukwa, du är bättre än såhär.
1. Det är rimligare att någon har falsklegg av knattarna i och med Arvidos outning. Frågan står kvar: Är din teori att jag är björnbuse och Alexander Lukas på samma gång?
2. Vem är, helt oaktat dina teorier om vilka outningar som är gröna repsektive mindre gröna, skummast? Vem har spelat skummast? Har jag gjort det? I sådana fall ser jag gärna att du argumenterar för det, så att jag kan bemöta anklagelserna och få byn att rösta rätt.