Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca 1 UP
Tjoff. Har varit den skarpaste kniven i den här bybolådan sen starten.

BDG 1 UP
BDG är hård.

Basse 3 UP
Har pungat upp Basse rätt högt bland de som är mer grön än röd. Vimes har påpekat att han skrivit mer prylar med substans än i förra liret redan nu och det håller jag med om. Det jag saknar är nått riktigt att ta på. Det är väldigt mjäkigt från Basses sida. Kan du rycka upp dig lite till så får du -1up

Empis 3 UP

Efterkonstruerade fällan är ju inte okay, men det är inte det som sätter Empis på en så pass hög poäng som 3. Empis får en 3:a för att han inte gjort något det här spelet. Du behöver snäppa upp ett pinnhål och börja leverera lite saker och ting. Fler teorier som inte är fällor är ju en grej du kan syssla med. Jag vet ju att du är bra på teorier så att bygga teorier kring ulvar är ju ett hett tips. Börja koppla ihop några spelare och bygg kring det. Gör det bra så kanske din fälla kan vara till nytta sedan.

Brynolf 3 UP
Slowstart. Jorå, jag skojar inte. Brynolf har inte startat ännu. Det ända jag har på Brynolf är en konstig tolkning av Basse. Den tolkningen har ännu inte förklarats till mig riktigt och den skaver i mig. Reaktionen på Basses första inlägg från Brynolfs sida är skev och lite brun.

Larsson 3 UP
Meh, jag har inte fått ut nått av Larsson. Recca har nått att dra i där och sen håller jag med BDG om att det är rundans sämsta röst som Larsson lagt på just Recca. Det är ju fler än jag och BDG som pekar ut Recca som en viktig kugge i bybo-maskineriet så att rösta på Recca känns så bortkastat. Det sticker dock ut och Larsson vill ju gärna sticka ut. Det är lite av hans grej. Oftast lyckas ju Larsson sticka ut lite extra när han är ulv också så det färgar ju av sig lite på bedömningen. Sen har vi det här snacket om att Larsson inte spelat ett flufflöst spel. Det är inte en giltig bortförklaring till något om man deltagit i spel tidigare. Man vet ju fortfarande vad man skall göra som en bybo lixom. Lite annorlunda måste man ju tänka och fundera, men det är ju inget som skall hindra en bybo från att göra ett bra jobb. Åh, sugen som fan att pjuppa upp Larsson till en 4:a

Liliana 4 UP
Mest frustrationspoäng, men vafalls. Är man inloggad och läser i tråden utan att aktivt delta då döljer man ju något. Kan genom ett väldigt bra första inlägg gå ner på en 3:a men är det tvärsom så lär det pinga upp på K.K´s första 5:a

Nässe 4 UP
Må ju rycka upp sig och komma med nått. Det behöver inte ens vara vettigt. En hängd Nässe ger oss ju mer än en Nässe som går in med inställningen att inte ta ställning och hjälpa till på de vis som är möjliga. (och kanske en något hög poäng tack vare frustrationspoängen)

Mukwa 4 UP
Det kan vara Mukwas brist på skarpt spel sätter honom här på 4 ulvpoäng. Jag har inga bra fealings för Mukwa och måste kolla igenom vad som skrivits där. Mukwa har varit ute och slögspelat och slarvat alldeles för mycket. Jag kan inte riktigt förstå varför. Mukwa du är väl bäst under press? Du går väl igång på att försvara arslet av dig? Jag tror du behöver lite press för att vakna till liv helt enkelt.

Vimes 4 UP
Jorå, meta-beefen hänger kvar än. Det är ett starkt kort som jag inte tänker släppa. Snacket om förhandsinfo från Vico gillar jag inte alls. Varför skulle Vico gå ut med förhandsinfo till endast Vimes och sedan skicka ut ett luddigt pm till alla där det inte finns någon förklaring för hur han egentligen tänkt? Jag har förklarat hur jag tänkte och hur jag reagerade. Vimes passade på att hugga och det finns en tidsram där som Recca nailat. Det går inte att förbi se det hela i slutändan.

Inga 5:or? Nä, så lätt är det inte. Men Empis då? Skall vi inte hänga honom? Nä, just nu vill jag ha lite mer att gå på där.

-->><<--

K.K´s ulv lista:

Vimes
Liliana/Nässe
Mukwa

Att göra: Syna Mukwa hårdare i sömmarna och kanske revidera lite i up-listan efter det.

Mukwa

Swashbuckler

Jag kan inte riktigt förstå varför. Mukwa du är väl bäst under press? Du går väl igång på att försvara arslet av dig? Jag tror du behöver lite press för att vakna till liv helt enkelt.
Isåfall har det att göra med att ni pressar mig dåligt för jag känner mig inte värst pressad :gremtongue:

Nä, jag tror att jag varken har gjort till eller från för byns räkning förutom en onödig vanillaclaim. Jag får se om jag kan göra bättre ifrån mig imorgon.

Basenanji

Postd20modernist

Idag kommer vara en dålig dag för mig och min närvaro här.

Jag åker tåg till Malmö, kommer vara där fram till tre och åker sedan hem. Internetuppkopplingen på tåget är oftast rätt kass (mobilmasterna byggs utefter motorvägaran, inte efter tågnätet har jag fått höra) och jag vågar inte lova något. Sen hem och krama mina ungar+fru.

Alltså liten närvaro från min sida.

Mina misstänkta är:

1. Empiricus
Ju längre det dröjer emd en förklaring av hans beteende desto säkrare blir jag på att han är ulv.
2. Mukwa
Jag tror att han försöker rädda sig genom att vilja ha ut Emp, plus hans sporadiska och bitvis oengagerade spel.
3. LJS
Litet deltagande och under radarn
4. Brynolf
En slipad spelare som också ligger lågt.

Lycka till med dagen!

LJSLarsson

Hero

Jag har aldrig sagt att jag tycker Recca är röd eller vill se henne hängd denna runda. Min plan var inte precis att lägga en röst under tisdagen och sedan ta ledigt resten av varulvsspelet (fast jag kommer dock lägga min röst lite tidigare på torsdag eftersom jag spelar Arkham Horror på kvällen). I de spel jag hittills varit med på forumet så betyder en tidig röst att man vill sätta press på personen för att prata, jag får anta att det är annan praxis under flufflöst spel.

Det har väl stuckit i ögonen att jag haft en annan åsikt än gemene man, men spelet hade väl varit väl tråkigt om vi alla tyckte likadant? :)

Jag har inte tyckt att Recca spelat dåligt eller rött, men jag tycker snarare hon har glidit med på Konrads bra spel och grönhet.

Recca said:
En till grej på Larsson. Han har redan missat att det var Mukwa som gjorde den outningen och inte Vimes.
Ibland kanske det inte är värt att moppsa upp sig mot de stora flickorna och pojkarna om dåligt spel. :-(

Detta är självklart ett vanligt misstag från min sida, vilket jag förstår kommer ligga mig i fatet. Självklart var det menat att det skulle stå Mukwa, men det är inte så långt till Vimes på tangentbordet därifrån.

Om jag i framtiden hängs för detta är det tråkigt för mig, men jag får vara så god bybo som möjligt och försvara mig.

LJSLarsson

Hero

Håller på med röd/grön-listan, så tills vidare:

Röst: Ingen

Konrad Konvalj

Myrmidon

Larsson said:
Det har väl stuckit i ögonen att jag haft en annan åsikt än gemene man, men spelet hade väl varit väl tråkigt om vi alla tyckte likadant? :)
Fast du skriver ju själv av att du är av ganska samma åsikt som många andra? Alltså, du ser inte Recca som röd utan du röstar på Recca för att du anser att Recca åker räkmacka på mig.

Vill du göra spelet roligare måste du nog sticka ut lite mer än att rösta på någon du inte tror är ulv.

LJSLarsson

Hero
Listor med misstänkta

Min lista ser ut så här:

Konrad - 1up: Har drivit på bra och spelat som sitt vanliga aktiva jag. Det som Vimes tog upp i början om KKs metaspel tycker jag inte utmålar honom röd på något sätt.

Recca - 2up: Anses grönast av alla. Jag tycker inte hon har spelat dåligt, men tycker hon har följt med mycket i Konrads flodvågor (när jag räknade inlägg så ser jag dock att hon lätt varit mest aktiv och skrivit mer än Konrad). När jag försökte pressa lite på henne svarade hon bra och rakt.

Nässe - 3up: Eftersom Nässe varit med så lite så kan detta ändras, men jag kommer ihåg hur det gick för Nässe i förra spelet (TMNT). Han hade inte spelat på länge, gjorde väsen av sig och blev snabbt bränd. Jag hade betett mig precis likadant som honom i denna runda och försökt ta det lugnt (ja... fast ni ser ju hur bra det har gått). Jag ser honom alltså inte som röd än, men han måste skriva mer innan man kan sätta in honom i ett fack.

Muwka - 3.5 up: Han råkade tidigt avslöja sig som vanilla, men jag har inte sett det jättemycket som rödande. Något som dock gör mig fundersamt är att han bara ger mig ett enda up-poäng. Va? Jag hade inte gett mig 1up, utan åtminstone 3.

Björn den gode - 3.8 up: Jag känner inte igen BDG från den gången jag spelade med honom i Thibault. Då var han lugn och sansad, även när KK och Basse bestämde sig för att rösta ut honom (vilket fick mig att gå i taket den gången). I detta spel har han istället varit hård och hetsig. Sist men inte minst inledde han spelet med att slänga iväg en röst på Basse utan minsta förklaring eller motivering. Stressat spelande från en varulv?

Vimes - 4up: Vimes tankar om Konrads metaspel i början känns som en ulv som försökte hitta skit på en bybo. Hans inledande kommentar i pm:et i sig var det ingen fara med, men att sedan pusha på så hårt och länge som han gjorde känns ulvigt. Jag tyckte inte att han (om han var bybo) gjorde fel som tog upp det, men när det så tidigt framgick att hans tankar inte rödade Konrad var det bara ulvigt att fortsätta som han gjorde. Utöver det har han inte bidragit så mycket utan mest pratat runt och lagt många inlägg på att prata om hur mycket han pratar.

Basse - 4 up
: Jag tyckte Basse spelade bra till en början. Anklagelserna mot honom att fiska powerroller höll jag inte med om. Men jag ställer mig frågande till hur han ställer sig till Emp. Först skriver han att han tycker Emps fälla är "underbar", men så fort BDG kommer och petar på konstigheter vänder han på en gång för att senare följa med strömmen och lägga en röst på Emp. Känns som veligt varulvande.

Brynolf - 4 up: Utöver att flyga lågt har Brynolf i första hand bidragit med att vara på Basse för att han "fiskade powerroller" i början av spelet. Detta var inte något Basse gjorde, han enbart försökte diskutera med Vimes om ämnet. Jag tycker inte det är fel att prata strategier om powerroller i ett flufflöst spel, så att fortsätta pusha detta som Brynolf har gjort är rödande.

Empiricus 4 up: Trots att jag tycker att BDG inte varit sitt vanliga jag så håller jag med honom om att Empiricus "fälla" verkar skum. Jag tror inte att bybor försöker sig på knasiga fällor eftersom det är så oerhört riskabelt och sällan funkar, så därför låter det som en efterkonstruerad ulvlögn.

LJSLarsson

Hero
Re: Listor med misstänkta

För att sammanfatta, de jag kan tänka mig att se hängda denna runda är:
Vimes
Basse
Brynolf
Empiricus

Den som verkar mest skum i mina ögon, med sin så kallade fälla, är Empiricus, så jag lägger min röst på honom:

Röst: Empiricus

Nu lite annat.

Mukwa: Hur kommer det sig att du väljer att gröna mig så mycket som du gör?

Nässe: Förhåll dig inte neutral. Skriv en lista på vilka du tycker verkar ha betett sig skumt. Fortsätter du som du gör nu kommer du rödas, tyvärr.

Basse: Hur tänker du egentligen angående Empiricus? Din första reaktion var ju som sagt att skriva att det var en "underbar" plan. Vad var det som fick dig att ändra uppfattning?

Vimes

Sillkung

Först och främst. En UP-lista ska väl arbeta med skalan 1-4? Det verkar ju råda viss förvirring kring detta. Det har betydelse, både Mukwa och KK körde med 1-5 och jag vet inte vilken skala Larsson använt. Vilken skala har du använt?

Just nu tycker jag att Basse är bra (kors i taket). Hans lista med fyra ulvar är schysst, även om jag funderar på om inte Mukwa kan bytas ut mot Nässe. Min första tanke var att Larsson nog inte hörde till en topp 4, men efter hans senaste inlägg så är han defintivt en kandidat för mig.

Hans röst på Recca. Han anklagar alltså Recca för att åka snålskjuts på KK (som han av någon anledning tycker varit jättebra, jag menar nog att vi inte sett superbraiga KK ännu) vilket i sig är larv. Sedan (efter att folk skakat på huvudet och Reccas braighet blivit etablerad i diskussionen) säger han att han inte menat att hon spelat dåligt eller att han ens misstänkt henne:
Jag har inte tyckt att Recca spelat dåligt eller rött, men jag tycker snarare hon har glidit med på Konrads bra spel och grönhet.
Vafan liksom? Hon har inte spelat dåligt eller rött, men hon har gjort en dålig och röd sak, eller vad menar du?

Sen det här:
Vimes - 4up: Vimes tankar om Konrads metaspel i början känns som en ulv som försökte hitta skit på en bybo. Hans inledande kommentar i pm:et i sig var det ingen fara med, men att sedan pusha på så hårt och länge som han gjorde känns ulvigt. Jag tyckte inte att han (om han var bybo) gjorde fel som tog upp det, men när det så tidigt framgick att hans tankar inte rödade Konrad var det bara ulvigt att fortsätta som han gjorde. Utöver det har han inte bidragit så mycket utan mest pratat runt och lagt många inlägg på att prata om hur mycket han pratar.

Här känns det som att Larsson inte riktigt läst tråden utan hellre chansar på vad som hänt. Detta är förstås skitdåligt med tanke på att han baserar en 4 UP och potentiell hängning på metagrejen i början. Larsson får gärna förklara sig: pushade jag hårt och länge? Kan du leda det i bevis eller har du bara hittat på? Om det är så, på vilket sätt är det en scum tell? När framgick det att mina tankar inte rödade KK? På vilket sätt fortsatte jag efter det? På vilket sätt är det ulvigt?

Lite känns det som att du vet att KK är grön och tycker det är rätt soft att utifrån det peka ut ett angrepp på honom som rödaktigt.

Vimes

Sillkung

Konrad Konvalj said:
Vimes 4 UP
Jorå, meta-beefen hänger kvar än. Det är ett starkt kort som jag inte tänker släppa. Snacket om förhandsinfo från Vico gillar jag inte alls. Varför skulle Vico gå ut med förhandsinfo till endast Vimes och sedan skicka ut ett luddigt pm till alla där det inte finns någon förklaring för hur han egentligen tänkt? Jag har förklarat hur jag tänkte och hur jag reagerade. Vimes passade på att hugga och det finns en tidsram där som Recca nailat. Det går inte att förbi se det hela i slutändan.
Det här är också skitdåligt, och det är fan skumt att Larsson tycker du är åh-så-bra.
1. Du tror alltså att VIco av någon anledning gett mig specialinformation innan spelet? Jag vet inte om jag varit otydlig tidigare, för att jag trodde att det var uppenbart, men here goes: jag spelade alltså rollspel med Vico och vi diskuterade (naturligtvis) varulvsspel, Vico berättade att han funderade på att göra som han gjort i början här. Vico har alltså inte "gått ut med info" till mig, och jag visste inte hur det skulle bli, men jag blev inte förvånad när det blev som jag hade snackat med honom om. Vad trodde du? Att Vico hade PM:at mig och bah "Ah, VImes, jag kommer göra såhär och såhär nästa varulvsspel, fett va?" Trodde du att jag hävdade det? I så fall skulle jag inte nöjt mig med att sätta 4 UP, jag skulle gått bananas på det, för det hade varit ett helt vansinnigt claim.

2. Att PM:et var luddigt tycker jag är en överdrift. Det står ju faktiskt i det att de som har andra roller har fått separata PM! Nu kände jag ju till upplägget på förhand, så det kanske bara var för mig det var glasklart, men egentligen så står ju allt du behöver veta i Vicos första inlägg, varför jag blev fundersam över ditt metaspel.

3. Det här med tidsramen är jätteintressant... Jag skrev alltså "hårt metaspel, KK" sju minuter efter att du skrev i PM:et. Vad bevisar det, menar vi? Att jag kunde ha hunnit få ett "Du har päls och yvig svans"-PM däremellan? Visst, det skulle jag kunnat få. Jag skulle också kunnat få det innan Vico skickade ut "BYbo"-PM:et, precis som du skulle kunnat få. Som jag visat ovan betyder Vicos "Jag skickar ut dem just nu" ingenting.

Vimes

Sillkung

Liliana hoppar tydligen av spelet. Vågar vi hoppas på OBD?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
1. Du tror alltså att VIco av någon anledning gett mig specialinformation innan spelet? Jag vet inte om jag varit otydlig tidigare, för att jag trodde att det var uppenbart, men here goes: jag spelade alltså rollspel med Vico och vi diskuterade (naturligtvis) varulvsspel, Vico berättade att han funderade på att göra som han gjort i början här. Vico har alltså inte "gått ut med info" till mig, och jag visste inte hur det skulle bli, men jag blev inte förvånad när det blev som jag hade snackat med honom om. Vad trodde du? Att Vico hade PM:at mig och bah "Ah, VImes, jag kommer göra såhär och såhär nästa varulvsspel, fett va?" Trodde du att jag hävdade det? I så fall skulle jag inte nöjt mig med att sätta 4 UP, jag skulle gått bananas på det, för det hade varit ett helt vansinnigt claim.
Jag tror alltså INTE att Vico gett dig någon form av specialinformation innan spelet. Varför skulle han göra det? Jag tror inte heller att Vico har berättat för dig att: "när liret startar skickar jag ut ett pm till alla och sen skickar jag ut separata pm till de med powerroller och till de som är ulvar". Det tror jag alltså inte heller på.

Det jag tror på har jag tidigare citerat från anmälningstråden. Att Vico sedan har gjort det något luddigt och utan förklaringar har skapat ett visst metaspel inom gruppen och ur detta metaspel kommer du ut som mer röd än grön. Därav min 4:a på dig.

Vimes said:
2. Att PM:et var luddigt tycker jag är en överdrift. Det står ju faktiskt i det att de som har andra roller har fått separata PM! Nu kände jag ju till upplägget på förhand, så det kanske bara var för mig det var glasklart, men egentligen så står ju allt du behöver veta i Vicos första inlägg, varför jag blev fundersam över ditt metaspel.
Jag har förklarat mitt metaspel med en lista på typ 5 punkter. Hur jag tänkt och varför jag reagerade. I mina ögon var det inte säkert att alla spelare fått pm:et från start eftersom jag inte var först med att öppna pm:et. Är man inte först missar man ju de som öppnar före och jag ville vara säker på min sak och inte snubbla in i ett trasigt spel. Du kände till upplägget på förhand tack vare att Vico berättat det under en rollspels kväll, och det köper inte jag.

Vimes said:
3. Det här med tidsramen är jätteintressant... Jag skrev alltså "hårt metaspel, KK" sju minuter efter att du skrev i PM:et. Vad bevisar det, menar vi? Att jag kunde ha hunnit få ett "Du har päls och yvig svans"-PM däremellan? Visst, det skulle jag kunnat få. Jag skulle också kunnat få det innan Vico skickade ut "BYbo"-PM:et, precis som du skulle kunnat få. Som jag visat ovan betyder Vicos "Jag skickar ut dem just nu" ingenting.
Ditt "hårt metaspel, K.K" läste jag av som en öppning till att nu kommer det smälla till här, och K.K kommer få ett brunt ljus över sig. Jag gick därav in med inställningen att skita i pm-metan från start, men det ändrade sig ganska snart med tanke på hur du ville få mig till en ulv. Hur du ville sätta det som en scumtell på mig. Det är inte riktigt likt Vimes att jaga bybor på det viset, men i ulvhänder ligger det ju väldigt fint i fatet.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
Mitt metalirande säger mig att Liliana var ulv som inte pallade trycket. Fnuk. Jag måste så klart omvärdera situationen efter en eventuell inhoppares förehavanden.

Heja OBD!

LJSLarsson

Hero

Vimes said:
Först och främst. En UP-lista ska väl arbeta med skalan 1-4? Det verkar ju råda viss förvirring kring detta. Det har betydelse, både Mukwa och KK körde med 1-5 och jag vet inte vilken skala Larsson använt. Vilken skala har du använt?
(egen kursivering)

KK hade inga femmor på sin lista, så jag använder väl samma skala som honom.

Slarvping på dig.

Vimes

Sillkung

LJSLarsson said:
Vimes said:
(egen kursivering)

Slarvping på dig.
Ett hett tips till dig är att börja läsa i tråden istället för att fjanta runt. Såhär skrev KK i slutet av sin lista:
Inga 5:or? Nä, så lätt är det inte. Men Empis då? Skall vi inte hänga honom? Nä, just nu vill jag ha lite mer att gå på där.
Han använder alltså en 1-5-skala men sätter inte ut några femmor.

Jag tycker inte att slarv är värsta pingen, så jag slarvpiungar dig inte utan ber dig istället att svara på mina frågor istället för att dubbelfaila med läsning och tankeverksamhet.

LJSLarsson

Hero

Vimes said:
LJSLarsson said:
Vimes said:
(egen kursivering)

Slarvping på dig.
Ett hett tips till dig är att börja läsa i tråden istället för att fjanta runt. Såhär skrev KK i slutet av sin lista:

Jag tycker inte att slarv är värsta pingen, så jag slarvpiungar dig inte utan ber dig istället att svara på mina frågor istället för att dubbelfaila med läsning och tankeverksamhet.
Jag håller på och läser igen tråden och kommer snart med ett lite längre inlägg. Jag anser dock inte att jag gjort någon dubbelfail. Up-listorna (som Tyr började med) har alltid haft fem grader, och att då börja peta på mig för att jag inte har med några femmor är bara konstigt.

Vimes

Sillkung

Ok, KK. Jag kan köpa att du inte tror att Vico ska ha diskuterat varulvsspel med mig, men du får gärna förklara varför du inte tror på det? Varför är det orimligt?

Men grejen var att jag menade att du trodde att jag hävdade att jag fått specialinfo (du uttrycker dig så, att Vico "gått ut" med info till mig). För det hade varit en vansinnig claim från min sidan. Menar du nu att det inte var det du trodde, utan att du hela tiden varit på det klara med att jag påstått att jag snackat med Vico vid ett speltillfälle?

Varför är det inte likt mig att jaga ulvar på det viset? Handen på hjärtat, hade inte du reagerat på att någon metaspelade som du gjorde i PM:et?

Patient Beta

Swordsman

Då skall vi se här, jag har en del att läsa igen och uppdatera innan jag kan fixa upp en bättre topplista över vilka jag tycker Ulvar mest.

Jag har ju uppenbarligen också en del att försvara om varför jag gjort som jag gjort hittills, men jag skall försöka göra det på ett någorlunda strukturerat sätt.

Så, jag kommer i dag att hantera det på separata inlägg, ett där jag lägger upp mina misstankar, och ett där jag försöker att förklara min tankegång gällande "fällan" och mina underliga teorier.

Och så skall jag se till att uppdatera röstningsarket.

För mig känns det viktigast att förklara hur jag resonerat först innan jag börjar kasta misstankar, så jag kommer att börja i den änden.

Vimes

Sillkung

LJSLarsson said:
Vimes said:
LJSLarsson said:

Slarvping på dig.

Jag håller på och läser igen tråden och kommer snart med ett lite längre inlägg. Jag anser dock inte att jag gjort någon dubbelfail. Up-listorna (som Tyr började med) har alltid haft fem grader, och att då börja peta på mig för att jag inte har med några femmor är bara konstigt.
Say what? Jag petar inte på dig för att du inte har några femmor med. Jag petar på dig för att du sätter en slarvping på mig när du själv misslyckats med att läsa tråden. Du hävdade att jag hade fel när jag sa att KK körde med 1-5, vilket jag direkt kunde visa med ett citat var felaktigt. Vad pysslar du med?

Vimes

Sillkung

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Mitt metalirande säger mig att Liliana var ulv som inte pallade trycket. Fnuk. Jag måste så klart omvärdera situationen efter en eventuell inhoppares förehavanden.

Heja OBD!
Jag skulle vilja ha statistik på det här. Min magkänsla säger mig nämligen att ulvar är mer troliga avhoppare än bybor.