Re: Listor med misstänkta
Tack för förklaringar Mukwa. Det är dumt att dissa mina frågor vettu, men nu har jag fått det bekräftat att du vimsat till det lite med Basses inlägg från starten. Inget fel med det, men jag ville ha bättre koll på vad du snackade om eftersom jag tolkat situationen på ett annat vis och det viset anser jag ju fortfarande vara det rätt viset.
Mukwa said:
Nej, inte för byn... men för ulvarna är det bekräftelser på att nattmorden ska gå åt annat håll.
Det är skillnad på att säga: "Jag säger ingenting" och att säga "Jag är vanilj". "Jag säger ingenting" är ju bättre eftersom powerrollerna då slipper ljuga. Men jag, Empi och troligen Vimes har sagt det andra. "Jag är vanilj". Hur tycker du att det inte hjälper ulvarna?
Om jag skriver att jag är vanilj tror du att ulvarna köper det rakt av? Skiter ulvarna i att nacka de som gått ut med att de är vanilla?
Alltså, jag har ingen aning om hur ulvarna tänker men jag vet ju hur jag själv tänker som ulv. Jag vet ju hur man brukligen sitter och funderar ut best pick av byborna. Att uteslute de som gått ut med att de är vanilla är ju inget man lägger in i ekvationen som ulv. Det säger sig självt att en väl samlad och bra spelande bybo gör sitt jobb om de inte går ut med att de är väktare/siare utan press eller risk för hängning. Skriver en väl samlad bybo att de är vanilla är det ju inget annat än ett sunt tecken. Det hjälper ju inte ulvarna på nått vis. De måste fortfarande lägga in i beräkningen och väga av det hela om vanilla-outningen är äkta eller inte. Det ger inte ulvarna någonting.
Jag är vanilj!
Ser det ut som att den lilla strofen hjälper ulvarna på nått vis?
Vad händer om alla spelare skriver att de är vanilla? Finns det inga ulvar då? Försvinner powerrollerna då? Hjälper det ulvarna då?
Mukwa said:
"Jag säger ingenting" är ju bättre eftersom powerrollerna då slipper ljuga.
Men lixom, vad menar du att powerrollerna skall göra då?Det är väl självklart att powerrollerna skall ljuga och välja att säga inget eller säga att de är vanilla. Det är ju samma sak. Att inte ljuga om sin status som powerroll i det här skedet är ju idioti.
Nu är alltså:
Mukwa
Emps
K.K
och troligen Vimes
Vanilla ice! i dina ögon Mukwa. Nice. Bra. Kan du då plocka bort dessa från misstänkta listan och gröna dom kanske? Eller betyder en outning av vanilla att man är ulv lika mycket som att det betyder att man inte har en powerroll? Jag förstår inte ditt tänkt helt enkelt.
I mitt tänkt så är det självklart att alla kommer att hävda att de är vanilla. Oavsett om man är ulv eller powerroll. Är man vanilla så kommer man ju också att hävda det. Att gå ut som väktare/siare när man är bybo och inte har den rollen är ju en rätt dålig strategi med tanke på att det kommer skapa ett rejält kaos. Möjligen kan det sänka två bybor varav en är en väktare. Med lite otur ryker en i hängning och den andra i nattmord.
Det vi vill ha är en ulv som outar en powerroll. Då snackar vi. Det kan ta oss ur det hela med en rejäl boost. Om den äkta powerrollen kniper igen bulltugget och får ulven att ryka utan att avslöja sig själv.
Såpp.