Vimes said:
Ok, KK. Jag kan köpa att du inte tror att Vico ska ha diskuterat varulvsspel med mig, men du får gärna förklara varför du inte tror på det? Varför är det orimligt?
Men grejen var att jag menade att du trodde att jag hävdade att jag fått specialinfo (du uttrycker dig så, att Vico "gått ut" med info till mig). För det hade varit en vansinnig claim från min sidan. Menar du nu att det inte var det du trodde, utan att du hela tiden varit på det klara med att jag påstått att jag snackat med Vico vid ett speltillfälle?
Varför är det inte likt mig att jaga ulvar på det viset? Handen på hjärtat, hade inte du reagerat på att någon metaspelade som du gjorde i PM:et?
Du hävdade att du fått info av Vico, svar ja. Och det är inget jag tror på.
Jag har uttryckt mig så här gällande det:
Konrad Konvalj said:
Det här är Vimes förhandsinfo:
Vimes said:
Att han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller.
Det här är min förhandsinfo:
Vico (anmälnings tråden said:
En spelare kommer om den inte är ulv eller har en powerroll endast få ett pm med texten: "Du är bybo".
Jag hade infon om att jag skulle få ett pm där det står "Du är bybo" om jag nu är bybo. Inget mer. Jag hade inte förväntat mig att ALLA spelare skulle få ett pm unisont. Därav min fråga, därav min undran. Jag har förklarat varför jag reagerade som jag gjorde.
Att du har fått förhandsinfo av Vico att han kommer skicka ett pm till alla så som han gjort:
"han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller."
Det tror jag inte på.
Jag är på det klara med att du skrivit i tråden att Vico har gett dig info att han skulle göra precis så som han har gjort. Detta något har du fått reda på från Vico under ett annat tillfälle utanför liret. Det har jag förstått hela tiden, och det är precis det jag inte tror på.
Varför det är orimligt?
För mig är det orimligt i och med att Vico gjort ett spel för 11 pers varav (kanske?) 3 är ulvar och 2 är powerroller, siare/väktare. Vico har skrivit i anmälningstråden hur det är tänkt att fungera. Alltså, en redig klassiker utan fluff där det kommer att skickas ut ett pm där det står "Du är bybo". Det är den informationen alla 11 spelare fått.
Vimes däremot har fått informationen från Vico att han kommer att skicka ut ett pm till alla spelare där det står:
Vico said:
Grattis du är Bybo så länge du inte fått ett separat pm som säger annat.**
** Tillägg. Förutom att Vimes vet att det är så här det funkar så vet han att powerroller och ulvar får ett separat pm. Det vet jag också för det har jag läst mig till, men det jag inte hade koll på var att alla först skulle bjudas in att bli bybor. Jag hade räknat med ett varsitt pm. En typ till ulvar, en typ till väktare, en typ till siare och en typ till övriga bybor.
*** Tillägg. Sen vill du inte snacka om pm-tider. Vem är det som vill det egentligen? Är det någon i tråden som försökt luska ut när ett pm anlänt? Om det är så har vi ju en potentiell ulv där som fiskar efter powerrollerna?
Vimes vet alltså innan pm:et skickas ut till alla något inte jag vet. Jag hade mina misstankar om att det var för att väcka upp alla spelare ur en post-gothcon-dvala eftersom det är brukligt av en noggrann spelledare att skicka ut ett pm till alla spelare som säger att nu startar spelet typ. Jag såg inte om alla fått samma pm och ville försäkra mig om det så att det inte blev något knas. Vimes satt på sin förhandsinfo och visste mycket väl att det skickades till alla spelare eftersom Vico sagt det till honom.
Det vore rätt mycket mer rimligt om Vico lagt upp det i anmälningstråden så att alla fick reda på det och inte bara Vimes. Det är ju ungefär samma sak som att jag skulle dra ett mess till Vico och fråga om alla spelare fått samma pm och få svaret: Absolut. Det är ämnat för alla och det var så här jag tänkte göra, men det är inte av vikt att alla spelare får reda på det utan det räcker med att just du har koll på läget.